Sirio - nu för alla resenärer!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Sirio - nu för alla resenärer!
Konstaterade nöjt att Vagn nr. 408 trafikerade L9 mot Kungssten när jag passerade förbi Drottningtorget.
Blir trevligt att framöver kunna få se Sirio dyka lite här och var i stan, och inte bara längs L6.
På helger är jag sällan i Gbg, så det går i princip bort för min del.
Blir trevligt att framöver kunna få se Sirio dyka lite här och var i stan, och inte bara längs L6.
På helger är jag sällan i Gbg, så det går i princip bort för min del.
Satsa på Spårvägarna
-
hm
Kan detta vara samma omlopp kanske? Ett L4-L9 omlopp mao... Vi kan nog ha sett samma vagn då 

Satsa på Spårvägarna
Omloppen som trafiksätts i tur och ordning med M32:
1134 L6 (rent L6 omlopp)
1136 L6 (--------"--------)
1132 L6 (--------"--------)
1145 L6 (--------"--------)
1103 L9 (är ett omloppet som sedermera blir en 4-8:a)
1108 L4-8 (osäker på denna, jobbar imorron och återkommer med bekräftelse på detta omlopp)
Fredagar ser likadant ut men med 5*** som omloppsnummer
Idag L6 1134 vagn M32 408 med slagpåse som förare
Bellevue 05:02:

Aprilgatan 05:13:

1134 L6 (rent L6 omlopp)
1136 L6 (--------"--------)
1132 L6 (--------"--------)
1145 L6 (--------"--------)
1103 L9 (är ett omloppet som sedermera blir en 4-8:a)
1108 L4-8 (osäker på denna, jobbar imorron och återkommer med bekräftelse på detta omlopp)
Fredagar ser likadant ut men med 5*** som omloppsnummer
Idag L6 1134 vagn M32 408 med slagpåse som förare
Bellevue 05:02:

Aprilgatan 05:13:

HAHA det var vaketJoohan skrev:annars körde du en L8 idag vid 12 tiden som var felskyltad till Biskopsgården via Kungsportsplatsen

Föraren slagpåse stog bakom mobilkameran därav min osynlighet *LOL*Patrik S skrev:Det var en diskret förare, jag tycker vagnen ser ganska förarlös utSlagpåse skrev:Idag L6 1134 vagn M32 408 med slagpåse som förare
Och idag hade jag nöjet att iordningställe och framföra M32 410 på sitt första ordianarie uppdrag på omlopp 5103.
Den var ute och testkördes i skarp trafik under gårdagseftermiddagen, dock mellan ordinarie omlopp.
Har 2 bilder på min körning, dessa kommer under helgen.
Och här kommer dessa:
M32 L9 omlopp 5103 med mig som förare (dock lika osynlig som ovanstående 6:a)
Tyvärr taskiga bilder, vill inte släpa digitalkameran så dessa r tagna med min mobil i mörkret
Centralstationen mot Angered 071112 04:26:

Den var ute och testkördes i skarp trafik under gårdagseftermiddagen, dock mellan ordinarie omlopp.
Har 2 bilder på min körning, dessa kommer under helgen.
Och här kommer dessa:
M32 L9 omlopp 5103 med mig som förare (dock lika osynlig som ovanstående 6:a)
Tyvärr taskiga bilder, vill inte släpa digitalkameran så dessa r tagna med min mobil i mörkret

Centralstationen mot Angered 071112 04:26:

Senast redigerad av Slagpåse den lördag 13 januari 2007 14:04, redigerad totalt 4 gång.
-
.
Tycker det är så synd att man vill skylta "via" på spårvagnarnas framskylt.
Det är inte särskilt lätt att urskilja vad det står överhuvudtaget på håll.
Kortedala och Länsmansgården hade räckt gott och väl för L6. Sedan att sträckningen kan ge upphov till missförstånd har vi ju linjekartor för att informera passagerare om.
Stod jag som turist på t.ex. Olivedalsgatan och skulle hoppa på L6, hade jag nog studerat linjekartan först, för att se vart linjen egentligen passerade .
Det är inte särskilt lätt att urskilja vad det står överhuvudtaget på håll.
Kortedala och Länsmansgården hade räckt gott och väl för L6. Sedan att sträckningen kan ge upphov till missförstånd har vi ju linjekartor för att informera passagerare om.
Stod jag som turist på t.ex. Olivedalsgatan och skulle hoppa på L6, hade jag nog studerat linjekartan först, för att se vart linjen egentligen passerade .
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Vilket du även skall göra som Göteborgare också, alla svar om linjesträckning och taxa står i hållplatskurerna.Stefan_Brännström skrev:Stod jag som turist på t.ex. Olivedalsgatan och skulle hoppa på L6, hade jag nog studerat linjekartan först, för att se vart linjen egentligen passerade .
Men istället kliver man ombord på vagnen och frågar föraren som inte behöver svara på dessa enkla frågor.
Turisten däremot vet oftast vart denna skall och har redan kollat upp vart och hur han skall åka

Men oavsett så tycker jag m fl att det är kul att folk tittar på destinationsskylten istället för "Ja där kommer en spårvagn, Vi kliver ombord på den så får Vi se vart Vi hamnar"
Hade en gubbe härom morronen som frågade om jag inte kunde bestämma mig för om jag var L1 eller L2 på Linnéplatsen.... Vagnen var rätt skyltad med L1 men han var tvärsäker på att det var L2 fram, bad honom kolla en gång till, han blev bara lite röd i ansiktet då han erkände lite lågt, "Förlåt, var inte meningen att skälla på dig, jag är nog lite trött idag"
Med detta vill jag ha sagt att Göteborgarna själva är dom sämsta att se, läsa och ta reda på informationen själva

-
.
Slagpåse: Jasså, ja det stämmer inte på mig i alla fall. Har alltid haft lätt för att hitta, och brukar ibland sitta och studera kartor för nöjes skull.
Har faktiskt börjat kolla upp i Atlas var diverse filmer utspelar sig. Exakt. Rätt kul faktiskt.
Men jag känner igen sånt där. Det är väldigt många resenärer på expressbussarna norröver som går på och inte har en ringaste aning om vad det kostar att åka till t.ex. Uddevalla. Så många kan knappast åka sällan (för det är många som inte har koll på pris), utan det verkar som om flera inte orkar lära sig taxorna.
För övrigt är det väl kanske lite si och så med geografin när en och annan stackare drar till med frågor som ("går den här via Lidköping") etc...
Intressant busslinje för övrigt.
855 från Göteborg till Uddevalla (via Lidköping)
Man kunde kanske hålla mot Götene för att sedan köra västerut...
Har faktiskt börjat kolla upp i Atlas var diverse filmer utspelar sig. Exakt. Rätt kul faktiskt.
Men jag känner igen sånt där. Det är väldigt många resenärer på expressbussarna norröver som går på och inte har en ringaste aning om vad det kostar att åka till t.ex. Uddevalla. Så många kan knappast åka sällan (för det är många som inte har koll på pris), utan det verkar som om flera inte orkar lära sig taxorna.
För övrigt är det väl kanske lite si och så med geografin när en och annan stackare drar till med frågor som ("går den här via Lidköping") etc...
Intressant busslinje för övrigt.
855 från Göteborg till Uddevalla (via Lidköping)
Man kunde kanske hålla mot Götene för att sedan köra västerut...
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Ja, helst skulle man behöva få en skriftlig ansökan godkänd, innan man får åka med.Slagpåse skrev:Vilket du även skall göra som Göteborgare också, alla svar om linjesträckning och taxa står i hållplatskurerna.Stefan_Brännström skrev:Stod jag som turist på t.ex. Olivedalsgatan och skulle hoppa på L6, hade jag nog studerat linjekartan först, för att se vart linjen egentligen passerade .
Men istället kliver man ombord på vagnen och frågar föraren som inte behöver svara på dessa enkla frågor.

Står man på Korsvägent ex, så är det inte lätt att gissa om och var nästa vagn/buss till Brunnsparken går. Att titta på samtliga tidtabeller vilka linjer som är OK, och från vilka hållplatser dessa går, är inte helt enkelt.
Det är inte alla som har linjenätet memorerat.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Lägg ner, vet inte om Du läste det inlägget jag svarade på och där stog det Olivedalsgatan L6.Ekonomisk skrev:Ja, helst skulle man behöva få en skriftlig ansökan godkänd, innan man får åka med.
Står man på Korsvägent ex, så är det inte lätt att gissa om och var nästa vagn/buss till Brunnsparken går. Att titta på samtliga tidtabeller vilka linjer som är OK, och från vilka hållplatser dessa går, är inte helt enkelt.
Men jag kan hålla med dig angående Korsvägen och andra "stora" knutpunkter men det är till 99% Göteborgare som frågar

-
.
Angående Korsvägen och Brunnsparken...
Jag brukar när jag skall ta mig mellan för mig ovanliga hållplatser, titta på kartan, söka gemensamma nämnare (d.v.s. linjenummer).
Skulle en gång till Lillhagens busshållplats, och det var ju inte särskilt svårt att på ren intuition kolla om linjen passerade Hjalmar Br. , vilket den gjorde.
Förvisso kan ju sånt försvåras om man inte kan föreställa sig en karta i huvudet, utan betraktar Frölunda, Bergsjön, Centrum, Torslanda och t.ex. Annedal som en godtycklig röra av hållplatser där man bara antar att centrum borde vara i mitten någonstans.
Har dock ingen erfarenhet av att ha svårigheter med att läsa en karta, så jag kan inte bedöma om "vissa människor" trots att de bor i stan har skäl till att tveka på om Örgryte ligger öster om centrum.
Vad man dock kan anse, är att har en resenär svårt att hitta, borde denne kanske ägna lite tid åt att lära sig de stora knutpunkternas placering på Göteborgskartan.
Kan förstå om frågor typ "Går denna till Järntorget?" på bred götebosska kan kännas tröttsamt om frågan ställs till en förare på L7, position SKF, i färd mot Bergsjön...
Jag brukar när jag skall ta mig mellan för mig ovanliga hållplatser, titta på kartan, söka gemensamma nämnare (d.v.s. linjenummer).
Skulle en gång till Lillhagens busshållplats, och det var ju inte särskilt svårt att på ren intuition kolla om linjen passerade Hjalmar Br. , vilket den gjorde.
Förvisso kan ju sånt försvåras om man inte kan föreställa sig en karta i huvudet, utan betraktar Frölunda, Bergsjön, Centrum, Torslanda och t.ex. Annedal som en godtycklig röra av hållplatser där man bara antar att centrum borde vara i mitten någonstans.
Har dock ingen erfarenhet av att ha svårigheter med att läsa en karta, så jag kan inte bedöma om "vissa människor" trots att de bor i stan har skäl till att tveka på om Örgryte ligger öster om centrum.
Vad man dock kan anse, är att har en resenär svårt att hitta, borde denne kanske ägna lite tid åt att lära sig de stora knutpunkternas placering på Göteborgskartan.
Kan förstå om frågor typ "Går denna till Järntorget?" på bred götebosska kan kännas tröttsamt om frågan ställs till en förare på L7, position SKF, i färd mot Bergsjön...
Satsa på Spårvägarna
Jag vet inte om du läste ditt eget inlägg, men lite längre ner skrev du om Linneplatsen,och jag skrev om Korsvägen. Så vad är problemet?Slagpåse skrev:Lägg ner, vet inte om Du läste det inlägget jag svarade på och där stog det Olivedalsgatan L6.Ekonomisk skrev:Ja, helst skulle man behöva få en skriftlig ansökan godkänd, innan man får åka med.
Kanske beroende på att det är 99% Göteborgare som åker. Vad är det som är så fel med det, det är väl knappt en på 100 som frågar över huvud taget.Men jag kan hålla med dig angående Korsvägen och andra "stora" knutpunkter men det är till 99% Göteborgare som frågar
Jag kan inte tänka mig att det finns 1000 göteborgare som på rak arm kan nämna vilka bussar/vagnar som går från Korsvägen till Valand, och vilka hållplatslägen de går från.
Kan du själv, utan att fuska?

- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Iövrigt var Linnéplatsen ett exempel, kunde likagärna varit på Olivedalsgatan, Linnéplatsen är ingen stor knutpunkt......
Jag är inte från Gbg
Bussar från Korsvägen till Valand?? Jo, 610 (Flygbussen också men denna kör inte folk lokalt, dessutom är det dyrt att åka 2 hpl med den....)
Vagnar: 4 och 5
Detta utan att fuska
Jag är inte från Gbg

Bussar från Korsvägen till Valand?? Jo, 610 (Flygbussen också men denna kör inte folk lokalt, dessutom är det dyrt att åka 2 hpl med den....)
Vagnar: 4 och 5
Detta utan att fuska
-
.
RÖD Express har gått mellan Korsvägen och Valand, reserverar mig emellertid för att den ev. inte gör det längre.
Men eftersom L4 och L5 går samma väg så känns just det som en väg man inte direkt behöver ha "busskoll" på.
Lämpliga bussturer mellan Mölndal och Frölunda Torg är det nog lättare att få folk att räkna upp.
Men eftersom L4 och L5 går samma väg så känns just det som en väg man inte direkt behöver ha "busskoll" på.
Lämpliga bussturer mellan Mölndal och Frölunda Torg är det nog lättare att få folk att räkna upp.
Satsa på Spårvägarna