"En stad ombyggd för bilen"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

NerdBoy skrev:
Ulrik Berggren skrev:
NerdBoy skrev: Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.
Vilka bevekelsegrunder ska man då använda sig av? Trängsel? kankse bäst att definiera "bra kollektivtrafik" först bara så vi inte skriver förbi varandra :wink:
VeVens definition ovan är bra. Ett konkret exempel kan t.ex. vara att kollektivtrafiken i Vaxholm är OK och att kollektivtrafiken i Gustavsberg är OK, men för den som inte vill åka omvägen via Stockholm har linje 439 en tur var tredje timme och i allmänhet matchar de inte färjan till Rindö och/eller linje 688 på andra sidan. Därför tycker jag det är dumt att straffa den som parkerar vid jobbet i Gustavsberg bara för att kollektivtrafiken just där är OK. (Ni som blir arga för att jag tar ett exempel från SL-land får bli det...)

Sedan tycker jag att det är stor skillnad på beskattad förmånsparkering och tvångs-p-avgifter. I det ena fallet handlar det om det "orättvisa" i att en del får parkera gratis i ett område där andra får betala, i det andra att anställda ska straffas för att de bor på fel ställe.
OK, men då ser jag inte vad som motsäger mim tidigare formulering. Det finns ju alltid människor med dåliga kollektiva anslutningar, även om man råkar jobba på Norrmalm :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ulrik Berggren skrev:OK, men då ser jag inte vad som motsäger mim tidigare formulering. Det finns ju alltid människor med dåliga kollektiva anslutningar, även om man råkar jobba på Norrmalm :roll:
OK, nu kanske vi pratar förbi varandra i alla fall. :wink:

Du skrev "alla arbetsplatser i innerstaden", Mats skrev "de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik", och eftersom diskussionen tidigare handlat om IKEA antog jag att han inte bara menade arbetsplatserna i innerstaden.

I vilket fall, vad jag menar är att jag inte gillar tanken på att det ska vara företagets ansvar att hålla reda på vilka anställda som utnyttjar företagets parkering, och att dessa anställda verkligen betalar för sig. Då tycker jag det är bättre med en förmånsbeskattning så som jag tycker att den borde fungera, nämligen att den anställde själv ansvarar för att hålla reda på hur många dagar förmånen utnyttjats och deklarerar därefter. Blir det något fel där är det en sak mellan den anställde och Skatteverket, inte mellan företaget och Skatteverket.

Tyvärr är det ju inte så det fungerar numera, åtminstone inte för de flesta. Hustrun får dock parkera gratis (även om hon hellre åker kollektivt) för förhandlingarna mellan hennes arbetsgivare och Skatteverket har strandat helt. Företaget tycker att det räcker med att de anställda anmäler varje månad hur många dagar de utnyttjat parkeringen så att rätt summa kan dras på lönen. Skatteverket å sin sida kräver att företaget håller reda på exakt vilka anställda som utnyttjar parkeringen i varje givet ögonblick, något som företaget vägrar. Och Skatteverket kommer inte in i garaget...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

NerdBoy skrev:
Ulrik Berggren skrev:OK, men då ser jag inte vad som motsäger mim tidigare formulering. Det finns ju alltid människor med dåliga kollektiva anslutningar, även om man råkar jobba på Norrmalm :roll:
OK, nu kanske vi pratar förbi varandra i alla fall. :wink:

Du skrev "alla arbetsplatser i innerstaden", Mats skrev "de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik", och eftersom diskussionen tidigare handlat om IKEA antog jag att han inte bara menade arbetsplatserna i innerstaden.

I vilket fall, vad jag menar är att jag inte gillar tanken på att det ska vara företagets ansvar att hålla reda på vilka anställda som utnyttjar företagets parkering, och att dessa anställda verkligen betalar för sig. Då tycker jag det är bättre med en förmånsbeskattning så som jag tycker att den borde fungera, nämligen att den anställde själv ansvarar för att hålla reda på hur många dagar förmånen utnyttjats och deklarerar därefter. Blir det något fel där är det en sak mellan den anställde och Skatteverket, inte mellan företaget och Skatteverket.

Tyvärr är det ju inte så det fungerar numera, åtminstone inte för de flesta. Hustrun får dock parkera gratis (även om hon hellre åker kollektivt) för förhandlingarna mellan hennes arbetsgivare och Skatteverket har strandat helt. Företaget tycker att det räcker med att de anställda anmäler varje månad hur många dagar de utnyttjat parkeringen så att rätt summa kan dras på lönen. Skatteverket å sin sida kräver att företaget håller reda på exakt vilka anställda som utnyttjar parkeringen i varje givet ögonblick, något som företaget vägrar. Och Skatteverket kommer inte in i garaget...
OK, det verkar som att vi har samma syn på saken. Sen är dock diskussionen om gränsdragningar intressant i det här fallet, tycker jag :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:Ifall det hade funnits någon ekonomi i att sälja möbler och andra skrymmande varor i kollektiv-, gång- och cykelbaserade shoppingcentra så hade vi säkert sett (fler) sådana butiker. Nu är så inte fallet, för folk vill inte dra hem sina IKEA-paket på cykeln.

Bratells berättar på sin hemsida vilken spårvagn man åker med för att komma till butiken. Tror du Bratells därmed vill att kunderna ska ta soffan på spårvagnen eller?

Du tycks utgå från att enda alternativet till att ta hem soffan i den egna bilen, är att ta den på cykeln eller spårvagnen. Varför det? De flesta bilar tar inte en soffa.

Ikea och Bratells erbjuder hemkörning för en billig penning.

Hur tror du det går till när man köper en spis eller ett kylskåp?

NerdBoy skrev:
Mikko Laaksonen skrev:En bilbaserad shoppingcentrum kan faktiskt vara anledning för all trafikökning på berörd led.
Absolut, och om man utgår från att trafiken till IKEA beror enbart på den fria parkeringen så skulle man enkelt kunna bli av med trafiken genom att avskaffa parkeringen. Jag personligen tror dock inte att så är fallet, jag är övertygad om att folk åker till IKEA med bilen för att de vill få hem sina paket på ett enkelt sätt. Om de inte kan parkera vid IKEA åker de någon annanstans och då ökar trafiken där istället. Och då kan man fråga sig vad som är bäst ur miljösynpunkt, att folk åker till ett ställe där de kan köpa en hel massa olika varor eller att de åker runt i stan och besöker en rad butiker med olika inriktningar?

Det är ingen som sagt att parkeringen ska avskaffas helt. Ytterligare ett märkligt antagande.

Alltså, om folk tar bilen till Ikea för att det är bäst för dem, så är det väl helt rätt att betala 20kr för parkeringen. Om man inte tar ut avgiften vid parkeringstillfället så är det samma som att *alltid* ta ut avgiften, även när parkeringen inte utnyttjas. Hur smart är det? Det måste väl finnas tillfällen när det är bäst att åka till Ikea utan bilen, och då ska man inte betala för parkeringen.

Nu ska det trilla ner en polett för dig, och på polletten står det "om parkeringen alltid är gratis, så innebär det ett överutnyttjande, vilket i längden är dyrare för alla".

NerdBoy skrev:
Mikko Laaksonen skrev:Det är inte fallet.

Krav på ett antal bilplatser vid nybyggnation infördes i Sverige och Finland i slutet av 1950- början av 1960-talet för att skapa möjligheter att utöka bilism.

I flesta fall är bilparkeringsnormer proaktiva: det krävs mer bilplatser än faktiskt nutida behov är.
OK, jag tänker inte argumentera för vad som kom först av hönan och ägget :wink: men så länge det är fritt fram för folk att äga bilar måste man räkna med att de kommer göra det, och då behövs det platser för de bilarna.

Javisst, men vem tycker du ska ta ansvar för, och betala för, p-platserna?

I Götatunnelns kölvatten blir det nya bostäder längs älvstranden, och lägenheterna blir extra dyra eftersom de tvingas bygga rymliga underjordiska garage för p-platserna. Det har framförts att man kan klara sig med färre p-platser med tanke på det centrala läget, men myndigheterna säger nej. Så Skanska vill ha 0,75 p-platser per lägenhet, men myndigheterna kräver två. Vilken sida ställer du dig på?

(Jag är inte säker på vad byggherren vill, men frågan har diskuterats i pressen, samt i stans medborgargrupper som gjort förslag på hur området ska se ut)

NerdBoy skrev:
Mikko Laaksonen skrev:De typiska bilparkeringsnormer i nordiska länder kräver nuförtiden upp till att 50-100% av bostads/kontors/handelsyta byggs som parkeringsyta.
Typiska normer kan vara t.ex. parkeringsplats per 50 - 75 m2 bostadsyta eller mellan ett till två parkeringsplats för lägenhet. I externa shoppincentrum har normen gått upp till p-plats / 20 m2. En parkeringsplats tar mellan 25 till 35 m2 yta.

Antingen kostar underjordiska garage jättemycket eller tar parkering ovan jord jättemycket plats. I båda fall är det fråga om en lagstiftat subvention till bilism.

Lyckligtvis har dessa normer sänkts för innerstadsmässigt byggande i Sverige och Finland.
Visst, när det gäller bostäder kan jag hålla med om att det är en subventionering eftersom den ytan kunde använts till något mer inkomstbringande om inte bilarna hade funnits. Men nu är de här för att stanna ett bra tag till och då är det bättre att tvinga folk att skaffa egna platser istället för att parkera på de gatuplatser som andra behöver bättre.

Man kan faktiskt låta marknaden styra *lite* grann. Om det är stort tryck på gatuparkering så kan man höja priserna. Fortsätter priserna att öka kan man bygga ett parkeringshus.

Varför vill du subventionera parkeringen?

Läs lite om det i Lars Hansson som Ekonomisk har länkat till.

NerdBoy skrev:För det är ju inte så att folk skaffar bilar bara för att det finns platser, de skaffar bilar av helt andra anledningar (som kan vara både bra och dåliga) och har de då inga platser kommer de ställa bilarna på "fel" ställen. Där jag bor är "fel" ställen typiskt de platser på gatorna som behövs för de som vill besöka butiker och serviceinrättningar och inte har möjlighet att åka kollektivt.

Om folk parkerar fel skickar man ut lapplisor.

NerdBoy skrev:En liknelse kan vara att innan min hemkommun bestämde att sophämtning är obligatorisk även för sommarboende så var alla papperskorgar och soptunnor i centrum fulla med hushållssopor som stank i sommarvärmen. Folk slutade nämligen inte producera sopor när de snålade in på sophämtningen, de såg bara till att någon annan fick betala.

Felparkerade bilar är lätt att åtgärda med lapplisor och bärgningsbilar. Det är inte ok att felparkera bara för att man inte hittar en riktig p-plats.

NerdBoy skrev:
Mikko Laaksonen skrev:Varför det t.ex. finns inte likadana normer att t.ex. flerfamiljshus kan byggas högst 500 m från en spårtrafiksstation eller stombusslinje i alla storstadsregioner? Dessa skulle vara lika rimliga krav som krav för parkeringsplatser. Dessutom kostar alla rimliga kollektivtrafikslösningar mindre per golvyta än parkeringsplatser.
Tanken är intressant även om jag nog tycker att det räcker med en vanlig busslinje (det blir inte mycket kvar av stombusskonceptet om alla busslinjer ska vara stombusslinjer).

Själv tycker jag att man borde genomföra detta snarast, och inte fuska med definitionen på stombuss.

En kompromiss som alla borde kunna acceptera är att minska på p-kraven om det finns en stomlinje inom 1000m, eller om det finns bra möjligheter att cykla.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Vilken myndighet är det som kräver 2 parkeringsplatser per lägenhet? Det har jag aldrig hört talas om.

Hur som helst, jag är nybliven bilägare och jag tänker använda den när jag behöver det. Minst varje vardag med andra ord.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

p-avgift garanterar p-plats

mats skrev:Men alla butiker där man rimligt kan handla mer än man får med på cykeln eller på bussen/spårvagnen har definitivt inte hemkörning. Med bilen kan man alltid transportera hem lite av varje. Det blir dessutom rätt dyrt om man ska betala separat för "Tomelilla" på IKEA, en uppsättning blomlådor på Bauhaus, två 25meters trefasskarvkablar på överskottsbolaget o.s.v... Visst, man handlar sällan allt detta på en gång, men vid vissa tillfällen är det typiskt att handla massor av prylar, t.ex. inför "hemma-fixarperioder" då man är ledig, när man nyligen flyttat och liknande...

Jaha men då kan man ju betala 20kr i p-avgift då. Och de gångerna man åker till affärerna utan bil så sparar man de pengarna.

Det verkar förekomma en uppfattning i den här diskussionen att parkeringen på nåt sätt inte kostar nåt. Så är det naturligtvis inte, man betalar för parkeringen genom högre pris på varorna i butiken. There's no such thing as a free lunch! Mitt förslag innebär att man kan slippa betala för någonting genom att inte använda det. Men det gillas inte eller?

mats skrev:Shoppingresorna är inte alls så viktiga att flytta över. Det måste dock finnas en stark morot för de som shoppar med bilen att pendla kollektivt.

Ja, men samtidigt finns inget motsatsförhållande. Den starka moroten finns redan, i och med att driften av kollektivtrafiken subventioneras med 40%. Dessa subventioner skulle ge större effekt om man slutade motverka dem genom att subventionera parkeringen vid köpcentra.

Många som kör bil slentrianmässigt idag gör det för att man därigenom får många priviligier, till exempel subventionerad parkering vid köpcentra. Genom att ta bort dessa priviligier så minskas den prestige som många vanebilister upplever att de får.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

MartinW skrev:Vilken myndighet är det som kräver 2 parkeringsplatser per lägenhet? Det har jag aldrig hört talas om.

Det är Göteborgs kommun. Som jag sa kom frågan upp i planeringen av bostäder på Södra Älvstranden. Frågan kom också upp i samband med nya Sibahuset i Högsbo (eller om det var MediaMarkt). Varuhuset fick bakläxa av kommunen för att det var för få p-platser.

Sen har vi Mikko som längre upp i tråden uppger att han är trafikplanerare och att det är så här det funkar, byggnormerna kräver ett visst lägsta antal p-platser för varje ny bostad, arbetsplats och butik.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... =40#136326

Vi borde hitta några närmare detaljer/källor på det.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:Ifall det hade funnits någon ekonomi i att sälja möbler och andra skrymmande varor i kollektiv-, gång- och cykelbaserade shoppingcentra så hade vi säkert sett (fler) sådana butiker. Nu är så inte fallet, för folk vill inte dra hem sina IKEA-paket på cykeln.
Bratells berättar på sin hemsida vilken spårvagn man åker med för att komma till butiken. Tror du Bratells därmed vill att kunderna ska ta soffan på spårvagnen eller?

Du tycks utgå från att enda alternativet till att ta hem soffan i den egna bilen, är att ta den på cykeln eller spårvagnen. Varför det? De flesta bilar tar inte en soffa.
När jag skrev "IKEA-paket" menade jag inte nödvändigtvis soffor, som väl faktiskt är det mest skrymmande man kan få på IKEA. IKEAs möbelutbud består av så mycket mer och det mesta kommer i platta paket som enkelt kan tas hem av den som har tillgång till bil.
Erik Sandblom skrev:Ikea och Bratells erbjuder hemkörning för en billig penning.
Hur billiga är Bratells? De verkar inte ha satt ut priset på hemsidan.

Och hur tror du att IKEA kan vara så billiga? Att låta en lastbil med två man köra en soffa till Vaxholm och bära upp den två våningar lär ju kosta mer än 495:-. Vem betalar för den extra kostnaden? Kanske den är något som slås ut på alla varor och därför betalas även av oss som väljer att inte utnyttja den servicen?
Erik Sandblom skrev:Hur tror du det går till när man köper en spis eller ett kylskåp?
De gånger jag har hjälpt till med såna inköp har vi tagit prylarna i bilen eller på en släpvagn.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:
Mikko Laaksonen skrev:En bilbaserad shoppingcentrum kan faktiskt vara anledning för all trafikökning på berörd led.
Absolut, och om man utgår från att trafiken till IKEA beror enbart på den fria parkeringen så skulle man enkelt kunna bli av med trafiken genom att avskaffa parkeringen. Jag personligen tror dock inte att så är fallet, jag är övertygad om att folk åker till IKEA med bilen för att de vill få hem sina paket på ett enkelt sätt. Om de inte kan parkera vid IKEA åker de någon annanstans och då ökar trafiken där istället. Och då kan man fråga sig vad som är bäst ur miljösynpunkt, att folk åker till ett ställe där de kan köpa en hel massa olika varor eller att de åker runt i stan och besöker en rad butiker med olika inriktningar?

Det är ingen som sagt att parkeringen ska avskaffas helt. Ytterligare ett märkligt antagande.

Alltså, om folk tar bilen till Ikea för att det är bäst för dem, så är det väl helt rätt att betala 20kr för parkeringen. Om man inte tar ut avgiften vid parkeringstillfället så är det samma som att *alltid* ta ut avgiften, även när parkeringen inte utnyttjas. Hur smart är det? Det måste väl finnas tillfällen när det är bäst att åka till Ikea utan bilen, och då ska man inte betala för parkeringen.
Du, har du tänkt på en annan orättvis grej? När man köper en korv med bröd för 10:- brukar det ingå senap och ketchup för en kostnad av kanske 20 öre. Om man väljer att avstå från dessa smakhöjare kostar korven ändå 10:-, vilket betyder att de som avstår måste betala för något de inte utnyttjar. Nog vore det väl på sin plats med en lag som förbjuder korvhandlare att baka in den extra kostnaden i priset? Och någon form av statligt kontrollorgan som håller korvhandlarna under uppsikt? Om kostnaden för kontrollerna slås ut på alla korvarna kanske det bara blir någon enstaka krona per korv, och visst är det värt att betala 11:- istället 10:- om man vet att den extra kostnaden gör att man slipper betala för något man inte utnyttjar?
Erik Sandblom skrev:Nu ska det trilla ner en polett för dig, och på polletten står det "om parkeringen alltid är gratis, så innebär det ett överutnyttjande, vilket i längden är dyrare för alla".
Sorry, men du verkar ha köpt polletter av fel typ...

Om ett företag väljer att ha gratis parkering och ta ut den kostnaden på alla kunder, även på de som inte har bil, så måste de få göra det. Om du som saknar bil inte kan stå ut med att betala för någon annans parkering är det bara att handla någon annanstans. Om tillräckligt många tänker som du kommer ni tids nog driva IKEA i konkurs eller få dem att ändra policy, men det måste ändå vara deras eget beslut eftersom vi lever i en marknadsekonomi.

Det du förespråkar, att staten ska gå in och bestämma att en parkeringsruta alltid ska kosta en vissa summa pengar, är planekonomi. Det är ett samhällsekonomiskt system som har prövats flera gånger, i flera olika länder, och visat sig ha förödande brister.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:
Mikko Laaksonen skrev:Det är inte fallet.

Krav på ett antal bilplatser vid nybyggnation infördes i Sverige och Finland i slutet av 1950- början av 1960-talet för att skapa möjligheter att utöka bilism.

I flesta fall är bilparkeringsnormer proaktiva: det krävs mer bilplatser än faktiskt nutida behov är.
OK, jag tänker inte argumentera för vad som kom först av hönan och ägget :wink: men så länge det är fritt fram för folk att äga bilar måste man räkna med att de kommer göra det, och då behövs det platser för de bilarna.

Javisst, men vem tycker du ska ta ansvar för, och betala för, p-platserna?

I Götatunnelns kölvatten blir det nya bostäder längs älvstranden, och lägenheterna blir extra dyra eftersom de tvingas bygga rymliga underjordiska garage för p-platserna. Det har framförts att man kan klara sig med färre p-platser med tanke på det centrala läget, men myndigheterna säger nej. Så Skanska vill ha 0,75 p-platser per lägenhet, men myndigheterna kräver två. Vilken sida ställer du dig på?
Ingen alls, jag vet alldeles för lite om området ifråga. Men en rimlig metod skulle kunna vara att jämföra med några befintliga områden med ungefär samma kostnadsnivå och ungefär samma utbud av kollektivtrafik och se hur det har utvecklats där. Är det så att folk i de områdena klarar sig med 0,75 platser per lägenhet så funkar det säkert det även i det här nya området.
rote

Inlägg av rote »

Västra Hamnen i Malmö fick ursprungligen dispens från parkeringsnormen, där byggdes de första lägenheterna (till bomässan Bo01) med endast 0,8 p-platser/lägenhet. Ganska snabbt visade det sig dock att antalet parkeringsplatser var alltför få så nu är normen uppe i 1,1 för de nyare husen.

Trots alla intentioner är området ganska bilvänligt, det finns en nybyggd fin bred väg dit (Stora Varvsgatan) och man kan stå gratis i flera timmar utanför Malmömässan som fortfarande disponerar enorma parkeringsytor...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

avreglera p-platserna

rote skrev:Västra Hamnen i Malmö fick ursprungligen dispens från parkeringsnormen, där byggdes de första lägenheterna (till bomässan Bo01) med endast 0,8 p-platser/lägenhet. Ganska snabbt visade det sig dock att antalet parkeringsplatser var alltför få så nu är normen uppe i 1,1 för de nyare husen.
Hur funkar det här formellt sett? Är det kommunen som sätter normerna? Kan man läsa om det på nätet nånstans?

Varför avreglerar man inte detta, så att byggherrarna själva bestämmer hur många p-platser som ska finnas? Så länge det är reglerat kan jag inte få det till annat än lagstadgat tvång till bilsubventioner. Den som klarar sig utan bil måste ju rimligtvis slippa kostnader för parkering?

Eller betalar man för sin p-plats? I så fall är det ju bara att höja priserna tills trycket minskar. Då är det ju okej att bygga fler p-platser, om det verkligen finns kunder som betalar vad det kostar. Men det är inte samma sak som att det finns tvingande normer.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:Du, har du tänkt på en annan orättvis grej? När man köper en korv med bröd för 10:- brukar det ingå senap och ketchup för en kostnad av kanske 20 öre. Om man väljer att avstå från dessa smakhöjare kostar korven ändå 10:-, vilket betyder att de som avstår måste betala för något de inte utnyttjar. Nog vore det väl på sin plats med en lag som förbjuder korvhandlare att baka in den extra kostnaden i priset? Och någon form av statligt kontrollorgan som håller korvhandlarna under uppsikt? Om kostnaden för kontrollerna slås ut på alla korvarna kanske det bara blir någon enstaka krona per korv, och visst är det värt att betala 11:- istället 10:- om man vet att den extra kostnaden gör att man slipper betala för något man inte utnyttjar?

Om parkeringen bara kostade 20 öre vore det väl ok, men enligt de kostadskalkyler jag har sett på p-platser, så kostar de ungefär tio gånger det, per timme. Så då kostar korven tio kronor och senapen 20kr i ditt exempel. Då är det inte okej att alltid baka in senapen i priset, nej.

Sen får du gärna bemöta att perifera köpcentra ökar trängseln på stadsmotorvägar. Får jag tolka dig som att du förespråkar trängselavgifter?

NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Nu ska det trilla ner en polett för dig, och på polletten står det "om parkeringen alltid är gratis, så innebär det ett överutnyttjande, vilket i längden är dyrare för alla".
Sorry, men du verkar ha köpt polletter av fel typ...

Om ett företag väljer att ha gratis parkering och ta ut den kostnaden på alla kunder, även på de som inte har bil, så måste de få göra det. Om du som saknar bil inte kan stå ut med att betala för någon annans parkering är det bara att handla någon annanstans. Om tillräckligt många tänker som du kommer ni tids nog driva IKEA i konkurs eller få dem att ändra policy, men det måste ändå vara deras eget beslut eftersom vi lever i en marknadsekonomi.

Det du förespråkar, att staten ska gå in och bestämma att en parkeringsruta alltid ska kosta en vissa summa pengar, är planekonomi.

Från början var mitt förslag att man skulle förbjuda Ikea att erbjuda "gratis" parkering, och jag förstår att du reagerar på det eftersom det kringskär Ikeas frihet att göra affärer.

Men under diskussionens gång har vi fått veta att Ikeas affärsfrihet redan är kringskuren -- Mikko säger att de är tvingade att ha minst ha förehållandet 1:1 mellan butiksyta och parkeringsyta. Annars får de inte bygga varuhuset alls.

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... =40#136326

För att gå tillbaka till korvexemplet så handlar det alltså inte om att korvkiosken själv väljer att baka in senapen i priset, utan istället om att Statens Senaps- och Korvgarneringsnämnd:s, välmenande men ändock tvingande riktlinjer, säger att korvkiosen ska likvideras i det fall senapen prissätts separat. (Tillägg: eller att kiosken måste ha minst en halv liter senap i kylskåpet per såld korv. Självklart ger man bort senapen då!)

Tvingas Ikea bygga så mycket parkering så vill man självklart försöka utnyttja det på nåt sätt. Ikeas parkeringar brukar stå halvtomma även som gratis. Hur tomma skulle de bli, om de som parkerade fick betala vad det kostar? Givet parkeringsföreskrifterna som Mikko nämner så tror jag inte alls att Ikea alltid vill ha gratis parkering; de kanske helst skulle vilja ha halva ytan, gratis på vardagar och avgift på helger exempelvis.

Till sist har jag aldrig förespråkat "att staten ska gå in och bestämma att en parkeringsruta alltid ska kosta en vissa summa pengar, är planekonomi". Det har du hittat på. Det jag propagerat för är att parkeringen inte ska finansieras av dom som inte använder den; och att kostnaden för parkering inte ska gömmas bland annat utan redovisas för sig. Såna regler brukar konkurrensmyndigheter tillämpa för att säkerställa att prisinstrumentet fungerar, t ex när det gäller bonusprogram på flyget.
Senast redigerad av Erik Sandblom den måndag 08 januari 2007 17:53, redigerad totalt 2 gång.
rote

Re: avreglera p-platserna

Inlägg av rote »

Erik Sandblom skrev:
Hur funkar det här formellt sett? Är det kommunen som sätter normerna? Kan man läsa om det på nätet nånstans?
Skånska Dagbladet 2005-07-13 skrev:Enligt trafikplaneraren Wolfgang Krienitz så har fastighetsmäklare ringt till kommunen och påtalat att det inte går att sälja lägenheter i Bo01-området eftersom det finns för få parkeringsplatser.

När Bo01-området planerades tänkte man sig 0,8 parkeringsplatser per lägenhet. Dessa parkeringsplatser skulle räcka till både boende och besökare. Man tänkte sig att många boende skulle värna om miljön och nöja sig med cykel och buss. Detta visade sig vara ett felaktigt antagande, och därför ändrades parkeringsnormen till 1,1 parkeringsplatser per lägenhet för områden i Västra Hamnen som planeras och byggs efter april 2003.

I många äldre delar av Malmö hade man kunnat löst en parkeringsbrist genom att låta de boende parkera på gatan. Detta går inte i Bo01-området, eftersom gatorna här har från början gjorts så smala att gatuytorna inte kan smalnas av för att ge plats för parkeringsplatser
Å andra sidan verkar Malmö stad ha sänkt normen igen:
Parkeringsnormen 1,1 platser per lägenhet gäller normalt för Västra Hamnen. För det aktuella området har parkeringsnormen dock sänkts till 1,0 p-platser
http://www.malmo.se/download/18.1dacb2b ... örelse.pdf

Det är Stadsbyggnadskontoret i respektive kommun som har makten i sin hand över parkeringsnormen. I Lund hittar jag att normen för p-plats/lägenhet är 0,8 p-platser/lägenhet i nybyggen i centrum, i ytterområdena 1,0/lägenhet.

För att citera: "Vid bygglovgivning ska krav ställas på att tillräckligt antal P-platser tillskapas för den tillkommande verksamheten och om det tidigare fattats platser och trafikproblem uppstått, att tillräckligt antal för befintlig verksamhet tillkommer", därför är nog normerna som de är på 0,7 p-platser/lägenhet som jag såg i en byggnadsplan från Stockholm.
Varför avreglerar man inte detta, så att byggherrarna själva bestämmer hur många p-platser som ska finnas? Så länge det är reglerat kan jag inte få det till annat än lagstadgat tvång till bilsubventioner. Den som klarar sig utan bil måste ju rimligtvis slippa kostnader för parkering?
Det ingår i bygglovslagstiftningen att ställa krav på att "erforderligt antal p-platser" finns tillhanda, beroende på vilken typ av verksamhet det rör sig om. 0,7 p-platser/lägenhet verkar just nu vara "botten", åtminstone det lägsta normen man för närvarande tillämpar i Sverige vilket är Stockholm. Så visst betalar även den som saknar bil för andras parkeringsplatser, precis som man betalar för andras handikappanpassningar och liknande.

Eller betalar man för sin p-plats? I så fall är det ju bara att höja priserna tills trycket minskar. Då är det ju okej att bygga fler p-platser, om det verkligen finns kunder som betalar vad det kostar. Men det är inte samma sak som att det finns tvingande normer.
Att man erbjuder en tjänst är inte samma som att man tvingar på någon den, eller att den skulle vara gratis :-)
Choo Choo

Inlägg av Choo Choo »

Erik Sandblom skrev:Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/

Min bil kostar ungefär 500kr/mån och då kör jag till och från jobbet nästan varje dag. Billigare än SL. Det är faktiskt helt sjukt men sant.. men det är en annan diskussion..
duga

Inlägg av duga »

Vem betalar parkeringen på jobbet?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Choo Choo skrev:
Erik Sandblom skrev:Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.

Min bil kostar ungefär 500kr/mån och då kör jag till och från jobbet nästan varje dag. Billigare än SL. Det är faktiskt helt sjukt men sant.. men det är en annan diskussion..
Har du räknat med skatt, försäkring, reservdelar, bensin, värdeminskning osv?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
duga

Inlägg av duga »

bruse skrev:
Choo Choo skrev:

Gissningsvis bensin men inget annat.

Har man gratis parkering på jobbet så blir man (den anställde eller dess arbetsgivare) förmånsbeskattad, eller?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

duga skrev:
bruse skrev:
Choo Choo skrev:
Gissningsvis bensin men inget annat.

Har man gratis parkering på jobbet så blir man (den anställde eller dess arbetsgivare) förmånsbeskattad, eller?
Man blir bara förmånsbeskattad om det inte finns gratisparkeringar i området i övrigt. T.ex. i Farsta där min farsa jobbar finns det gratis gatuparkering, och då anser inte skattemyndigheten att gratis parkering på arbetsplatsen är en förmån.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

kylskåpet på cykeln

MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.

Om du kollar på bild nummer två här, så ser du att han/hon har med sig kylskåpet på cykeln. Det får nog plats några platta paket i kylen.
http://aistigave.hit.bg/Logistics/
Skriv svar