Jag åker kanske nån gång i veckan ut till det där förskräckliga utländska Lidl som gör något så fräckt som att utmana det svenska matmonopolet, och jag har aldrig sett någora problem ombord på spårvagnarna eller i området kring gallileis gata-hållplatsen invid Lidl i bergsjön.
Likaså har jag aldrig varit med om något direkt problem på nattvagnarna mellan centrum och Bellevue.
En grej som är offtopic för själva forumet men definitivt on-topic för den här tråden:
Däremot har jag fått två käftsmällar, en på varje kind, av en idiot i kön inne på McDonalds i örebro nån gång i oktober-november 2003. Han gillade uppenbarligen inte den konversation jag haft med några andra personer nån minut tidigare, där negativa åsikter om sverigedemokraterna hade ventilerats. Han gjorde nåt så otroligt löjligt som att ta tag i min ena tumme, min andra hand var upptagen med att hålla i takeaway-fyllehunger-burgaren och i fyllan och villan prioriterade jag dumt nog att hålla koll på maten före att värja mig. När jag vänder mig om för att se vem sjutton som gör något så oväntat så blev den här grabben uppenbarligen så provocerad av min uppenbarelse, stil, klädval o.s.v. att det "small".
Såhär i efterhand är det solklart att han triggades av att han hörde negativa åsikter om sverigedemokraterna (då stod jag nog med ryggen mot honom), och när han väl strax efteråt fick se mig ordentligt så brast det totalt i hans hjärna med dess snäva normer och han gjorde sig skyldig till vad som solklart är ett hatbrott.
Naturligtvis var det här enda gången jag *inte* sett en ordningsvakt ståendes bakom köerna gloendes på alla personer. Om det ändå hade funnits en övervakningskamera på plats... Tyvärr hade jag heller inget sällskap med mig som kunnat ingripa eller vittna, så att gå vidare med det här kändes som helt lönlöst.
Man kan säga att den här händelsen ledde till ett marginellt uppsving för frysmatbranschen och ett marginellt nedsving för McDonalds, fyllehungern fick alltså framöver tillfredställas med frysmat, och jag lärde mig en "läxa" om var det är olämpligt att nyttja sina demokratiska rättigheter till yttrandefrihet.
Däremot blev det inte färre krogbesök, krogen som jag på den tiden ofta besökte ihop med mina vänner hade till stor del mörkhyade personer framförallt i vaktstyrkan men även i övriga delar av personalen, vilket i praktiken uppenbarligen innebar att risken att som gäst utsättas för hatbrott av någon annan var mycket låg.
P.S., ett tips till alla som bor hyffsat nära krogen ni besöker och vill undvika bråk är att cykla istället för att gå. Visst, det innebär i sig en viss fara att cykla i berusat tillstånd, men å andra sidan så ångar man på i hyffsad hastighet på behörigt avstånd från potentiella "problemsituationer".
Sorry om jag upprepar mig och redan har berättat det här.
Göteborgs "ökända" förorter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler