Angående ungdomar som åkt på fel plats gällande spårfordon

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Angående ungdomar som åkt på fel plats gällande spårfordon

Inlägg av Stefan_Brännström »

1. Hur pass förekommande är takåkning på tåg/metro/spårvagn i Sverige? Jag har läst några få gånger om folk som avlidit till följd av detta tilltag, oftast för att de kommit i kontakt med en ledning och fått en dödlig stöt.

Läste nyligen om en spårvagn i Gbg som haft en liftare baktill på kopplingen, är det någon inne på forumet som har erfarenhet av detta och tvingats ingripa?

M31 och M32 har ju en bra konstruktion så tillvida att man inte inbjuds till att lifta baktill...
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Koppelåkning sker titt som tätt i Gbg. :shock:
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Enligt uppgift från mycket "initierad källa" är det kanske inte "koppelåkning" som är det stora problemet i Götebrog utan snarare på att "ongjavvlarna" klänger sig fast bakpå bussar och hänger sig fast i motorluckan, klättrar upp på taken och åker med på detta sättet varvet på fr.f.a 76:an runt!
:evil:

/Bengt
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

På den tiden när det var mode att gå i träskor till vardags och bussarna hade rejäla kofångare, var det nåra i Karlstad som höll tag i kofångaren bak på bussen och åkte på träskorna in till stan.

En del satte sig på kofångaren bak å åkte till stan, så djup och fet var den.

Det var Volvo B 58-55 som det handlade om, bilder finns här: http://karlstadsbuss.pantograph.se/inde ... er=&pos=20

Besvikelsen blev stor när min absoluta favoritbuss kom, Scania CR 111. Den hade i princip ingen kofångaren att sitta på.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I "Vem satte dit Roger Rabbit" så åker Valiant (Bob Hoskins) längst bak på en Red Car (hette det väl) eftersom det fanns gott om plats att sitta där om man inte hade råd att betala för att sitta inne i vagnen..
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Stefan_Brännström

.

I filmvärlden finns det ju några exempel ja...

BACK TO THE FUTURE trilogin: Michael J Fox åker baktill på fordon i vilket fall, med en skateboard som underlättar. Dock inga bussar tror jag.

A BRONX TALE: Robert De Niros regidebut. Han spelar f.ö. busschauffören som drabbas; Några småglin försöker lifta baktill, men De Niro (Lorenzo i filmen) tvärbromsar går ut, varpå glinen börjar springa iväg, och kör sedan iväg, men glinen hinner tillbaka till bussen. Då gör Lorenzo manövern mycket snabbare, vilket innebär att när bussen rivstartar efter att glinen hoppat av, så hinner dom inte ifatt den för att åka med. En rätt humoristisk och trevlig scen på det hela taget, med glimten i ögat från De Niro...

SPEED: Innehåller väl flera livsfarliga sätt att åka med ett fordon. Farligast kanske det är när Keanu Reeves åker med klängandes fast under bussen. Tunnelbanescenen är inte ofarlig den heller.

UNDER SIEGE 2: Det förekommer väl endel takåkning på det tåget kan man tänka sig.

Överhuvudtaget är det ganska underhållande med dramatik på fordon.

SPY HARD: Alla busschaufförer bör se den underbara scenen med Ray Charles som busschaffis. "Next stop, Sunset Boulevard....I think."
Satsa på Spårvägarna
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det har väl även förekommit en del åkande och "springande" på tågtak i en del filmer. Där har då inte funnits någon luftledning, men allt som oftast tunnelsträckor där både den jagade och den jagande varit tvugna att snabbt kasta sig ner mot tågtaket. Om någon ramlar av så är det "skurken" och det sker gärna på dramatiska ställen som, på en hög bro eller vid infart i tunnel när "skurken" haft ryggen i färdriktningen!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:Det har väl även förekommit en del åkande och "springande" på tågtak i en del filmer. Där har då inte funnits någon luftledning, men allt som oftast tunnelsträckor där både den jagade och den jagande varit tvugna att snabbt kasta sig ner mot tågtaket. Om någon ramlar av så är det "skurken" och det sker gärna på dramatiska ställen som, på en hög bro eller vid infart i tunnel när "skurken" haft ryggen i färdriktningen!
Haha, får mig att tänka på MI 2, när huvudpersonen klänger bakpå ett tåg som går mellan London och Paris. Mig veterligen är det kontaktledning på den sträckan, men då skulle ju inte helikoptern kunna flyga strax bakom tåget och även med in i tunneln.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Det har väl även förekommit en del åkande och "springande" på tågtak i en del filmer. Där har då inte funnits någon luftledning, men allt som oftast tunnelsträckor där både den jagade och den jagande varit tvugna att snabbt kasta sig ner mot tågtaket. Om någon ramlar av så är det "skurken" och det sker gärna på dramatiska ställen som, på en hög bro eller vid infart i tunnel när "skurken" haft ryggen i färdriktningen!
Haha, får mig att tänka på MI 2, när huvudpersonen klänger bakpå ett tåg som går mellan London och Paris. Mig veterligen är det kontaktledning på den sträckan, men då skulle ju inte helikoptern kunna flyga strax bakom tåget och även med in i tunneln.
Jodå det är kontaktledning där, och en ganska bra bit in i England innan tredjeskenan börjar.

Dessutom så möter Eurostaren i filmen ett tåg i samma tunnel, vilket inte händer i verkligheten. Det är två separata tunnelrör för tågen, plus ett tredje rör för service- och utrymningstrafik.
RVR

Inlägg av RVR »

James Bond filmen [snusk] (1983) är även den en tydligt exempel på hur man inte bör åka tåg- dvs under, på sidan och dessutom med en personbil längs med spåret!
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Richard Jacobsson skrev:James Bond filmen [snusk] (1983) är även den en tydligt exempel på hur man inte bör åka tåg- dvs under, på sidan och dessutom med en personbil längs med spåret!
Du menar [snusk]? :wink:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

För allmänn kännedom meddelas att ordcensuren uppfattar vissa ord som [snusk] Tyvärr blir vissa bondfilmtitlar därmed censurerade. Tyvärr hjälper det inte att då försöka skriva en gång till.

Filmens titel är i alla fall o c t o p u s s y

M.v.h.
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jourmaster skrev:För allmänn kännedom meddelas att ordcensuren uppfattar vissa ord som [snusk] Tyvärr blir vissa bondfilmtitlar därmed censurerade. Tyvärr hjälper det inte att då försöka skriva en gång till.

Filmens titel är i alla fall o c t o p u s s y
Dagens garv!! :lol:
Nåja, för det mesta är det bra med "filter", så sådana här oavsiktliga censureringar kan man ju tåla.
Stefan_Brännström

.

En film jag såg rätt nyligen (men jag kommer inte på vad det var för film, jag ser rätt mycket filmer) slutade med att skurken via ett rep eller liknande släpades efter ett tåg, och smällde i någon järnhistoria på ett otäckt sätt, så hela kroppen studsade till ordentligt över rälsen, och där dog han väl förmodligen, scenen fortsätter med att både tåget och skurken fortsätter vidare ur bild...

EDIT: Tror att filmen är "The Cowboy Way" med Woody Harrelson och Keifer Sutherland fr. 1994.

Är det någon annan som sett denna lite udda film?

Btw, filmen ENTRAPMENT fr. 1999 utspelar sig i slutet vid en station, där faktiskt tåget spelar en huvudroll på ett lite udda sätt, för filmens avslutning och karaktärernas öde...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

På sajten "Youtube" finns ett flertal filmer utlagda där människor åker på taket på pendeltåg i Sydafrika(?) och får ducka för kontaktledningens utliggare och själva kontaktledningen när de byter sida av tågvagnens tak.

Vidare om en ung tysk som mha sugkoppar(?) fäster sig på vindrutan på bakdelen av ett tyskt dieseldrivet ICE-tåg och åker med i svindlande hastigheter.

Det är inte bara dumt! Det är ju livsfarligt också för de som tror att de vinner ära och berömmelse genom att bli filmade på detta sätt. Därför har jag inte lagt ut någon länk!

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bengt Jönsson skrev:Vidare om en ung tysk som mha sugkoppar(?) fäster sig på vindrutan på bakdelen av ett tyskt dieseldrivet ICE-tåg och åker med i svindlande hastigheter.

Det är inte bara dumt! Det är ju livsfarligt också för de som tror att de vinner ära och berömmelse genom att bli filmade på detta sätt. Därför har jag inte lagt ut någon länk!
Anledningen till att han inte tog så allvarligt på riskerna var att han var döende i leukemi.
Användarens profilbild
André

Re: .

Inlägg av André »

Stefan_Brännström skrev:Btw, filmen ENTRAPMENT fr. 1999 utspelar sig i slutet vid en station, där faktiskt tåget spelar en huvudroll på ett lite udda sätt, för filmens avslutning och karaktärernas öde...
För övrigt den bästa filmen som någonsin gjorts... typ :P
Användarens profilbild
André

Inlägg av André »

NerdBoy skrev:
Bengt Jönsson skrev:Vidare om en ung tysk som mha sugkoppar(?) fäster sig på vindrutan på bakdelen av ett tyskt dieseldrivet ICE-tåg och åker med i svindlande hastigheter.

Anledningen till att han inte tog så allvarligt på riskerna var att han var döende i leukemi.
Jag har nog aldrig blivit så "berörd" av ett filmklipp innan.
Vackert och sorgligt (både att han var döende, och att mitt eget liv känns rätt "säkert" och trist nu).
Dessutom förstår jag plötsligt varför filmvåld och jackass-stunts har negativ inverkan på många ungdomar,
har sån j**la lust att åka på utsidan av ett tåg nu! 8)

//André

[självklart är det livsfarligt och ingen bör någonsin göra det, så inga diskussioner om det nu]
Stefan_Brännström

.

För fartdårar som gillar att åka på utsidan tåg kanske man kan bygga något speciallok med en ståplats på utsidan fören. Givetvis ordentliga anordningar som håller fast personen (varför inte en mekanism som låser fast så länge loket rullar), och det kunde användas i samma syfte som Tommy Lee Jones flyger folk i "SPACE COWBOYS". D.v.s. ren hastighetsåkning för nöjes skull.

Det hade givetvis inte blivit billigt, men å andra sidan kunnat fungera j-igt bra som en present polarna samlar ihop till på svensexan/möhippan eller liknande. Förslagsvis hade man utfört åkningen på något gammalt stickspår som inte används allt för mycket, eller förresten varför inte bygga en bana som loket kör runt, med två riktigt långa rakor och två 180 gradiga svängar. Hastigheter på 150-200 km/h skulle man väl kunna ordna med iaf?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:

Jag rättar mig själv, killen var tydligen bara en lögnhals.

http://www.youtube.com/watch?v=DoT9vTx3_ms
Skriv svar