"Stigbergsbron" och "Slottsskogstunneln"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

"Stigbergsbron" och "Slottsskogstunneln"

Inlägg av Stefan_Brännström »

Är det någon av herrar Harald, TonyM, Grovsnus eller Slågpase, som har lite förhandsinfo om dessa framtidens projekt i Göteborg?

När kan man förmoda att första spadtaget tas, och hur pass långt har respektive idé kommit egentligen?

Rent teoretiskt så kan ju vilken torgförsäljare som helst "släppa" en idé om en ny bro i stan, genom att bara yppa idén inför sina kunder, men jag förmodar ju att det här är något betydligt mer rotat än så, och då framför allt bland de instanser och entreprenörer som backar upp och tar hand om spårvägstrafiken i Göteborg.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Låt mig säga så här Stefan.

Läs ÖPXX som finns på kommunens hemsida, det är ungefär så mycket som någon vet.

Det finns i dagsläget ingen påbörjad projektering av de förbindelser du här frågar om. Och om så fanns hade du nog desvärre - av sekretesskäl - inte fått reda på så mycket ändå.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

.

Det är ju roligt (i den aspekten att jag haft rätt) att se att man tänker bebygga åkrarna runt järnvägen på norra Hisingen.

Samtidigt är det ju trist, då det är vackra områden som försvinner. Och utöver det skulle man nog kunna skapa ett stråk vidare norrut kring Ytterby, på åkermark upp till Jörlanda-Stora Höga.

Sedan finns det ju faktiskt ytterligare åkermark längs gamla E6 via Ucklum, men frågan är hur långt bort Göteborg kommer att sträcka sig i framtiden egentligen, och då talar jag inte om 20 år, utan kanske 200 år.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Får jag fråga dig en sak som gammal bonde....

Varför skriver du bara åkermark?? Så böndernas levebröd är inget viktigt i samhället, nä just det, det ger ju dig bara mat på ditt matbord, det var ju det där med miljöfrågan också med långväga transporter på lastbil mm mm mm.

Finns inget intresse i stadsbors hjärnor att bevara åkermark sålänge det finns mat på bordet, att det är transporterats 200 mil verkar vara mindre noga :shock: Sedan kan man sitta o klaga när man åker till fjällen att det är skog skog skog och åter skog man åker igenom och att man inte ser annat än skog :roll:

Nåja det lär lösa sig, människan har ju den finnurliga lösningen på att problem som man borde lösa idag sopar man under mattan tills det uppstår akut.
Användarens profilbild
2763

Re: .

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Det är ju roligt (i den aspekten att jag haft rätt) att se att man tänker bebygga åkrarna runt järnvägen på norra Hisingen.
Nu är det en översiktsplan vi diskuterar (eller snarare ett förlsag till sådan)
Det vi tittar på är alltså ideer om hur man skall förvalta marken, inte hur det kommer att bli. Jämför med ÖP99 som är den gällande ÖP:n, det är mycket på den som inte blivit gjort och som kanske inte kommer göras heller.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

.

Slagpåse: Jag vet inte riktigt varför du hugger på att jag skriver åkermark, precis som om det automatiskt skulle innebära att jag ansåg att marken var lika ointressant som en liknande yta med sly?

Dessutom hugger du på fel person. Jag har ju för fasen växt upp i storstaden, men bosatt mig på landet, och sådana personer borde du värna om! Skall göra en drivlåda nere på tomten (hyreshus) och driva upp lite gurkor, paprikor och morötter till sommaren, och även om inte det gör mig till någon bonde så är det ju i alla fall värt något.

Du kanske har bra tips då förresten, om hur man driver upp brysselkål? Verkar inte finnas frön i de vanliga sortimenten av någon anledning.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Re: .

Inlägg av Slagpåse »

Jag "högg" inte på dig som person utan sättet du la fram det hela, öppen åkermark är värdelös för för folk som inte vet hur man brukar den = stadsbor oftast.
Tycker nämligen att det är en tråkig inställning och jo jag överdrev "hugget" för att få en reaktion :wink:

All heder till dom som inte vill bo kvar i staden och försöka bosätta sig ute på landsbygden oavsett om man kan bruka marken eller ej. Alla som flyttar ut bidrar på sitt sät att öppethålla marken. Dock måste man även ta den öpnna markens nackdelar när den brukas vilket utflyttande människor ibland glömmer bort.

Brysselkål blir nog svårt att odla i annat än växthus, kollat med Granngården/Lantmännen om dom kan ta fram frö till detta?? Vanliga affärer lär bli svårt
Stefan_Brännström

.

Slagpåse: Dom bygger nytt på Valåsberget i Ljungskile. Skall bli lite nya radhus uppe på berget med bästa utsikt västerut över fjorden. Men det är verkligen ingen åkermark att tala om då som sagt, utan man spränger berg för att åstadkomma en trevlig platå uppe på kanten av berget.

Jag tycker ju sånt känns synd. Fan, år 2060 kanske hela berget är bortsprängt till förmån för luckrativa lägenheter och bostäder, samt inte minst motorvägen som krävde den första sprängningen 1993. Men E6:an kändes i alla fall mer nödvändig.

Jag är inte emot att bygga ut samhällen, men ibland väljer man platser som borde sparas i natursyfte. Ge oss lite luckor här och var (Änggårdsbergen är ett bra exempel i Gbg och det tror jag du håller med om?) så att folk kan komma ut och andas. Fyll inte igen luckorna! Byggnationerna mittemot Majvallen (över spårvägen sett) känns sådär trist inknôdda. Mardrömsscenariot är väl att man bygger vidare på Slottsskogssidan och krymper parken vartefter...
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Tror Slottskogen klarar sig, är för stora intressen inblandade där.

Staden måste ha sina gröna ytor och för den delen kala ytor, var ett tag sedan jag var uppe på Ramberget men det är ju också ett område som borde sparas inom Göteborgs stadsgränser.

Men som sagt jag fick den reaktionen av dig, Stefan, som jag ville ha och Vi tänkte ganska lika i det där med ytor och vad som bör exploateras :D
SafetyFirst

Inlägg av SafetyFirst »

Bra när missförstånd - tagna ur tomma intet (av "en gammal bonde") - på detta vis med god vilja kan klaras upp helt kort.
- Förare - GS
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

SafetyFirst skrev:Bra när missförstånd - tagna ur tomma intet (av "en gammal bonde") - på detta vis med god vilja kan klaras upp helt kort.
Jag vet att Du vill ha igång mig, tyvärr kommer du inte att lyckas, dock ställs frågan:
Och du vet nått om min bakgrund?? Detta var inte taget ur "tomma intet" men vill du fortsätta debatten så gäääärna för mig 8) .
Stefan_Brännström

.

Slottsskogen, Änggårdsbergen, Ramberget och Kvibergsområdena, Ruddalsbergen samt områdena öster om Kålltorp.

Där har du någorlunda centralt belägna områden som man bör vara rädd om. Emellertid har man ju byggt ut Högsbohöjd, och man bygger nytt i Kviberg så exploateringen biter sig in på områdena...

Lisebergsområdet är ordentligt bebyggt nu, framför allt de senare tillskotten längs Södra Vägen. Frågar du mig, så bör man spara den skog som är kvar nu.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Man kan ta större städer som ex, man försöker spara grönområden och fritidsområden, hoppas verkligen att detta görs i Göteborg med.

Åter till trådens ämne, jag har ingen aning om vad som är på G, hade jag ändå inte kunnat avslöja något.
SafetyFirst

Inlägg av SafetyFirst »

Slagpåse skrev:
SafetyFirst skrev:Bra när missförstånd - tagna ur tomma intet (av "en gammal bonde") - på detta vis med god vilja kan klaras upp helt kort.
Jag vet att Du vill ha igång mig, tyvärr kommer du inte att lyckas, dock ställs frågan:
Och du vet nått om min bakgrund?? Detta var inte taget ur "tomma intet" men vill du fortsätta debatten så gäääärna för mig 8) .
Om jag "får igång" dig eller inte ger jag blanka sjutton i.
Jag kommenterar det nämnvärda och minst sagt uppenbara, men är för den sakens skull nödvändigtvis inte intresserad av någon debatt, framför allt inte med vederbörande i denna fråga.

Lämnar härvid ämnet gällande åkrar och tomma missförstånd för gott.
- Förare - GS
Skriv svar