Storkontroller
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Storkontroller
Västtrafik skall bli bättre på att fånga in fuskåkare. Bl.a. skall man börja med "storkontroller" där man skall stoppa en spårvagn mellan två hållplatser och sedan kontrollera alla passagerares färbevis. För att klara av det hela snabbt är man fler kontrollanter än vanligt. Dessutom hjälper polisen till.
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... en=&menu=1
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... en=&menu=1
Enligt Svt ABC så kommer SL inom några veckor att skärpa kontrollen, vi får väl se hur det blir. Själv tycker jag att man kan utbilda och anställa 500 arbetslösa som kan arbeta som kontrollanter 4 timmar/dag och sedan söka arbete 4 timmar/dag. Lönen blir A-kassa och sedan någon extra ersättning för dom timmar dom är ute och arbetar. På så sätt kommer folk ut i arbetslivet och öppnar upp dörrar för nya kontakter samt att dom slipper sitta hemma och deppa hela dagarna och känna sig värdelösa. (Har själv varit i den sitsen).
-
.
Det med stopp mellan två hållplatser kanske vore idé att göra till standard (d.v.s. inga kontroller sker på något annat sätt).
Då skulle inte det hända, som lär ha drabbat en tjej i 20-årsåldern, som råkade ut för två låtsaskontrollanter som förde henne av spårvagnen. Väl där visade de sig inte alls vara kontrollanter, utan två våldtäktsmän, då de förde bort henne med en bil för att ha sex med henne.
Känner inte till tjejen ifråga, men det skapar ett stort problem om kriminella personer med framgång lyckas utge sig för att arbeta åt Västtrafik.
Hur angriper man sånt?
Då skulle inte det hända, som lär ha drabbat en tjej i 20-årsåldern, som råkade ut för två låtsaskontrollanter som förde henne av spårvagnen. Väl där visade de sig inte alls vara kontrollanter, utan två våldtäktsmän, då de förde bort henne med en bil för att ha sex med henne.
Känner inte till tjejen ifråga, men det skapar ett stort problem om kriminella personer med framgång lyckas utge sig för att arbeta åt Västtrafik.
Hur angriper man sånt?
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Förjävligt rent ut sagt!Stefan_Brännström skrev:Det med stopp mellan två hållplatser kanske vore idé att göra till standard (d.v.s. inga kontroller sker på något annat sätt).
Hur angriper man sånt?
Sedan så skulle det ju inte skada om de civila biljettkontrollanterna var lite duktigare med att visa sin legitimation. Visst den ska visas om man frågar. Men de gånger jag har bett att få se id-handling har det knorrats!
-
.
Frågan är väl hur mycket tråkigheter som inte anmäls. Får en känsla av att många fall där kvinnor kränks, glöms bort.
Som ett annat tråkigt exempel känner jag till en tonårstjej (som tidigare bodde i Kungsladugård, numera i Lerum) som fick sin t-shirt avsliten och utkastad genom spårvagnens fönster, av en överförfriskad främmande kille.
Den fortsatta spårvagnsfärden i bara BH:n inför massa resenärer, för att inte tala om gångsträckan hem från hållplatsen, tog bort hennes lust att åka spårvagn något mer i framtiden.
Som ett annat tråkigt exempel känner jag till en tonårstjej (som tidigare bodde i Kungsladugård, numera i Lerum) som fick sin t-shirt avsliten och utkastad genom spårvagnens fönster, av en överförfriskad främmande kille.
Den fortsatta spårvagnsfärden i bara BH:n inför massa resenärer, för att inte tala om gångsträckan hem från hållplatsen, tog bort hennes lust att åka spårvagn något mer i framtiden.
Satsa på Spårvägarna
Re: Storkontroller
Men skulle inte detta ta groteskt lång tid i alla fall? Det kan visserligen vara en bra idé med lite annorlunda lösningar för att öka betalningsviljan, men om jag skulle missa min anslutning på morgonen för att spårvagnen stannat mellan två hållplatser för storkontroll (det tar ju ett tag att kolla en fullsatt spårvagn) skulle jag bli lite lätt irriterad, för att uttrycka det försiktigt. Vi behöver knappast göra Göteborgs kollektivtrafik ännu långsammare.olasand skrev:Västtrafik skall bli bättre på att fånga in fuskåkare. Bl.a. skall man börja med "storkontroller" där man skall stoppa en spårvagn mellan två hållplatser och sedan kontrollera alla passagerares färbevis. För att klara av det hela snabbt är man fler kontrollanter än vanligt. Dessutom hjälper polisen till.
Men för all del, ett försök kan det väl vara värt.
/Ilex
De har kört med liknande procedurer i London på bussarna. Bussen stannar vid en hållplats, vid bakre dörrarna ställer sig en polis och en kontrollant som ser till att ingen smiter av utan biljett. In genom framdörrarna kommer fyra kontrollanter som går igenom de som är på bussen. De utan biljett får gå av och tas om hand av polisen och kontrollanten på utsidan.
Kan bara dela din uppfattning!Ilex skrev:Ja, åtminstone gör också jag den utläsningen. Vilket stämmer ganska bra med min bild av de nuvarande kontrollernas effektivitet (eller snarare brist därpå).Ekonomisk skrev:Kan man utläsa mellan raderna att vanliga kontroller inte är särskilt effektiva i att få fatt alla fuskisar?
/Ilex
Jag har hört lite kommentarer från vissa på Spårvägen som delar fikarum med kontrollanterna, dennes tankar om kontrollanterna var inte heller så höga.
- Erik Sandblom
Björne skrev:Kan bara dela din uppfattning!Ilex skrev:Ja, åtminstone gör också jag den utläsningen. Vilket stämmer ganska bra med min bild av de nuvarande kontrollernas effektivitet (eller snarare brist därpå).Ekonomisk skrev:Kan man utläsa mellan raderna att vanliga kontroller inte är särskilt effektiva i att få fatt alla fuskisar?
/Ilex
Minns ni dumstrut-kampanjen? Jag kan tänka mig att den kampanjen inte uppskattades av fuskisarna. Istället för att ta i med hårdhandskarna kanske man ska försöka öka respekten för kontrollanterna. De kanske ska ha mörka rockar med blänkande guldknappar eller nåt. Eller helt enkelt ha fler kontrollanter i varje lag, så ingen slipper undan.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=317152
Risken med hårdhänt behandling -- nu tänker jag mest på att föra bort fuskisarna i polisbussar -- är att man minskar vanligt folks sympatier för kontrollerna. Varje omotiverat dåliga bemötande skapar ett dåligt rykte som består i åratal.
Precis, Erik. Att bygga kontrollen på razzior påminner lite om brottsbekämpningen i Ryssland, där man hela tiden arresterar massor med folk. Bättre då med en uthållig och återkommande vardagskontroll. Skulle verkligen polisen delta i detta? Hoppas inte det, samhällets knappa polisiära resurser behövs till bekämpande av allvarligare brottslighet än så.Erik Sandblom skrev:Björne skrev:Kan bara dela din uppfattning!Ilex skrev: Ja, åtminstone gör också jag den utläsningen. Vilket stämmer ganska bra med min bild av de nuvarande kontrollernas effektivitet (eller snarare brist därpå).
/Ilex
Minns ni dumstrut-kampanjen? Jag kan tänka mig att den kampanjen inte uppskattades av fuskisarna. Istället för att ta i med hårdhandskarna kanske man ska försöka öka respekten för kontrollanterna. De kanske ska ha mörka rockar med blänkande guldknappar eller nåt. Eller helt enkelt ha fler kontrollanter i varje lag, så ingen slipper undan.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=317152
Risken med hårdhänt behandling -- nu tänker jag mest på att föra bort fuskisarna i polisbussar -- är att man minskar vanligt folks sympatier för kontrollerna. Varje omotiverat dåliga bemötande skapar ett dåligt rykte som består i åratal.
Finns det verkligen inte mer än 40 - 50 kontrollanter i en storstad som Gbg?
/M
Utmärkt med hårade tag med färdbeviskontrollen! "Kontrollbussen" i Oslo är utmärkt! Jag har själv varit med och inspekterat vid en sådan kontroll där Polis och vakter närvarade. Kontrollbussen hade dörrar på vänster sida så den kunde parkera precis intill spårvagnsspåret supernära vagnarna så ingen kunde smita mellan bussen och vagnen. Polisen gjorde stopptecken till spårvagnen genom vänsterdörrarna med stoppspade, vagnen stannade med sina framdörrar i jämnhöjd med bussens vänsterdörrar. Ett gäng kontrollanter klev in i vagnen, alla kontrollerades snabbt, de som inte hade färdbevis fick följa med in till kontrollbussen där det fanns bord och stolar. Allt gick snabbt och sansat till väga. Ingen, absolut INGEN kunde smita tack vare denna metod. Som det är idag smiter de stora smitarna vid kontroll i Sthlm, med denna metod tar man även fast de stora smitarna vilket man aldrig gör annars. Idag tar man fast de som är "dumma" eller "snälla", de som verkligen satt det i system att fuska får SL aldrig tag i.
Bara för att man tar i med hårdhandskarna behöver inte betyda att de som har gilltigt färdbevis känner obehag av detta, varför då? Snarare tvärt om att de hederliga som gör rätt för sig ser att företaget gör ngt åt fusket. Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta - så är det.
Att polisen skulle hjälpa till vid kontrollrazzior är inget värre än att de då och då utför storkontroller i tunnelbanan under helgerna, då de radar upp sig X-antal poliser vid t.ex. Medis eller Odp och går igenom alla tåg. Polisen ska inte se genom fingrarna för "små" brott, även det är ett brott, men kanske Polisen lägger ner olika mkt tid för olika sorters brott såklart.
mvh PCC
Bara för att man tar i med hårdhandskarna behöver inte betyda att de som har gilltigt färdbevis känner obehag av detta, varför då? Snarare tvärt om att de hederliga som gör rätt för sig ser att företaget gör ngt åt fusket. Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta - så är det.
Att polisen skulle hjälpa till vid kontrollrazzior är inget värre än att de då och då utför storkontroller i tunnelbanan under helgerna, då de radar upp sig X-antal poliser vid t.ex. Medis eller Odp och går igenom alla tåg. Polisen ska inte se genom fingrarna för "små" brott, även det är ett brott, men kanske Polisen lägger ner olika mkt tid för olika sorters brott såklart.
mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)