Göteborgstidningen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
frans
Kontakt:

Göteborgstidningen

Inlägg av frans »

byter "Schlager-chock" mot "Snökaos i västsverige" (http://extra.expressen.se/pdf/ettor/gt.pdf - funkar nog bara idag).

Västtrafik tar fasta på risken för att två snöflingor kan lägga sig på avenyn och ingenting i lokaltrafiken fungerar som vanligt.

Man kör halva den vanliga trafiken, med förseningar på minst tjugo minuter (vilket alltså innebär minst tjugo minuter mellan avgångarna, föresningens längd blir ju förstås betydligt längre).

Min resa från Centralen till Majorna tar dryga timmen mot ca 25 minuter i vanliga fall.

Redan vid hållpltasen förvarnas om minst en kvart kvar till både trean och nian skall komma, och därefter fryser en växel mellan Drottningtorget och Brunnsparken. Efter ett tag kommer det igång, och vi segar oss fram på en trea.

Först är det stopp i ca tio minuter vid Järntorget, utan information. Vi kör fram till sexans hållplats och föraren meddelar att växeln inte fungerar, så hon kör mot Linnégatan istället.

Genom spårvagnens fönster ser jag mellan 0 och 5 centimeters snö.

Ingen beredskap för snö eller is alls. Ok, februari är väl en sommarmånad i Västtrafiks ögon?

Måtta den globala uppvärmningen komma snart, för det är väl ingen risk att Västtrafik höjer servicen så att de kan leverera trafik årets alla månader?`

Tycker ni verkligen att vi skall behöva acceptera denna servicenivå?
Hamnen

Inlägg av Hamnen »

Som förare blir jag mest upprörd över att höra om tillfällen där vagnen stått still en längre stund utan information, det är för mig helt ofattbart. Var det så lång tid som 10 minuter? Folk börjar ju undra redan efter en minut, och har har det gått två minuter brukar jag säga något, även om det bara är att jag inte har någon information om stoppets orsak.

Men, sen ska sägas att vårt spårvägsnät inte är optimalt ur snösynpunkt, på de ställen där vagnar delar körfält med bilar och bussar så packas snön snabbt ned i växlarna och sätter dem ur spel. Växelvärmen räcker inte till för att smälta undan snön, som dessutom ofta innehåller grus och salt. Halkan är också svår att göra något åt, men visst kunde vagnarnas sandningssystem underhållas bättre, det är alltför ofta som ett eller fler av sandrören är igensatta.
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Svårt att säga exakt, man blir ju alltid extra känslig när man sitter och väntar.

Men vi gick från Brunnsparken ca tio i åtta, klockan var tjugo över när vi gick av på Järntorget...

Vad jag kan minnas så var störningarna inte så många förr om vintrarna. Har man sänkt ambitionsnivån?
TramTok

Inlägg av TramTok »

Men inget kan väl bli värre än det här:

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... ikkontoret

Underbar bild där på M21:an som suttit fast där sedan natten... Någon förare som han minnen från den dagen när vi ändå talar om snö? Eller är det en sådan dag alla förare helst vill glömma? Alltså den 17 november 1995.
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Nej, det kan väl inte bli sådär igen. Idag ställer ju Västtrafik större delen av trafiken så snart väderleksrapporten pratar om snö, säger att det är "snökaos", när det är ett helt vanligt snöfall...
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

"Trots snöfallet hade inga svåra trafikolyckor inträffat vid sjutiden på morgonen. Men rapporter om avåkningar och stillastående köer på alla stora leder in mot Göteborg duggade tätt."

Eftersom jag åkte kollektivt till jobbet idag, så blev jag minst försenad (ca 10 min) jämfört med mina kollegor.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Ekonomisk skrev:Eftersom jag åkte kollektivt till jobbet idag, så blev jag minst försenad (ca 10 min) jämfört med mina kollegor.
Grattis. Jag blev 50 minuter försenad, bara på sträckan Drottningtorget - Vagnhallen Majorna.

Hade det inte blåst så jävligt hade jag gått. Det tar normalt ca 45 minuter...
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Hamnen har väl svarat på det mesta men varför du inte får någon information det kan du väl se genom fönstret?

Det finns tillfällen ibland när man bara småler lite, stod en vintrig kväll framför min vagn och rensade växeln med ett rensjärn så att vi kunde ta oss vidare från Vasaplatsen till Frölunda.
Efter cirka 10-15 minuter får jag växeln i kontroll och ska in och börja köra iväg när en eminent herre skriker från sitt säte:

"-Varför får vi inte någon information??!!"

Där står man i dörrtrappan på väg in i förarhytten genomblöt och frusen och trodde man skulle få stående ovationer av sina passagerare för att man sett till att vi kan köra vidare men TJI fick jag.
Ibland ser man det som självklart och man tror folk förstår varför man står still eller varför man gör på ett visst sätt. :)

Det finns en bil som spolar växlar i stan när det blir en sådan här eftermiddag som idag och han är det bäst att parkera på Fontänbron i Brunnsparken för där packar växlarna ihop efter någon minut igen.

De andra växlarna får de trafikledare och förare som finns försöka rensa så det tar tid och kommar nog så göra så länge vi har busstrafik i spåret.

Ska bli spännande att se hur det kommer se ut imorgon. :wink:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=18715 här är spolbilen fångad av Roar.
Roar

Sporvekselproblemer

Inlägg av Roar »

Jeg er i Göteborg sentrum nå. Det ser ut til at hovedproblemet er at sporvekselvarmen på mange sporveksler i området rundt Brunnsparken og Drottningtorget ikke fungerer. Sporvekslene pakkes av snö hver gang busser og biler kjörer over. Dermed må sporvognene kjöre et annet sted enn til der de skal. Det er lange köer av vogner i alle retninger.
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Dessutom blåser det ganska bra vilket gör det svårt att salta en del av vägarna vilket ger problem för busstrafik då det kan bli halkproblem. Ofta är det ju inte själva snön som är problemet, utan halkan.

Och att lösa snöröjningsproblemet, är egentligen ett ganska lätt problem. Enda problemet är ju att det kostar för mycket att ha en ordentlig halkbekämpning. Personligen kan jag säga att jag heldre har ett lägra pris alla dagar av året och lite problem ett par tre dagar om året än ett högre pris hela året.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Vardon skrev:Och att lösa snöröjningsproblemet, är egentligen ett ganska lätt problem. Enda problemet är ju att det kostar för mycket att ha en ordentlig halkbekämpning. Personligen kan jag säga att jag heldre har ett lägra pris alla dagar av året och lite problem ett par tre dagar om året än ett högre pris hela året.
Det beror förstås på vad man vill ha kollektivtrafiken till...

Skall den vara gullig och intressant för diggarna, eller skall den vara ett effektivt, snabbt och framförallt pålitligt sätt för folk att ta sig till sina arbeten i konkurrens med bilen?

Väljer man det senare tror jag att man faktiskt måste lägga lite krut på att klara av att köra fler dagar än de soliga och varma sommardagarna, och även klara lite snö (vi pratar fortfarande fem, tio centimeter imorse).
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Kanske inte hör till tråden, men på NKlJ banan i Värmland ställde dom en massa snöskyfflar på bakersta platformen. OM tåget skulle köra fast så bad dom alla resande som vavar starka nog, att hjälpa till och skott undan snödrivan så vi kunde fortsätta.

Men sådant kanske inte funkar nu för tiden. Folk börjar ju bli så "selfcentered" och klena i huvudet att dom inte kan räkna ut att med lite handkraft fixas det mesta.
mvh Dennis
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Dennis Sigward skrev:Kanske inte hör till tråden, men på NKlJ banan i Värmland ställde dom en massa snöskyfflar på bakersta platformen. OM tåget skulle köra fast så bad dom alla resande som vavar starka nog, att hjälpa till och skott undan snödrivan så vi kunde fortsätta.

Men sådant kanske inte funkar nu för tiden. Folk börjar ju bli så "selfcentered" och klena i huvudet att dom inte kan räkna ut att med lite handkraft fixas det mesta.
mvh Dennis
Det skulle säkert fungera. Bilister hjälper ju varandra stup i kvarten.

Däremot skulle jag kunna tänka mig massor med andra orsaker varför det kan vara olämpligt med passagerare som springer i spåren och gräver i växlarna, eller hur?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Re: Sporvekselproblemer

Inlägg av Fredrik E »

Roar skrev:Jeg er i Göteborg sentrum nå. Det ser ut til at hovedproblemet er at sporvekselvarmen på mange sporveksler i området rundt Brunnsparken og Drottningtorget ikke fungerer. Sporvekslene pakkes av snö hver gang busser og biler kjörer over. Dermed må sporvognene kjöre et annet sted enn til der de skal. Det er lange köer av vogner i alle retninger.
Spelar ingen roll hur varma växlar man har idag, växlarna blåser igen samt packas med mer än bara snö.
När snön är smält ligger grus och annat kvar i växlarna.
Det finns bara en lösning på snö i växlarna... ...bort med bussarna på vissa ställen i stan.
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

frans skrev: Det beror förstås på vad man vill ha kollektivtrafiken till...

Skall den vara gullig och intressant för diggarna, eller skall den vara ett effektivt, snabbt och framförallt pålitligt sätt för folk att ta sig till sina arbeten i konkurrens med bilen?

Väljer man det senare tror jag att man faktiskt måste lägga lite krut på att klara av att köra fler dagar än de soliga och varma sommardagarna, och även klara lite snö (vi pratar fortfarande fem, tio centimeter imorse).
Men problemet är oftast inte snö, utan halkan!. Jag har mycket heldre 2 dm snö än 5 mm is. Om det nu är tjockleken som är avgörande. Halkan var ju vad jag förstått det som ganska stort problem för spårvagnarna.

Dessutom är även blåsten en problem, precis som Grovsnus säger. Läser du i GP står det lite om vägverkets problem, att tex salta för att snön inte ska få fäste är meningslöst då den blåser bort.

Nästa nackdel med blåst är att det samlas drivor på sina ställen. Spelar ju ingen roll om det är 5cm i snödjup, om det finns drivor. När jag var ute och gick var vissa gator nästan lika snöfria som på sommaren. Och ibland såg jag inte fötterna.

Sen kan väl jag med tycka att det kunde vara bättre. En del framförhållning är ju inte alltid lysnade har jag upptäckt. OCh det är sånt som jag hoppas aktörerna tar åt sig av och även utvecklas av.

Sen kan man ju låta GS köpa in 100 spolbilar så kan jag lova att växlarna är renare än våra badkar är, men kostar gör det!. Och aviseras minsta prishöjning så är det jävla rablader med.

Så hur ska folk ha det? Acceptera störningar några gånger per vintersäsong när omständigheterna blir olyckliga, eller högre pris. Eller tror folk att aktörerna bara struntar i vädret?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
Stefan Widén

snökaos eller

Inlägg av Stefan Widén »

När man hör redogörelserna på hur trafiken flytit så är det ju bara att konstatera som några skrivit att ..det är brister i snöberedskapen. Problemet med modd som bussar och bilar kör ner i växlar så att växelvärmen inte orkar smälta undan är ju välkänt. Min fråga till de insatta är ...om det plogas i erfoderlig omfattning? Framför allt i anslutning till växlar. Jag tror att om det fanns en "plogare" på gummihjuls och med ett plogblad försett med gummiblad så kunde den hålla undan modden så att problemen inte uppstår. Normala plogare har idag stål längst ner på plogen och då kan de ej få bort modden på samma sätt som med gummi.

Modden uppstår tidigt i snöfallen redan vid ett par cm snö kan det vara problem. Då har ju inte heller gatans plogar hunnit komma ut. . Vagnarna klarar ju att hålla rillorna farbara genom att man kör tätt med trafik. men det just växlarna som är det kritiska

På Djl när banan är öppen och det snöar dvs okt -dec så kör vi med loket 9207 även då trafik pågår, och då får vi inte dessa problem. Vi har vxl in i Skansenslingan som den mest kritiska då den ligger i ett hlp område. På Djl har vi oftast hunnit ploga klart när överiga snöplogar kommer.

Ett litet tips om det inte redan har diskuterats...

stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Inte bara jag som tyckte att Västtrafik inte varit helt perfekta de senaste dagarna:

Ledare i GP:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=328294

Artikel i samma ämne, samma tidning:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=328344

Igår, onsdag, fungerade spårvagnarna hyfsat, men man valde alltså att i praktiken lägga ner pendeltågstrafiken.

I tisdags var det tvärtom.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Problemen på Göteborg C kan man dock inte skylla på Västtrafik, vilket GP försökte. Myndigheters (brist på) ingripande är inte mycket Västtrafik kan göra något åt.
frans
Kontakt:

Inlägg av frans »

Tja, det kan de ju. Västtrafik har ju inte med tillräcklig tydlighet gjort klart för myndigheten vad de behöver etc.

Eller klart för oss resenärer helller för den delen.

Om man skall hårddra det alltså.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

frans skrev:Tja, det kan de ju. Västtrafik har ju inte med tillräcklig tydlighet gjort klart för myndigheten vad de behöver etc.
Eh, du inser väl att myndigheter inte lyder under Västtrafik? Lika lite som det är ditt fel att Vägverket plogar dåligt.
Skriv svar