"En stad ombyggd för bilen"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:Men Bruse, jag trodde du var medveten om att Likkistan var en finsk spårvagnstyp ;-)

//Tony - som till viss del håller med om budskapet på tröjan.
Äre inte finska det där som står under?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

TonyM skrev:Ibland undrar jag varför argumentationen mot vissa personer när det gäller individuell trafik biter lika bra som vatten på en gås.

Let´s face it, kollektiv och individuell trafik behövs både och, till och med i storstadsregionerna.

//Tony
Anledningen till att diskussionen blir såhär är för att det handlar om en viktig fråga. Det går inte att resonera förnuftigt då.

Det gör det bara när det gäller totalt perifera struntsaker.

tror VeVeN
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

VeVen skrev:
TonyM skrev:Ibland undrar jag varför argumentationen mot vissa personer när det gäller individuell trafik biter lika bra som vatten på en gås.

Let´s face it, kollektiv och individuell trafik behövs både och, till och med i storstadsregionerna.

//Tony
Anledningen till att diskussionen blir såhär är för att det handlar om en viktig fråga. Det går inte att resonera förnuftigt då.

Det gör det bara när det gäller totalt perifera struntsaker.

tror VeVeN
Sant, men ändock inte. Inlägget var ett försök att få en öppning i debatten där man åtminstone försöker hålla sig någorlunda saklig.

Vi får dock problem när folk börjar antyda att bilen som sådan inte behövs. Utan bilen stannar kollektivtrafiken! Fråga dem som kör första morgonturen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Bilarna spyr ut många giftiga och miljöfarliga ämnen!

Men måste reaktionen ensidigt vara fokuserad på att bli av med bilen, som ju gjort väldigt mycket för att bygga upp det moderna samhället och hjälpt till att öka levnadsstandarden och livskvaliten för många!

Ingen här nämner med ett ord möjligheten att få fram miljövänliga drivmedel och andra produktutvecklingar som kan få bukt med bilens alla avigsidor!

Är man inte inne på rätt spår i Karlifonien? Vet inte så mycket om vad som händer på den fronten där, men man lär ha hårda miljökrav på bilarna!
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

LÅ1 skrev:Bilarna spyr ut många giftiga och miljöfarliga ämnen!

Men måste reaktionen ensidigt vara fokuserad på att bli av med bilen, som ju gjort väldigt mycket för att bygga upp det moderna samhället och hjälpt till att öka levnadsstandarden och livskvaliten för många!

Ingen här nämner med ett ord möjligheten att få fram miljövänliga drivmedel och andra produktutvecklingar som kan få bukt med bilens alla avigsidor!

Är man inte inne på rätt spår i Karlifonien? Vet inte så mycket om vad som händer på den fronten där, men man lär ha hårda miljökrav på bilarna!
Dert kan vara värt att komma ihåg att det var just Kalifornien som var pionjär när det gäller avgaskrav på bilar. Som USAs folkrikaste delstat, och därmed en "tung" aktör, har de goda möjligheten att fortsätta att vara i framkant på detta område.

EU har med sin storlek också goda möjligheter att föra fram positionerna vad gäller miljökraven på trafiken i alla dess former.

hoppas VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

TonyM skrev:Vi får dock problem när folk börjar antyda att bilen som sådan inte behövs. Utan bilen stannar kollektivtrafiken! Fråga dem som kör första morgonturen.

Hm, om man inför p-avgifter på Ikea, så försvinner alla bilar och bussförarna kan inte komma till sina arbeten? Är detta ditt argument?

Tror du inte trycket på motorvägarna skulle minska, om man kunde tänka sig att ha p-avgifter på köpcentra? Tror du inte Ikea skulle få lite lägre kostnader om de hade mindre parkeringar? Tror du inte p-avgifter skulle göra att en del kunder utnyttjade möjligheten till hemkörning istället för att ta den egna bilen?

Tycker du inte det är bra att kunderna får valfrihet, att välja om de vill betala parkering eller ej?
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:Tror du inte Ikea skulle få lite lägre kostnader om de hade mindre parkeringar? Tror du inte p-avgifter skulle göra att en del kunder utnyttjade möjligheten till hemkörning istället för att ta den egna bilen?

Tycker du inte det är bra att kunderna får valfrihet, att välja om de vill betala parkering eller ej?
IKEA kanske skulle få lite lägre kostnader om de hade mindre parkeringar, men de skulle också få mindre inkomster. Folk skulle, om de åkte kommunalt, inte impulshandla husgerådsartiklar i den mängd som nu sker på IKEA. Så varför skulle IKEA vara intresserad av detta?

Kunderna har valfrihet idag. Åk till IKEA och betala inte parkering, eller åk till innerstan och betala parkering.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

MartinW skrev:Kunderna har valfrihet idag. Åk till IKEA och betala inte parkering, eller åk till innerstan och betala parkering.

Nej, Ikeas kunder har ingen valfrihet, alla är med och betalar parkering oavsett de parkerar eller ej. Varför inte gratis hemkörning? Varför kånka med bokhyllor på parkeringen i regnet när du kan sova på bussen hem, dricka te och sen öppna dörren och låta gubbarna bära in nya möblerna?

Tycker du Ikeas restaurang ska vara gratis också? Det skulle ju locka kunder. De erbjuder monteringshjälp också, ska den också vara gratis? Synd om alla som inte kan följa en handledning?
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

bruse skrev:
MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev: Visst är det så att gratis parkering på köplador vid motorvägarna gör att sagda motorvägar ansträngs ytterligare. Är det någonting du måsta koka över totalt för?
Jag tycker inte jag kokar över, jag tycker bara det är så det låter på dig.
Erik Sandblom skrev: När jag köpte kök på Ikea så ringde de upp mig och frågade när leveransen skulle passa. De flesta transport- och postorderföretag känner till att folk vanligen arbetar dagtid och utgår ifrån det.
Då har de lyckats bra i Sverige. Här i Storbritannien leverarar transportföretag vardagar mellan 8-18. Det vill säga helt omöjligt att vara hemma när de kan komma.
Så var det i Sverige också för nåra år sen, men när tyska speditionsfirmor tog sig hit, blev det lite konkurans och kundvänlighet med i bilden.

Vet inte hur det är på Storholmen, men verkar inte direkt kundvänligt.
Det är helt bereonde av om du bor inom en storstadsregion eller ej.

Här hemma levereras dagtid Mån, Onsd, Fred normalt mellan 10-11,00 och så är det över stora delar av landet, dessa leveranser sker med DHL; Schenker, DFDS etc ordinarie turbilar.
Om du besöker ett varuhus och handlar och där beställer hemkörning av det du handlat gäller lite andra regler beroende på vem som säljer tjänsten, men normalt levererar man bara inom en viss radie från varuhuset för 495/795:-, annars tillkommer 160:-/mil, levereras dagtid närmsta vardag och då blir det klart billigare att anlita Ikea Hemma.

//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Lars Ödlund skrev:
bruse skrev:
MartinW skrev:Då har de lyckats bra i Sverige. Här i Storbritannien leverarar transportföretag vardagar mellan 8-18. Det vill säga helt omöjligt att vara hemma när de kan komma.
Så var det i Sverige också för nåra år sen, men när tyska speditionsfirmor tog sig hit, blev det lite konkurans och kundvänlighet med i bilden.
Det är helt bereonde av om du bor inom en storstadsregion eller ej.

Ok men det är Göteborg vi diskuterar. Ikea i mindre städer kanske inte behöver p-avgifter för att minska trycket på motorvägarna på samma sätt som Ikea i Barkarby, Kungens Kurva, Bäckebol och Kållered. Om någon kör från landsbygden till något av dessa varuhus så tycker jag inte det är orimligt att man betalar en p-avgift som en sorts avgift för att köra på stadsmotorvägar. Se det också som ett sätt att öka framkomligheten på flaskhalsarna/storstäderna.

Jag tycker det här är ett alternativ till trängselskatt. Det kanske inte får lika stor effekt, men det är vedertaget bland de flesta att p-avgifter är ett sätt att reglera biltrafiken. Betydligt enklare och billigare än trängselskatt dessutom.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Vågar man rekommendera?:

http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/vd-01-02.pdf

Det har ju inget med Göteborg att göra, men med storstadsregioner i gemen.
Senast redigerad av Ekonomisk den söndag 19 november 2006 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Ett fel i göteborgs planering är att reservvägar för busstrafik & co då en ordinarie väg är avstängd saknas och/eller så har västtrafik inga planer färdiga.

I vintras var det ju stopp p.g.a. en misstänkt bomb (som bara var nåt skräp) på artelliergatan mellan bellevuerondellen och hållplats SKF. Västtrafik stod helt handfallna. Hur svårt på en skala hade det varit att köra alla tillgängliga bussar omvägen över von utfallsgatan via munkebäckmotet, E20 och in till gamlestadstorget (eller i värsta fall för byte ända in på centralen). Det var verklgien enormt svinkallt att promenera lars kaggsgatan från bellevue till gamlestadstorget, jag hade gärna åkt kollektivt även om det tagit en stund längre än att gå då. Om man dessutom ersatt betong"blomlådorna" som klipper av lars kaggsgatan med en rejäl vägbom som går att låsa upp med rätt nyckel så hade bussarna kunnat kört den vägen istället.
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.

Att införa p-avgifter vid butiker i centrala göteborg innebär bara att man ytterligare förskjuter handeln till de kollektivtrafikovänligt placerade köpcenterna.
LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Inför en korsning är det inte lämpligt att hålla hög fart. Så hastighetshinder av ovanstående art är fullt rimligt. Inget gupp eller liknande, men en sväng som ökar koncentrationen! En bra lösning!!!
Jo, i en korsning där trafiken från sidan har väjningsplikt så är det faktiskt lämpligt att köra i "full cykelhastighet", d.v.s. 20-30km/h. (det går en magisk gräns kring cirka 20km/h där det plötsligt går åt mycket mer energi för att ta sig fram en given sträcka, vindmotståndet ökar markant från att vara i princip försumbart upp till 20km/h då det är vindstilla).

En av de största avskräckarfaktorerna när det gäller regelbundet cyklande är alla stopp och startmoment som ingår. Det gäller att bygga bort dessa för att cyklandet ska framstå som smidigt.

Visst, rent miljötekniskt sett ur en enda specifik kort situations synvinkel är det bättre om en cykel stannar för en bil, men när slutresultatet är att bilisten tycker att det var trevligt att slippa stanna medan cyklisten töttnar på att cykla så innebär det faktiskt en förlust. Inte förrän det finns cyklar som kan bromsa regenerativt på något vis och sedan accelerara från tillfälligt lagrad bromsenergi så är det vettigt med massor av stopp på cykelvägar. (å andra sidan, om man "bara" får t.ex. 40% förluster i laddning-urladdningsprocessen för laddningsbara batterier så är det lönsamt att el-ladd-bromsa + el-accelerera en "hybrid-el-cykel")...

En sväng fram och tillbaks för cyklister innebär bara en ökad risk att köra omkull och framförallt krocka med mötande cyklister. Ska man verkligen behöva koncentrera sig extra noga på att hålla sig på den högra sidan av en smal cykelbana *samtidigt* som man behöver ha uppsikt över den korsande biltrafiken?

P.S. det förekommer i princip aldrig att cyklister somnar och rullar hundratals meter för att köra av vägen. Om en cyklist faktiskt tappar koncentrationen helt så kör cyklisten omkull ganska omedelbart. Att köra omkull, speciellt med lite hastighet, är en så påtagligt obehaglig uppleveles och dessutom något som alla cyklister provat på någon gång under sitt liv att det undviks för allt i världen.
Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:I detta fall så gäller det då inte bara att påbjuda en avgift, utan också en minimiavgift, och att "böter" utfärdas i rimlig omfattning! Kanske också att avgiften är beroende av tiden man parkerar???

Och om inte IKEA ordnar P-platserna, utan kommunen? Som service åt ortens företag! Då är det ju inte butiken som tillhandahåller P-platserna! Skall lagen gälla även i detta fall? Och hur stort avstånd från jättebutiken eller köpcentrumet skall detta gälla? (Tänker på köpcentrum typ Väla eller A6 i Helsingorg resp. Jönköping.)

En viss risk är ju då att man får in fler bilar i stadskärnorna, om dessa blir lika billigare att parkera i. (Nu pratar jag små och halvstora städer.)
Det är en kommunal fråga. Jag hörde att när man byggde Siba-köpladan i Sisjön så fanns minimikrav på antal p-platser! Antagligen nåt baklänges resonemang om att bilarna inte skulle cirkulera i jakt på p-plats. Så såna regleringar kan man ändra på, bara att byta ut minimikrav mot maxtillåtlighet. Och på befintliga p-platser inför man avgift. Om det är en kommunal eller privat parkering spelar ingen roll. För mycket parkering korkar som sagt igen motorvägarna.
Nej, det är möjligen en regionfråga, eller till och med en fråga som går utanför regionen och även omfattar halland. Om göteborgs kommun ställer hårda krav så hamnar nästa köplada i t.ex. Mölndal. Om hela regionen ställer alltför hårda krav så hamnar det köplador i kungsbacka (där kom alltså halland in i bilden).

Däremot kanske man kan införa det på riksnivå, men hur stor chans tror du det är att få politiker att införa sådana regler?
Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.
Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.
Men alla butiker där man rimligt kan handla mer än man får med på cykeln eller på bussen/spårvagnen har definitivt inte hemkörning. Med bilen kan man alltid transportera hem lite av varje. Det blir dessutom rätt dyrt om man ska betala separat för "Tomelilla" på IKEA, en uppsättning blomlådor på Bauhaus, två 25meters trefasskarvkablar på överskottsbolaget o.s.v... Visst, man handlar sällan allt detta på en gång, men vid vissa tillfällen är det typiskt att handla massor av prylar, t.ex. inför "hemma-fixarperioder" då man är ledig, när man nyligen flyttat och liknande...
Erik Sandblom skrev:"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Det var en riktigt dyr bil för att vara en bil som inte är livsnödvändig. I en storstad så kan man både få bärjning och taxi hur lätt som helst så det är tämligen riskfritt att chansa på att köra en "skrotbil" i 5000kr-klassen. Komplettera den bilen med skatt och försäkring för kanske 3000kr per år, så har den kostat under 700 per månad om man räknar med att köra en bil på skroten. Med skrotningspremien så blir det ännu lägre. Om man nu också kalkylerar på att köpa en "ny" "skrotbil" varje år så kan man dra bort alla kostnader för t.ex. oljebyten och annat sånt underhåll. Om bilen förbrukar olja så kan man hälla i spillolja som man tigger på macken (eller köper billigt), om tändstiften börjar bli slitna så kan man koppla bort förkopplingsmotståndet till tändspolen istället för att byta tändstiften o.s.v., bilen ska ju ändå skrotas snart så det kvittar om man sliter tändspolen och tändstyrsystemet i tiofaldig takt...

Men visst, en bil från 1987 med stora rosthål på karossen är ingen vidare "statussymbol". Statusgrejen i bilinnehav är helt klart ett samhällsproblem, men det avspeglar bara resten av samhället. Jag hatar överdesignade prylar och överrenoverade bostäder där designen inverkar direkt negativt på funktionen. Jag har flyttat ihop med min sambo och i köket som nyrenoverats av förra bostadsrättägaren så finns det inget uttag för diskmaskin och man måste ha en skiftnyckel eller annan "kloss" som håller skåpet ovanför spisfläkten öppet när man lagar mat för utblåset från kolfiberfläkten går rakt upp i skåpet utan att det finns någon luftkanal vidare. Invid skafferiet finns ett "döutrymme" som är djupt som ett vanligt köksskåp, högt som ett skafferi och kanske 10-15cm brett, som bara är åtkomligt uppifrån. Jag vill inte veta vilka typer av kvalster och annat som samlas i botten på det utrymmet... Det känns fånigt men egentligen borde jag såga ett hål innifrån skafferiet för att kunna sticka ut dammsugarslangen och en trasa genom hålet...
Samma lägenhet har nyrenoverat badrum - HELT UTAN VÄRME sånär som på handduktorken. Det är trevligt med en så öppen planlösning det går att få, d.v.s. dörrarna till köket och sovrummet står ställda på vinden (och är säkerligen i helt fel färg jämfört med resten av inredningen), men det betyder att man måste stänga badrumsdörren för att inte få onödigt ljust i sovrummet när man sover - och då blir det lagom fuktigt där inne :( I badrummet är det klinkersgolv, men sån lyx som att göra en "tröskel" på någon centimeter mellan den del som naturligt är duschutrymme och den del som är "resten" finns inte, när man duschar blir det blött på golvet även där man har fötterna när man använder toaletten eller handfatet. Opraktiskt värre om man inte är ensamstående, när den ene duschar så måste den andra ta av sig strumporna för att kunna använda toaletten eller tvätta händerna. Visst, om man låter duschdrapperiet hänga ända ned mot golvet så undviker man det problemet, men då blir drapperiet ofelbart sunkigt i nederkant istället.

(sorry, det här var en utsvävning, men ett gott exempel på där design går före funktion).
Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?

Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
Det här är det helt galna, att det inte ekonomiskt-rimligtvis går att ha en bil enbart för "enstaka färder" utan när man väl har betalat de fasta kostnaderna så "lönar" det sig att merutnyttja bilen maximalt, t.ex. för jobbpendling...

De resor som är absolut miljö-ekonomi-lönsammast att flytta över till kollektivtrafiken är jobbpendlingen.

Shoppingresorna är inte alls så viktiga att flytta över. Det måste dock finnas en stark morot för de som shoppar med bilen att pendla kollektivt.

Vad sägs om att helt slopa vägskatt och låta trafikförsäkringen till stor del betalas av en "pott", och denna pott samt bortfallet från vägskatten betalas genom hyffsade höjningar av bränsleskatterna? Då skulle dels även alla i "socialgrupp 3" kunna ha en bil om de vill för att göra enstaka färder, och för varje enskild färd även bland de med rätt höga inkomster så är det värt att överväga att nyttja kollektivtrafiken.

Det finns för övrigt en till typ av resor som verkligen bör flyttas till kollektivtrafiken, och det är resorna till/från krogen. Förekomsten av nattrafik på kollektivtrafiken kan gott subventioneras massor, om man undviker en enda rattfylle-olycka så är det värt rejäla subventioner. Kan inte västtrafik äska pengar ur nån "alkohol-trafikskade-förebyggar"-börs?
bruse skrev:
VeVen skrev:Skall man få folk att åkas kollektivt i stället för att ta den egna bilen bilen måste kollektivtrafiken kunna tillhandahålla ett attraktivt alternativ till den egna bilen. I det fallet att detta alternativ inte finns, återstår bilen.
Tyvärr är det så, men det resonemanget verkar inte många fatta, utan utgår från att alla vill åka bil. Jag är övertygad, nej jag vet, att de flesta bilister innerst inne inte vill ta bilen, men det är det enda vettiga alternativen för dom.
Problemet är nog också att när folk fått "smak" av att köra egen bil så är det svårare att få dem att ändra sig, än om man fångar upp dem innan de skaffat egen bil.
bruse skrev:MEN! Som man bäddar får man ligga. Bosätter man sig flera mil från sin arbetsplats, så har man ju även byggt in i sitt liv att det blir långa resor, med kollektivtrafiken. Att då skylla på att det går fortare med bil, är ju feltänkt. Man har ju valt att vara beroende av bilen utifrån var man bosätter sig och var man arbetar.

Nu generaliserar jag, alla har det inte så, men på min arbetsplats av 11 personer, är det bara 2 som bor inom 10 km, en inom 5. Resten bor 4-15 mil från arbetsplatsen. De har valt att vara beroende av bilen hela tiden.
Men en annan sanning är att det ofta är skitsvårt att få en bostad som ligger vettigt till när det gäller möjligheter att ha kort smidig resa till jobbet och även möjlighet att gå, cykla eller åka kollektivt till/från ett vettigt nöjesutbud som är bättre än den lokala kvarters-alkis-puben.
Lars Ödlund skrev:Jag vet ju inte hur ni bor, osv, men har ni inte valt att bosätta er där, så att det är långt till affär, dagis, skola och jobb?
Det var det inte 1995[/quote]

Utdelas någon kompensation för värdeminskningen? Vad sägs om att överväga en flytt?
Ekonomisk skrev:Om vi tänker buss, finns det en hel del. De 20-30 största städerna, kanske?
Inte så att man enkelt kan leva utan bil, men att en i hushållet (den som inte hämtar/lämnar barn ex) kan ta buss till/från jobbet, alltså.
Problemet är att bussar ofta ansluter till som bäst ett par större arbetsplatser och en buss/järnvägsstation men missar stora delar av tätorterna. Ta till exempel hålan Arboga. Om man skulle arbeta nånstans i ytterkanterna så blir det säkert nästan en halvmil enkel resa att promenera till/från bussen, det håller inte i längden, tyvärr :(
Ekonomisk skrev:Som miljöproblem betraktat är väl bilen på landsbygden (dvs ej utanför ovan nämnda stöder) inte ett stort problem. Det är bara när de börjar klumpa ihop sig som det inte funkar längre.
Sant. Där är det "bara" växthuseffekten som är ett problem. På landsvägar håller man jämnare hastighet och kör troligen också oftare med varma motorer vilket borde hjälpa till lite att hålla ner utsläppen. Det är i städerna det kan vara ett mer eller mindre akut miljöproblem. I måndags kväll var det ingen trevlig luft i östra göteborg. Miljöproblemet är riktigt stort när man störs av avgaslukten direkt när man går ut ur bostaden trots att det är ett par kvarter till närmsta väg som inte ingår i ett "återvändsgrändsystem".

---------

Appropå det här med möjligheten att kollektivpendla till olika arbetsplatser på "konstiga" tider.

Metallfacket i Kumla hade av nån anledning tagit på sig att förhandla med länstrafiken i örebro län när det gäller bussförbindelser för arbete på Ericsson. Det fungerade acceptabelt i många år för de som jobbade ständig natt eller tvåskift men det ingick ett par jobbiga moment som att behöva byta buss en hållplats (!!) från arbetsplatsen. Det är ju arbetarna som verkligen lätt byter till bil och därför i första hand bör försörjas med smidiga kollektivförbindelser, men nejdå, det skulle vara bussbyte i "smedstorp" med fem minuters väntetid i ösregn/snöstorm o.s.v., och hållplatserna inne på ericssonområdet var konstruerade så att man blev nedstänkt av slask från förbipasserande bilar, de bestod bara av en stolpe med hållplatsskylt, inget utrymme för resenärerna att stå på eller liknande fanns.
När arbetsplatsen sedan övergick till kontiunuerlig drift för alla anställda så förhandlade facket fram så att bussarna flyttades till de gällande arbetstiderna på vardagarna, men på helgerna fanns inga bussförbindelser. Alla som arbetade i produktionen arbetade på helgerna, om de inte tog ut 4-5 semesterdagar per femveckorsperiod. Hur troligt är det att de som har ett sånt jobb väljer en så usel kollektivtrafi, och hur dåligt är det inte att det lokala facket godtar detta (och mycket annat, typ ett monopolmatställe som gett ett antal matförgiftningar och liknande) mot att de "smörjs" med att de fackligt aktiva får jobb som ligger högt upp på lönenivåskalan?
Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Jo, MartinW skrev att han behöver bil för att handla på Ikea. Han är en ganska typisk bilist som tror att det inte finns några alternativ. På nittiotalet var 80% av alla bilresor i Göteborg under fem kilometer. Till det behövs inga bilar heller. Så, vad är det man behöver bilen till egentligen? Transportera barn?
Nog för att jag har transporterat en del galet stora lass med cykel, men jag skulle inte få för mig att köra hem t.ex. en säng på cykel. I princip skulle tre personer kunna få hem en säng genom att gå med tre cyklar. Två får gå fram med varsitt hört av sängen på varsin pakethållare, och baktill får man "backa" med cykel - jobbigt. Risken att välta omkull allt ett antal gånger är nog rätt överhängande.

Dessutom - om man handlar på flera ställen utan bil så måste man släpa runt *alla* varor i alla butikerna, medan om man har bil så låter man varorna ligga i bagageutrymmet (eller i kupén på hyffsat stöldbefriade områden).
bruse skrev:
Ekonomisk skrev:Det skall bggas cykelrbro över älven i Göteborg. Alltid något, men kostnaden blev allt lite väl hög. Måste bli Sveriges dyraste bro för gående/cyklister.

Generellt behövs det fler broar över älven för att expandera åt det hållet. Tunnlar går fetbort för gående och cyklister.

Vad krävs av en bra cykelbana?
Enligt min åsikt att den framförallt är avskiljkd från gående, de ska inte hamna på cykelbanan av misstag för att de inte ser banan. Kan räcka med trottarkant, så de gående måste "kliva ned" på cykelbanan.

Sen ska cykelbanan vara rak, ska inte slignra sig runt buskar och vegetation för att det ser vacker ut på en projektskiss eller ritning. Det skapar onödiga riskmoment med skymd sikt här och där pga buskar. Vill jag uppleva naturen åker jag ut i skogen.

Sen ska asflaten vara jämn och fin, eftersom en cykel upplever ojämnheter mycket mer än en bil. Att köra ned i ett hål pga dåligt underhållen asfalt är inte skönt för skallen, även om man har hjälm.
Dessutom bör man undvika höjdskillnader om så är möjligt. Om det finns en cykelbro över en bilplankorsning så händer det ofta att cyklisterna åker genom bilkorsningen bara för att slippa höjdskillnaden - dumt men fullt förståeligt att cyklisterna handlar så. Latheten är en av de starkaste drivkrafterna.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Jag startade en ny tråd i "ordet är fritt", specifikt just för att prata om cykelsituationen i göteborg och inget annat.

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=17037
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Jo, MartinW skrev att han behöver bil för att handla på Ikea. Han är en ganska typisk bilist som tror att det inte finns några alternativ. På nittiotalet var 80% av alla bilresor i Göteborg under fem kilometer. Till det behövs inga bilar heller. Så, vad är det man behöver bilen till egentligen? Transportera barn?
Skönt att du känner till mig så bra, och att jag är en typisk bilist.
Då kan jag ju berätta för dig att jag inte under de 10 år jag haft körkort ägt en bil. Under sex av de 10 åren har jag inte ens haft tillgång att köra bil.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

mats skrev:
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.
Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

NerdBoy skrev:
mats skrev:
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.
Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?
Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställda :roll: ?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Ulrik Berggren skrev:
NerdBoy skrev:
mats skrev: Nej, är det nånstans man ska ha tvångs-p-avgifter så är det på de arbetsplatser där det finns god tillgång till kollektivtrafik.
Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?
Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställda :roll: ?
Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

NerdBoy skrev:
Ulrik Berggren skrev:
NerdBoy skrev: Vad är det för nytta med bra kollektivtrafik vid arbetsplatsen om det inte är bra kollektivtrafik till/från bostaden, eller till/från dagis, butiker och andra platser man måste besöka på väg till/från arbetsplatsen?
Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställda :roll: ?
Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.
Vilka bevekelsegrunder ska man då använda sig av? Trängsel? kankse bäst att definiera "bra kollektivtrafik" först bara så vi inte skriver förbi varandra :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

begreppet "bra kollektivtrafik"

Inlägg av VeVen »

begreppet "bra kollektivtrafik"

Kollektivtrafiken är "bra" om den är konkurrenskraftig, d.v.s. attraktivare, jämfört med alternativen. För att den skall vara det, måste den kunna vara en del av ett fungerande vardagsliv för folk.

definierar VeVeN
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Ulrik Berggren skrev:
NerdBoy skrev:
Ulrik Berggren skrev:Så med denna motivering vill du att alla arbetsplatser i innerstaden ska ha obekskattad förmånsparkering för de anställda :roll: ?
Nej, inte alls. Jag tycker bara inte att bra kollektivtrafik ska vara en anledning till tvångs-p-avgifter.
Vilka bevekelsegrunder ska man då använda sig av? Trängsel? kankse bäst att definiera "bra kollektivtrafik" först bara så vi inte skriver förbi varandra :wink:
VeVens definition ovan är bra. Ett konkret exempel kan t.ex. vara att kollektivtrafiken i Vaxholm är OK och att kollektivtrafiken i Gustavsberg är OK, men för den som inte vill åka omvägen via Stockholm har linje 439 en tur var tredje timme och i allmänhet matchar de inte färjan till Rindö och/eller linje 688 på andra sidan. Därför tycker jag det är dumt att straffa den som parkerar vid jobbet i Gustavsberg bara för att kollektivtrafiken just där är OK. (Ni som blir arga för att jag tar ett exempel från SL-land får bli det...)

Sedan tycker jag att det är stor skillnad på beskattad förmånsparkering och tvångs-p-avgifter. I det ena fallet handlar det om det "orättvisa" i att en del får parkera gratis i ett område där andra får betala, i det andra att anställda ska straffas för att de bor på fel ställe.
Skriv svar