Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jaha, här avlöser de expansiva planerna varandra från broderlandet i väster. Nu är det den s k Bybanen i Bergen som ska förlängas från Nesttun till till en ny terminal i Rådal, en sträcka på 3,2 km. Är den tidigare beslutade utbyggnaden alltså genomförd i dagsläget? I vilket fall trevligt att man redan vill utreda en förlängning
EDIT: Förtydligande frågetecken inlagt
Senast redigerad av Ulrik Berggren den onsdag 20 december 2006 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:Jaha, här avlöser de expansiva planerna varandra från broderlandet i väster. Nu är det den s k Bybanen i Bergen som ska förlängas från Nesttun till till en ny terminal i Rådal, en sträcka på 3,2 km. Är den tidigare beslutade utbyggnaden alltså genomförd i dagsläget. I vilket fall trevligt att man redan vill utreda en förlängning
Den tidigare beslutade banbyggnaden är mig veterligen inte ens påbörjad.
Mikko Laaksonen skrev:Officiell informationssida om Bybane i Bergen: http://www.bybane.no/
Enligt sidan så är centrum - Nesttun beslutat, stadsplaner är färdiga och detaljerad byggplanering och anbudstävlingar pågår.
Det har gjorts vissa förberedande arbeten t.ex. vid gågatan i Nesttun och vissa grävningar osv. men huvudarbeten är inte ännu påbörjat.
-------------------------------------
Faktum är att man i årets statsbudget fått 497 milj Nkr anslagna för projektet. Det innebär rimligen att själva byggarbetena börjar under 2007.
Redan høsten 2005 kom de første ledningsmastene på Nesttun. Det som er vedtatt er at første byggetrinn til Nesttun skal bygges først, deretter andre byggetrinn videre til Lagunen/Rådal og tredje byggetrinn til flyplassen på Flesland. Det man kunne tenke å gjøre er å slå sammen de to første byggetrinnene, slik at alt bygges og åpnes til samme tid. Dette er neppe noen stor sak i et prosjekt som ikke har startet riktig ennå. Det kan se ut som om det kan bli samme vogner som i Stockholm.
Vad jag har läst tidningen så har dom börjat med arkeologiska grävningar bredvid järnvägsstationen, där det fanns förr ett kloster. De skall gräva där och putsa och tömma allt som har värde för att man sen kan bygga spårvägen. Kommer nu inte ihåg när arkeologiska grävningarna skulle ha varit klara. I Nesttun så byggde de vid centrum gågatan så att den har förberedelse för bybanen.
På tal om lite ljud från Bergen, så skickade jag denna fråga i en annan tråd och över 160 gånger har den läst, men inte en själ har svarat.... Kanske bergen mitt i norge är så höga att radiovågorna inte kommer över dem till resten av Norge och världen. Kanske det är NSB och SAS som för hårdskivor till staden som de sen kan byta information med resten av internet... nå kankse det ändå går nån tråd dit, för mina bekanta svara på e-post/chat i alla fall:D
Bybanen i Bergen har fortfarande en högljudd motståndargrupp (främst inom Fremskrittspartiet där alla väginvesteringar är goda och alla spårinvesteringar är onödiga) som skriver insändare och försöker väcka opinion. Ett skäl mot Bybanen är att den är elektrisk! och förmodligen kommer att använda el från gaskraftverk som är miljöovänliga. Läs nedan ur Bergens Tidender:
Det har hele tiden vært sterke protester mot bybanen i Bergen. "Eksperter" har hele tiden stått frem og fortalt hvor idiotisk det er å bygge sporvei. Vegkontoret i Hordaland har gjennom år prøvd å stoppe prosjektet. Det samme har også busselskapene. Dette har gjort at banen er blitt mange år forsinket. Men nå er nok "løpet kjørt". Finansieringen av sporveien i Bergen er en del av "Bergenspaketet" som er vedtatt av Stortinget. Denne omfatter veier, broer og sporvei. Hvis Fremskrittspartiet lykkes med å stoppe sporveisbyggingen, så betyr det at hele "paketet" stanner og det vil si at også veier og broer vil bli forsinket med flere år. Fremskrittspartiet vil neppe ta den politiske belastningen det er å stoppe hele "Bergens-paketet". Pengene som Stortinget har bevilget til bybanen i Bergen kan ikke brukes til å bygge flere veier i Bergen, men pengene vil gå tapt for Bergen. Da vil pengene bli brukt til andre prosjekter som dobbeltspor på jernbanen eller T-baneforlengelse i Oslo.