Blå lysdiod i förarkabinen på Spårvagnarna i Göteborg.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hyena
Inlägg: 204
Blev medlem: lördag 18 januari 2003 0:30
Kontakt:

Blå lysdiod i förarkabinen på Spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Hyena »

Denna diod som jag noterat, har den något att göra med tetra-radion tro? JAg vill minnas att jag bara sett denna i Tetra-vagnar.

Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Japp, har med tetran att göra.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Inlägg av MWE »

Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?

/M
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Inlägg av Gyllis »

MWE skrev:
Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?

/M
Varför skulle man skulle man vilja ha GSM-R?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

MWE skrev:
Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?

/M
Göteborgs stad ville ha ett nytt radiosystem, Det blev Tetra.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Acela skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.
Det visste jag, men om du läser mitt inlägg så undrade jag om man använder Tetra-systemet för dataöverföring :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Inlägg av MWE »

Gyllis skrev:
MWE skrev:
Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?

/M
Varför skulle man skulle man vilja ha GSM-R?
Att svara med en motfråga är inget bra svar, vet du något i sakfrågan är det bättre om du kommer ut med det istället.

/M
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Inlägg av MWE »

Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)

EDIT: Lade in URL
Senast redigerad av Ulrik Berggren den onsdag 15 november 2006 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Inlägg av MWE »

Ulrik Berggren skrev:
MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)
Uppfattat! Det förklarar varför jag inget vet om detta. Noga taget är det inte "som sagt" eftersom det är första gången ordet buss nämns i denna tråd.

/M
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Inlägg av MWE »

Grovsnus skrev:
MWE skrev:
Slagpåse skrev:Japp, har med tetran att göra.
Är er nya radio baserad på Tetra? Hur kom det sig att man valde Tetra och inte GSM-R?

/M
Göteborgs stad ville ha ett nytt radiosystem, Det blev Tetra.
Jo, det har jag ju förstått, men har du någon information om varför man valde Tetra fram andra radiosystem (som t.ex. GSM-R).

Mvh.

/M
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

EU klubbade för många år sedan(kan det vara 10 år sedan) fram att alla kommuner/staten i varje land skulle kunna handha ett säkert radiosystem.
Tetra skapades och är i drift i Sverige så som i andra länder inom EU.
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Inlägg av Gyllis »

MWE skrev:
Att svara med en motfråga är inget bra svar, vet du något i sakfrågan är det bättre om du kommer ut med det istället.

/M
Det är väl inget svar alls? Jag inser dock mitt inläggs brister och fördjupar mig lite. GSM-R är den gemensamma standarden för Europas järnvägsförvaltningar för radiokommunikation på järnväg. Banverket äger infrastrukturen i Sverige och jag inbillar mig att de inte skulle acceptera att någon utomstående verksamhet använde systemet. Men det kanske går att bygga separata GSM-R-system (=egna mobilnät) exlusivt för olika användare? Var det kanske det du hade i åtanke?

/Gyllis
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Acela skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.
Ulrik Berggren skrev:
Acela skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.
Det visste jag, men om du läser mitt inlägg så undrade jag om man använder Tetra-systemet för dataöverföring :roll:
MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Ulrik Berggren skrev:
MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)

EDIT: Lade in URL
MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev:
MWE skrev: Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)
Uppfattat! Det förklarar varför jag inget vet om detta. Noga taget är det inte "som sagt" eftersom det är första gången ordet buss nämns i denna tråd.

/M
OCH vad har detta med ursprungsfrågan att göra??

Att Göteborgs Stad valde TETRA var att dom ansåg denna vara bättre och att den även uppfyller kraven, dessutom använder polis och räddningstjänst samma radiosystem inom en snar framtid vilket kan ha sina fördelar.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Slagpåse skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Acela skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.
Ulrik Berggren skrev:
Acela skrev: signalprioritering finns i innerstaden iallfall, utanför vet jag inte.
Det visste jag, men om du läser mitt inlägg så undrade jag om man använder Tetra-systemet för dataöverföring :roll:
MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev:Även SL använder (eller ska använda, någon som vet om det är ibruktaget?) Tetra bl a för kommunikation fordon - styrdator för signalprioriteringen.
Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Ulrik Berggren skrev:
MWE skrev: Var skulle det vara någonstans, dvs. i vilket trafikslag? Tunnelbanan?
Har aldrig hört talas om detta.

/M
Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)

EDIT: Lade in URL
MWE skrev:
Ulrik Berggren skrev: Det gäller bussprioritering som sagt. Källan är en publikation från Vägverket (2005:87)
Uppfattat! Det förklarar varför jag inget vet om detta. Noga taget är det inte "som sagt" eftersom det är första gången ordet buss nämns i denna tråd.

/M
OCH vad har detta med ursprungsfrågan att göra??

Att Göteborgs Stad valde TETRA var att dom ansåg denna vara bättre och att den även uppfyller kraven, dessutom använder polis och räddningstjänst samma radiosystem inom en snar framtid vilket kan ha sina fördelar.
Känsligt att vända blicken österut? :wink: Syftet med utvikningen var att jämföra Västtrafiks/GS erfarenheter av Tetra eftersom SL (som jag har mer anknytningar till) ska införa detsamma. Experter på området (se ovan länkade rapport) är nämligen kritiska till att man har ett såpass centraliserat system för realtid och signalprioritering. Man menar att det är alltför sårbart. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra ur VästtrafikTetran var konstruerad samt vilka erfaranheter man har av detta system :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Ulrik Berggren skrev:Känsligt att vända blicken österut? :wink: Syftet med utvikningen var att jämföra Västtrafiks/GS erfarenheter av Tetra eftersom SL (som jag har mer anknytningar till) ska införa detsamma. Experter på området (se ovan länkade rapport) är nämligen kritiska till att man har ett såpass centraliserat system för realtid och signalprioritering. Man menar att det är alltför sårbart. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra ur VästtrafikTetran var konstruerad samt vilka erfaranheter man har av detta system :wink:
Självklart inte men alla trådar som handlar om Göteborg har ALLTID en tendens att hamna i Stockholm.
TETRAN i GBG skall i första hand användas till raditrafik, inget annat, signalprio och realtid sköts av KomFram (C90) och slingor (mobitex, komframslingor, mm) så systemet är inte direkt sårbart.
Dagens radiosystem R5 är gammalt omodärnt och radiotillståndet på det systemet går ut 31/12 2007 och det finns inget intresse att förnya detta, dessutom har det på en kanal störts av danska fiskare :shock: och att det på en del områden inte har full hörbarhet eller att vagnens radioenhet kan sända.
Detta är en säkerhetsrisk för oss förare inte minst, Vi har dessutom inget krav på att förarna skall inneha egen mobiltelefon.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Slagpåse skrev:
Ulrik Berggren skrev:Känsligt att vända blicken österut? :wink: Syftet med utvikningen var att jämföra Västtrafiks/GS erfarenheter av Tetra eftersom SL (som jag har mer anknytningar till) ska införa detsamma. Experter på området (se ovan länkade rapport) är nämligen kritiska till att man har ett såpass centraliserat system för realtid och signalprioritering. Man menar att det är alltför sårbart. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra ur VästtrafikTetran var konstruerad samt vilka erfaranheter man har av detta system :wink:
Självklart inte men alla trådar som handlar om Göteborg har ALLTID en tendens att hamna i Stockholm.
TETRAN i GBG skall i första hand användas till raditrafik, inget annat, signalprio och realtid sköts av KomFram (C90) och slingor (mobitex, komframslingor, mm) så systemet är inte direkt sårbart.
Dagens radiosystem R5 är gammalt omodärnt och radiotillståndet på det systemet går ut 31/12 2007 och det finns inget intresse att förnya detta, dessutom har det på en kanal störts av danska fiskare :shock: och att det på en del områden inte har full hörbarhet eller att vagnens radioenhet kan sända.
Detta är en säkerhetsrisk för oss förare inte minst, Vi har dessutom inget krav på att förarna skall inneha egen mobiltelefon.
OK, detta påminner om en anekdot som står i rapporten. Det var i Helsingborg som radiosystemet som kommunicerade mellan signalerna och bussarna stördes ut av en av HH-färjornas system för att styra klaffefn vid kajen. Detta gick nämligen på samma radiofrekvens som bussarnas :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Göteborg stad använder sig av Tetra så det är inte Västtrafik´s Tetra.

C90 - KomFram håller på att upphandlas just nu så snart det är klart får alla bussar GPS(vet ej om spårvagn ska ha detta) kopplad till den nya fordonsdatorn.
C90 har för begränsade möjligheter och börjar bli gammal.
Skriv svar