x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Spårvagnens farlighet kontra bussens farlighet...
Förord:
Under gårdagskvällen ägnade jag någon tid åt sång, då jag till och från genomför tonala trackasserier mot ett par bekantas grannar genom att framföra medeltida körstycken sent om aftonstunden.
Mellan styckena uppkom då en diskussion om huruvida spårvagnar eller bussar är farligast, den ena kombatanten hävdade att bussar är relativt ofarliga eftersom de kan väja, vi kan kalla denna part Boråsaren. Den andra parten, låt oss kalla den Göteborgarna hävdade att man inte kan lita på bussar eftersom de kan ta vägen lite varsomhelst (dvs de kan veja på ett totalt okontrollerat sätt) Spårvagnen befinner sig på spåret under nästan alla omständigheter.
Debatten kunde alltså ganska fort konkludera att under förutsättning av att de som bor i en spårvägsstad där även busstrafik förekommer faktiskt anser att spårvagnen är säkrare emedan de som bor annorstädes anser bussen för säkrare eftersom de ännu inte insett att de faktiskt vet vart spårvagnen tar vägen i händelse av kontrollerbara olyckor.
Sålunda borde kanske (S) i Göteborg ge sina (S)torebröder i (S)tockholm en beta där man faktiskt talar om att spårvägen är förträfflig även ur säkerhetssynpunkt!
Pax Vobiscum
Tony
Förord:
Under gårdagskvällen ägnade jag någon tid åt sång, då jag till och från genomför tonala trackasserier mot ett par bekantas grannar genom att framföra medeltida körstycken sent om aftonstunden.
Mellan styckena uppkom då en diskussion om huruvida spårvagnar eller bussar är farligast, den ena kombatanten hävdade att bussar är relativt ofarliga eftersom de kan väja, vi kan kalla denna part Boråsaren. Den andra parten, låt oss kalla den Göteborgarna hävdade att man inte kan lita på bussar eftersom de kan ta vägen lite varsomhelst (dvs de kan veja på ett totalt okontrollerat sätt) Spårvagnen befinner sig på spåret under nästan alla omständigheter.
Debatten kunde alltså ganska fort konkludera att under förutsättning av att de som bor i en spårvägsstad där även busstrafik förekommer faktiskt anser att spårvagnen är säkrare emedan de som bor annorstädes anser bussen för säkrare eftersom de ännu inte insett att de faktiskt vet vart spårvagnen tar vägen i händelse av kontrollerbara olyckor.
Sålunda borde kanske (S) i Göteborg ge sina (S)torebröder i (S)tockholm en beta där man faktiskt talar om att spårvägen är förträfflig även ur säkerhetssynpunkt!
Pax Vobiscum
Tony
Spårvagnens farlighet
Hej
Ligger inte skillnaden i att Tvärbanan till övervägande del går på egen banvall, och inte kommer i närkontakt med andra trafikslag (läs bilar) utom på en sträcka i Gröndal. En spårväg i innerstaden kan ju inte beredas egna utrymmen på samma sätt?
Hälsn
Björn
Ligger inte skillnaden i att Tvärbanan till övervägande del går på egen banvall, och inte kommer i närkontakt med andra trafikslag (läs bilar) utom på en sträcka i Gröndal. En spårväg i innerstaden kan ju inte beredas egna utrymmen på samma sätt?
Hälsn
Björn
Re: Spårvagnens farlighet
Kan och kan - se bara på flertalet innerstadssträckor i Göteborg, där har vagnen oftast eget område, förvisso delat med buss på en hel del ställen, men ändå Det är fullt möjligt, bara VILJAN finns att stänga ute bilarna från vissa passager.Björn F skrev:Hej
Ligger inte skillnaden i att Tvärbanan till övervägande del går på egen banvall, och inte kommer i närkontakt med andra trafikslag (läs bilar) utom på en sträcka i Gröndal. En spårväg i innerstaden kan ju inte beredas egna utrymmen på samma sätt?
Hälsn
Björn
/Tony