Ny tunnelbanestation vid Roslagstull?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Marcus

Inlägg av Marcus »

Kingsthrone skrev:Jag har också försökt tänka mig en lösning med tunnelbanedragning för det nya Norra Stationsområdet och KS, men jag har inte funnit någon bra. Kanske det Du skriver vore något, kompis!

Ute i "bushen" är det bra med lite längre tunnelstationsavstånd för att korta ned restiden för ökad konkurrens med bilen på längre sträckor. Men inne i stan tycker jag gröna linjen har lagom stationsavstånd.

Vars (ett ord som jag lånat från norrländskan) ska man placera stationer utmed sträckan Odenplan och Västra skogen?

Jag är lite tveksam till sträckningen då man får en dubbelsträckning med blåa linjen (som har anslutning vid Fridhemsplan bara två stationer från Odenplan).
Tanken är väl att kunna dra en grön gren :-) från op. till Solna.
Sen skulle jag gärna se en förlängning av Akallagrenen till tex. Sollentuna för att där "kopplas samman" med pendeltåg och en ny fjärrtågsstation
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kingsthrone skrev:Jag har också försökt tänka mig en lösning med tunnelbanedragning för det nya Norra Stationsområdet och KS, men jag har inte funnit någon bra. Kanske det Du skriver vore något, kompis!
Jag föreslår spårväg Odenplan-Norrtull-Karolinska samt S:t Eriksplan-Solnabron-Karolinska. Sedan i Solnavägen förbi Solna centrum (t-bana) och Frösundaleden till Solna station (pendeltåg). Så har man förbundit Vasastan, Karolinska och Solna med varandra utan att dubblera befintlig spårtrafik.

Anders
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Skriv svar