x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Tradition! I Norrköping och Göteborg har den typ av hållplatsrefug du visar alltid funnits - alltså får de finnas kvar och byggas om. I våra kära huvudstad skulle ju alla dylika försvinna till förmån för hållplatser direkt vid trottuarerna för några decennier sedan . När det nu åter är dags att bygga hållplatser på refuger tar man fram någon byggnorm och läser sig till hur bred en hållplatsrefug skall vara. Och då blir de så breda som de är i Stockholm med omnejd.
tror /Jörgen G
tror /Jörgen G
Var i Göteborg skulle det finnas en så smal refug?Jörgen Gustavsson skrev:Tradition! I Norrköping och Göteborg har den typ av hållplatsrefug du visar alltid funnits - alltså får de finnas kvar och byggas om. I våra kära huvudstad skulle ju alla dylika försvinna till förmån för hållplatser direkt vid trottuarerna för några decennier sedan . När det nu åter är dags att bygga hållplatser på refuger tar man fram någon byggnorm och läser sig till hur bred en hållplatsrefug skall vara. Och då blir de så breda som de är i Stockholm med omnejd.
tror /Jörgen G
Jag är osäker på om det verkligen finns en spvhållpats med så smal refug, men det är klart det finns ganska gott om hållplatser, jag kan ha missat någon - men det känns som över allt i stan där man kan komma i konflikt med bilar är man väl inburad med staket åt alla håll.
/Tony
/Tony
-
Sant - men du formulerade ditt svar som om detta existerade.Johan Eriksson skrev:Jag menade inte att det finns någon så smal refug kvar i Göteborg (det vet jag inte) utan att det, som Jörgen skrev, finns traditioner som gör vissa saker möjliga just därför att man behållt spårvägen och inte behöver uppfinna hjulet på nytt så som vi (tvunget?) måste göra här i Stockholm.
Å andra sidan skulle man kunna tro att nyare trafiksäkerhetsbestämmelser tvingat bort dylika refuger från hela landet. Man upphör aldrig att förvånas.
Det har hänt en hel del sedan en SVT reporter i samband med en större olycka ställde den intelligenta frågan varför alla spårvägsolyckor hände i Göteborg. (Kjolar, staket m.m. m.m.)
Det finns saker i trafiksituationen här som inte möjliggör det som är möjligt i Norrköping, staden är trotsallt något mindre än Göteborg.
(Och för en ursprunglig småstadsbo som mig upplevs Norrköping definitivt som hemtrevligare)
Visserligen finns det faktiskt en hållplats i Göteborg helt utan refug mitt i Gata, den används dock normalt inte, men den finns (Vasa- Viktoriagatan reservhållplats i Viktoriagatan)
/Tony
Re: Tillåtet i Stockholm?
Johan Eriksson skrev:Klicka på länken nedan, titta på Mickes bild från Norrköping och svara om ni tror att det skulle vara möjligt med en sån här smal hållplatsrefug i Stockholm? Jag har svårt att tro det, men liksom femtielva andra saker som går alldeles utmärkt i Norrköping (och Göteborg mfl) så undrar jag vad det är för bestämmelser som skiljer städerna åt?
Jag säger inte att det är bra eller särskilt trafiksäkert men man upphör aldrig att förvånas över de nationella skillnaderna!
Tack Micke för bilden! (tyvärr ingen spårvagn men förhållandena är ändå detsamma)
http://f24.parsimony.net/forum58203/messages/12309.htm
För att komma till väntkuren måste man korsa gatan mellan refug o trottoar.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
Jo det har funnits, men det var innan du flyttade hit.TonyM skrev: Var i Göteborg skulle det finnas en så smal refug?
Jag är osäker på om det verkligen finns en spvhållpats med så smal refug, men det är klart det finns ganska gott om hållplatser, jag kan ha missat någon - men det känns som över allt i stan där man kan komma i konflikt med bilar är man väl inburad med staket åt alla håll.
/Tony
Exempelvis vid Brunnsparken.
Vet flera busshållplatser ffa. på Hisingen där det sett ungefär likadant ut.
Minns ett skräckexempel där det var en cykelbana på andra sidan, och på dåtiden började sk "räsercyklar" bli vanliga, avstigande passageraren/fotgängaren missbedömmde avståndet och blev påkörd (Litteraturgatan, Långströmsgatan, Vinlandsgatan, Vid hållplatsen med "Q", på Torpagatan (dock på fastlandet) mfl platser.) Tack och lov är dessa numera bortbyggda.
På sina ställen saknades refugen helt, minns en bild från trafikalanackan och korsningen Vasagatan/Kungsportsavenyen alltså hållplatsen med det engelska namnet "Whaleduck" där passagerarna klev av vagen rakt ut och ned på gatan.
Bj.
Vadå jag dyster?
Hållplatsrefugen vid Söder tull
Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att biltrafiken på platsen där bilden är tagen (dvs Nygatan i höjd med Söder tull) är begränsad? Om man kommer som bil där bussen (spårvagnen) kör får man väl inte svänga varken höger eller vänster på Drottninggatan och inte heller fortsätta på Nygatan mot Gamla Rådstugugatan? Jag är osäker på om det öht är tillåten biltrafik på platsen. (Den karta jag har tillgänglig på jobbet, "Besökskartan Norrköping 2001", hävdar att fordonstrafik är förbjuden på detta avsnitt.)
Så i princip finns det väl inget behov av att kunna köra förbi trafik? Eller det skulle förstås vara då man kör samtrafik och tvåan har reglertid vid Söder tull? Kanske att budbilar till de affärer som ligger på Drottninggatan behöver passera?
Anders P.
Så i princip finns det väl inget behov av att kunna köra förbi trafik? Eller det skulle förstås vara då man kör samtrafik och tvåan har reglertid vid Söder tull? Kanske att budbilar till de affärer som ligger på Drottninggatan behöver passera?
Anders P.
Det står någonstans i vägtrafikkunngörelsen, att trafik inte får passera buss, skolbuss eller spårvagn som stannat på hållplats utan refuger.
Även när det finns refuger bör man stanna, men det kanske inte står där.
Här i Göteborg har man löst det på det viset att man byggt gatan bara några cm bredare än bussen på vissa hållplatser så att annan trafik omöjligt kan passera då bussen står i hållplatsläge.
Detta har skapat en hel del irrittation, inte minst från räddningstjänsten, ambulans, taxi och färdtjänst. Även övrig yrkestrafik och privatbilister har åsikter om detta.
Bj.
Här i Göteborg har man löst det på det viset att man byggt gatan bara några cm bredare än bussen på vissa hållplatser så att annan trafik omöjligt kan passera då bussen står i hållplatsläge.
Detta har skapat en hel del irrittation, inte minst från räddningstjänsten, ambulans, taxi och färdtjänst. Även övrig yrkestrafik och privatbilister har åsikter om detta.
Bj.
Vadå jag dyster?
Men finns det en refug så behöver man inte stanna...Björn Johansson (BJ) skrev:Det står någonstans i vägtrafikkunngörelsen, att trafik inte får passera buss, skolbuss eller spårvagn som stannat på hållplats utan refuger.
Dvs på många ställen smalnar gatan av där det finns en busshållplats så att enbart bussen får platsBjörn Johansson (BJ) skrev: Här i Göteborg har man löst det på det viset att man byggt gatan bara några cm bredare än bussen på vissa hållplatser så att annan trafik omöjligt kan passera då bussen står i hållplatsläge.
Vid trängande fall för utryckningsfordon skall bussföraren flytta bussen oavsett om han är mitt i en lastning. Klappa igen dörrarna och kör!Björn Johansson (BJ) skrev: Detta har skapat en hel del irrittation, inte minst från räddningstjänsten, ambulans, taxi och färdtjänst. Även övrig yrkestrafik och privatbilister har åsikter om detta.
Men med tanke på den upplevelse som en till mig och Björn bekant uppe vid östra sjukhuset så kan man ibland tvivla på bussförarnas kompetens. Bussföraren skulle veja för personbilen enligt högerregeln, men båda hamnade i ett sådant läge att fortsatt framfart för endera parten voro omöjlig. Bussföraren fick besked av vår bekant att flytta på sig, varvid han svarade "Jag kör buss" (Vilket skulle vara liktydigt med "Jag har företräde) Samma sak upplevs ofta vid korsvägen, där bussförarna kör förbi ett väjningsmärke med tilläggstavlan "Gäller ej spårvagn" även bussar kallas för vagnar av och till i Göteborg och i det läget kör de ju faktiskt på spåret så...
/Tony
Det har hänt att jag jobbat extra inom ambulanssjukvården, inte så mycket inom Göteborgskommun som inom andra kommuner.TonyM skrev:Vid trängande fall för utryckningsfordon skall bussföraren flytta bussen oavsett om han är mitt i en lastning. Klappa igen dörrarna och kör!
Men med tanke på den upplevelse som en till mig och Björn bekant uppe vid östra sjukhuset så kan man ibland tvivla på bussförarnas kompetens....../TonyÅ, dé tror du att dom gör..?![]()
Men jag måste ju ändå säga som så att Blåljus och sirener inte flyttar en buss på en sådan eller liknande hållplats.... Misstänker att dagens bussar är så väl ljudisolerade att föraren inte hör sirenerna, som på modernare ambulander dessutom är alldeles för tysta då de inte skall orsaka några höreslskador enligt EU direktiv...

Misstänker att Tony och andra sett de leriga spåren i Gräsmattan uppe vid Stabbetorget och Rosendalsskolan.... Tur också att det finns G&C-banor att ta till.
Nu finns det ju vid ÖS sedan väldans många år sedan en speciell ambulansgata att ta till, men denna är ju visserligen upplåten till annan trafik också, dock ej buss i linjetrafik, men jag har sett att tomma ersättningsbussar eller sådana som växlats in tar denna genväg.
Denna gata funkar ju om man kommer från Härlandahållet, men inte från andra hållet, och med tanke på att det är många hjärt och astmalarm i Björkekärr (hög andel pensionärer i dena stadsdel) så står ofta bussarna i vägen... om man nu skall uttrycka sig så eller kanske utrycka...

Tja vad ville jag säga med detta då...

Jo att allting som man bygger för att begränsa eller göra trafiken säkrare med hindrar utryckningsfordon, även bussar. Det är nämligen mindre angenämt att åka ledbuss över väggupp.... Eller försök att köra en brådskande ambulanstransport med en ryggskada genom en "chikan"...
Bj.
[/quote]
Vadå jag dyster?
Refugen för linje 2 i Nygatan, Norrköping
Följande är fakta för denna refug.
Refugen är smal, endast 2 trottoarplattor bred.
På platsen är genomfartstrafik med bil förbjuden, den trafik som förekommer är förutom spårvagn/buss på linje 2, en stor mängd busslinjer i förorts och expressbusstrafik, samt taxi och distributionstrafik m.m. alltså relativt begränsad trafik.
Orsaken till att refugen finns är att denna trafik _ska_kunna passera fordon vid hållplatsen, då detta är hållplats med regleringstid.
Dock ska inte väntande resenärer uppehålla sig på refugen, då hållplatsens väderskydd är placerar ca 25 meter längre fram, mot Drottninggatan, där trottoaren är betydligt bredare.
Dessutom har denna refug, en nedsänkt del mitt på, för att tillåta biltrafik som svänger över refugen och in i en gagageport i byggnaden till vänster.
Refugen är dock av fullängd, dvs den klarar spårvagnar med 30 meters längd. Hållplatsen fungerar bra, trotts att den får ses som en kompromiss.
//Leif D
Refugen är smal, endast 2 trottoarplattor bred.
På platsen är genomfartstrafik med bil förbjuden, den trafik som förekommer är förutom spårvagn/buss på linje 2, en stor mängd busslinjer i förorts och expressbusstrafik, samt taxi och distributionstrafik m.m. alltså relativt begränsad trafik.
Orsaken till att refugen finns är att denna trafik _ska_kunna passera fordon vid hållplatsen, då detta är hållplats med regleringstid.
Dock ska inte väntande resenärer uppehålla sig på refugen, då hållplatsens väderskydd är placerar ca 25 meter längre fram, mot Drottninggatan, där trottoaren är betydligt bredare.
Dessutom har denna refug, en nedsänkt del mitt på, för att tillåta biltrafik som svänger över refugen och in i en gagageport i byggnaden till vänster.
Refugen är dock av fullängd, dvs den klarar spårvagnar med 30 meters längd. Hållplatsen fungerar bra, trotts att den får ses som en kompromiss.
//Leif D