[Busslinks hemsida]"Klagomål på upphandling i Östergötl

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

[Busslinks hemsida]"Klagomål på upphandling i Östergötl

Inlägg av Ulrik Berggren »

Hej

Fanns just detta... :shock: Vad säger ni om detta, Leif D m fl :?: :? :?:
Swebus har med stöd av flera bussbolag begärt att den pågående upphandlingen av trafik i Östergötland, med start sommaren 2004, ska stoppas för en överprövning i Länsrätten. Bussbolagen menar att villkoren enbart gynnar Östgötatrafiken.
Leif Enebrink, vice vd på Swebus, menar att anbudsupphandlingen mellan trafikhuvudmannen i Östergötland och bussbolagen lutar åt att den förstnämnda får alla trumf på handen:
- Det är inget affärsmässigt kontrakt som skrivs när fördelarna ligger helt på deras sida.
Sedan Swebus av Länsrätten nyligen fått avslag på sin begäran om ett interimistiskt beslut - att upphandlingen omedelbart ska stoppas - fortgår emellertid målet. Swebus yrkar att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först när rättelse vidtagits.
Leif Enebrink menar att de av trafikhuvudmannen givna produktionsuppgifterna är knapphändiga:
- Det finns inget underlag i form av tidtabell eller bussomlopp för nästa år specificerat. Har man inte dessa uppgifter, blir det svårt att räkna.
Ulrika Grenerfors, jurist på advokatfirman Delphi & Co, och ombud för Östgötatrafiken, säger att det är omöjligt att ange omloppsplaner för 2004 eftersom det inte finns någon kunskap om dem förrän landsting och kommuner har lagt sina beställningar, vilket inte kan ske förrän de vet vad trafiken kostar:
- Även om Östgötatrafiken kunnat redovisa omloppsplanerna för 2004, vet man ingenting om hur de kommer att se ut de följande åren. Avtalen ska ju gälla tre-åtta år.
Swebus har dessutom reagerat på vitesmodellen.
- Östgötatrafiken har laddat med ett extremt batteri. De kräver att det ska vara minst 15 grader varmt på ett visst ställe i bussen. Det klarar ingen entreprenör! Skulle det bli en kall månad och vi råkar ut för kontrollmätning av linjebussarna i Linköpings stad, kan det leda till viten upp emot 600 miljoner kronor! utbrister Leif Enebrink.
- Nästan surrealistiska krav, inflikar Sven-Olof Elimä, anbudsansvarig hos Busslink.
Ulrika Grenerfors hävdar att Swebus beräkning om 600 miljoner kronor ligger på ett teoretiskt plan och inte kommer att bli verklighet.
Då bussbolagen inte kan ställa upp på länstrafikens kvalitetskrav ska de inte lämna några anbud, anser Leif Enebrink. Han säger att utformningen av upphandlingen är annorlunda jämfört med alla anbudsunderlag de senaste åren.
- Normalt brukar det ställas 20-30 frågor från anbudsgivarna i samband med upphandlingar - i det här ärendet har det rests över 200, säger han.
Ulrika Grenerfors förklarar att upphandlingen, som rör Linköpings tätort samt busstrafik i övriga Östergötland, är omfattande och komplicerad.
Länsrätten tar ställning i ärendet inom kort.

Lena Gylfe


--------------------------------------------------------------------------------
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Re: [Busslinks hemsida]"Klagomål på upphandling i Öster

Inlägg av Jan Bengtsson »

Uppriktigt sagt förstår jag inte fullt vad som är problemet.

Det normala är väl att den som av olika skäl inte anser sig kunna eller vilja lägga ett anbud också låter bli?

Eller så lägger man ett anbud, men med inskränkningar på de punkter man anser önskemålen vara orimliga.

Om det hela därmed slutar med att ingen lämnar något anbud, torde det ge betydligt bättre effekt än att tjafsa via länsrätten för att så småningom få en dom som förmodligen i praktiken kommer att säga vare sig bu eller bä.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [Busslinks hemsida]"Klagomål på upphandling i Öster

Inlägg av leifd »

Jan Bengtsson skrev:Uppriktigt sagt förstår jag inte fullt vad som är problemet.

Det normala är väl att den som av olika skäl inte anser sig kunna eller vilja lägga ett anbud också låter bli?

Eller så lägger man ett anbud, men med inskränkningar på de punkter man anser önskemålen vara orimliga.

Om det hela därmed slutar med att ingen lämnar något anbud, torde det ge betydligt bättre effekt än att tjafsa via länsrätten för att så småningom få en dom som förmodligen i praktiken kommer att säga vare sig bu eller bä.
Du har nog rätt i det, vád man då är lite rädd för, från de "seriösa" anbudsgivarna, är att det kan komma mindre seriösa sådanna och lägga anbud. Tendenser har nog funnits.
Frågan är ju bara varför det ska finnas krav och viten, på sådant som är skvårt att klara rent tekniskt. Exemplet är ju värme i fordon, vid kall väderlek. Självklart bör det finnas krav, frågan är ju bara vad det kostar att uppfylla dessa krav och om det den upphandlande parten verkligen vil betala för vad det kostar. Sedan tillkomer ju frågan, om det finns tekniska lösningar, för utomhusparkering av bussar med avstängd motor, där man kan garantera att det är t.ex. 18 grader i bussen i alla väder, kl 05.20 på morgonen. Frågan är ju då om det kanske ärbilligare att ta eventuella viten istället, för man kan ju inte ha kontrollanter i alla bussar samtidigt.
Inställer sig alltså frågan, är detta rimliga krav ?
Rimligen måste man ju i sitt pris trotts allt räkna med att viten kommer att utgå, i en viss omfattning, vilket ju måste täckas på något vis.
Kanske är det här man har sin vinst, dvs om man då lyckas klara sig utan viten, så utfaller dessa pengar som vinst.

//Leif D
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Tjänstemännen på Ötraf har, åtminstone i SJ-kretsar, gjort sig kända som landets bästa förhandlare. För pendeltågstrafiken i Östergötland har Ötraf förhandlat fram ytterst förmånliga villkor - för Ötraf, förstås. Vad jag förstår handlar det framför allt om skyhöga viten om tågen blir försenade. Men så har de också ända sedan starten för snart åtta år sedan legat på en punktlighet mellan 99,7 och 99,9 procent. Vid någon enstaka månad påstås det att man till och med tangerat 100 %. Och så många procent finns ju faktiskt nästan inte! (I ärlighetens namn ska väl tillstås att förseningar som understiger fem minuter inte ingår i statistiken. Jag tycker mig uppleva att pendeltågen ganska ofta är någon enstaka minut försenade.)

Det är väl inte annat än att gratulera Ötraf till de listiga avtalen. Som skattebetalare i länet har jag ju inget emot att kollektivtrafiken kan bedrivas till så låg kostnad som möjligt. (Därmed inte sagt att man alltid ska välja den billigaste lösningen. Jag menar bara att man bland flera likvärda möjligheter bör välja den minst kostsamma. Vad man sedan menar med likvärdig är förstås dilemmat.)

Grattis Ötraf!
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar