Skanstull före Ringen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Skanstull före Ringen?
Hej. Jag undrar om någon vet lite om bussterminalen(hållplatsen) som låg där Ringens köpcentrum nu ligger och om någon har en bild på platsen före bygget.
mvh Bo
mvh Bo
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:25
- Ort: Sollentuna
Tyvärr har jag inga foton att bidra med, bara lite minnesbilder. Jag gick i Åsö gymnasium i början på 70-talet och passerade ofta den plats som numera kallas ringen. Jag arbetade för övrigt i början på 80-talet intill ringen vid den tidpunkt då köpcentrat invigdes.
Själva kvarteret där ringen nu ligger, bestod av en stor tegelkåk, ett bryggeri tror jag. Runt detta kvarter vände bussarna mot Tyresö, Vendelsö och Haninge. Bussarna vände alltså Skanstullsbron - Ringvägen/Ringvägens lokalgata (v) - Skansbrogatan? (h) - Ölandsgatan (h) - Götgatan (h) - Skanstullsbron. Varken Ringvägens lokalgata (med alléträd), Skansbrogatan (om den ny hette så) och Ölandsgatan finns kvar just här. Allt slukades av Ringen.
Mitt i allt detta vände också linje 54 som då trafikerades med dubbeldäckare av märket Büssing. Bussarna mot Södertörn var gula märkta med "Busstrafiken Stockholm - Södertörn" förkortades BSS vilket inte betydde något annat på den tiden. Så småningom kom kom det allt fler röda "SL-bussar".
Ett stående inslag i dåvarande "Stockholmsnytt" numera "Radio Stockholm" var frågan om terminalen skulle flyttas till Gullmarsplan eller inte. Motståndet var så påss hårt att bygget av ringen inte flyttade terminalen dit utan istället till den östra sidan av Ringvägen. Idag vill väl ingen ha tillbaka terminalen till Skanstull, eller? Själva tunnelbanestationen var ju tämligen dragig och bullrig och trång. Fast Gullmarsplan kanske inte är så mycket bättre som omstigningspunkt.
I tegelkåken fanns det också ett matställe som hette "Open House". Den som missade bussen kunde gå in här och värma sig och ta en pilsner och på så sätt även missa nästa buss.
Ett annat landmärke vid Skanstull var Åhlen & Holm´s logo "ÅH". Tyvärr finns den inte kvar. Det blå klotformade uret kan man dock fortfarande glädja sig åt.
Ni som har bilder, snälla, lägg ut några. Ovanstående är taget direkt ur mitt minne. Jag hoppas att det är korrekt annars är det bara för andra rätta.
Jag vet inte om det var det här du ville veta men fråga gärna igen.
Själva kvarteret där ringen nu ligger, bestod av en stor tegelkåk, ett bryggeri tror jag. Runt detta kvarter vände bussarna mot Tyresö, Vendelsö och Haninge. Bussarna vände alltså Skanstullsbron - Ringvägen/Ringvägens lokalgata (v) - Skansbrogatan? (h) - Ölandsgatan (h) - Götgatan (h) - Skanstullsbron. Varken Ringvägens lokalgata (med alléträd), Skansbrogatan (om den ny hette så) och Ölandsgatan finns kvar just här. Allt slukades av Ringen.
Mitt i allt detta vände också linje 54 som då trafikerades med dubbeldäckare av märket Büssing. Bussarna mot Södertörn var gula märkta med "Busstrafiken Stockholm - Södertörn" förkortades BSS vilket inte betydde något annat på den tiden. Så småningom kom kom det allt fler röda "SL-bussar".
Ett stående inslag i dåvarande "Stockholmsnytt" numera "Radio Stockholm" var frågan om terminalen skulle flyttas till Gullmarsplan eller inte. Motståndet var så påss hårt att bygget av ringen inte flyttade terminalen dit utan istället till den östra sidan av Ringvägen. Idag vill väl ingen ha tillbaka terminalen till Skanstull, eller? Själva tunnelbanestationen var ju tämligen dragig och bullrig och trång. Fast Gullmarsplan kanske inte är så mycket bättre som omstigningspunkt.
I tegelkåken fanns det också ett matställe som hette "Open House". Den som missade bussen kunde gå in här och värma sig och ta en pilsner och på så sätt även missa nästa buss.
Ett annat landmärke vid Skanstull var Åhlen & Holm´s logo "ÅH". Tyvärr finns den inte kvar. Det blå klotformade uret kan man dock fortfarande glädja sig åt.
Ni som har bilder, snälla, lägg ut några. Ovanstående är taget direkt ur mitt minne. Jag hoppas att det är korrekt annars är det bara för andra rätta.
Jag vet inte om det var det här du ville veta men fråga gärna igen.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Jo, det var ett bryggeri, fast vilket? Månne Pihlska bryggeriet (som annars ligger/låg på Kocksgatan eller möjligen gatan söder därom).Själva kvarteret där ringen nu ligger, bestod av en stor tegelkåk, ett bryggeri tror jag.
Det fanns (åtminstone) tre bryggerier på Söder: München-, Pihlska, och vad det tredje nu hette.
Inte bara runt det kvarteret, det låg hållplatser på Ölandsgatan på andra sidan av Götgatan också.Runt detta kvarter vände bussarna mot Tyresö, Vendelsö och Haninge. Bussarna vände alltså Skanstullsbron - Ringvägen/Ringvägens lokalgata (v) - Skansbrogatan? (h) - Ölandsgatan (h) - Götgatan (h) - Skanstullsbron.
SI
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Automater
Vad jag minns fanns också under en period (60-70-talet) Europas största automathandel.
Hela väggen (40 meter?) som vette mot Götgatan upptogs av en radda med varuatutomater, där man kunde köpa allt från mjölk (jo somliga var kylda) till damstrumpor.
Det gällde dock att vara med nödiga mynt försedd, något som innebar att bussförarna på BSS gick omvägar till personalrummet för att slippa bli utsatta för försök till svartväxling ...
Hela väggen (40 meter?) som vette mot Götgatan upptogs av en radda med varuatutomater, där man kunde köpa allt från mjölk (jo somliga var kylda) till damstrumpor.
Det gällde dock att vara med nödiga mynt försedd, något som innebar att bussförarna på BSS gick omvägar till personalrummet för att slippa bli utsatta för försök till svartväxling ...
Ju förr dess bättre.
Re: Automater
Svartväxling? Innebar detta att de erbjöds en tia mot nio kronor i mynt eller något liknande? Eller var det så att förarna inte fick växla i den kassa de hade?Thomas Lange skrev:/.../bussförarna på BSS gick omvägar till personalrummet för att slippa bli utsatta för försök till svartväxling ...
Undrar/ Jörgen G
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Svartväxling
Fick och fick ...
Efter två växlingar var man renons på alla möjligheter att lämna tillbaka mynt till sina passagerare.
Efter två växlingar var man renons på alla möjligheter att lämna tillbaka mynt till sina passagerare.
Ju förr dess bättre.
Büssing på 54:an?
Jag har för mig att det gick Leyland-dubbeldäckare på 54:an. Och Büssing på 62:an och 69:an. Eller har jag hunnit glömma hur det var?Olle Mornell skrev:Mitt i allt detta vände också linje 54 som då trafikerades med dubbeldäckare av märket Büssing.
/Leif
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:25
- Ort: Sollentuna
Glömma och glömma, det var ju bara så där en 30 år sedanJag har för mig att det gick Leyland-dubbeldäckare på 54:an. Och Büssing på 62:an och 69:an. Eller har jag hunnit glömma hur det var?

Någon med bilder får väl bevisa och visst har det väl gått någon Leyland på 54, men nog var det Büssing som dominerade. Även 52 och 56 hade Büssing och 62 och 69.
48 hade vanligtvis Leyland liksom 47
Se där, den hade jag glömt bort.Vad jag minns fanns också under en period (60-70-talet) Europas största automathandel.
Funderade på det. Det är säkert som du säger. Var det inte så att körriktningen på Ölandsgatan vändes när terminalen flyttades till östra delen av ringvägen?Inte bara runt det kvarteret, det låg hållplatser på Ölandsgatan på andra sidan av Götgatan också.
Hej Olle!
"Någon med bilder får väl bevisa och visst har det väl gått någon Leyland på 54, men nog var det Büssing som dominerade. Även 52 och 56 hade Büssing och 62 och 69. 48 hade vanligtvis Leyland liksom 47"
Innan Söderhallens övre plan öppnades för bussar gick inte dubbeldäckarna in pga takhöjden i undre planet där.
Ni har således båda rätt. Från Dagen H och några år (1970?) gick H35 Leyland på 54:an, baserade i Hornsberg. Sedan Söderhallen övertagit Leylandvagnarna blev det Büssing H31/H33.
De linjer som gått med dubbeldäckare är 44, 47, 48, 52, 54, 56, 59, 62, 67, 69 och Sightseeinglinjen (samt på prov 182). Dock inte alla samtidigt, 62:an enbart före Dagen H och de sista året 1975-76 var det 44, 47, 48, 54 och 59 som var dubbeldäckarlinjer.
SB
"Någon med bilder får väl bevisa och visst har det väl gått någon Leyland på 54, men nog var det Büssing som dominerade. Även 52 och 56 hade Büssing och 62 och 69. 48 hade vanligtvis Leyland liksom 47"
Innan Söderhallens övre plan öppnades för bussar gick inte dubbeldäckarna in pga takhöjden i undre planet där.
Ni har således båda rätt. Från Dagen H och några år (1970?) gick H35 Leyland på 54:an, baserade i Hornsberg. Sedan Söderhallen övertagit Leylandvagnarna blev det Büssing H31/H33.
De linjer som gått med dubbeldäckare är 44, 47, 48, 52, 54, 56, 59, 62, 67, 69 och Sightseeinglinjen (samt på prov 182). Dock inte alla samtidigt, 62:an enbart före Dagen H och de sista året 1975-76 var det 44, 47, 48, 54 och 59 som var dubbeldäckarlinjer.
SB
H35 på linje 54
En bild av en H35 på linje 54 år 1967


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D