Ulf_ skrev:Vad roligt att ni blir så upprörda. Trist att det är lika svårt för er nu att bemöta argument som i gr-f-tt-. Nåja.
Vad roligt att du blir så upprörd. Trist att det är lika svårt för dig nu att komma med argument som i gr-f-tt-. Nåja.
Ulf_ skrev:
Vad det gäller ekonomi, så har jag inte för avsikt att förklara min ekonomiska situation i detalj. Men den är inte bra. Jag är student, och har ibland svårt att hitta mat för dagen. Studenter har inget socialt skyddsnät. Jag har inte råd att betala 500:-/månad.
Inför tvåan i gymnasiet flyttade jag hemifrån och levde på studiebidrag och inackorderingstillägg. Jag "gick plus" under gymnasiet.
Som värnpliktig tjänade jag 40 kr per dygn. Jag "gick plus" under värnplikten.
Jag är student (civ.ing.) nu och lever på CSN och sommarjobbspengar. Jag "går plus" nu också och gör vad jag vill. Jag äter gott, roar mig på helgerna och reser ibland iväg med mina vänner.
Det går att leva snålt utan att för dens skull varken göra avkall på livets nödtorft eller livets goda.
Ulf_ skrev:
Vad det gäller resor, så är jag så illa tvungen att resa, och oftast är kollektivtrafiken mitt enda alternativ. Jag plankar. Jag tycker det är rätt av mig att göra så.
I övrigt undrar jag vad vi andra kan göra i denna diskussion för att du ska bli nöjd.
Ditt primära argument för att planka är att 500 kronor är för mycket pengar.
Andra påtalar att 500 kr är billigast i Sverige och väldigt mycket åka för pengarna.
Ditt sekundära argument för att planka är att du vill ha avgiftsfri kollektivtrafik.
Andra påtalar att för detta krävs massiva (tiotals miljarder) investeringar i kollektivtrafiken eftersom marginalerna under högtrafiktid i dag är mycket små eller obefintliga. Vidare tenderar avgiftsfria samhällsnyttigheter att överutnyttjas, "allmänningarnas tragedi" som det kallas. (Detta argument kan även användas mot vägtrafik.) Utöver det är det mycket svårt att ställa några krav på något som är avgiftsfritt och man tenderar också att inte vara särskilt aktsam mot det.
Ulf_ skrev:
När man ser kollektivtrafiken från den synvinkeln, propagerar jag också för en helt och hållet skattefinansierad kollektivtraik, införande av biltullar, betydligt mindre satsningar på biltrafik och istället ökade satsningar på utnyggnad och finansiering av kollektivtrafiken.
Planka delar mina åsikter. Jag är inte med i planka (jag är inte så dum att jag åker fast), men tycker att det är bra att de för upp debatten på en vettig nivå. Plötsligt har plankarna en plattform och är inte bara utspridda individer utan talan gent emot landsting och "vänner av ordning". Direkt aktion är ett utmärkt sätt att arbeta politiskt, och plankning som politisk handling är bra. Det handlar om att undergräva legitimiteten för att ta ut biljettpriser. Om man bryter mot lagen eller inte skiter jag blankt i. Så länge jag tycker att det är rätt att planka tänker jag göra det, oavsett om det är olagligt eller inte.
Ah. Nu är vi inne på mitt favoritavsnitt i argumentationen.
Du tycker att det för din del är rätt att strunta i lagarna och bestämmelserna. Var har du, för din del, dragit gränsen? Vad är OK och vad är inte OK?
Om jag börjar bryta mot lagen, kan jag då, för min del, dra en egen gräns? Vad andra tycker spelar ju ingen roll så länge jag själv tycker att det jag gör är rätt. Med de argumenten kan man rättfärdiga i princip vad som helst.
Ulf_ skrev:
Gällande belastning på biljettpriset för andra trafikanter, menade jag inte att jag inte tror plankandet utgör en kostnad för SL (tvärtom är det bra att det gör det), utan att det inte väger in speciellt tungt vid diskussionen kring höjda biljettpriser. Jag tror inte min plankning gör era biljettpriser högre, däremot är vi ju alla med och betalar min plankning. Jag också. Men då kan man lika gärna diskutera rättviseaspekten kring fördelning av samhällets resurser, där jag är väldigt missgynnad. Vad gör att det är mer rätt för andra än för mig att få bli transporterad? Jag har knappast supit bort mitt liv som vissa andra, tvärtom sliter jag för att komma uppåt i samhällshierarkin från det arbetarhem jag kommer ifrån. Jag tänker planka, och många med mig.
Jag har för mig att det en gång i tiden var viktigt att "göra rätt för sig" i kampen för ett bättre liv. Undrar var den ambitionen tog vägen.
I övrigt så är du lika god kålsupare som diverse näringslivstoppar som myglar och skor sig på andras bekostnad. Skillnaden är att du inte har möjligheterna att mygla lika stort som dem. Men det kanske är en rättvisefråga?
Anders (från ett lägre tjänstemannahushåll som stundom levt under existensminimum)