Fanns just detta... Vad säger ni om detta, Leif D m fl
Swebus har med stöd av flera bussbolag begärt att den pågående upphandlingen av trafik i Östergötland, med start sommaren 2004, ska stoppas för en överprövning i Länsrätten. Bussbolagen menar att villkoren enbart gynnar Östgötatrafiken.
Leif Enebrink, vice vd på Swebus, menar att anbudsupphandlingen mellan trafikhuvudmannen i Östergötland och bussbolagen lutar åt att den förstnämnda får alla trumf på handen:
- Det är inget affärsmässigt kontrakt som skrivs när fördelarna ligger helt på deras sida.
Sedan Swebus av Länsrätten nyligen fått avslag på sin begäran om ett interimistiskt beslut - att upphandlingen omedelbart ska stoppas - fortgår emellertid målet. Swebus yrkar att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först när rättelse vidtagits.
Leif Enebrink menar att de av trafikhuvudmannen givna produktionsuppgifterna är knapphändiga:
- Det finns inget underlag i form av tidtabell eller bussomlopp för nästa år specificerat. Har man inte dessa uppgifter, blir det svårt att räkna.
Ulrika Grenerfors, jurist på advokatfirman Delphi & Co, och ombud för Östgötatrafiken, säger att det är omöjligt att ange omloppsplaner för 2004 eftersom det inte finns någon kunskap om dem förrän landsting och kommuner har lagt sina beställningar, vilket inte kan ske förrän de vet vad trafiken kostar:
- Även om Östgötatrafiken kunnat redovisa omloppsplanerna för 2004, vet man ingenting om hur de kommer att se ut de följande åren. Avtalen ska ju gälla tre-åtta år.
Swebus har dessutom reagerat på vitesmodellen.
- Östgötatrafiken har laddat med ett extremt batteri. De kräver att det ska vara minst 15 grader varmt på ett visst ställe i bussen. Det klarar ingen entreprenör! Skulle det bli en kall månad och vi råkar ut för kontrollmätning av linjebussarna i Linköpings stad, kan det leda till viten upp emot 600 miljoner kronor! utbrister Leif Enebrink.
- Nästan surrealistiska krav, inflikar Sven-Olof Elimä, anbudsansvarig hos Busslink.
Ulrika Grenerfors hävdar att Swebus beräkning om 600 miljoner kronor ligger på ett teoretiskt plan och inte kommer att bli verklighet.
Då bussbolagen inte kan ställa upp på länstrafikens kvalitetskrav ska de inte lämna några anbud, anser Leif Enebrink. Han säger att utformningen av upphandlingen är annorlunda jämfört med alla anbudsunderlag de senaste åren.
- Normalt brukar det ställas 20-30 frågor från anbudsgivarna i samband med upphandlingar - i det här ärendet har det rests över 200, säger han.
Ulrika Grenerfors förklarar att upphandlingen, som rör Linköpings tätort samt busstrafik i övriga Östergötland, är omfattande och komplicerad.
Länsrätten tar ställning i ärendet inom kort.
Lena Gylfe
--------------------------------------------------------------------------------