Kollas inte avsändare också? Eller tar det för lång tid?NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
Örebro först med bussbiljetter via sms
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Professionell tyckare
Man kan ju göra så att om man tillåter att man kreditprövas så kan man köpa perioder direkt i biljettautomaten ombord på fordonet, som sen i efterhand dras som autogiro?Martin skrev:Ja autogiro hade onekligen kunnat bli en hit! Man hade bara fått vara observant så man inte missar att hålla inne med betalningen under semestern (dvs om man inte är i behov av busskortet då med)Piirka skrev:Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot.Martin skrev:]... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Ganska få klarar att fejka avsändarnumret, även om det tekniskt går att lagra in vilken dynga som helst på ett sim-kort med rätt utrustning.NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
Systemet bygger väl på att man litar på att operatörens sms-utrustning har en bra logg, kontrollanten knappar in det sms den ser på någons mobil och det kollas att det inte är fake, eller så är det nåt system i koderna som bara kontrollanten känner tilll
Jovisst, men många åker nog ändå bil och jag har för mig att det är lite si och så med tillgång på nattbussar om man varit ute på nöjen (kan minnas fel)...Piirka skrev:Men om man använder månadskortet även under fritiden, som t ex för shoppingresor, då blir ju vinsten desto större. Klassiska pendlare vinner på att köpa ett månadskort. De som inte har ett behov att dagligen ta bussen lockas lättare att använda ett smartkort iom det låga priset på 10 spänn per resa. Så det finns en nisch för bådadera korttyp.mats skrev:Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...
Problemet är väl snarast att utbudet åtminstone nyss var rätt uselt. Man har skaffat ledbussar som man kör alldeles för sällan och så överfulla att folk blir kvar på hållplatserna för att det inte går att packa in fler stående på bussen... inte precis den bästa metoden för att locka över bilister till busspendlande.Piirka skrev:Jag har för mej att det i en annan tråd vojades över det att Örebro subventionerar biljettpriserna med en relativt blygsam andel (25% ?). Hur skulle prisnivån se ut för de olika biljetterna ifall subventioneringen uteblev helt och hållet?
Däremot är det inte samma trängsel på landsvägsbussarna...
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Här kommer lite information angående sms-biljetten i Örebro.
För att köpa biljett så skickar man en kod till ett nummer för att sedan få tillbaka en elektronisk biljett. Biljetten/mobiltelefonen visar man sedan för föraren. Priset är som för andra förköpsbiljetter, dvs 16/8 kronor.
När man köper en sms-biljett får man också betala avgift på sms:et. Hur mycket beror på vilken operatör eller abonnemang man har.
Priset för biljetten kommer sedan på mobilräkningen.
Visar det sig att det fungerar bra i Örebro kommer det även snart i Eskilstuna och Västerås som ingår i detta projekt då det tillhör samma länsbolag.
Andra platser som tittar på sms-biljetter är Stockholm, Göteborg och Skåne. Däremot kommer visst Östgötatrafiken att avvakta med detta system.
Mikael
För att köpa biljett så skickar man en kod till ett nummer för att sedan få tillbaka en elektronisk biljett. Biljetten/mobiltelefonen visar man sedan för föraren. Priset är som för andra förköpsbiljetter, dvs 16/8 kronor.
När man köper en sms-biljett får man också betala avgift på sms:et. Hur mycket beror på vilken operatör eller abonnemang man har.
Priset för biljetten kommer sedan på mobilräkningen.
Visar det sig att det fungerar bra i Örebro kommer det även snart i Eskilstuna och Västerås som ingår i detta projekt då det tillhör samma länsbolag.
Andra platser som tittar på sms-biljetter är Stockholm, Göteborg och Skåne. Däremot kommer visst Östgötatrafiken att avvakta med detta system.
Mikael
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Klart dom kanske kan. Men troligen har väl kontrollanterna möjlighet att kontrollera kontrollnumret mot en databas och där även se klockslag oh till vilket telefonnummer det skickades.NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
Jag tror nog lverantören av systemet tänkt på det.
Då är det lättare att kopiera en tryckt biljett i en mustig kopiator.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
I en teve-intervju (möjligen i ABC?) trodde inte föraren (fackbasen?) att man kommer att godkänna ett avtal där förarna skall visitera biljetter i form av SMS på resenärens telefon. Kan vara svåra att se på små displayer!
Det var i alla fall hans uppfattning!
En teknisk lösning, med en del nackdelar, som jag kom på just nu, i skrivande stund:
På bussen finns en terminal med numeris knappsats. Resenären slår in det kontrollnummer han fått via SMS. Kontroll mot databas sker direkt och föraren får "OK" om allt är just OK!
Problemet är naturligtvis att resenärerna kan ta ganska lång tid på sej att knappa in ett sådant komtrollnummer, med feltryckningar, och nytt försök etc.
Så idén är nog inte så god!
Har sett på SJ att konduktörerna viserar SMS-biljetter!
Det var i alla fall hans uppfattning!
En teknisk lösning, med en del nackdelar, som jag kom på just nu, i skrivande stund:
På bussen finns en terminal med numeris knappsats. Resenären slår in det kontrollnummer han fått via SMS. Kontroll mot databas sker direkt och föraren får "OK" om allt är just OK!
Problemet är naturligtvis att resenärerna kan ta ganska lång tid på sej att knappa in ett sådant komtrollnummer, med feltryckningar, och nytt försök etc.
Så idén är nog inte så god!
Har sett på SJ att konduktörerna viserar SMS-biljetter!
Det var det dummaste jag hört idag, iofs är klockan bara halv 8.LÅ1 skrev:I en teve-intervju (möjligen i ABC?) trodde inte föraren (fackbasen?) att man kommer att godkänna ett avtal där förarna skall visitera biljetter i form av SMS på resenärens telefon. Kan vara svåra att se på små displayer!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:01
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Instämmer, för att få inneha D-körkort så måste man faktiskt ha bra syn!bruse skrev:Det var det dummaste jag hört idag, iofs är klockan bara halv 8.LÅ1 skrev:I en teve-intervju (möjligen i ABC?) trodde inte föraren (fackbasen?) att man kommer att godkänna ett avtal där förarna skall visitera biljetter i form av SMS på resenärens telefon. Kan vara svåra att se på små displayer!
/Lars Hjelmqvist
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Slutet av oktober eller början av november kom man igång.Ekonomisk skrev:Hur länge har ni haft det, och hur tycker du det har funkat?
Tyvärr kan jag inte svara på hur det funkar. Har inte själv prövat det någon gång. Dock har jag hört att det finns viss kritik då inte alla teleoperatörer ingår i samarbetet. Som det är nu måste man visst ha telia eller tele2/comviq för att det ska funka. Andra teleoperatörer har inte visat något intresse. Men länstrafiken ska tydligen fortsätta förhandla med dessa i hopp om att kunna nå ett avtal.
Mikael
Jag tycker nog det ligger något i det som vem-det-nu-var sade. Det är faktiskt inte helt lätt att se vad som står i displayen på en mobil som någon annan håller med skakiga händer, när ljuset speglar sig fel, o.s.v. Alternativet är att resenären räcker fram mobilen så att föraren kan ta den, men då kan man ge sig den på att det förr eller senare kommer tappas mobiler i golvet (som är grusigt så det blir repor), och nog kommer det alltid vara förarens fel i så fall?bruse skrev:Det var det dummaste jag hört idag, iofs är klockan bara halv 8.LÅ1 skrev:I en teve-intervju (möjligen i ABC?) trodde inte föraren (fackbasen?) att man kommer att godkänna ett avtal där förarna skall visitera biljetter i form av SMS på resenärens telefon. Kan vara svåra att se på små displayer!
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
På min mobil visas inte avsändarens nummer om det är ett nummer som jag har lagt in i telefonboken, då visas det inlagda namnet istället. Och inte skulle jag orka komma ihåg 72372 när jag enkelt kan lägga in det i telefonboken under lämpligt namn.mats skrev:Ganska få klarar att fejka avsändarnumret, även om det tekniskt går att lagra in vilken dynga som helst på ett sim-kort med rätt utrustning.NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
Systemet bygger väl på att man litar på att operatörens sms-utrustning har en bra logg, kontrollanten knappar in det sms den ser på någons mobil och det kollas att det inte är fake, eller så är det nåt system i koderna som bara kontrollanten känner tilll
Att numret går att verifiera i efterhand utgår jag ifrån, det jag menade var att det måste vara svårt för en förare att bedöma en sms-biljetts giltighet. Man kan ju knappast kräva att alla förare ska kunna alla mobilmodeller, och ärligt talat känner jag mig inte helt bekväm med att andra än mina närmaste "rotar" i min mobil.
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Sant.NerdBoy skrev:På min mobil visas inte avsändarens nummer om det är ett nummer som jag har lagt in i telefonboken, då visas det inlagda namnet istället. Och inte skulle jag orka komma ihåg 72372 när jag enkelt kan lägga in det i telefonboken under lämpligt namn.mats skrev:Ganska få klarar att fejka avsändarnumret, även om det tekniskt går att lagra in vilken dynga som helst på ett sim-kort med rätt utrustning.NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
Systemet bygger väl på att man litar på att operatörens sms-utrustning har en bra logg, kontrollanten knappar in det sms den ser på någons mobil och det kollas att det inte är fake, eller så är det nåt system i koderna som bara kontrollanten känner tilll
Att numret går att verifiera i efterhand utgår jag ifrån, det jag menade var att det måste vara svårt för en förare att bedöma en sms-biljetts giltighet. Man kan ju knappast kräva att alla förare ska kunna alla mobilmodeller, och ärligt talat känner jag mig inte helt bekväm med att andra än mina närmaste "rotar" i min mobil.
Det jag undrar är när systemet kompletteras med en mobil-java-applikation som gör att man kan sköta det hela via en kombination av sms-betalning och validering via Bluetooth eller möjligen IrDA?
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Den där koden kan ju kontrolleras, vilket åtminstone biljettkontrollanterna kommer att göra!NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
"Att manipulera sms-biljetten är ett bedrägeri som kan leda till fängelsestraff, säger Björn Holmberg, presschef på SL."
- Kjell G Bränge
- Inlägg: 17
- Blev medlem: måndag 15 november 2004 13:23
- Ort: Stockholm - Södermalm (Skanstull)
Frågan är om det är bra med SMS-biljetter inom Länstrafiken ?!?!.
Vid ett tillfälle inte allt för länge sedan hörde jag att man med rätt mobiltelefon och lite datakunskaper kan göra sin egen SMS-biljett inom Länstrafiken i Stockholm.
Är nu denna uppgift riktig är det oroväckande. Speciellt ur trafikhuvudmannens synvinkel.
Vid ett tillfälle inte allt för länge sedan hörde jag att man med rätt mobiltelefon och lite datakunskaper kan göra sin egen SMS-biljett inom Länstrafiken i Stockholm.
Är nu denna uppgift riktig är det oroväckande. Speciellt ur trafikhuvudmannens synvinkel.
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Ja, men det kräver ju att det finns kontrollanter och/eller någon annan som tar fast bedragaren.LÅ1 skrev:Den där koden kan ju kontrolleras, vilket åtminstone biljettkontrollanterna kommer att göra!NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
"Att manipulera sms-biljetten är ett bedrägeri som kan leda till fängelsestraff, säger Björn Holmberg, presschef på SL."
Utseendet på själva koden är redan knäckt så den som vill framställa en till synes giltig kod för att lura busschaufförer och spärrvakter kan göra det utan problem. Sedan kan man ju kalkylera på hur ofta man blir kontrollerad, är det tillräckligt sällan så lönar det sig att betala eventuella böter istället för månadskort.
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Nu rör sig brottet i det här fallet om något annat än vanlig tjuvåkning. Det handlar om urkundsförfalskning och då är straffsatserna något annorlunda. Frågan som man bör ställa sig är om det är värt att "skita ner sig" för några tusenlappar om året som det realistiskt sett handlar om.NerdBoy skrev:Ja, men det kräver ju att det finns kontrollanter och/eller någon annan som tar fast bedragaren.LÅ1 skrev:Den där koden kan ju kontrolleras, vilket åtminstone biljettkontrollanterna kommer att göra!NerdBoy skrev:Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?
"Att manipulera sms-biljetten är ett bedrägeri som kan leda till fängelsestraff, säger Björn Holmberg, presschef på SL."
Utseendet på själva koden är redan knäckt så den som vill framställa en till synes giltig kod för att lura busschaufförer och spärrvakter kan göra det utan problem. Sedan kan man ju kalkylera på hur ofta man blir kontrollerad, är det tillräckligt sällan så lönar det sig att betala eventuella böter istället för månadskort.
Hur många här skulle ärligt välja att stjäla en platt-tv, som faktiskt är dyrare än 12 månadskort hos SL?
//Tony
Med reservation för tyckfel.