Göteborgs Spårvägar - Linjernas historik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Göteborgs Spårvägar - Linjernas historik
Har funderat ibland på det här med linjekartans utseende genom åren, och med tanke på äldre foton så frågar man sig om det finns någon ändhållplats som alltid varit förbunden med en viss linje?
Var i Gårdas vagnhall i söndags och noterade de avställda fyrsidiga destinationsskyltarna. Nostalgi minst sagt, men det fanns även grön/vit och röd/vit linje.
*Har man ersatt dessa med t.ex lila, som inte verkar ha funnits bland färgerna förr?
*Linje 1 känns starkt förknippad med Östra Sjukhuset, Härlanda etc. Har ettans linje alltid haft ändhållplats i den spårsträckningen?
*Linje 3 verkar ha en lång historia ute i Majorna. Har den alltid gått till Vagnhallen Majorna (till att börja med)?
*Linje 2 verkar enligt boken om Säröbanan som jag inhandlade i förrgår ha varit första linjen till Frölundaborg/Marklandsgatan. Var den även först till Högsbotorp och kanske t.o.m. Frölunda en gång i tiden? Man får av andra bilder på internet bevis på att Linje 2 även på 60-talet gick nuvarande kurva vid Olivedal in bakom Handels ut på Vasagatan.
*Linje 5. Alla bilder jag sett ger intrycket av att detta var den första linjen över älven, och isåfall är den ju kvar i sin ursprungsmiljö. Historien om Bräcke där den inofficiellt kallades 15 känns skum, men det var ju femmans vagnar som gick där.
*Linje 6. Jag förmodar att det var denna linje som drogs ut till först Kviberg och sedan Kortedala?
*Linje 7. Hette den så när spåren drogs ner för backen för att gå ända till Sahlgrenska?
*Linje 9 har farsan berättat om. Den skall ha gått till Långedrag, och en av destinationskyltarna vittnade om detta. Fast då stod det Saltholmen, men i ljusblått och vitt.
*Färgerna för Linje 10, 11, 13 och 14 är nya antar jag? Jag skulle kunna göra gissningen (med tanke på Lisebergslinjen) att man förr valde att ha tvåfärgat för tvåsiffrigt, och isåfall undrar jag (med släkt i Påvelund och Långedrag) vad 11:an hade för färg förr.
*Linje 4 till sist. Alltid Mölndals linje...eller? En gammal skylt tydde på detta.
Var i Gårdas vagnhall i söndags och noterade de avställda fyrsidiga destinationsskyltarna. Nostalgi minst sagt, men det fanns även grön/vit och röd/vit linje.
*Har man ersatt dessa med t.ex lila, som inte verkar ha funnits bland färgerna förr?
*Linje 1 känns starkt förknippad med Östra Sjukhuset, Härlanda etc. Har ettans linje alltid haft ändhållplats i den spårsträckningen?
*Linje 3 verkar ha en lång historia ute i Majorna. Har den alltid gått till Vagnhallen Majorna (till att börja med)?
*Linje 2 verkar enligt boken om Säröbanan som jag inhandlade i förrgår ha varit första linjen till Frölundaborg/Marklandsgatan. Var den även först till Högsbotorp och kanske t.o.m. Frölunda en gång i tiden? Man får av andra bilder på internet bevis på att Linje 2 även på 60-talet gick nuvarande kurva vid Olivedal in bakom Handels ut på Vasagatan.
*Linje 5. Alla bilder jag sett ger intrycket av att detta var den första linjen över älven, och isåfall är den ju kvar i sin ursprungsmiljö. Historien om Bräcke där den inofficiellt kallades 15 känns skum, men det var ju femmans vagnar som gick där.
*Linje 6. Jag förmodar att det var denna linje som drogs ut till först Kviberg och sedan Kortedala?
*Linje 7. Hette den så när spåren drogs ner för backen för att gå ända till Sahlgrenska?
*Linje 9 har farsan berättat om. Den skall ha gått till Långedrag, och en av destinationskyltarna vittnade om detta. Fast då stod det Saltholmen, men i ljusblått och vitt.
*Färgerna för Linje 10, 11, 13 och 14 är nya antar jag? Jag skulle kunna göra gissningen (med tanke på Lisebergslinjen) att man förr valde att ha tvåfärgat för tvåsiffrigt, och isåfall undrar jag (med släkt i Påvelund och Långedrag) vad 11:an hade för färg förr.
*Linje 4 till sist. Alltid Mölndals linje...eller? En gammal skylt tydde på detta.
Satsa på Spårvägarna
-
Linje 12
En sak till. Linje 12 (grå) finns ju med på skyltarna i spårvagnarna. Märks inte minst när linje 13 blir 3 (om föraren är sen med att skylta om, annars är spårvagnen oftast utom synhåll när 12:an kommer upp).
Finns det någon plan på att sätta in Linje 12 inom en nära framtid? Jag har alltid funderat på om det är linjen som kommer att gå på spåren mellan Järntorget och Lilla Bommen. Sedan var det väl någon spårvagnslinje som skulle gå som en cirkel runt stan utan ändhållplats, när byggena kring Götatunneln är färdiga? Jag förmodar att man som förare får sin paus genom att helt enkelt hoppa av och släppa på en annan förare som får ta vid några varv.
Finns det någon plan på att sätta in Linje 12 inom en nära framtid? Jag har alltid funderat på om det är linjen som kommer att gå på spåren mellan Järntorget och Lilla Bommen. Sedan var det väl någon spårvagnslinje som skulle gå som en cirkel runt stan utan ändhållplats, när byggena kring Götatunneln är färdiga? Jag förmodar att man som förare får sin paus genom att helt enkelt hoppa av och släppa på en annan förare som får ta vid några varv.
Satsa på Spårvägarna
Här är några korta och förenklade svar. Jag rekommenderar dig att läsa boken "Zeppelinare, Limpor och Mustanger" av Stig Hammarsson som utkom till Spårvägens 100-årsjubileum 1979. Där får du mer utförliga svar på dina frågor. Den kan lånas på biblioteket om du inte kan få tag i den på annat sätt.
Ja, linjerna 7, 8 samt 10 och uppåt hade från början flerfärgade skyltar.Har man ersatt dessa med t.ex lila, som inte verkar ha funnits bland färgerna förr?
Nej, ettan var från början ringlinjen åt ena hållet. Sedan drogs den ut till Lundby och 1955 flyttades den till Vidkärr.Linje 1 känns starkt förknippad med Östra Sjukhuset, Härlanda etc. Har ettans linje alltid haft ändhållplats i den spårsträckningen?
Ja, men vagnhallen låg från början vid Slottsskogsgatan (Jægerdorffsplatsen)Linje 3 verkar ha en lång historia ute i Majorna. Har den alltid gått till Vagnhallen Majorna (till att börja med)?
JaLinje 2 verkar enligt boken om Säröbanan som jag inhandlade i förrgår ha varit första linjen till Frölundaborg/Marklandsgatan. Var den även först till Högsbotorp och kanske t.o.m. Frölunda en gång i tiden? Man får av andra bilder på internet bevis på att Linje 2 även på 60-talet gick nuvarande kurva vid Olivedal in bakom Handels ut på Vasagatan.
Om jag inte minns fel så var linjerna 10 och 13 de första över älven. Det var ett provisorium p.g.a. av att endast uppfarten från Lilla Bommen var klar. När uppfarten från Nils Ericssonsgatan var klar drog man ut ringlinjens vagnar till Hisingen. År 1955 fick ettan och femman byta ändstation, jämför ovan om linje 1.Linje 5. Alla bilder jag sett ger intrycket av att detta var den första linjen över älven, och isåfall är den ju kvar i sin ursprungsmiljö. Historien om Bräcke där den inofficiellt kallades 15 känns skum, men det var ju femmans vagnar som gick där.
Nej det var linje 7. Den gamla linje 6 (Linnéplatsen-Sahlgrenska) lades ned 1948. När Bergsjölinjen öppnades 1970 startades en ny linje 6 dit. Sedan flyttades sjuan över till Bergsjön och sexan lades ned igen men återkom i sträckningen Kortedala-Guldheden 1982.Linje 6. Jag förmodar att det var denna linje som drogs ut till först Kviberg och sedan Kortedala?
Linje 9 gick Järntorget-Saltholmen men kallades Långedragslinjen. År 1975 förlängdes fyran från Kungssten till Saltholmen och nian lades ned.Linje 9 har farsan berättat om. Den skall ha gått till Långedrag, och en av destinationskyltarna vittnade om detta. Fast då stod det Saltholmen, men i ljusblått och vitt.
Se ovan om vilka linjer som hade tvåfärgat. Elvan var grön och vit tror jag.Färgerna för Linje 10, 11, 13 och 14 är nya antar jag? Jag skulle kunna göra gissningen (med tanke på Lisebergslinjen) att man förr valde att ha tvåfärgat för tvåsiffrigt, och isåfall undrar jag (med släkt i Påvelund och Långedrag) vad 11:an hade för färg förr.
Den ursprungliga Mölndalslinjen hade nummer åtta. Fyran vände först vid Getebergsäng, sedan vid Elisedal och så vid Krokslätt (Lana). År 1952 lades åttan ner och fyran förlängdes till Möndal.Linje 4 till sist. Alltid Mölndals linje...eller? En gammal skylt tydde på detta.
Det här händer inte ofta Harald...Harald skrev:Ja, linjerna 7, 8 samt 10 och uppåt hade från början flerfärgade skyltar.
7:an var från starten brun och endast brun (även om den inte hette 7 då)
När spåret från Grönsakstorget till Vasaplatsen byggdes slogs dåvarande linje 14 (Vit med röd text) samman med linje 7 (brun med vit text) och kom då att få Brun-vita skyltar med en rödvit 7:a. Mot landala var destinationen till en början vit-röd och mot Kviberg Brun-vit.
Den linje som längst gått oändrad i dagsläget är linje 5 som går i samma spår sedan (hur är det) 1971 eller 72.
Därefter kommer väl 3:an och 9:an som inte ändrats sedan början av 1990-talet (1993 tror jag). Därefter är samtliga linjer omlagda på 2000-talet minst en gång.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
.
Någon av er kanske kan svara på när och varför man valde att ta bort de dubbelfärgade beteckningarna?
Jag förmodar att spårvägen för övrigt hade en "dålig period" när jag var liten (mina första intryck)
Då gick bara linje 1-7, och jag minns mycket väl att den lila 8:an tillkom runt 1986-1987. Angered-Centralstationen var sträckningen då, men den förlängdes senare till Sahlgrenska. Sedan tog det väl ytterligare ett tag innan man förlängde linje 8 till Tynnered. Kan det ha varit på slutet av nittiotalet tro? Inte långt därefter bytte väl 1 & 8 slutsträckning så att 8:an bara gick till Frölunda Torg istället. Kan detta ha varit 2002?
9:ans tillkomst var nog 1993. Då gick jag nämligen i femte klass, vilket var första gången jag åkte med en 9:a. Jag hade nog åkt M21 tidigare, men inte särskilt mycket, eftersom jag nyttjade 4:ans linje till nästan 100% då för tiden.
Så som jag minns det var linjesträckningarna så här runt 1985:
1.Tynnered - Östra Sjukhuset
2.Högsbotorp - Biskopsgården
3.Högsbotorp - Kålltorp
4.Saltholmen - Mölndal (min klassiker)
5.Länsmansgården - Torp (den enda som är konstant)
6.Kortedala - Guldheden
7.Sahlgrenska - Bergsjön
En fråga om :NORDOSTSTRÄCKNINGEN
Linje 6 & 7 (Gick sjuan från Svingeln via snabbspår till Gamlestaden?)
En sista fråga: Varför gick det inte spårvagnar till Angered mellan 19xx och 1986? Var det verkligen först -86 som man hade blivit klar med dubbelspår? *tvekar rejält*
Jag förmodar att spårvägen för övrigt hade en "dålig period" när jag var liten (mina första intryck)
Då gick bara linje 1-7, och jag minns mycket väl att den lila 8:an tillkom runt 1986-1987. Angered-Centralstationen var sträckningen då, men den förlängdes senare till Sahlgrenska. Sedan tog det väl ytterligare ett tag innan man förlängde linje 8 till Tynnered. Kan det ha varit på slutet av nittiotalet tro? Inte långt därefter bytte väl 1 & 8 slutsträckning så att 8:an bara gick till Frölunda Torg istället. Kan detta ha varit 2002?
9:ans tillkomst var nog 1993. Då gick jag nämligen i femte klass, vilket var första gången jag åkte med en 9:a. Jag hade nog åkt M21 tidigare, men inte särskilt mycket, eftersom jag nyttjade 4:ans linje till nästan 100% då för tiden.
Så som jag minns det var linjesträckningarna så här runt 1985:
3.Högsbotorp - Kålltorp
6.Kortedala - Guldheden
7.Sahlgrenska - Bergsjön
En fråga om :NORDOSTSTRÄCKNINGEN
Linje 6 & 7 (Gick sjuan från Svingeln via snabbspår till Gamlestaden?)
En sista fråga: Varför gick det inte spårvagnar till Angered mellan 19xx och 1986? Var det verkligen först -86 som man hade blivit klar med dubbelspår? *tvekar rejält*
Senast redigerad av Stefan_Brännström den tisdag 07 november 2006 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Det är väldigt lätt att måla två färger på en plåtskylt men väldigt svårt att göra ett exakt screentryck med maskin som ser ut så och som blir snyggt. Så enkelt är det.Stefan_Brännström skrev:Någon av er kanske kan svara på när och varför man valde att ta bort de dubbelfärgade beteckningarna?
Linje 8 (som grön-röd) gick från 1969 Polhemsplatsen-Alelyckan, Polhemsplatsen-Hjällbo, Polhemsplatsen-Storås och från 1970 Centralstationen-Angered. Den sträckan körde linje 8 fram till 1993 då den förlängdes till Sahlgrenska. 2002 Flyttades 8:an på sträckan mellan Valand och Chalmers så att den gick via Korsvägen och Chalmerstunneln, samtidigt förlängdes den från Sahlgrenska till Tynnered. 2003 drogs den i stället via Redbergsplatsen-Skånegatan och kortades till Frölunda.Stefan_Brännström skrev: Då gick bara linje 1-7, och jag minns mycket väl att den lila 8:an tillkom runt 1986-1987. Angered-Centralstationen var sträckningen då, men den förlängdes senare till Sahlgrenska. Sedan tog det väl ytterligare ett tag innan man förlängde linje 8 till Tynnered. Kan det ha varit på slutet av nittiotalet tro? Inte långt därefter bytte väl 1 & 8 slutsträckning så att 8:an bara gick till Frölunda Torg istället. Kan detta ha varit 2002?
6:an har däremot inte gått under hela 80-talet.
8:an blev lila i och med införandet av M21. Dvs den första kom 1984.
9:an tillkom, 8:an förlängdes och 1 & 3 bytte plats så att 1:an gick via domkyrkan istället för Valand och 3 via Valand istället för domkyrkan, det var 1993.Stefan_Brännström skrev: 9:ans tillkomst var nog 1993. Då gick jag nämligen i femte klass, vilket var första gången jag åkte med en 9:a. Jag hade nog åkt M21 tidigare, men inte särskilt mycket, eftersom jag nyttjade 4:ans linje till nästan 100% då för tiden.
//Tony
-
.
1984 var jag 3 år. Det enda jag minns angående åttan, är den nya färgen lila i spårvagnssammanhang. (som dessutom har kommit att bli min favoritfärg).
Den delade färgen dessförinnan, har jag helt enkelt glömt bort, och fått för mig att åttan inte fanns på 80-talet innan M21.
Vet du om det finns någon internetbild på åttans spårvagn från 1981-1983? Det hade varit intressant att se, vad jag bör ha sett någon gång från en barnvagn kanske
Den delade färgen dessförinnan, har jag helt enkelt glömt bort, och fått för mig att åttan inte fanns på 80-talet innan M21.
Vet du om det finns någon internetbild på åttans spårvagn från 1981-1983? Det hade varit intressant att se, vad jag bör ha sett någon gång från en barnvagn kanske

Satsa på Spårvägarna
Var den inte grön/lila? Tycker jag har sett det på en bild från 8:ans ändstation innan Hjällbo-förlängningen
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Re: .
Stefan_Brännström skrev: Så som jag minns det var linjesträckningarna så här runt 1985:
3.Högsbotorp - Kålltorp
6.Kortedala - Guldheden
7.Sahlgrenska - Bergsjön
Nej, det var nog snarare så här:
1.Högsbotorp - Östra Sjukhuset
2.Tynnered - Biskopsgården (Eketrägatan under lågtrafik?)
3.Frölunda - Kålltorp
4.Saltholmen - Mölndal
6.Kortedala - Guldheden
7.Sahlgrenska - Bergsjön
8:an har alltid varit grön/röd. Färgerna kommer ifrån linje 4 och 5 som den i samband med Mölndalslinjens öppnande "förlängde". Fyra är grön och fem är röd. Svårare än så är det inte. På samma sätt hade 9:an grön och blå lanterna eftersom den "förlängde" 3 och 4.Ivers1991 skrev:Var den inte grön/lila? Tycker jag har sett det på en bild från 8:ans ändstation innan Hjällbo-förlängningen
Med samma resonemang borde 7 varit röd och blå, men eftersom den inte gick till Örgryte så blev det inte så.... (Nä, så är det inte men 7:an går ändå inte riktigt att jämföra med de två andra)
//Tony
Den bästa kunskapen om utvecklingen fram till 1979 får du som sagt genom att läsa Stig Hammarssons bok. I början av 80-talet såg linjenätet ut så här:
1 (svarta skyltar) Högsbotorp-Järntorget-Valand-Vidkärr.
2. (gula skyltar) Tynnered-Annedal-Domkyrkan-Centralstationen-Biskopsgården (kvällar till Eketrägatan)
3 (blå skyltar) Frölunda-Majorna-Domkyrkan-Redbergsplatsen-Kålltorp
4 (gröna skyltar) Mölndal-Brunnsparken-Järntorget-Bangatan-Saltholmen (trafikerades inte kvällstid)
5 (röda skyltar) Torp-Korsvägen-Lilla Bommen-Länsmansgården
7 (bruna skyltar) Guldheden/Sahlgrenska-Domkyrkan-Redbergsplatsen-Bergsjön
8 (röd-gröna skyltar) Centralstationen-Angered
10 (blå-gula skyltar) Mölndal-Valand-Järntorget-Bangatan-Saltholmen (trafikerades endast kvällstid)
Linje 7 trafikerade både Guldheden och Sahlgrenska genom att tågen delades vid Vasa sjukhus. De två första vagnarna gick till Sahlgrenska och den sista till Guldheden. På återvägen kopplades de ihop igen vid Vasa sjukhus. På kvällarna var det enkelvagnar och då gick i stället varannan vagn till vardera ändstationen.
Detta upphörde år 1982. Då återinfördes nämligen linje 6 (brandgula skyltar) med sträckningen Guldheden-Domkyrkan-Redbergsplatsen-Kortedala.
År 1982 förlängdes även linje 1 till Östra sjukhuset.
Några år senare (1984 tror jag) fick Angeredsbanan dubbelspår mellan Polhemsplatsen och Gamlestaden. Därmed blev det möjligt att flytta över linje 7 dit så att man fick kortare restid från Bergsjön.
Någon gång i mitten på 80-talet infördes kvällstrafik på linje 4 varvid förstås linje 10 försvann.
År 1989 byggdes spåren mellan Sahlgrenska och Botaniska och linje 7 förlängdes till Tynnered samtidigt som linje 2 avkortades till Marklandsgatan. Sedan har man vantrat runt med ändstationerna för ettan, två och trean vid ett minst par tillfällen.
År 1993 återinfördes linje 9 (ljusblå skyltar) med sträckningen Kungssten-Majorna-Domkyrkan-Centralstationen-Angered. Då förlängeds även linje 8 via Valand till Sahlgrenska.
Sedan har även linjerna 1 och 3 fått byta körväg med varandra mellan Parkgatan och Brunnsparken.
Nu är vi alltså framme vid linjenätet som det såg ut när Kringen började byggas och därmed har vi nått det innevarande årtusendet och resten går jag inte in på.
1 (svarta skyltar) Högsbotorp-Järntorget-Valand-Vidkärr.
2. (gula skyltar) Tynnered-Annedal-Domkyrkan-Centralstationen-Biskopsgården (kvällar till Eketrägatan)
3 (blå skyltar) Frölunda-Majorna-Domkyrkan-Redbergsplatsen-Kålltorp
4 (gröna skyltar) Mölndal-Brunnsparken-Järntorget-Bangatan-Saltholmen (trafikerades inte kvällstid)
5 (röda skyltar) Torp-Korsvägen-Lilla Bommen-Länsmansgården
7 (bruna skyltar) Guldheden/Sahlgrenska-Domkyrkan-Redbergsplatsen-Bergsjön
8 (röd-gröna skyltar) Centralstationen-Angered
10 (blå-gula skyltar) Mölndal-Valand-Järntorget-Bangatan-Saltholmen (trafikerades endast kvällstid)
Linje 7 trafikerade både Guldheden och Sahlgrenska genom att tågen delades vid Vasa sjukhus. De två första vagnarna gick till Sahlgrenska och den sista till Guldheden. På återvägen kopplades de ihop igen vid Vasa sjukhus. På kvällarna var det enkelvagnar och då gick i stället varannan vagn till vardera ändstationen.
Detta upphörde år 1982. Då återinfördes nämligen linje 6 (brandgula skyltar) med sträckningen Guldheden-Domkyrkan-Redbergsplatsen-Kortedala.
År 1982 förlängdes även linje 1 till Östra sjukhuset.
Några år senare (1984 tror jag) fick Angeredsbanan dubbelspår mellan Polhemsplatsen och Gamlestaden. Därmed blev det möjligt att flytta över linje 7 dit så att man fick kortare restid från Bergsjön.
Någon gång i mitten på 80-talet infördes kvällstrafik på linje 4 varvid förstås linje 10 försvann.
År 1989 byggdes spåren mellan Sahlgrenska och Botaniska och linje 7 förlängdes till Tynnered samtidigt som linje 2 avkortades till Marklandsgatan. Sedan har man vantrat runt med ändstationerna för ettan, två och trean vid ett minst par tillfällen.
År 1993 återinfördes linje 9 (ljusblå skyltar) med sträckningen Kungssten-Majorna-Domkyrkan-Centralstationen-Angered. Då förlängeds även linje 8 via Valand till Sahlgrenska.
Sedan har även linjerna 1 och 3 fått byta körväg med varandra mellan Parkgatan och Brunnsparken.
Nu är vi alltså framme vid linjenätet som det såg ut när Kringen började byggas och därmed har vi nått det innevarande årtusendet och resten går jag inte in på.
-
Linje 10 mot Saltholmen
10:an mot Saltholmen försvann under 1984 stod det på någon annan tråd. Det stämmer säkert, i december flyttade min familj till Påvelund, och jag är stensäker på att enbart 4:ans linje gick mot Saltholmen då.
Synd dock att man aldrig fick vara med om 10:ans blågula linje.
Det kanske föll sig så att 10:an togs bort samtidigt som 8:an blev lila och M21 infördes? Man brukar ju inte ändra på linjekartan flera gånger per år precis.
Men som sagt...bilder på 8:an innan dubbelfärg försvann helt 1984, och även 10:an (gärna på Saltholmens vändhållplats) från 1980-1984 vore trevligt att se.
Synd dock att man aldrig fick vara med om 10:ans blågula linje.
Det kanske föll sig så att 10:an togs bort samtidigt som 8:an blev lila och M21 infördes? Man brukar ju inte ändra på linjekartan flera gånger per år precis.
Men som sagt...bilder på 8:an innan dubbelfärg försvann helt 1984, och även 10:an (gärna på Saltholmens vändhållplats) från 1980-1984 vore trevligt att se.
Satsa på Spårvägarna
Re: Linje 10 mot Saltholmen
Åttan blev inte lila 1984. Den M21 som levererades 1984 var en prototypvagn och den trafikerade huvudsakligen linje 6. Serieleveransen av M21 började i slutet av 1986 och M25 med röd-gröna skyltar trafikerade linje 8 åtminstone ett år till. När färgen på linjekartan ändrades är jag inte säker på. Mest troligt är att det var 1989 när sjuan förlängdes.Stefan_Brännström skrev: Det kanske föll sig så att 10:an togs bort samtidigt som 8:an blev lila och M21 infördes? Man brukar ju inte ändra på linjekartan flera gånger per år precis.
-
Jag får försöka...
Jag försöker dra mig till minnes när jag garanterat såg en lila åtta.
Det måste ha varit i alla fall innan jag började skolan (hösten 1988).
Skulle gissa på att jag såg en lila åtta för första gången åtminstone 1987.
Vi var med dagis och tittade inne i en M21 en gång i tiden, då fick man ett klistermärke med en sådan på (5:an mot Torp). Ni som var vuxna redan då minns säkert dom här souvenirerna bättre. Den här vagnen stod i den vagnhall som ligger mot Turionhuset. Kan det ha vart 1986 kanske?
Det finns förresten ingen bok som sammanfattar alla linjeomdragningar och färgskiften efter 1979 fram till 2000 åtminstone? Annars är det väl dags för författaren att göra en nyupplaga, om han inte har gått bort vill säga.
Vi var med dagis och tittade inne i en M21 en gång i tiden, då fick man ett klistermärke med en sådan på (5:an mot Torp). Ni som var vuxna redan då minns säkert dom här souvenirerna bättre. Den här vagnen stod i den vagnhall som ligger mot Turionhuset. Kan det ha vart 1986 kanske?
Det finns förresten ingen bok som sammanfattar alla linjeomdragningar och färgskiften efter 1979 fram till 2000 åtminstone? Annars är det väl dags för författaren att göra en nyupplaga, om han inte har gått bort vill säga.
Satsa på Spårvägarna
Re: Jag får försöka...
Nejdå, han lever. Han har i allafall varit på jobbet idagStefan_Brännström skrev:Det finns förresten ingen bok som sammanfattar alla linjeomdragningar och färgskiften efter 1979 fram till 2000 åtminstone? Annars är det väl dags för författaren att göra en nyupplaga, om han inte har gått bort vill säga.

Det finns en viss redogörelse för linjer 1/2 och 7 som är något år gammal. Dessa linjer (inklusive Hästspårvägen, men där har inga förändringar gjorts sedan 1902 så de är redogjorda för i ZLoM) har nämligen fått s.k. linjehäften. Tyvärr är det för få av er som köper dessa så just nu ser framtiden lite dyster ut för en fortsättning. (Därmed är det även lite dystert vad gäller en nyproduktion av ZLoM)
Skrifterna finns bl.a. på Tidpunkten, eller "Västtrafik Kundtjänst" som det numera heter.
//Tony
- trafikbefäl
Re: Jag får försöka...
Så länge vi körde M 25 på linje 8 var skyltarna röd/gröna. M 21 gjorde sin entré på linje 8 under sommaren/tidig höst 1988.Stefan_Brännström skrev:Jag försöker dra mig till minnes när jag garanterat såg en lila åtta.
-
det är något som inte stämmer med mitt minne
Kan det vara så att 8:ans linje gjorde ett uppehåll något eller några år?
Jag har ett sådant starkt intryck av att det första jag "registrerade" var linjer upp till brun 7, och att lila 8 tillkom.
Det här med grön/röd 8 känns väldigt avlägset. Eller stod den linjen kanske inte med på linjekartorna? Någonting är det iaf.
Åren 1986-1988 ungefär. Eller är det som nu att åttan helt enkelt utgick under sommaren av någon anledning?
Jag har ett sådant starkt intryck av att det första jag "registrerade" var linjer upp till brun 7, och att lila 8 tillkom.
Det här med grön/röd 8 känns väldigt avlägset. Eller stod den linjen kanske inte med på linjekartorna? Någonting är det iaf.
Åren 1986-1988 ungefär. Eller är det som nu att åttan helt enkelt utgick under sommaren av någon anledning?
Satsa på Spårvägarna
Re: det är något som inte stämmer med mitt minne
Nej, åttan var den enda spårvagnslinjen till Angered innan nian startade 1993, så den hade aldrig något längre uppehåll på den tiden. Den hade lite problem med att komma igång, men det var 1969 och sedan har den gått hela tiden, möjligen med kortare avbrott för banarbete. Det är först i det nuvarande linjenätet som den är inställd på sommaren. Eftersom den gick utmed järnvägen och kom in på gatunätet först vid Polhemsplatsen samt vände vid Drottningtorget så var den inte speciellt synlig i stan. Det kan vara orsaken till att du inte noterade den.
-
Hmm...
Jag trodde man byggde sträckningen utanför GP på 90-talet. Den mellan kanalen och snabbspåret. Eller vad fasen, jag minns ju hur dom byggde och ändrade där, varpå spårvagnar började trafikera där. Har den sträckan varit tillfälligt otrafikerad mellan 80-90 tal?
Gick inte linje 7 och 8 snarare ut på snabbspåret från Svingeln? Där fanns det väl en överfart om jag inte minns fel?
Gick inte linje 7 och 8 snarare ut på snabbspåret från Svingeln? Där fanns det väl en överfart om jag inte minns fel?
Satsa på Spårvägarna