Se upp för dårarna, dårarna stängs

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
J.R Ewing

Se upp för dårarna, dårarna stängs

Inlägg av J.R Ewing »

En ny film är under produktion som heter "Se upp för dårarna". Den är inspelad i Stockholm och handlar till viss del om en invandrare som kör tunnelbana. Vet ej om det är drama eller komedi?

Är det någon här på forumet som vet mer om detta. Eller sett något från inspelningen eller kanske var med på ett hörn?

God fortsättning på det nya året :)
Användarens profilbild
djth

Re: Se upp för dårarna, dårarna stängs

Inlägg av djth »

J.R Ewing skrev:En ny film är under produktion som heter "Se upp för dårarna". Den är inspelad i Stockholm och handlar till viss del om en invandrare som kör tunnelbana. Vet ej om det är drama eller komedi?

Är det någon här på forumet som vet mer om detta. Eller sett något från inspelningen eller kanske var med på ett hörn?

God fortsättning på det nya året :)
Jag såg en trailer för den, vore väldigt märkligt om den inte är en komedi... Endast rolig för stockholmare förstås. :)

Naturligtvis hängde jag upp mig på att en sekvens visade ett tåg på blå linjen medan bilder från förarhytten visade en körning från Gamla Stan till Slussen.

Vi får väl i sinom tid starta en tråd på detta forum för att lista alla retliga felaktigheter i filmen. :)
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Är det inte ganska hårda krav på svenskan när man genomgår TUTF utb?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sparkfot skrev:Är det inte ganska hårda krav på svenskan när man genomgår TUTF utb?
Spontant svar från en resenär: nej, åtminstone inte när det gäller uttalet.
Acela

Inlägg av Acela »

Se upp för dårarna

Synopsis
Yasmin Demiroglus pappa, Sinan, har tvingats lämna sitt hemland och är nu T.T.T. Turkisk Thoraxkirurg som kör Tunnelbana. Själv är hon fast besluten att ta revansch och bli något stort i samhället, typ justitieminister. Hon söker till Polishögskolan. Det gör också Elin, som i ett helt liv levt i skuggan av sin självcentrerade far, kriminalprofessor Ulf Enecke. Hon måste bevisa att hon duger. De söker ett yrke. De finner vänskap. Deras möte slår ner som en bomb. Två tjejer som vägrar vara offer, tar för sig av livet och har ett huvud att tänka med. De får det inte lätt.

Regissör
Helena Bergström
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

NerdBoy skrev:
Sparkfot skrev:Är det inte ganska hårda krav på svenskan när man genomgår TUTF utb?
Spontant svar från en resenär: nej, åtminstone inte när det gäller uttalet.
Officielt är det krav på att man ska kunna både tala och skriva Svenska utan några som hellst problem....

...Att det sedan inte följs till 100% är en annan femma...
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
37368

Inlägg av 37368 »

Näe, det är inte direkt så att man som förare får gå igenom ett svenskaprov där det finns en godkäntgräns. Men visst finns det någon form av krav på att man ska behärska tillräcklig bra svenska för att kunna kommunicera med och förstå vad trafikledningen säger över radion. Vad som är tillräckligt bra är dock en bedömingsfråga...

Jag var själv inblandad i en spårkförvirring som uppstod över radion på tub 3: Jag gick ju tutf-kursen på bana 3 men jobbade därefter på bana 1. När jag sedan jobbade extra på bana 3 och lämnade Rinkeby norrut kände jag på radion igen rösten på en förare som precis lämnade Tensta påväg söderut, det var en kille som hade gått tutf-kursen samtidigt som jag och som jag inte sett på någon månad.

Då tänkte jag "jag måste ju hälsa när jag möter honom i tunneln alldeles strax"! För att han ska känna igen mig så tänder jag hytten i den C20 jag kör (vilket kräver att man ställer sig upp) och när han sedan passerar står jag i hytten och vinkar med ena handen samtidigt som jag har den andra på hyttbelysningsvredet.

Den andra föraren känner inte igen mig och tror istället att jag står och vinkar med båda händerna vilket är ett av sätten att teckna "stopp omedelbart" (varför man nu skulle göra det så när man sitter i ett tåg, man kan signalera "stopp omedelbart" med tutan istället) och tar därför och tvärnitar sitt tåg lite halvt panikslagen och tror att det har hänt något.

Han, som pratar helt okej men dock inte felfri svenska, ropar därefter lite förvirrat upp till trafikledningen och säger "föraren i det andra tåget (jag) gjorde stopp omedelbart". Eftersom trafikledningen inte sett det som hänt i tunneln förstår de inte vad han menar, utan de tolkade meningen som att jag hade stannat mitt tåg i tunneln och inte att jag gjorde tecknet "stopp omedelbart" till honom. Stor förvirring uppstår och den andra föraren lyckas inte - av språkliga skäl - få trafikledningen att förstå vad som hänt.

Det är inte förrän jag lyckas komma fram på radion och förklara vad som hänt som saker och ting klargörs.
Användarens profilbild
Ricke

Inlägg av Ricke »

är det ingen som kan lägga upp trajlen här på så man kan få se den
Mathias Rickman
sitter som ordförande i Uppsala Avd
Warmlandstag@gmail.com
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ricke skrev:är det ingen som kan lägga upp trajlen här på så man kan få se den
De verkar inte ha släppt något trailer än.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:
Ricke skrev:är det ingen som kan lägga upp trajlen här på så man kan få se den
De verkar inte ha släppt något trailer än.

Även om kopplet går sönder tror jag att trailern sitter fast med någon reservanordning, även om de släpper den :-)
Skriv svar