Göteborgs "ökända" förorter

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
rasmu

Göteborgs "ökända" förorter

Inlägg av rasmu »

Hej,

Jag undrar om det finns några spårvagnsförare här som kan berätta lite om att köra spårvagn och framförallt nattvagn i Göteborg i de mer "ökända" områdena som Bergsjön, Angered, och Biskopsgården.

Jag har själv aldrig varit i de nämnda områden, utan min bild av dessa områden har formats av det jag läst i tidningar och hört från folk som har bott i Göteborg betydligt längre än jag själv. Får man som förare en olustig känsla i magen när man befinner sig i dessa områden? Vad har ni råkat ut för? Hur är läget egentligen?

Jag själv har en negativ bild av dessa stadsdelar och jag tror att många delar min uppfattning. Vad tycker ni förare som ändå besöker dessa delar dagligen?

För att vara lite extra provokativ vill jag påstå att man som förare förmodligen känner sig betydligt bättre till mods när man kör sträckan kungssten-saltholmen än när man kör bellevue-bergsjön...(även om flera förmodligen kommer att förneka detta)

Tacksam för synpunkter!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ta du och åk ut till de nämnda områdena och skapa dig en uppfattning.

Angered, Bergsjön, Länsmansgården med flera är trevliga förorter med mångkulturell befolkning.

Visst finns det problem, men det är inte så allvarliga problem att det är farligt att vistas där.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Den farligaste platsen jag någonsin vistas på efter 15 år i Stockholm är Stora Torget i Karlstad! Där har jag blivit helt oprovocerat nedslagen två gånger. Aldrig någons i "farliga" Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Barre

Inlägg av Barre »

Nu kan jag ju bara för mig själv, och som resenär, inte som förare.

Jag åker själv nattrafik cirka 12 gånger i månaden. Blandat både helg och vardag. Allt som oftast de senaste tiderna, då det är lätt att jobba lite övertid.

Färden går allt som oftast till Kortedala, men även till korsvägen.
Jag tycker att sträckan Järntorget-Vasa-Avenyn-Centralen är den sträcka där det ibland kan kännas hotfullt. Berusade mäniskor som blir nekade kan ju ibland surna till.

Detsamma tycker jag när det gäller att röra sig i olika områden nattetid.
Inte för att jag kan säga att jag är rädd i någon stadsdel vid någon tidpunkt (generellt), dock är jag mer på min vakt om jag går i centrala Göteborg.
I Kortedala går jag i regel med hörlurar och lyssnar på hög musik och tänker inte så mycket på folk. Har på två år aldrig varit rädd eller orolig här!

Nu utsätts väl inte förarna av den typ av våld som passagerarna blir (?)(rån+våld resp. oprovocerat våld) vilket förskjuter "riskområdena".
bruse skrev:Den farligaste platsen jag någonsin vistas på efter 15 år i Stockholm är Stora Torget i Karlstad!
Har även jag fått mig en omgång på Stora Torget i Karlstad!
har dock inte klarat mig helt i Göteborg heller, Spräckt näsben på Järntorget har det redan hunnit bli.
Senast redigerad av Barre den tisdag 14 november 2006 21:13, redigerad totalt 2 gång.
"I bring nothing to the table!"
Harald
Kontakt:

Re: Göteborgs "ökända" förorter

Inlägg av Harald »

rasmu skrev:
För att vara lite extra provokativ vill jag påstå att man som förare förmodligen känner sig betydligt bättre till mods när man kör sträckan kungssten-saltholmen än när man kör bellevue-bergsjön...(även om flera förmodligen kommer att förneka detta)

Tacksam för synpunkter!
Där tar du fel. Sträckan Mariaplan-Saltholmen har varit en av de värsta när det gäller vandalisering och busliv. Sånt här kan variera rätt mycket med tiden och jag vet inte hur det är nu, men tidvis har det varit riktigt illa. Bl.a. har man eldat upp två spårvagnar vid Roddföreningen. Det var alltså avsiktliga pyromandåd, där man använde en vätska för att branden skulle sprida sig fort.
rasmu

Inlägg av rasmu »

Jag har varit i Kviberg och Backa två ggr. jag var där med ett större sällskap båda gångerna på en studentfest i två av sgs studentbostäder. Till Kviberg åkte vi taxi och hem till centrala stan åkte vi nattvagn (fredagkväll) I vagnen utbröt slagsmål mellan två gäng längst bak i vagnen bara sekunder efter att vagnen lämnat kviberg. (inte konstigt att man bildar sig en viss uppfattning). Det var för övrigt första gången jag var i området. Min tanke var: "jaha, jag visste väl det....."
En annan gång var vi på studentfest i Backa. Där hade sgs hyrt in 5 securitas-vakter för att skydda vår fest från ett ungdomsgäng som länge roat sig med att vandalaisera huset. Vågar inte äns gissa vad de 5 securitas-vakterna kostade den kvällen......

Nåväl, detta ämne hör inte hemma under "spårtrafik", men kände att det kunde vara bra att dela med sig lite av erfarenheter...

tack för mig.
VeVen

Inlägg av VeVen »

bruse skrev:Den farligaste platsen jag någonsin vistas på efter 15 år i Stockholm är Stora Torget i Karlstad! Där har jag blivit helt oprovocerat nedslagen två gånger. Aldrig någons i "farliga" Stockholm.
Själv var jag väldigt nära att råka illa ut precis innan jag flyttade från Luleå. Stockholms city kändes lungt och säkert i jämförelse.

minns VeVeN
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Sträckan Kungssten-Saltholmen har lugnat ner sig betydligt sedan några år tillbaka.
Nu kan en enstaka vagn bli kl-ttr- vid Saltholmen.
"Hagen-ligan" härjade i slutet av 90-talet med vandalisering och annat ofog och till och med vissa förare som fick stryk.

Som sagt ovan är det nog de centrala delarna där det händer mest och speciellt vid sidan om kollektivtrafiken.
Hållplatserna i väntan på buss/spårvagn.

Verkar vara periodvis när det sker.

Det kan hända överallt men det finns inga ställen att peka på direkt där det sker mer än någon annanstans.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Hör väl inte precis in i sammanhangen, men min stadsdel (dvs Risvollan, sydöstra Trondheim) har haft ett dåligt rykte, åtminstone runt 70- och 80-talet, med knarkare, tungt kriminella i den sk "Risvollan-gjengen" etc. precis som diverse förorter i Sverige. Trondheim har i likhet med Gbg och Sthlm en rad förorter: Kolstad/Huseby, Ranheim (Olderdalen), Risvollan/Steindal/Nardo och Sjetnemarka/Tillerbyen.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ivers1991 skrev:Hör väl inte precis in i sammanhangen, men min stadsdel (dvs Risvollan, sydöstra Trondheim) har haft ett dåligt rykte, åtminstone runt 70- och 80-talet, med knarkare, tungt kriminella i den sk "Risvollan-gjengen" etc. precis som diverse förorter i Sverige. Trondheim har i likhet med Gbg och Sthlm en rad förorter: Kolstad/Huseby, Ranheim (Olderdalen), Risvollan/Steindal/Nardo och Sjetnemarka/Tillerbyen.
Jag som trodde att Kolstad/Kattem var Trondheims svar på Rinkeby :wink:

/Ulrik, under 5 månader bosatt på Steinan
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Kan gott hända att det är rätt, har aldrig varit där (i Rinkeby alltså), så jag kan inte precis sammanlikna.

Ulrik: En av mina bästa vänner bor på Nedre Steinan. Den andre bor på Øvre Tverreggen, söder om Utleira skole.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Ok!
Jag kan delge några erfarenheter jag har i förarhytten efter några års nattrafik.

Först och främst vill jag framhålla det som redan skrivits i den här tråden.
Det finns inget ställe som är direkt värre än något annat.
Obehagligheter kan dyka upp vart som helst och när som helst.

När vi fortfarande viserade passagerare så var det faktiskt inte de östra stadsdelarna som var värst. Värst enligt mina erfarenheter var majorna.
Där kan vi snacka om dåligt ölsinne!

Fast nu glömde jag den i särklass värsta nattlinjen som fanns och det var nattvagnen till Saltholmen (linje 111). HUUUUUU! Får nästan kalla kårar längs med ryggraden när jag tänker på eländet.

Om vi återgår till bråk, hot, överfall, förolämpningar, kränkningar och andra otrevligheter så har de incidenter jag varit med om varit jämnt utspridda över hela staden. Vill inte gå in i detalj på vad dessa incidenter handlar om.

Man får helt enkelt vara beredd på allt när man kör på kvällar och nätter och min åsikt är att det handlar om två olika jobb att framföra en spårvagn dag respektive kväll/natt. :D
Perra-Spårvagnsförare!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Debbatören/kollegan innan nämner L111 till Saltholmen, det gick en tur sedan var det inget mer, vet inte om detta påverkade men att köra denna tur var ökänd bland nattförarna, jag fick kalla kårar inför denna tur.
Det enda "riktiga" överfallet jag råkat ut för gjorde jag på denna tur, jag blev hotad och slagen sista gången jag körde denna då jag gjorde en felbedömning och lämnade förarhytten för att åtgärda ett vagnsfel, dock fick personen sitt straff på flera sätt.

Annars gillade jag gamla nattrafiken bättre än dagens system då Vi som ständigt körde natt hade en social närhet med många trevliga individer, för en del vart Vi även en person som man kunde prata med vid ändhållplatsen.

Jag har inga särskilda hatområden eller områden jag gillar mer än andra, skiten kan likgärna komma i Örgryte som i Tynnered eller Bergsjön, vill ödet att jag/vi skall bli överfallna/hotade eller vad man nu kan råka ut för det så sker detta oavsett vart man är.

Tyvärr har Bergsjön, Angered, Tynnered m fl områden ett oförtjänat dårligt rykte, dock skrivs det mer om en våldhändelse när den sker i Bergsjön än i Örgryte, detta säljer ju lösnummer.
rote

Inlägg av rote »

Min erfarenhet av "ökända" förorter är att betydligt fler är villiga att bo där som ungkarlar och singelboende än med barn. Hyran är ofta ok liksom standarden på lägenheterna. Det är dock inte så många som vill sätta sina barn i en skola där. Hade en polare med barn som definitivt inte var rasist när han flyttade ut till Hammarkullen men som blev det väldigt snabbt när han bodde där. Hans barn fick inte leka med vissa av ungarna på lekplatsen eftersom de inte var muslimer etc...

Själv har jag blivit utsatt för otrevligheter (knivrånad en gång, bovarna åkte dock snabbt fast som väl var så jag och två vänner som råkade ut för dem fick skadestånd, det är det enda allvarligare brottet jag råkat ut för eftersom polisen var inblandad. Sen kommer förföljelser av gäng, en glasflaska flög ovanför huvudet och missade min skalle precis m.m.) i städer och på platser som inte brukar vara kända för våldsamheter.

Att få går i Bergsjön nattetid har oftast att göra med att det är väldigt få som öht går ute på kvällen någonstans eftersom man sällan har en anledning att göra det, annars är väl säkert Billdal lika dött på kvällen.
Björne

Inlägg av Björne »

Många tänkvärda inlägg här i tråden, och visst har vi väll alla fördommar i mer eller mindre utsträckning.

Andra gången jag var i Bergsjön så flög det in en sten genom rutan på spårvagnen, var riktigt nära att jag fick den i skallen. Så just därför så har jag väll lite rädsla för just Bergsjön, däremot andra förorter som tex Angered och Frölunda känner jag mig inte det minsta otrygg i även kvällstid, men mycket är nog inbillig och förutfattade meningar. Det är ju bevisat att farligaste platsen att vistas på i Göteborg är inne i de centrala delarna.
David

Inlägg av David »

Jag är ledsen om jag överför ämnet i denna Göteborgstråd till Stockholmsområdet...

När började som bussförare var jag lite orolig inför att köra buss i ett område som inte direkt fått det bästa ryktet, nämligen Jordbro. Jag var beredd på att få stå ut med många plankare och allmänt stök i bussen. Till min stora glädje så mötte jag helt vanliga och oftast vänliga människor. Jag har aldrig haft några problem med att köra buss i Jordbro, varken dag- eller nattetid, och plankare eller fuskare förekommer varken i någon större eller mindre utsträckning än på någon annan plats jag kört. Min lärdom av det hela är att fördomar allt som oftast hindrar och hämmar människor och skapar osanningar som ofta "ärvs" vidare till nästa generation.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

David skrev:Jag är ledsen om jag överför ämnet i denna Göteborgstråd till Stockholmsområdet...

När började som bussförare var jag lite orolig inför att köra buss i ett område som inte direkt fått det bästa ryktet, nämligen Jordbro. Jag var beredd på att få stå ut med många plankare och allmänt stök i bussen. Till min stora glädje så mötte jag helt vanliga och oftast vänliga människor. Jag har aldrig haft några problem med att köra buss i Jordbro, varken dag- eller nattetid, och plankare eller fuskare förekommer varken i någon större eller mindre utsträckning än på någon annan plats jag kört. Min lärdom av det hela är att fördomar allt som oftast hindrar och hämmar människor och skapar osanningar som ofta "ärvs" vidare till nästa generation.
Detsamma gällde Tensta-Rinkeby-Hjulsta.
Riktigt "dj*vligt" kunde det dock vara på sådana ställen som Trollbäcken och Fornudden (Villaområden Soc grupp 1+)

//Lars
David

Inlägg av David »

Lars Ödlund skrev:
David skrev:Jag är ledsen om jag överför ämnet i denna Göteborgstråd till Stockholmsområdet...

Detsamma gällde Tensta-Rinkeby-Hjulsta.
Riktigt "dj*vligt" kunde det dock vara på sådana ställen som Trollbäcken och Fornudden (Villaområden Soc grupp 1+)

//Lars
Hehe ja, jag har fått både äpplen och ägg kastade på bussen i och omkring Trollbäcken.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nattrafiken förr i Göteborg var uppdelad och en kväll fick jag ett arbetspass på öster(Bergsjön).
Precis som du hade jag hört den ena saken värre än den andra men arbetspasset gick som smort utan hinder. :D
Joohan

Inlägg av Joohan »

Jag åker natt-trafiken varje helg och det går alltid bra förutom lite små bråk som jag nog oftast fixar själv.
Men att klada med pennor längstbak på spårvagnen i samband med att man går av spårvagnen är vanligt och sen den lilla "tagen" på vagnens ände.

Brukar då oftast gå av och ge dom en omgång.

Det händer oftast ut mot saltholmen.

Bråk är det nog mest på vagnarna ut mot Hjälbo har själv varit med där och fått någon känga utav traskvänstern, som det tvärr finns mycket utav där.
Skriv svar