Blå lysdiod i förarkabinen på Spårvagnarna i Göteborg.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Blå lysdiod i förarkabinen på Spårvagnarna i Göteborg.
Denna diod som jag noterat, har den något att göra med tetra-radion tro? JAg vill minnas att jag bara sett denna i Tetra-vagnar.
Björn
Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Det visste jag, men om du läser mitt inlägg så undrade jag om man använder Tetra-systemet för dataöverföringAcela skrev:signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Att svara med en motfråga är inget bra svar, vet du något i sakfrågan är det bättre om du kommer ut med det istället.Gyllis skrev:Varför skulle man skulle man vilja ha GSM-R?MWE skrev:Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
/M
/M
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)MWE skrev:Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Har aldrig hört talas om detta.
/M
EDIT: Lade in URL
Senast redigerad av Ulrik Berggren den onsdag 15 november 2006 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Uppfattat! Det förklarar varför jag inget vet om detta. Noga taget är det inte "som sagt" eftersom det är första gången ordet buss nämns i denna tråd.Ulrik Berggren skrev:Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)MWE skrev:Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
/M
/M
Jo, det har jag ju förstått, men har du någon information om varför man valde Tetra fram andra radiosystem (som t.ex. GSM-R).Grovsnus skrev:Göteborgs stad ville ha ett nytt radiosystem, Det blev Tetra.MWE skrev:Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
/M
Mvh.
/M
Det är väl inget svar alls? Jag inser dock mitt inläggs brister och fördjupar mig lite. GSM-R är den gemensamma standarden för Europas järnvägsförvaltningar för radiokommunikation på järnväg. Banverket äger infrastrukturen i Sverige och jag inbillar mig att de inte skulle acceptera att någon utomstående verksamhet använde systemet. Men det kanske går att bygga separata GSM-R-system (=egna mobilnät) exlusivt för olika användare? Var det kanske det du hade i åtanke?MWE skrev:
Att svara med en motfråga är inget bra svar, vet du något i sakfrågan är det bättre om du kommer ut med det istället.
/M
/Gyllis
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Acela skrev:signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Ulrik Berggren skrev:Det visste jag, men om du läser mitt inlägg så undrade jag om man använder Tetra-systemet för dataöverföringAcela skrev:signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
MWE skrev:Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
/M
Ulrik Berggren skrev:Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)MWE skrev:Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
/M
EDIT: Lade in URL
OCH vad har detta med ursprungsfrågan att göra??MWE skrev:Uppfattat! Det förklarar varför jag inget vet om detta. Noga taget är det inte "som sagt" eftersom det är första gången ordet buss nämns i denna tråd.Ulrik Berggren skrev:Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)MWE skrev: Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
/M
/M
Att Göteborgs Stad valde TETRA var att dom ansåg denna vara bättre och att den även uppfyller kraven, dessutom använder polis och räddningstjänst samma radiosystem inom en snar framtid vilket kan ha sina fördelar.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Känsligt att vända blicken österut?Slagpåse skrev:Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.Acela skrev:signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.Ulrik Berggren skrev:Det visste jag, men om du läser mitt inlägg så undrade jag om man använder Tetra-systemet för dataöverföringAcela skrev: signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.MWE skrev:Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
/MUlrik Berggren skrev:Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)MWE skrev: Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
/M
EDIT: Lade in URLOCH vad har detta med ursprungsfrågan att göra??MWE skrev:Uppfattat! Det förklarar varför jag inget vet om detta. Noga taget är det inte "som sagt" eftersom det är första gången ordet buss nämns i denna tråd.Ulrik Berggren skrev: Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)
/M
Att Göteborgs Stad valde TETRA var att dom ansåg denna vara bättre och att den även uppfyller kraven, dessutom använder polis och räddningstjänst samma radiosystem inom en snar framtid vilket kan ha sina fördelar.

/UB
Självklart inte men alla trådar som handlar om Göteborg har ALLTID en tendens att hamna i Stockholm.Ulrik Berggren skrev:Känsligt att vända blicken österut?Syftet med utvikningen var att jämföra Västtrafiks/GS erfarenheter av Tetra eftersom SL (som jag har mer anknytningar till) ska införa detsamma. Experter på området (se ovan länkade rapport) är nämligen kritiska till att man har ett såpass centraliserat system för realtid och signalprioritering. Man menar att det är alltför sårbart. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra ur VästtrafikTetran var konstruerad samt vilka erfaranheter man har av detta system
TETRAN i GBG skall i första hand användas till raditrafik, inget annat, signalprio och realtid sköts av KomFram (C90) och slingor (mobitex, komframslingor, mm) så systemet är inte direkt sårbart.
Dagens radiosystem R5 är gammalt omodärnt och radiotillståndet på det systemet går ut 31/12 2007 och det finns inget intresse att förnya detta, dessutom har det på en kanal störts av danska fiskare

Detta är en säkerhetsrisk för oss förare inte minst, Vi har dessutom inget krav på att förarna skall inneha egen mobiltelefon.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
OK, detta påminner om en anekdot som står i rapporten. Det var i Helsingborg som radiosystemet som kommunicerade mellan signalerna och bussarna stördes ut av en av HH-färjornas system för att styra klaffefn vid kajen. Detta gick nämligen på samma radiofrekvens som bussarnasSlagpåse skrev:Självklart inte men alla trådar som handlar om Göteborg har ALLTID en tendens att hamna i Stockholm.Ulrik Berggren skrev:Känsligt att vända blicken österut?Syftet med utvikningen var att jämföra Västtrafiks/GS erfarenheter av Tetra eftersom SL (som jag har mer anknytningar till) ska införa detsamma. Experter på området (se ovan länkade rapport) är nämligen kritiska till att man har ett såpass centraliserat system för realtid och signalprioritering. Man menar att det är alltför sårbart. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra ur VästtrafikTetran var konstruerad samt vilka erfaranheter man har av detta system
TETRAN i GBG skall i första hand användas till raditrafik, inget annat, signalprio och realtid sköts av KomFram (C90) och slingor (mobitex, komframslingor, mm) så systemet är inte direkt sårbart.
Dagens radiosystem R5 är gammalt omodärnt och radiotillståndet på det systemet går ut 31/12 2007 och det finns inget intresse att förnya detta, dessutom har det på en kanal störts av danska fiskareoch att det på en del områden inte har full hörbarhet eller att vagnens radioenhet kan sända.
Detta är en säkerhetsrisk för oss förare inte minst, Vi har dessutom inget krav på att förarna skall inneha egen mobiltelefon.

/UB