Vi fortsätter vår odysée i Toronto. Nu i den östra delen av staden. Det finns en automatbana som heter Scarborough RT och som ansluter till slutstationen Kennedy på Bloor tunnelbana. Den har snart nått dithän att man måste göra nått åt den. Vagnarna finns inte att köpa ny längre och att bygga om de befintliga ger inte den kapacitetsökning man behöver. Man tittar på möjligheterna att bögga om till tunnelbana eller spårväg eller buss. 2015 senast måste man göra nått.
Det finns två PCC-vagnar kvar för chartertrafik. 4500 och 4549. Båda levererades till Toronto, byggdes om och omnumrerades, men har idag ursprungsmärkning. Man hade 745 PCC-vagnar i trafik som mest varav många köptes begagnade till exempel från Cleveland, se tidigare avsnitt.
Dagens vagnar är 6 stycken L1 från SIG, man beställde 10 men avbröt leveransen så det saknas nummer 4006 - 4009 i nummerserien. Vagnar 4010 - 4199 har byggts hemma i Canada. Ledvagnarna 4200 - 4251 likaså. Samt en provvagn 4900. Man tittar nu på vilka låggolvsvagnar man ska sattsa på, och den tjeckiska varianten som Portland köper kan vara aktuell.
Det finns gott om slingor utefter linjerna där en del vagnar vänder, och då får man gå av och invänta nästa vagn mot sluthållplatsen. Det är nästan bara gatutrafik varför det kan gå sakta ibland genom staden. Vi kroknade att sitta på 501 i nästan halvannan timme.
Vi fortsätter med bilderna och först en bild på den vagn som först fick A/C vilket betyder kylanläggning och inte växelström i dessa sammanhang.
Ännu en dag är till ände och i morgon blir det mer spårväg men även en parkbana på Toronto Island.
Olle skrev:Det finns gott om slingor utefter linjerna där en del vagnar vänder, och då får man gå av och invänta nästa vagn mot sluthållplatsen.
Det här "short-turning" är ett ganska stort problem i Toronto. Dom har undersökt multipelkörning (pdf) för att minska problemet. Vet inte om det planeras på allvart nu eller inte.
Olle skrev:Det finns gott om slingor utefter linjerna där en del vagnar vänder, och då får man gå av och invänta nästa vagn mot sluthållplatsen.
Det här "short-turning" är ett ganska stort problem i Toronto. Dom har undersökt multipelkörning (pdf) för att minska problemet. Vet inte om det planeras på allvart nu eller inte.
Intressant rapport, men det tyder på att antalet dörrar har betydelse, och då måste långa låggolvs ledvagnar plus att man separarera trafiken bättre, vara enda goda lösningen.
Generellt brukar jag tycka mer om nyare spårvagnar än äldre, men trots att CLRV/ALRV är små och har höggolv tycker jag ändå att det är en av de mest lyckade spårvagnsmodellerna designmässigt. Jag vet inte riktigt vad det är, men de ger intryck av att svischa fram även när de har fotograferats stillastående Är det fortfarande Å koda 10 T som är på gång som ersättare till CLRV/ALRV?
essin skrev:
Är det fortfarande Å koda 10 T som är på gång som ersättare till CLRV/ALRV?
Enligt de hemsidor jag stött på när jag letat fakta om Toronto så verkar det som om man tillsammans med Portland ska ha dessa vagnar. Nordamerika går egna vägar när det gäller att välja spårvagnstillverkare, mot EU.