x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:52, redigerad totalt 3 gång.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ser rätt bra ut, men jag är något ledsen för trots allt så får Stockholmsregionen endast tio procent av alla investeringar i bantrafik i landet. 60 procent (om inte mer) av all spårtrafik i landet går just i Stockholmsregionen. Stockholm borde fått femton procent av anslagen, åtminstone.

Några invändningar har jag (både mot RUFS och Johan):
nr16. Där borde man verkligen vänta, gärna 25 år åtminstone innan man bygger något. Att bebygga det grömområdet kräver att man verkligen tänker igenom länge först. Stockholm har inte så många centrala (vissreligen är det mest Sunbybergs och Solnas kommuner) sammanhängande obebyggda områden. De kommer att bebyggas, mer eller mindre, men då gäller det verkligen att området blir attraktivt på alla sätt. Gärna ett alternativ till Stockholms city. Med stor park (motsv. central park i New York) i mitten och trevliga "flanörkvarter" runt omkring med både bostäder, kontor, butiker och kultur. Jo, jag vet .. det står i samband med exploatering, så det är inte RUFS förslag egentligen.

nr26. Där förespråkar jag faktiskt blå tunnelbanelinjen. Man planerar i Nacka att bygga motsvarande nytt Kista med många högteknologiska företag. Då är det ypperligt att de områdena får direkt kontakt via tunnelbanan. Tunnelbanan lär också gå snabbare in till city från Nacka. Det kostar litet mer, men det får det göra.
Jag fattar inte riktigt - Tunnelbana från Kungsträdgården till Slussen .. sicken jäkla sväng det måste bli då. Nej, bättre att dra via Djurgården* (möjligtvis Skeppsholmen, men det blir nog lite avskärmat) vidare under Mälaren via Danvikstull som kan bli byte mellan Tvärbana och tunnelbana och sedan vidare mot Nacka. Kungsträdgården blir inte längre liten stump, man får ett stråk som kan förbinda sydöstra med nordöstra och norra Stockholm på ett effektivt sätt. *Djurgårdens station får jag kolla litet mer på trafikeringssiffror för.

nr10. (Jag vet - hoppar litet grann) Skönt att flytten av Märsta station blir av. Jag har själv tryckt på att den ska flyttas närmare centrum. Jag hoppas sedan att man kan bygga ett återspår för pendeltågen norr om Märsta mot Arlanda. Se'n passar man på att lägga ned Bromma flygplats till förmån för bostäder och ev. spårväg eller tunnelbana från Alvik.

Detta kommer nog hjälpa Stockholm att ta upp konkurrensen med Örestad, som ju har vuxit starkt (ekonomiskt) på den senaste tiden.

Spårtaxi (vet inte om det är automatbana) har lagt förslag på i Märsta mot Arlanda, och även från KTH till KS och KI. Vet inte hur det blir med det.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Johan Eriksson skrev:25, Saltsjöbanan, ny station i Sågartorp i samband med exploatering
Station i sågtorop? Expoatering? Det får du förklara närmre... Vid Sågtorp ligger en massa hus och man har så vitt jag vet inte beslutat bygga nåt där, och så lär ju Af Petersen säga sitt, då det är hans skog (stor).
Bantekniker
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

21: Nej, beslut om detta finns ej! Kommer protester från olika håll... Saltis bland annat!
Bantekniker
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Citat:
så får Stockholmsregionen endast tio procent av alla investeringar i bantrafik i landet. 60 procent (om inte mer) av all spårtrafik i landet går just i Stockholmsregionen. Stockholm borde fått femton procent av anslagen, åtminstone.


Ja det är ett stort ekonomiskt glapp mellan visionen och den krassa verkligheten, det är en debatt i sig. Jag ville främst lista projekten som referenspunkt till olika debatter.
Har i högsta grad med detta att göra. Är ingen debatt i sig, enbart upplysning och påpekande från min sida som jag tyckte var väl värd att nämna. När Du låter folk kommentera så är det ju ypperligt att man har koll på anslagen också, annars missar man ju den väsentligaste biten - ekonomin.
Citat:
Några invändningar har jag (både mot RUFS och Johan):
nr16.
Jag har inget med RUFS tillkommande att göra!
?? Nej, men om Du läser tydligt ser Du att det är skrivet för allt nedanstående där jag både kommenterar RUFS planer och Ditt förslag på spårväg, som nr26.
(Tvärbanan till Centralen kan byggas billigare och snabbare)
Du skrev ju också nedan:
Jag har kommenterat en del, vad tycker ni
Förlängningen är tänkt att gå i en båge -Kungsträdgården-Slussen(byte)-Katarina-Sofia-Sjöstaden-2 mellanstationer-Forum Nacka. Varför T-bana till Djurgården med sin befintliga spårväg? Snacka om ojämnt trafikunderlag på en T-stn vid Allmänna gränd! Åter igen: satsa på det man har och förläng DL till Centralen/konvertera till modern spårväg!
Det var för mig helt nytt. Min tanke var att dra den under Djurgården för att kunna betjäna Gröna Lund (på sommaren), Skansen, Cirkus, Moderna museet, Junibacken och några boende med bra kommunikation ända in till centralen. Jag tillade också att jag måste studera underlaget för trafikering med tunnelbana med en station för Djurgården, men tydligen så hade Du de siffrorna klara ... Vid en förlägning av Djurgårdslinjen utgår givetvis mitt förslag. Jag jämför inte mitt förslag med t-banedragning via Slussen.

Missade nr5. Den kommer visst lite sent bara ..
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Johan Eriksson skrev: ...för Tvär- och Saltsjöbanorna! SB, som ska konverteras till spårväg, dras troligen i en ny böj via Forum Nacka. Då har stora medel redan investerats i en modernisering/omläggning av SB(+TB) att man borde fortsätta att satsa på den tvs och bygga grenen till Orminge!
Saltsjöbanorna? Finns det flera? :wink:
Nåja...
Varför skall SB gå via Forum, folk i Saltis vill till staden och det gärna fortare än nu. Kör du via Forum så går det inte snabbare!
Och vad menar du med: "SB, som skall konverteras till språväg"?
Det finns inget politiskt beslut om detta, alltså ska den ännu inte det!

Så ombyggnad för en massa miljoner är en modernisering? Har jag missat nåt? Man har redan lagt nya spår på en stor sträcka och nästan hela SB är betongslipers. Är inte detta redan en moderninsering? Det enda problemet just nu är att fordonen är gamla och så var fallet även i tunnelbanan men den byggdes inte om till spårväg. Där skaffade man nya vagnar bara...
Bantekniker
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

En sammankoppling mellan RB och pendeltågsnätet är givetvis mycket välkommen men varför inte få bättre återbäring på den stora investeringen och spika ut de yttre delarna av RB och förlänga till Norrtälje för direktresor?
Menar Du att man ska förlänga smalspårvägen till Norrtälje? Eller är det den planerade 1435 mm pendeltågsjärnvägen Du avser? Det står säkert att läsa ut, men jag orkar inte tänka nu .. Du skriver för avancerat!
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Jag orkar inte leta upp vem som skrivit vad för att kunna citera rätt person, så jag tar alla kommentarer/förtydliganden i klump 8)

Någon flyttning av Märsta station är inte lika aktuellt som för några år sedan, när trängseln var större dä alla tåg dtogs längs OKB innan Arlandabanan hade invigts. Att sedan Nymärsta centrum figger där det ligger är föga intressant; bytespunkten och det stäle där den kommersiella, icke bilberoende verksamheten föregår är vid nuvarande stationsläge, den bilburna sker vid eurostop. Nymärsta centrum är en parantes som snart är borta (är det någon som värit där och iaktagit ödsligheten med alla tomma lokaler?)


När det gäller konverteringen av SB, så är processen långt gången, meningen är att de första förberedande åtgärderna ska till under det kommande verksamhetsåret.

Sen har jag en allmän fundering kring att försörja Tyresö och Orminge med spårtrafik, det lir tyvärr oundviklingen en standardsänkning jämfört med dagens direktmotorvägsbussar :(
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulrik Berggren skrev:Jag orkar inte leta upp vem som skrivit vad för att kunna citera rätt person, så jag tar alla kommentarer/förtydliganden i klump 8)

Någon flyttning av Märsta station är inte lika aktuellt som för några år sedan, när trängseln var större dä alla tåg dtogs längs OKB innan Arlandabanan hade invigts. Att sedan Nymärsta centrum figger där det ligger är föga intressant; bytespunkten och det stäle där den kommersiella, icke bilberoende verksamheten föregår är vid nuvarande stationsläge, den bilburna sker vid eurostop. Nymärsta centrum är en parantes som snart är borta (är det någon som värit där och iaktagit ödsligheten med alla tomma lokaler?)
Det var nog jag ..

Jo, jag har bott i Märsta i tre och ett halvt år och jag vet hur det ser ut i centrum. Också just därför jag förordar en flytt av p-stationen närmare centrum. Du skriver att NyMärsta centrum kommer att försvinna, men så enkelt är det inte. Märsta centrum har varit ödsligt i nästan 10 år (enligt tjejen som bott där under hela sitt liv) sedan Eurostop öppnat, och har svårt för att hålla kvar butiker. Det har funnits planer (nyligen) på att bygga om hela centrum, bla med att glasa in gågatan och bygga bostäder och ett hotell, men tyvärr gick dessa planer i stöpet då många Märstabor verkar vara emot förändring (och att inglasningen var för dyr). Då kan man tro att centrum kommer att dö helt (om man inte redan tycker att det har gjort så). Många Märstabor vill ändå ha ett riktigt centrum inom tätorten. Systemet och Apoteket ligger kvar, och är centrumets stora dragplåster. Dagens station ligger nära bara ett fåtal butiker (är ingen centrumverksamhet, mer ett torg) där man ej heller kan bygga ut med fler butiker.

Man får inte glömma att Märsta tätort har fler än 22 000 invånare, och den sådan stor tätort utan något riktigt centrum är knappast något jag tror på. Nej, istället för man hjälpa så gott det går med att bla flytta stationen närmare centrum (har viss effekt) och göra kundunderlaget större (bygga bostäder) för fler butiker. Det kommer att ta sin tid, men jag tror att om tio, femton år så kommer centrum vara fulluthyrt igen (kanske inglasat, kanske inte).

Jag skrev till kommunen att de borde stå för merkostnaden av stationsflytten, eftersom det är lite av en lokal fråga också. I längden kan det löna sig med fler skatteintäkter från centrumbutikerna. Märsta är huvudort i Sigtuna kommun med ca 35 000 inv.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tack för klarläggandet Kingsthrone :)

Jag är dock inte alls säker på att man kan få till något attraktivt "resecentrum" i den spårkurva som Nymärsta centrum ligger vid. För att en vettig station ska kunna utformas måste ju banan flyttas och rätas till orimliga kostnader. Jag tror ärligt talat att det blir billigare att flytta centrum till järnvägsstationen när man ändå ska bygga om stationsområdet inom kort. Att Nymästa centrum i h t kom till är ett stort fiasko, på gränsen till skandal. Ett onaturligt centrumläge som bara förtjänar att förtvina :cry:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulrik Berggren skrev:Tack för klarläggandet Kingsthrone :)

Jag är dock inte alls säker på att man kan få till något attraktivt "resecentrum" i den spårkurva som Nymärsta centrum ligger vid. För att en vettig station ska kunna utformas måste ju banan flyttas och rätas till orimliga kostnader. Jag tror ärligt talat att det blir billigare att flytta centrum till järnvägsstationen när man ändå ska bygga om stationsområdet inom kort. Att Nymästa centrum i h t kom till är ett stort fiasko, på gränsen till skandal. Ett onaturligt centrumläge som bara förtjänar att förtvina :cry:
Dags för tunga artilleriet ..

Synd att Du tagit många av argumenten från tomma luften ..

Först och främst måste jag klargöra att man kan inte "flytta centrum" till nuvarande station, bla finns ingen plats för fler butiker. Parkeringsmöjligheterna nästan obefintliga (ok, några tiotal). Även om man skulle kunnat flytta centrum så skulle omkostnaderna säkerligen överstigit kostnaden av nybygget av järnvägsstationen.

Sett ur geografiskt och perspektiv och mht bebyggelsestrukturen är NyMärsta centrum det bästa läget för ett centrum i orten. Studera själv en karta över Märsta och dra med passare en halvcirkel med ca 2 km radie, så ser Du att fler boende inryms runt centrum än runt stationen. Jag skulle knappast kalla det läget för ett fiasko. Däremot innebar öppnandet av Eurostop ett kraftig nederlag för NyMärsta centrum. Innan dess levde centrum med butik i varje lokal och folkmassor som vimlade, har jag fått höra. Det enda onaturliga är att en flytt av stationen till NyMärsta centrum ännu ej har skett.

Beträffande orimliga kostnader vill jag säga: "Tro inte om något Du kan veta!"
Märsta station måste byggas om mycket pga av bussstationen. Att bygga om stationen vid befintligt läge kostar ca 300 miljoner med fyra spår och två perronger. Att bygga stationen vid centrum kostar 330 miljoner med fyra spår och två perronger och med maxgenomfarthastighet på 130 km/tim.

Det skiljer alltså ca 10 procent i kostnad mellan de två förslagen, och det är knappast orimligt..

Med en station vid centrum kan man också i framtiden planera för överdäckning av stationen med busstorg och även förbinda Märsta med Arlandastad på ett enklare sätt. Väl överdäckat får man ett resecentrum som heter duga! Tills dess är lösningen ungefär densamma som vid det planerade befintliga stationsläget.

___________________
Påläst!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kingsthrone skrev:Beträffande orimliga kostnader vill jag säga: "Tro inte om något Du kan veta!"
Märsta station måste byggas om mycket pga av bussstationen. Att bygga om stationen vid befintligt läge kostar ca 300 miljoner med fyra spår och två perronger. Att bygga stationen vid centrum kostar 330 miljoner med fyra spår och två perronger och med maxgenomfarthastighet på 130 km/tim.

Det skiljer alltså ca 10 procent i kostnad mellan de två förslagen, och det är knappast orimligt..

Med en station vid centrum kan man också i framtiden planera för överdäckning av stationen medbusstorg och även förbinda Märsta med Arlandastad på ett enklare sätt. Väl överdäckat får man ett resecentrum som heter duga! Tills dess är lösningen ungefär densamma som vid det planerade befintliga stationsläget.

___________________
Påläst!
OK, jag får väl krypa till korset lite... :oops: Men medge att det verkar idiotiskt, utifrån sett, att förutsätta en mycket osäker stationsflytt när man planerar ett såpass stort affärscentrum. Att över huvud taget inte samplanera kollektivtrafik och såpass omfattande etablering är verkligen ett misslyckande i min värld... :cry: Sigtunas stadsplanering tycker jag har varit lite ogenomtänkt närt det gäller den kommerciella servicen i Märsta-området rent allmänt, håller du med?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulrik Berggren skrev:
Kingsthrone skrev:Beträffande orimliga kostnader vill jag säga: "Tro inte om något Du kan veta!"
Märsta station måste byggas om mycket pga av bussstationen. Att bygga om stationen vid befintligt läge kostar ca 300 miljoner med fyra spår och två perronger. Att bygga stationen vid centrum kostar 330 miljoner med fyra spår och två perronger och med maxgenomfarthastighet på 130 km/tim.

Det skiljer alltså ca 10 procent i kostnad mellan de två förslagen, och det är knappast orimligt..

Med en station vid centrum kan man också i framtiden planera för överdäckning av stationen medbusstorg och även förbinda Märsta med Arlandastad på ett enklare sätt. Väl överdäckat får man ett resecentrum som heter duga! Tills dess är lösningen ungefär densamma som vid det planerade befintliga stationsläget.

___________________
Påläst!
OK, jag får väl krypa till korset lite... :oops: Men medge att det verkar idiotiskt, utifrån sett, att förutsätta en mycket osäker stationsflytt när man planerar ett såpass stort affärscentrum. Att över huvud taget inte samplanera kollektivtrafik och såpass omfattande etablering är verkligen ett misslyckande i min värld... :cry: Sigtunas stadsplanering tycker jag har varit lite ogenomtänkt närt det gäller den kommerciella servicen i Märsta-området rent allmänt, håller du med?
Min farsa sade (han jobbar på fastighetskontoret i Malmö) första gången när han besökte Märsta (kom via pendeltåget) efter att ha gått genom förbi Märsta centrum ... nej han sa förresten ingenting .. han bara skakade på huvudet.
Vadå?, frågade jag ..
Jag kan inte förstå att man inte flyttat stationen mot centrum till, sa han.

Och detta var bara något han noterade utan att ens ha hört eller sett att det finns planer på att flytta stationen. Så visst kan man nog säga att man planerat dumt redan från början. Egentligen tycker jag själv att Märsta bara är en samling hoper med hus. Ingen stad whatsoever. Man försöker reparera litet nu med bostäder i Tingvalladalen och även vissa planer i centrum och däromkring. Vi får se hur det blir med det.

Även om uppbyggnaden av Märsta gått fort (mkt pga av flygplatsen) under de senaste fyrtio åren tycker man att de kunde ha satsat lite mer på en hållbar struktur i samhället. Idag är det svårt att få igenom byggplaner när det inte finns många "naturliga" platser att bygga på. Själv förordar jag en hel omdaning av centrumområdet och en generell förtätning i närområdet.

Visste Du förresten att det finns (fanns, vet inte) planer på spårtaxi i Märsta. Runt om i tätorten och ut mot Arlanda också. Typ korgar på balk några meter ovanför marken. Lustigt påfund i en så gles ort egentligen .. men går det vägen så varför inte. Fast jag ser nog hellre förlägning nr5 av p-tåget mot Arlanda, om jag måste välja.
Skriv svar