Skanstull före Ringen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bo

Skanstull före Ringen?

Inlägg av Bo »

Hej. Jag undrar om någon vet lite om bussterminalen(hållplatsen) som låg där Ringens köpcentrum nu ligger och om någon har en bild på platsen före bygget.

mvh Bo
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Tyvärr har jag inga foton att bidra med, bara lite minnesbilder. Jag gick i Åsö gymnasium i början på 70-talet och passerade ofta den plats som numera kallas ringen. Jag arbetade för övrigt i början på 80-talet intill ringen vid den tidpunkt då köpcentrat invigdes.

Själva kvarteret där ringen nu ligger, bestod av en stor tegelkåk, ett bryggeri tror jag. Runt detta kvarter vände bussarna mot Tyresö, Vendelsö och Haninge. Bussarna vände alltså Skanstullsbron - Ringvägen/Ringvägens lokalgata (v) - Skansbrogatan? (h) - Ölandsgatan (h) - Götgatan (h) - Skanstullsbron. Varken Ringvägens lokalgata (med alléträd), Skansbrogatan (om den ny hette så) och Ölandsgatan finns kvar just här. Allt slukades av Ringen.

Mitt i allt detta vände också linje 54 som då trafikerades med dubbeldäckare av märket Büssing. Bussarna mot Södertörn var gula märkta med "Busstrafiken Stockholm - Södertörn" förkortades BSS vilket inte betydde något annat på den tiden. Så småningom kom kom det allt fler röda "SL-bussar".

Ett stående inslag i dåvarande "Stockholmsnytt" numera "Radio Stockholm" var frågan om terminalen skulle flyttas till Gullmarsplan eller inte. Motståndet var så påss hårt att bygget av ringen inte flyttade terminalen dit utan istället till den östra sidan av Ringvägen. Idag vill väl ingen ha tillbaka terminalen till Skanstull, eller? Själva tunnelbanestationen var ju tämligen dragig och bullrig och trång. Fast Gullmarsplan kanske inte är så mycket bättre som omstigningspunkt.

I tegelkåken fanns det också ett matställe som hette "Open House". Den som missade bussen kunde gå in här och värma sig och ta en pilsner och på så sätt även missa nästa buss.

Ett annat landmärke vid Skanstull var Åhlen & Holm´s logo "ÅH". Tyvärr finns den inte kvar. Det blå klotformade uret kan man dock fortfarande glädja sig åt.

Ni som har bilder, snälla, lägg ut några. Ovanstående är taget direkt ur mitt minne. Jag hoppas att det är korrekt annars är det bara för andra rätta.

Jag vet inte om det var det här du ville veta men fråga gärna igen.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Själva kvarteret där ringen nu ligger, bestod av en stor tegelkåk, ett bryggeri tror jag.
Jo, det var ett bryggeri, fast vilket? Månne Pihlska bryggeriet (som annars ligger/låg på Kocksgatan eller möjligen gatan söder därom).
Det fanns (åtminstone) tre bryggerier på Söder: München-, Pihlska, och vad det tredje nu hette.
Runt detta kvarter vände bussarna mot Tyresö, Vendelsö och Haninge. Bussarna vände alltså Skanstullsbron - Ringvägen/Ringvägens lokalgata (v) - Skansbrogatan? (h) - Ölandsgatan (h) - Götgatan (h) - Skanstullsbron.
Inte bara runt det kvarteret, det låg hållplatser på Ölandsgatan på andra sidan av Götgatan också.

SI
Användarens profilbild
Thomas Lange

Automater

Inlägg av Thomas Lange »

Vad jag minns fanns också under en period (60-70-talet) Europas största automathandel.

Hela väggen (40 meter?) som vette mot Götgatan upptogs av en radda med varuatutomater, där man kunde köpa allt från mjölk (jo somliga var kylda) till damstrumpor.

Det gällde dock att vara med nödiga mynt försedd, något som innebar att bussförarna på BSS gick omvägar till personalrummet för att slippa bli utsatta för försök till svartväxling ...
Ju förr dess bättre.
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ett annat landmärke vid Skanstull var Åhlen & Holm´s logo "ÅH". Tyvärr finns den inte kvar. Det blå klotformade uret kan man dock fortfarande glädja sig åt.
Sucken!!!
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Automater

Inlägg av Jörgen_G »

Thomas Lange skrev:/.../bussförarna på BSS gick omvägar till personalrummet för att slippa bli utsatta för försök till svartväxling ...
Svartväxling? Innebar detta att de erbjöds en tia mot nio kronor i mynt eller något liknande? Eller var det så att förarna inte fick växla i den kassa de hade?

Undrar/ Jörgen G
Användarens profilbild
Thomas Lange

Svartväxling

Inlägg av Thomas Lange »

Fick och fick ...

Efter två växlingar var man renons på alla möjligheter att lämna tillbaka mynt till sina passagerare.
Ju förr dess bättre.
Leif Broberg

Büssing på 54:an?

Inlägg av Leif Broberg »

Olle Mornell skrev:Mitt i allt detta vände också linje 54 som då trafikerades med dubbeldäckare av märket Büssing.
Jag har för mig att det gick Leyland-dubbeldäckare på 54:an. Och Büssing på 62:an och 69:an. Eller har jag hunnit glömma hur det var?

/Leif
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Jag har för mig att det gick Leyland-dubbeldäckare på 54:an. Och Büssing på 62:an och 69:an. Eller har jag hunnit glömma hur det var?
Glömma och glömma, det var ju bara så där en 30 år sedan ;-)

Någon med bilder får väl bevisa och visst har det väl gått någon Leyland på 54, men nog var det Büssing som dominerade. Även 52 och 56 hade Büssing och 62 och 69.

48 hade vanligtvis Leyland liksom 47
Vad jag minns fanns också under en period (60-70-talet) Europas största automathandel.
Se där, den hade jag glömt bort.
Inte bara runt det kvarteret, det låg hållplatser på Ölandsgatan på andra sidan av Götgatan också.
Funderade på det. Det är säkert som du säger. Var det inte så att körriktningen på Ölandsgatan vändes när terminalen flyttades till östra delen av ringvägen?
redfox

Inlägg av redfox »

Stefan
När det begav sig så låg det bara vid Skanstull 5 stycken bryggerier. (förra skekelskiftet)
Pihls bryggeri var bara ett av dem. Den tredje stora du tänker på kan vara Stockholmsbryggeriet med ölsorter som S:t Erik och Three Towns
Kenneth :wink:
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Hej Olle!

"Någon med bilder får väl bevisa och visst har det väl gått någon Leyland på 54, men nog var det Büssing som dominerade. Även 52 och 56 hade Büssing och 62 och 69. 48 hade vanligtvis Leyland liksom 47"

Innan Söderhallens övre plan öppnades för bussar gick inte dubbeldäckarna in pga takhöjden i undre planet där.

Ni har således båda rätt. Från Dagen H och några år (1970?) gick H35 Leyland på 54:an, baserade i Hornsberg. Sedan Söderhallen övertagit Leylandvagnarna blev det Büssing H31/H33.

De linjer som gått med dubbeldäckare är 44, 47, 48, 52, 54, 56, 59, 62, 67, 69 och Sightseeinglinjen (samt på prov 182). Dock inte alla samtidigt, 62:an enbart före Dagen H och de sista året 1975-76 var det 44, 47, 48, 54 och 59 som var dubbeldäckarlinjer.

SB
AGR
Kontakt:

H35 på linje 54

Inlägg av AGR »

En bild av en H35 på linje 54 år 1967
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson