Utbyggnad på G i Norrköping och spårvagn med jacuzzi
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Utbyggnad på G i Norrköping och spårvagn med jacuzzi
I dag skriver Folkbladet två trevliga artiklar om spårvägen här i Norrköping. I den ena berättar man om att man håller på att ragga ihop sponsorpengar till en rälsstump mellan Drottninggatan och Louis de Geer-hallen. Jag är dålig på ögonmått, men det handlar om två kvarter och gissningvis någonstans mellan 100 och 200 meter. Kanske kan vi snart få se spårvagnarna paradera längs Dalsgatan framför Holmentornet. Läs mer i Folkbladet: http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2
I samma tidning skriver man också om ett projekt att bygga om en spårvagn till spavagn (och Folkbladet gör sig lustiga över att spa inte är en felstavning av spår). Denna vagn ska bland annat begåvas med bastu och jacuzzi. Tanken är att den ska kopplas ihop med Bistrovagnen och erbjuda en tydligen världsunik attraktion. Läs mer i Folkbladet: http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2
I samma tidning skriver man också om ett projekt att bygga om en spårvagn till spavagn (och Folkbladet gör sig lustiga över att spa inte är en felstavning av spår). Denna vagn ska bland annat begåvas med bastu och jacuzzi. Tanken är att den ska kopplas ihop med Bistrovagnen och erbjuda en tydligen världsunik attraktion. Läs mer i Folkbladet: http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2
Senast redigerad av Niklas Karlsson den lördag 26 april 2003 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
-
Spårvagn = V70; buss = V40
I NT, som ju på senare tid fört en notorisk kamp mot en spårvägsutbyggnad till Navestad, skriver man i dag om de höga viten som måste betalas till Östgötatrafiken nu när M97:orna står stilla. Läs mer i NT: http://www.nt.se/default.asp?TargetForm ... ClientID=0
(Inom parentes sagt har Folkbladet tidigare skrivit om samma viten. Kan man dra någon slutsats av att Folkbladet alltid luskar upp de spännande framtidsprojekten för spårvägen medan NT ständigt hittar problemen?)
Ett intressant uttalande som redovisas i NT är Staffan Johanssons: "Vi har lovat våra kunder att de ska kunna åka spårvagn. Nu tvingas de ta bussen i stället. Det är som om du ska köpa en Volvo V70 men får en V40 i stället." Jag trodde tjänstemännen på Ötraf inte såg poängen med spårvagnstrafik, men här blev jag visst motbevisad. Det känns ju skönt!
(Inom parentes sagt har Folkbladet tidigare skrivit om samma viten. Kan man dra någon slutsats av att Folkbladet alltid luskar upp de spännande framtidsprojekten för spårvägen medan NT ständigt hittar problemen?)
Ett intressant uttalande som redovisas i NT är Staffan Johanssons: "Vi har lovat våra kunder att de ska kunna åka spårvagn. Nu tvingas de ta bussen i stället. Det är som om du ska köpa en Volvo V70 men får en V40 i stället." Jag trodde tjänstemännen på Ötraf inte såg poängen med spårvagnstrafik, men här blev jag visst motbevisad. Det känns ju skönt!
Re: Utbyggnad på G i Norrköping och spårvagn med jacuzzi
Ja, det är släpvagnen i så fall som nyligen kom från Tyskland. Ja, spa på spår - det låter det. Vi får se hur det går. Hmmm, Extra extra se hit: Bastubad Söder Tull-Vidablick 50 kronor... Nåja, skämt och sido, vi får se.Niklas Karlsson skrev:I samma tidning skriver man också om ett projekt att bygga om en spårvagn till spavagn (och Folkbladet gör sig lustiga över att spa inte är en felstavning av spår). Denna vagn ska bland annat begåvas med bastu och jacuzzi. Tanken är att den ska kopplas ihop med Bistrovagnen och erbjuda en tydligen världunik attraktion. Läs mer i Folkbladet: http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
-
Min personliga uppfattning är att NT inte vill ha någon utbyggnad. För att motivera sitt ställningstagande letar tidningen (eller snarare dess skribenter) upp argument som talar för deras ståndpunkt.Johan Eriksson skrev:Varför är NT kritisk till denna (eller flera?) utbyggnad(er)?I NT, som ju på senare tid fört en notorisk kamp mot en spårvägsutbyggnad till Navestad,
Som de flesta andra kommuner i Sveriges land har Norrköping en minst sagt svag ekonomisk utveckling. Den borgerliga oppositionen hävdar att kommunens ekonomi inte tål några "extravaganta utsvävningar" för tillfället, och till den kören sällar sig också NT. Argumentet är minst lika hjärndött som många av de argument som framförs i EMU-kampanjen (både förespråkarna och motståndarna har sina hjärndöda inlägg).
För några månader sedan hade man från NT:s sida letat upp en av kommunens politiska lekmannarevisorer. Vederbörandes argumentation fick mig att börja undra hur i hela världen han (för det var en han) kunnat bli förtroendevald som revisor. Med sin argumenation visade han tydligt att han inte begriper ett spår av vare sig företagsekonomi eller kommunalekonomi.
Argumentet går i stort sett ut på att kommunen inte kan bygga ut spårvägen (just nu lägger en del till) eftersom man inte kan hosta upp slantarna i kontanter. (Nu raljerar jag lite...) Det man har missat är uppenbarligen att en spårvägsutbyggnad ytterst sällan betalas kontant. Jag är helt övertygad om att NT måste känna till detta basala faktum, men för att bygga under sin ståndpunkt för man medborgarna bakom ljuset.
Jag är inte dummare än att jag inser att sossarnas senaste bokslut till stor del redovisar låtsassiffror i den meningen att man genom sluga bokslutstransaktioner lyckats trolla bort ett underskott på närmare 100 miljoner. Prognosen för innevarande år verkar inte särskilt mycket muntrare. Underskottet verkar landa någonstans i trakterna kring 100 miljoner även i år. Det är framför allt försörjningsstödsnämndens kostnader som brakar i väg. (Jag är särskilt förtjust i den mycket sosseinspirerade beteckningen försörjningsstödsnämnd.)
Jag inser alltså fuller väl att kommunen inte har råd att bygga ut spårvägen just nu. Slutsatsen förutsätter dock fem dolda antaganden:
1. Kostnaden för hela utbyggnaden ska finansieras i ett enda års driftsbudget.
2. Kommunen ska helt ensam bära hela utbyggnadskostnaden på 100 miljoner och dessutom kostnaden för nyinköp av spårvagnar på minst 100 miljoner.
3. Driftskostnaden för trafiken blir högre med spårvagn än med buss.
4. Den nuvarande trenden med ständigt fallande andel för kollektivtrafiken kommer att hålla i sig även om spårvägen byggs ut.
5. Det finns viktigare trafiksatsningar för kommunen, som t.ex. utbyggd Söderled, Österled, Norrled, E22, E4, Kungsgata och promenader bara för att ta ett axplock.
Låt oss nu smula sönder de fem antagandena:
1. Enligt grundläggande företagsekonomisk teori (och för övrgit också allmänt vedertagen praxis) ska en större investering fördelas över investeringens ekonomiska livslängd. Vi får väl betrakta en spårvägsutbyggnad som en större investering och därmed ska kostnaden för den fördelas över hela livslängden på 40 år. Det gör att investeringskostnaden ett enskilt år stannar vid några enstaka miljoner.
2. Kommunen har nästintill blivit lovad minst hälften i statsbidrag vid en utbyggnad. Är man lite smart från politiskt håll kan man säkert få lite pengar från länet också. Den återstående investeringskostnaden blir då inte 100 miljoner, utan 50 miljoner.
3. Oavsett hur man räknar blir det lägre driftskostnaden med spårvagn i stället för buss till Navestad. Restiden minstkar med över en tredjedel och personalkostnaderna med lika mycket. Elenergi är billigare än diesel, och en spårvagn förbrukar dessutom avsevärt mycket mindre energi per kilometer än en buss. Slitage på räls och bana ingår i annuiteten för investeringen. Hur mycket redovisar man i kostnad för det slitage bussarna åsamkar gatorna? Inte en krona!
4. Inte i något enda fall har resandeandelen sjunkit när man gått över från buss till spårvagn. Tvärtom talar all internationell erfaranhet för att resandet ökar kraftigt när spårväg införs. I sin tur leder det till högre intäkter. Visserligen blir inte kostnaderna lägre för det, men skillnaden mellan intäkter och kostnader minskar ju.
5. Vad som menas med angelägna trafikprojekt måste väl anses variera från person till person. Jag tycker ju det är bättre att kommunen satsar 50 miljoner på fyra kilometer ny spårväg som kommer alla kommuninvånare till dels (åtminstone indirekt) än att satsa hundratalsmiljoner kronor för den halva av befolkningen som har tillgång till egen bil. Andra kan förstås göra andra prioriteringar.
Alltså: kommunen har råd att bygga ut spårvägen.
Det kvarstår egentligen bara ett besvärligt problem, och det är av psykologisk natur. Det kan vara svårt att motivera satsningar på kollektivtrafiken för 50 miljoner när man samtidigt lägger ner skolor och dagcentraler för äldre. Det är dock inte samma pengar det handlar om. Och man kan tydligen gladeligen vräka ut mångdubbelt så mycket på investeringar i vägnätet.
Opinionen i Norrköping är också mycket listigare än NT tror. De flesta är för en spårvägsutbyggnad.
-
Skriv till tidningarna
Hejsan,
Niklas, skicka Ditt inlägg till tidningarna. Nog borde det väl vara någon reporter, åtminstone på en av tidningarna, som kunde göra något trevligt av Dina fakta.
-
Det vore för övrigt intressant om någon reporter kunde gräva lite i kommunernas och statens finanser och se vart alla våra skattepengar tar vägen.
Ingen har pengar - men vi betalar ju massor av skatt!
-Per
Niklas, skicka Ditt inlägg till tidningarna. Nog borde det väl vara någon reporter, åtminstone på en av tidningarna, som kunde göra något trevligt av Dina fakta.
-
Det vore för övrigt intressant om någon reporter kunde gräva lite i kommunernas och statens finanser och se vart alla våra skattepengar tar vägen.
Ingen har pengar - men vi betalar ju massor av skatt!
-Per
Spavagnen
Hmmm...
Här har man 10 st M97 som inte går att köra med ...
Och fortfarande inget beslut om Navestadsutbyggnad.
Allt man har att glädja sig åt är att det snart kommer en bastuvagn och att det blir spår till de Geerhallen (hur ofta är det tänkt att gå spårvagnar dit ??).
Det verkar lite väl jippobetonade satsningar för min smak.
Kunde inte Ötraf/kommunen satsa på trafiken i stället ?
Apropå Spavagnen för att vara lite nyfiken:
Hur löser man problemet med vatten och avlopp ?
En stor tank för färskvatten och en lika stor för avloppsvattnet ?
Det går väl åt ganska mycket vatten till dusch osv ?
Här har man 10 st M97 som inte går att köra med ...

Och fortfarande inget beslut om Navestadsutbyggnad.

Allt man har att glädja sig åt är att det snart kommer en bastuvagn och att det blir spår till de Geerhallen (hur ofta är det tänkt att gå spårvagnar dit ??).
Apropå Spavagnen för att vara lite nyfiken:

Lagt spår ligger!
Re: Spavagnen
De 10 M97-vagnarna lär snart vara igång igen, orsaken att det drar ut på tid, är ju att man nu givit sig den på att bromsproblem m.m. ska lösas.Olle L skrev:Hmmm...
Här har man 10 st M97 som inte går att köra med ...![]()
Och fortfarande inget beslut om Navestadsutbyggnad.![]()
Apropå Spavagnen för att vara lite nyfiken:![]()
Tester pågår med en vagn nu.
Vad gäller Navestad, så se Niklas Karlssons inlägg lägre upp i tråden.
Spår till De Geerhallen, är något som den lokale chefen på Busslink, vill satsa på, med hjälp av sponsorer, som lär finnas redan (återstår väl att se kanske).
Spa-vagnen (och BistroBusslink), är inte Östgötatrafiken eller kommunen inblandade i, på annat sätt än att man lånar ut sin nya design resp. en övertalig vagn.
Satsar pengar gör Busslink. Dessutom, lär det gå bra redan, dvs. körningarna med BistroBusslink.
Jippobetonat är det, självklart, vem har påstått annat ? Pengar finns dock att käna.
Hur man ska lösa vatte och avloppsfrågan, det vet jag ju inte, men andra kanske vet.
//Leif D
-
Re: Spavagnen
Jag kan bara instämma i Leif D:s resonemang.Olle L skrev:Hmmm...
Här har man 10 st M97 som inte går att köra med ...![]()
Och fortfarande inget beslut om Navestadsutbyggnad.![]()
M97:orna är snart på fötter igen (nåja, på sina hjul i alla fall). De är kanske inte världens modernaste spårvagnar, kanske inte ens de bästa, men de är ju det enda vi har. Så länge kommunen betalar miljonbelopp i viten till Östgötatrafiken varje dag spårvagnarna står still lämnar det en vidöppen dörr till spårvägsmotståndarna. "Spårvagnar är skitdyrt", vet du väl.
Utbyggnaden till Navestad har vi väntat på i över 50 år (fast kunde väntade inte på något alls förrän 1976). Jag kan inte se varför det helt plötsligt skulle ha blivit så akut att vi inte kan vänta i ytterligare några månader. Jag tror att förutsättningarna nu är mycket bättre än på länge för att ett beslut om spårvägsutbyggnad ska gå igenom fullmäktige.
1. Det finns en åtminstone teoretisk majoritet för utbyggnad i fullmäktige. (Jag är lite osäker på om sossarnas ledamöter håller sig till partilinjen i en eventuell omröstning.)
2. Det föreliggande förslaget (egentligen tre stycken) är mer genomtänkta och bättre integrerade i befintlig (och framtida) trafik än något tidigare förslag.
3. Både Hageby och Navestad (förlåt, Ringdansen) har ju "alltid" haft en stämpel på sig som problemområden. I båda stadsdelarna har de senaste åren omfattande arbete lagts ner på att förbättra imagen. "Ditt nya Hageby" har haft stora framgångar med att rycka upp hela Hagebyområdet, och ombyggnaden av ringarna i Navestad till det som numera kallas Ringdansen har gett området en helt annan karaktär. En spårvägsutbyggnad nu skulle följa naturligt på de insatser som redan gjorts.
Kanhända är jag naiv, men jag tror ingalunda loppet är kört för utbyggnadens del än. Vad jag förstår ska frågan avgöras under hösten. Har vi inte sett ett beslut om ombyggnad före årets utgång får jag nog bita i det sura äpplet, men fram till årskiftet håller jag hoppet uppe.
Min uppfattning är att jippon är precis vad kollektivtrafiken behöver (förutom vanlig trafik, förstås). Äntligen har man här i länet börjat förstå vikten av marknadsföring. Helt plötsligt har spårvagnarna blivit ett draglok för kollektivtrafiken i Norrköping. I Östgötatrafikens marknadsföring är det spårvagnar och pendeltåg som är de stora sensationerna. Och jag tycker att man har helt rätt i den bedömningen.Olle L skrev:Hmmm...
...
Ska Kreti och Pleti attraheras krävs okonventionella lösningar. En bastuvagn är en världsunik attraktion och den kommer att uppmärksammas stort i Norrköping (precis som Bistrovagen redan gjort) och skapa ytterligare positiv inställning till spårvägstrafik över huvud taget.
Jag tror att turisttrafiken kommer att ha stor glädje av spåren till Louis de Geer (om de nu blir av). Det finns ju en hel del sevärdheter runt Gamla Torget, och det vore väl fantastiskt om man kunde ta spårvagnen dit.
En utbyggnad får också den psykologiska effekten att man satsar på spårvägen igen. (Låt vara att det är det privata näringslivet, men i så fall desto bättre. Kanske kan de lägga några kronor till Navestadutbyggnaden också.)
Det går inte att komma ifrån att spårvägen är en turistattraktion, och det är väl inget fel i det, så länge det går adekvat kollektivtrafik i spåren.
Med spår i Kungsgatan kan turisttrafiken passera de flesta viktigare sevärdheterna i Norrköping: Rådhuset, Östra och Norra promenaden, Drottninggatan och Strykjärnet för att nämna några - och Gamla torget och Louis de Geer.
Är det väldigt långsökt att man inom kort förlänger spåren från Gamla torget via Västgötagatan till Skvallertorget? I så fall kan ju de nya spåren få en viktig trafikfunktion.
Politikerna och tjänstemännen i Norrköping har de senaste 10 åren gjort en kovändning i kollektivtrafikfrågan. Låt oss vara glada för det, så länge det nu varar.

//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av: