TonyM skrev:Med tanke på mitt starka ifrågasättande tidigare vill jag poängtera att jag i denna fråga är helt enig med dig Käre Spårsnok!
Tittade för övrigt på en del bilder från Landskrona i går kväll - det såg ut som om stolpskogen var väldigt tät i förhållande till vad den borde behöva vara. Det kan dock ha varit en synvilla ty kameror kan luras
//Tony
------------------
Vi får väl hoppas att det beror på att kamerorna lurat Dig min gode Tony eftersom grundtanken från början var att kontaktledning/stolpar skulle designas på ett sätt som smälte så väl in i stadsbilden som möjligt.
[quote=kontaktledning/stolpar skulle designas på ett sätt som smälte så väl in i stadsbilden som möjligt.
mvh/spårsnoken[/quote]
Kom att tänka på när Köpenhamn skulle prova en duobuss för mer än tio år sedan. Eftersom det var ett prov och det där med luftledning var ett känsligt ämne så körde bussen på diesel i själva centrum och på tråd när man kom lite utanför själva centrum. Stadsarkitekten fick i uppdrag att göra en konstruktion för upphängning av luftledningen som han kunde acceptera. Själv tyckte jag han gjorde ett bra jobb, men det var ju rätt mycket träd där luftledningen fanns. Som bekant lades försöket ner efter några år.
Nu har jag testat trådbussen i Landskrona. Imponerande acceleration och tysthet. Själva trådarna störde inte, men masterna och utliggarna är inte lika diskreta som de som finns i Göteborg.
Personligen tycker jag det är minskat buller som är största vinsten. Det finns de som tror att buller är en naturlig del av storstan, men det stämmer bara om man bortser från cyklar och trådbussar.
Här står det nåt om att Volvo säljer hybridbussar som går på elbatteri när de lämnar hållplatsen -- precis det jag är ute efter! Bussarna kostar 35% mer än vanliga bussar och drar 35% mindre bränsle. http://www.expressen.se/index.jsp?a=548991&d=452
Erik Sandblom skrev:Nu har jag testat trådbussen i Landskrona. Imponerande acceleration och tysthet. Själva trådarna störde inte, men masterna och utliggarna är inte lika diskreta som de som finns i Göteborg.
Personligen tycker jag det är minskat buller som är största vinsten. Det finns de som tror att buller är en naturlig del av storstan, men det stämmer bara om man bortser från cyklar och trådbussar.
Här står det nåt om att Volvo säljer hybridbussar som går på elbatteri när de lämnar hållplatsen -- precis det jag är ute efter! Bussarna kostar 35% mer än vanliga bussar och drar 35% mindre bränsle. http://www.expressen.se/index.jsp?a=548991&d=452
---------------------------
Tja. Kunde man sedan förse dessa elhybrider med en strömavtagare skulle man kunna utnyttja elmotorn mycket mer och helt slippa diesel- eller etanolmotorn där man har tråd varvid man sparar ännu mera dyrt bränsle. Till att börja med t.ex. i stråk där många busslinjer går gemensamt.