Fuskåkning->Bedrägligt beteende

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Fuskåkning->Bedrägligt beteende

Inlägg av 2763 »

Detta skulle kanske höra in under lokaltrafik, men jag väljer att lägga det här i alla fall...

Två 42:åringar, en av respektive kön har åtalats vid Göteborgs tingsrätt för bedrägligt beteende enligt GöteborgsMetro.

Mannen har åkt fast sex gånger och inte någonsin betalat någon av de förelägganden han fått a 600 kr.

Kvinnan har åkt fast fem gånger och har inte heller erlagt sina straffavgifter.

Påföljden för bedrägligt beteende varierar från Böter till sex månaders gallerskakning.

Sådana åtal sker ett tjugotal gånger per år för göteborgstrafikens räkning.

I en artikel aldeles intill meddelas att fuskåkandet varje år kostar västtrafik 3,5MSEK bara i obetalda straffavgifter. En av orsakerna är att de som ertappas ofta har så svag ekonomi att de inte har möjlighet att betala böterna. Det diskuteras i artikeln om gymnasieungdomar, men eftersom de är under 18 så har väl föräldrarna fortfarande förmyndarskap över dem????

/Tony
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Det hör väl kanske inte hit, men jag blev mycket full i skratt under jubeleumsdagarna då vi hade 0-taxa då en "något sleten" herre blev rätt så nervös då en (den dagen arbetslös) kontrollant med gröna jackan under armen klev på vagnen... de båda kände tydligen varandra...
Den "fukåkande" hade under någon slags genomskinlig förevändning bytt från motorvagnen till släpet vid Vasa/Viktoriagatan och "kontrollanten" hade varit funktionär hos GS vid Stora Teatern och skulle bara hemåt.

Annars händer det, det vet ju både Tony och jag att man även försöker fuskåka på Ringlinens vaganar, sålunda har vi fått tillrättavisa en del och bett andra stiga av på nästa hållplats. Det där tricket med "kan du växla en tusenlapp" går inte hem längre, eller att försöka gömma sig längst bak på M23:ornas plattformar... inte heller går det att åka speciellt långt på 507´s fotsteg, då blir det "plingelingeplineling".

Bj.
Vadå jag dyster?
PerGH
Inlägg: 75
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 21:38

Re: Fuskåkning->Bedrägligt beteende

Inlägg av PerGH »

TonyM skrev:.

I en artikel aldeles intill meddelas att fuskåkandet varje år kostar västtrafik 3,5MSEK bara i obetalda straffavgifter. En av orsakerna är att de som ertappas ofta har så svag ekonomi att de inte har möjlighet att betala böterna. Det diskuteras i artikeln om gymnasieungdomar, men eftersom de är under 18 så har väl föräldrarna fortfarande förmyndarskap över dem????

/Tony
Att man är omyndig betyder inte att föräldrarna har ansvar för de skulder man drar på sig.

Sen är det så att avgiften inte försvinner bara för att den inte betalas nu. Denna skuld lever kvar och frodas (dvs växer) tills dess den betalas eller preskriberas (vilket kan undvikas). Bevakar man dessa kan man således komma tillbaka senare när personen fått en inkomst och plocka av honom pengarna.

För övrigt tycker jag det är bra att Västtrafik nu går vidare. Åtminstone i Stockholm uppfattas det som mer eller mindre riskfritt att fuskåka och åker man fast så springer man bara där ifrån. Ett antal domar för bedrägligt beteende lär nog ha viss effekt. Det är skillnad mellan att förlora 600 kr och att släpas inför tinget och dömas till dagsböter (med registeranteckningar etc.). Det är bara att hoppas att SL tar efter.
Skriv svar