Jag hade en Elak plan

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Man får se saj för ner man kör på trottoaren så klart,om det inte kommer nån mot bilen.
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

Givetvis, men om tex en liten knatte som har mycket spring i benen och står bakom grillkiosken och springer ut rakt framför bilen så kan det sluta illa.. nu stod det iofs ingen liten knatte bakom men man kan ju tänka sig ett scenario där det kunde ha hänt..
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Jo men sånt kan ochså hända,lätt hänt det kommer nån bakom bilden.
Som det hände i Landskrona innan nån skulle backa då kom det nån han dog.
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Det är inte första gången det blir mycket snack och gnäll ner Acela,
Vill visa lite bilder bara.
Som dom skulle byta lampa på en Scania Omnilink hos Busslink :D
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Acela skrev:bussen skulle åka om ca 2 minuter, och avlösaren stod brevid mig vid korvmojjen, så postkillen såg föraren men orkade inte vänta
Nä, Jim, folk är inte tankeläsare.
Postbilsföraren så en bussförare och dig, men kunde inte i sin vildaste fantasi avgöra att bussen skulle flytta på sig om 2 minuter.

Försök inte hålla bussföraren eller dig själv om ryggen nu...

Postbilsföraren kanske inte heller hade tid att vänta.
2 minuter är mycket i arbetsvärlden, det lär du själv inse den dag du börjar jobba...
Möller skrev:Det är inte första gången det blir mycket snack och gnäll ner Acela,
Vi försöker bara introducera Jim i vuxenvärlden, och lära honom vad som är rätt eller fel...och hittils har det gått väldigt trögt...
Acela

Inlägg av Acela »

Byggare Bob skrev:
Acela skrev:bussen skulle åka om ca 2 minuter, och avlösaren stod brevid mig vid korvmojjen, så postkillen såg föraren men orkade inte vänta
Nä, Jim, folk är inte tankeläsare.
Postbilsföraren så en bussförare och dig, men kunde inte i sin vildaste fantasi avgöra att bussen skulle flytta på sig om 2 minuter.

Försök inte hålla bussföraren eller dig själv om ryggen nu...

Postbilsföraren kanske inte heller hade tid att vänta.
2 minuter är mycket i arbetsvärlden, det lär du själv inse den dag du börjar jobba...
Möller skrev:Det är inte första gången det blir mycket snack och gnäll ner Acela,
Vi försöker bara introducera Jim i vuxenvärlden, och lära honom vad som är rätt eller fel...och hittils har det gått väldigt trögt...
föraren sa max 2 min med till postkillen..
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Är lite nyfiken vilken körde där ifrån först,bussen eller postbilen :D
Acela

Inlägg av Acela »

Möller skrev:Är lite nyfiken vilken körde där ifrån först,bussen eller postbilen :D
när postkillen var vid solna grillen så åkte bussen
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Nu är jag inte så insatt i Stockholms lokala trafikföreskrifter och dispenser därifrån, men i Göteborg är det faktiskt så att motorcykel får parkera i anslutning till cykelställ på gångbana:
www.goteborg.se skrev:I centrala Göteborg tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera kortsidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana. Det är tillåtet om:
- cykelstället ligger på allmän platsmark (inte kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.
Vad vill jag säga med detta?

Det är ju inte osannolikt att posten har dispens som medger körning på gångbana. Jag har faktiskt ingen aning. Inte heller försvarar jag att man ska köra där om man inte får.

Vad jag däremot påstår, är att man som yrkesförare bör agera med den professionalism som man kan fordra; bara för att man tycker att någon har ställt sig korkat eller beter sig illa behöver man inte sänka sig till samma låga nivå.

Vidare tog det inte många minuter för mig att kolla i EXIF-informationen när bilden var tagen. Man kan fundera på om det tar längre tid för förarens arbetsledare att få fram den och koppla ihop med plats, fordonets inventarienummer och så vidare. Nu tror jag inte att arbetsledare sitter och jagar anställda på ett internetforum men bilder som hamnat på nätet har en viss förmåga att dyka upp på platser där man minst anar det...
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Möller skrev:En felparkerad lastbil och En bussförare som är lite "full i fan.
Vilket skit snack du kommer med du suger daniel_s :evil:
Nu är det faktiskt så här Mattias: Det förekommer en ganska utbredd "Anti-Jim-kampanj" här på forumet, till viss del befogad.

Daniel står i detta fall på samma sida som du, och även jag, så om du läser det han skrivit en gång till kanske det blir rätt.

Det blir lätt lite tröttsamt med att läsa inlägg från Acela. Inte alls på grund av inlägget i sig, utan av alla de som ständigt måste berätta hur omogen han är, och trycka upp lagtexter som de själva inte skulle ha en tanke på att följa till den milda grad de kräver av en 16-åring.

Visst visst, det kan uppfattas lite som skryt och ibland som saker man kanske inte ska berätta för andra. Men kom igen nu, alla Söderorts-, Solna-, Norrköpings- och Umebor! Ni må kanske kalla er perfektionister, men en sann perfektionist kräver i första hand personlig perfektionism innan han kräver det av andra.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Karsten skrev:
Nu är det faktiskt så här Mattias: Det förekommer en ganska utbredd "Anti-Jim-kampanj" här på forumet, till viss del befogad.

Daniel står i detta fall på samma sida som du, och även jag, så om du läser det han skrivit en gång till kanske det blir rätt.

Det blir lätt lite tröttsamt med att läsa inlägg från Acela. Inte alls på grund av inlägget i sig, utan av alla de som ständigt måste berätta hur omogen han är, och trycka upp lagtexter som de själva inte skulle ha en tanke på att följa till den milda grad de kräver av en 16-åring.

Visst visst, det kan uppfattas lite som skryt och ibland som saker man kanske inte ska berätta för andra. Men kom igen nu, alla Söderorts-, Solna-, Norrköpings- och Umebor! Ni må kanske kalla er perfektionister, men en sann perfektionist kräver i första hand personlig perfektionism innan han kräver det av andra.
Visste inte att vi stod på olika sidor här. Sedan undrar jag vem som har krävt någon perfektion? Ingen har väl heller kallat sig något alls utan det är din tolkning så den får stå för dig. Det enda konkreta som i princip har framkommit och påtalats, gång efter annan, är att det finns en tuff verklighet där ute (även om just du kanske av någon orsak ser mera rosenrött på den) och att de misstag som en individ gör kan få diverse olika återverkningar för andra. Alla gör vi som sagt tabbar ibland, det är inget att hymla om.

Däremot är det sällan vi upprepar samma misstag, oftast beroende på att vi själva inser dem eller genom att någon annan påtalar dem för oss. Alltså, vi lär oss och då ofta genom att någon som har mera erfarenhet delar med sig av den. Det torde även vara den springande punkten i en lång rad svarsinlägg här. Själv resonerar jag (och troligen många med mig) som så att gör man ett fel och får reda på det så tar man till sig av både informationen och konsekvenserna för att slippa upprepa både den aktuella fadäsen, men även likartade saker, i framtiden.

Själv förstår jag därför i gengäld inte varför vissa nästan verkar föredra att sticka huvudet i sanden och hoppas att de problem som misstagen ger upphov till löser sig själva om man bara undviker dem. I synnerhet är det trist om dessa misstag även råkar (om oturen är framme) påverka tredje man i vissa fall. T.ex. så var det väl inte alltför länge sedan som reglerna kring utomståendes besök i SL:s bussdepåer skärptes? Det är nog något som oförskyllt kan ställa till det för skötsamma entusiaster.

Man kan ju rent hypotetiskt spekulera kring ifall en orsak till denna skärpning då kanske kan vara just att vissa enskilda individer inte tagit till sig somligt utan ändå fortsatt med att upprepa ungefär samma avigheter, i vissa fall som nu till och med uppmuntrad av en egen fanclub…!? Visst bör man inte vara alltför sträng, men det kan knappast vara bättre att acceptera denna ’låt-gå’ mentalitet i en alltför stor utsträckning heller.

I övrigt var det inte heller så mycket av det som Jim (som väl var 16 år för ett par år sedan) råkade skriva som kommenterades strikt i denna tråd utan temat här hade nog mera med professionalism och samspel i trafiken att göra. Läs inte in för mycket i det hela och läs för helhetens skull även gärna igenom hela tråden innan du kommenterar enskilda delar av den.

// Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Karsten skrev:
Nu tänker jag rätta dig lite; Jim är 18år gammal, inte 16.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Karsten skrev:Nu är det faktiskt så här Mattias: Det förekommer en ganska utbredd "Anti-Jim-kampanj" här på forumet, till viss del befogad.

Det är detta ständiga utmålande av bussförare, främst i Busslinks regi, som dåliga förare som jag tycker är tråkigt. Visst ska man fota och skriva även om en sann bild av verklighetens trafik, och inte bara visa förskönade bilder på nya blänkande bussar på ett bussgarage... men att avsiktligt skapa en situation där man framtvingar/manipulerar olika yrkesförare att begå småfel och andra felsteg för att sedan fota dem känns lite väl fel...

Jag ser många fel begås av olika förare, men jag är inte så säker på att jag skulle vara "rätt" att fota/filma dem och sedan lägga ut bilderna på nätet. På sin höjd har jag ringt Vallentunas Överste Postmästare och hälsat honom att nästa gång brevbäraren i Brottby lägger sig 1 meter bakom min buss på 625:an jag framför i 70 km/h (vilket förr skedde varenda kväll) kanske det blir att tvingas tvärnita för något djur på vägen.

Hur var jag själv som 18-åring då? Jag var då inte som Jim, men detta berodde nog mest på dålig självkänsla och en enorm respekt för äldre då. Man vågade knappt fota bussar, och än mindre springa in på privat mark som tillhörde ett företag. Men det går inte att jämföra då jag är en helt annan person, och dessutom växte upp i en helt annan miljö. När det gäller mognad var jag nog ungefär på samma nivå som Jim och Milan, och hamnade i stora bråk på vissa forum (dock ej sådana som behandlade kollektivtrafik). Idag 10 år senare glömmer man dock lätt hur man tänkte och handlade år 1997.
Bussförare

Inlägg av Bussförare »

Jag har läst på det här forumet under något års tid, men nu måste jag regga mig för att skriva.

Sånt här gör mig irriterad som bussförare och även seriös yrkesförare. Hur i h*e kan man sjunka så lågt att man med ren jävulskap stänger in folk? Folk som är i yrkesutövning dessutom. Kom inte och säg att det bara blev så på grund av omständigheterna. All text i trådskaparens inlägg vittnar om att detta var planerat in i minsta detalj.

Hade det varit bättre att han hade ställt sig på hållplatsen och blockerat den istället, så att ankommande bussar får stå med baken i gatan? Så gamla agda 75 inte kan komma av med rollatorn? I en perfekt värld finns inget som inskränker på busstrafiken, men vi lever inte i en perfekt värld. Alltså får man vara lite tillmötesgående själv. Visst kan man bli irriterad på saker i trafiken när man kör buss, men det finns garanterat lika många saker som folk blir irriterade på när det gäller bussar.

Det har uppstått en stor debatt om huruvida postbudet gör fel som kör på trottoaren, men källan till felet är en bussförare som ska göra sig rolig på andras bekostnad, ivrigt påhejad av en liten fanatiker som inte känner gränser för något annat än bussar.

Jag kan nästan lova er att ingen av fotgängarna blev speciellt upprörd på postbudet. Snarare blev dom irriterad på det röda SLmonstret som blockerar vägen på ett ytterst effektivt sätt så att folk inte får sina brev och paket. Bygger ett sånt här beteende upp något som helst förtroende för i det här fallet SL och deras bussar? Jag tror inte det. Men å andra sidan så tror jag att en del förare skiter fullständigt i det så länge lönekuvertet kommer i brevlådan en gång i månaden.

Så istället för att utropa sig själv som allsmäktig kung så kan man ta och inse att vi är alla bara vanliga människor, människor med ett arbete att utföra.

Läste i ett inlägg att det inte gick att köra fram för där skulle någon annan buss stå. Det är väl det löjligaste jag hört. Det är bara en undanflykt för att få ett "legitimt" skäl att jävlas. Man ser klart och tydligt på bilden att om bussen ställer sig några meter längre fram (istället för att backa in som han gjort) så kan postbudet komma från platsen. Det går garanterat att köra in en buss snyggt framför ändå. Eller är förarna inkompetenta och inte kan svänga? Jag tror inte det.

Hade jag själv sett detta som fotgängare så hade det blivit ett jäkla liv. Jag kan se Acela hoppandes på trottoaren och säkert högljutt tjutande av lycka för att hans elaka plan gått i verket.

Detta var fruktansvärt omoget gjort och Acela verkar väldigt nöjd eftersom han lägger ut bilderna på nätet. Det får mig osökt att komma till att detta är en person som jag inte vill se bakom ratten i rollen som yrkesförare i framtiden.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Denna debatt har för länge sedan gått över styr!

Därför låses den.

Som en kommentar till påståendet att Jourmaster håller någon användare bakom ryggen kan vi meddela att så inte är fallet.

Med vänlig hälsning
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Låst