Drottninggatan med multipel M67K och M98, 2003-04-23, foto Leif D.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Den som är skarpögd ser faktiskt två spår, det är ett "tvillingspår" eller vad man kom fram till i en tidigare diskussion.Kingsthrone skrev:Det är bara ett spår på gatan .. går det trafik bara åt ena hållet där? Eller samsas de? Är det gågatan i Norrköping? Snart kan jag inte bärga mig lägre, jag måste åka dit för en sväng!
Dylika lösningar är vad de är. Säkert var detta den bästa lösningen för just denna plats, men egentligen är dessa tvillingspår inget att eftersträva. Bara en så kort sträcka som bron över Säveån på Angeredsbanan blir en ordentlig flaskhals och förlänger ofta restiden. Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".Johan Eriksson skrev:Jag tycker att det är helt fantastiskt att Sveriges mest "franska" spårvägsgata finns i Norrköping och fungerar! Det känns, från Stockholm räknat, lika långt till Peking som till Peking om ni förstår vad jag menar. I Stockholm är jag ytterst tveksam till attt dylika lösningar skulle ha godkänts?
Tvillingspår - låter lite som dubbelspår. Varför då inte siamesspår?Björn J. skrev:Jag hävdar bestämt att vi enade oss om begreppet "tvillingspår".
Om vi nu kom fram till någonting... Den tråden finns väl kvar någonstans?
Bj.
Jag är med!Johan Eriksson skrev:Nej de är inte eftersträvansvärda. Vad jag menade var att hade denna gata legat i Stockholm hade den varit utan kollektivtrafik pga busstrafik! Frågan är om en nyprojekterad innerstadsspårväg enligt Tvärbanans normer ens skulle gå? Begreppet normer verkar ha en förmåga att variera beroende på om det är i Sthlm/Tvärbanan, Norrköping resp Göteborg, och självklart har normuppfattningen en förmåga att påverka en ny innerstadsspårvägs möjligheter!Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".
Det är därför jag förespråkar tunnelbana!!Johan Eriksson skrev:Nej de är inte eftersträvansvärda. Vad jag menade var att hade denna gata legat i Stockholm hade den varit utan kollektivtrafik pga busstrafik! Frågan är om en nyprojekterad innerstadsspårväg enligt Tvärbanans normer ens skulle gå? Begreppet normer verkar ha en förmåga att variera beroende på om det är i Sthlm/Tvärbanan, Norrköping resp Göteborg, och självklart har normuppfattningen en förmåga att påverka en ny innerstadsspårvägs möjligheter!Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".
För att ha en åsikt i "sin egen tråd", så vill jag nog hävda, att den standard som Tvärbanan utgör, är mera "Light Rail" än spårväg, eller om man så vill köra spårvagnar på "förkrypt tunnelbana".Johan Eriksson skrev:Nej de är inte eftersträvansvärda. Vad jag menade var att hade denna gata legat i Stockholm hade den varit utan kollektivtrafik pga busstrafik! Frågan är om en nyprojekterad innerstadsspårväg enligt Tvärbanans normer ens skulle gå? Begreppet normer verkar ha en förmåga att variera beroende på om det är i Sthlm/Tvärbanan, Norrköping resp Göteborg, och självklart har normuppfattningen en förmåga att påverka en ny innerstadsspårvägs möjligheter!Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".
Jag vill med viss bestämdhet hävda att det svenska uttrycket är "spårförslingring", med varianten "slingerspår".bruse skrev:Tvillingspår - låter lite som dubbelspår. Varför då inte siamesspår?Björn J. skrev:Jag hävdar bestämt att vi enade oss om begreppet "tvillingspår".
Om vi nu kom fram till någonting... Den tråden finns väl kvar någonstans?
Bj.
Jag tycker det ser ut som spåren är ihopflätade med varandra.
Ska vi börja en ny tråd, jag sökte i sök men fann inte det jag sökte...