Under ett snabbt besök i Porto (Potugal) har jag hunnit åka med den nya snabbspårvägen. Det var gratis åkning mellan 26 augusti och 1 september, idag alltså, och om jag fattade det hela rätt (min portugisiska är brisfällig) så öppnas den för regulär trafik i morgon den 2 september. Man har öppnat biten från Viso till Camara Matosinhos och körde i går med tre ledvagnar. Mycket folk var ute och provåkte. Biten in till sta´n är rälslagd men inte trådspänd. Inne i Porto grävs det överallt för den nya snabbspårvägen (Metro kallas den i Porto). Banan går upp i dagen vid gamla smalspårsstationen Boavista (nu helt borta, utom byggnaden vid Boavista torg), och Viso ligger ett par kilometer ut på banan, som alltså går på den gamla smalspårsbanan till efter Senora de Hora, där banan viker av mot Matosinho likt vår tvärbana (Stockholm) genom en massa nya och gamla bostadsområden. Banan går sedan (räls finns delvis) till Matosinho där den gamla linje 1 låg. I andra ändan ska Metro linje A som den heter, gå till Trindade (smalspårets gamla slutstation i centrum, nu en enda stor byggarbetsplats) och sedan vidare till Campanha (statsjärnvägarnas bredspårsstation i utkanten av Porto, det finns en till station inne i sta´n). Det ska bli 6 hållplatser till mot Matosinho och 10 till Campanha. Efter Senora de Hora går det spår vidare norrut, men jag hann inte utröna vart de gick. De var inte trafikspår idag. Kanske till vagnhallen, eftersom jag inte såg den anorstädes.
Inne i Porto går idag även de gamla muséilinjerna 1E och 18, med två respektive en vagn mellan Foz (nästan) och Infante (gamla staden vid Eiffels vackra stålbro) och mellan vagnhallen och Como. På Porto lokaltrafiks hemsida ser det ut som om spårvägen skulle gå till Boavista från Foz och kusten, men i Avenida de Boavista ligger spåren i träda, delvis överasfalterade av en bussfil.
Inne i centrum finner man spår och ledningar på många ställen, och jag tyckte att de verkade nylagda med nya trådar, på många ställen. Spåren var lagda i modern stil med isolering, och voro märkta med text som det brukar vara på nylagd räls. Men så slutade de och kom igen efter några kvarter, Någon som vet om man ska öppna även innerstadslinjer i Porto?
Olle.