Snabbare spårvagnstrafik i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Martin skrev:
mats skrev: Nej, naturligtvis inte, men jag har också sett och även läst siffror på att personbilarna är de fordon som tar absolut mest plats genrellt sett i trafiken. Att bara bli av med dessa och låta bussar, lastbilar och liknande korsa spårvägar & co i plan skulle vara en klar vinst.

Tänk om man t.ex. hypotetiskt kunde gräva ner biltrafiken som går i öst-västlig riktning strax öster om hagakyrkan, och låta bussar, lastbilar samt bilar som svänger eller kör i nordsydlig riktning 'bli kvar', då skulle man garanterat förbättra för spårvägstrafiken. Nu är det här exemplet i praktiken inte så jättebra eftersom man ändå tänkt bygga en helt ny spårväg mellan järntorget och lilla torget, och det är säkert extra krångligt att gräva ner biltrafik så nära kanalen och det är säkert svårt att få plats med ramper upp/ned på ett trafiksäkerhets sätt o.s.v., men själva principen är nog inte så tokig.

Längs vanliga motorvägar är det ibland planerat så att extra höga transporter måste köra av+på avfarterna där någon lokal väg korsar motorvägen på en bro. Jag minns när man byggde motorvägen på sträckan Örebro-Arboga, innan alla av/påfarter var färdiga så hade man rätt rejäla sänkningar på vägbanan på motorvägen under varje bro. Jag utgår från att de sänkningarna var till för att extra höga fordon skulle kunna komma fram.
Det blir ett styvt jobb för bärgare och räddningsfordon som ska baxa ut fastkilade fordonsvrak ur tunnelmynningarna, och då samtidigt leda om trafiken från den avstängda tunneln :wink:

Skämt åsido, jag tror aldrig man kan få ekonomi i ett projekt med tunnel med frihöjd under standard (4,7m(4,5m är max fordonshöjd plus 2dm marginal)). Betänk att en "cut and cover" tunnel med 2,5m frihöjd strax under gatunivå leder till lika stora VA-omläggningsarbeten som en standardhöjdstunnel gör. Investerar man så stora summor i stadens infrastruktur som en tunnel (oavsett frihöjd), vill man nog att så många trafikanter som möjligt väljer den (både tung och lätt trafik).
Ja - och detta är inte de enda problemen med en tunnel endast för "lätt" trafik. Var skall den tunga trafiken gå? varför skall du ha dubbel infrastruktur? Leder du bara ner personbilstrafiken så får du kvar yttrafik som kräver nästan lika mycket utrymme som innan.

Så om man väljer att sänka den kvarvarande stora innerstadsleden i Allén en våning ner så bör man se till att få väl anpassad för all trafik.
Orsaken till att man vill bygga om ett trafiksystem är väl oftast att systemet är för hårt belastat. Att plocka bort säg 80% av alla fordon som bland annat kommer i konflikt med kollektivtrafiken torde göra att det går mycket smidigare för kollektivtrafiken att komma fram även om man nu har 20% av trafiken kvar.

Jämför göteborgs centrum 1950 med 1965 typ :) (påhittade årtal, jag har inte en aning om ifall 1950 hade 20% så många bilar som man hade 1965, men tror att denna vilda gissning inte är helt galen. om den är fel så byt ut årtalen mot andra mer passande).
Stefan_Brännström

Direktsträckningar

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det finns ingen möjlighet då, att anlägga separata snabbspår under marken, i tunnelbanestil.

Till exempel skulle man då kunna gräva ett tunnelsystem där vagnarna hade möjlighet att vända i samma vändspår under Brunnsparken (Brunnsparken-Saltholmen) samt (Brunnsparken-Mölndal) och (Brunnsparken-Volvo Torslanda) t.ex.

Inga hållplatser på vägen (eller möjligen en enda. Kanske Kungssten, Lana och Eketrägatan)

Tunnlarna stör inte den nuvarande trafiken nämnvärt, det måste gå snabbt som fan att åka spårvagn mellan Brunnsparken och Saltholmen om det går i 60 km/h i en RAK tunnel hela vägen.

Vagnarna skulle kunna tituleras SNABBVAGN och använda A1, A2, A3... som linjebeteckning. Färger kanske inte vore någon större idé under marken. Fast jag vet inte... Man kunde iofs använda vit motsvarande 1, A1 och på samma sätt gul till A2 och blå till A3. Eventuellt grön till A4.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M

Re: Direktsträckningar

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:Det finns ingen möjlighet då, att anlägga separata snabbspår under marken, i tunnelbanestil.

Till exempel skulle man då kunna gräva ett tunnelsystem där vagnarna hade möjlighet att vända i samma vändspår under Brunnsparken (Brunnsparken-Saltholmen) samt (Brunnsparken-Mölndal) och (Brunnsparken-Volvo Torslanda) t.ex.

Inga hållplatser på vägen (eller möjligen en enda. Kanske Kungssten, Lana och Eketrägatan)

Tunnlarna stör inte den nuvarande trafiken nämnvärt, det måste gå snabbt som fan att åka spårvagn mellan Brunnsparken och Saltholmen om det går i 60 km/h i en RAK tunnel hela vägen.

Vagnarna skulle kunna tituleras SNABBVAGN och använda A1, A2, A3... som linjebeteckning. Färger kanske inte vore någon större idé under marken. Fast jag vet inte... Man kunde iofs använda vit motsvarande 1, A1 och på samma sätt gul till A2 och blå till A3. Eventuellt grön till A4.
Om man grovt räknar på avstånden för bilfärd som kartor.eniro.se visar så är det knappt 12km saltholmen-brunnsparken och drygt 8km brunnsparken - mölndals bro. Tillsammans blir det ungefär 20km. Om man istället kollar på snabbast väg mölndals bro - saltholmen så blir det bara 14km över frölunda.

Om man söker på västtrafiks hemsida så ser man att resan mölndal-saltholmen tar nästan en timma, men man kan också se att om man kapar bort bytestiderna genom att köra bussar direkt och med snabbareb byte till/från spårvagn i kungssten så skulle det kunna gå på en dryg halvtimma med alla stopp som bussarna gör idag. Kör en "snabbbuss" så är man nog nere på under en halvtimma.

Visst är idén med snabbtunnlar intressant men jag tror det finns billigare lösningar.

I exemplet mölndal-saltholmen så känns det vettigare att bygga spår längs frölundagatan i mölndal, vidare längs söderleden - järnbrottsmotet - västerleden mot frölunda och sen antingen bygga spår vidare för anslutning mot saltholmenlinjen eller mer sannolikt låta folk åka buss den vägen. Vid järnbrottsmotet ansluter man spår söderut (delvis) längs säröbanans gamla sträckning eller nåt sånt.

Om man tittar på lite andra förbindelser så vore väl en eller flera nya spårförbindelser över älven en riktigt vettig investering? Om man kunde få till spår över älvsborgsbron så har man ett helt annat läge, då skulle man kunna konvertera en del av stombuss 16 till spårväg och ansluta på älvsborgsbron, och man skulle garanterat fortsätta spårvägexemplet ovan från frölunda för att kunna nå älvsborgsbron...

Jag tycker att man behöver inte stirra sig blind på att alla vagnar "måste" gå genom brunnsparken...

Det går faktiskt att få fram plats att bygga spår i ytläge.

Om man absolut vill köra hyffsat centralt så kan man återuppliva den urgamla planen att dra spår i Nya Allén. Det går säkerligen att anlägga dubbelspår i mitten av Allén utan att behöva såga ner några träd, och cykelbanorna går säkerligen att klämma in nånstans de med.
Stefan_Brännström

Tanken

Min tanke var inte att folk skulle resa från Mölndal till Saltholmen, utan framförallt att man skulle resa mellan olika destinationer och Brunnsparken, och vinna tid på den sträckan.

Reser man sedan vidare till en annan "ytterpunkt" i mitt förslag nedan blir det en V-formad sträckning som man inte tjänar så mycket på kanske. Emellertid kanske känslan av snabbspår kontra vanliga, locka folk att åka snabbvagn ändå.

Här har jag låtit det gå spikrak tunnel från Brunnsparken till olika lämpliga destinationer. Notera att jag föreslår en linje till Partille (A1) , men med mellanstation: Östra Sjukhuset. Borde kunna gå att dra relativt rakt.

Samma sak med (A2) Volvo Torslanda som kan ha en hållplats vid Eketrägatan, som ligger i rak linje med Brunnsparken-Volvo T.

För linje A11 föreslår jag Kungssten eller Mariaplan som mellanhållplats.

För A7, Frölunda eller Marklandsgatan.

För A12 till Kärra är väl Backa lämplig mellanhållplats.

A4: Lana

A8: Hjällbo

Bild

Samtidigt skall dock sägas att behovet av direktlinjer förmodligen inte är så stort. Det kanske räcker t.o.m. med endast A11...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det där ser dyrt ut att bygga :)

Linje A1 bör väl använda det nuvarande snabbspåret och så kan man gott lägga en bytespunkt vid gamlestadstorget när man ändå är i farten.

A8 känns inte sådär värst motiverad, jag tror man tjänar väldigt kort tid på att skippa de stopp som redan finns idag, för jag antar att du inte tänker dig två tunnlar under älven för denna bana?

Jag tror i alla fall på att snabba upp trafiken genom att bygga fler kringleder och fler 'snabbspår' i ytläge...
Stefan_Brännström

Nej

Skall man gå efter A8:n på min karta dras tunnel nummer 2 nästan längs med och under älven en bra bit. Låter som ett fruktansvärt onödigt bygge faktiskt.

Kunde man kanske dra en hängvagn längs med Torgny Segerstedtsgatan och vidare längs rak väg in mot stan så kanske man har en annan lösning för båtresenärerna.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Varför vill du föreslå A1 och A4, de finns ju i praktiken redan, kallas för Alingsås och Kungsbackapendeln.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
CS

Inlägg av CS »

Ärade Göteborgare!

Som utsocknes har jag inte jättekoll på spårvägen i Götet men jag kan ge lite intryck från en spårvagnsresa med linje 6 från Chalmers till Drottningtorget. Med reservation för platsnamnen och andra fel.

Wavrynskys plats sakta in, ut och över.
Rulla på ned mot Sahlgrenska
sakta i växelkomlexet in på bron över Säröleden
sakta i växelkomplexet Änggården norra
Linnéplatsen, sakta genom växlar och någon trafiksignal för att komma över vägen.
rulla på ned mot Järntorget.
In på Järntorget, trafiksingal
ut från Järntoget till Södra allén, trafiksignal
byta sida på Södra allén, trafiksignal
svänga vänster in på Viktoriagatan, trafiksignal
o.s.v.

Min poäng :idea: är att jag tycker det verkar vara många, många små "Langsamfahrstellen" på GS som drar ned medelhastigeten. trots att nätet i stor utsträckning är kollektivkörfält eller egen banvall.

I Stockholms mer Light railbetonade spårsystem är det snarare 40/50 i frekvent använda sidotågvägar och 80 på rakan genom växelpartier.

Sedan är ju trafiksignaler ett bra sätt att få ner åkhastigheten vilket även kan studeras på Stockholms tvärbana.

På snabbspåren mot Angered och Bergsjön finns väl någon form av linjeblockering men ändå kör man 60 där. I Oslo kör man 70, visserligen med glesare trafik, men i bland utan linjeblockering.

Hur är det då egentligen ni som upplever den Göteborska spårvägen dagligen :?:

mvh CS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

CS skrev:Ärade Göteborgare!

Min poäng :idea: är att jag tycker det verkar vara många, många små "Langsamfahrstellen" på GS som drar ned medelhastigeten. trots att nätet i stor utsträckning är kollektivkörfält eller egen banvall.
Med undantag för Parkgatan och Linnégatan så vill jag nog säga emot dig. Gatuspår plockar förvisso ned hastigheten på trafiken i växlar och signalreglering sinkar mycket riktigt.

Parkgatan är det i dagsläget mest kritiska snittet i trafikapparaten. Med alla korsningar och konflikter med övrig trafik.

Beakta att i de miljöer som du beskrivit ovan kör man i dagsläget (med undantag för DjL) i Stockholm 30km/h som max, i Göteborg är det 50 km/h som gäller.
CS skrev: På snabbspåren mot Angered och Bergsjön finns väl någon form av linjeblockering men ändå kör man 60 där. I Oslo kör man 70, visserligen med glesare trafik, men i bland utan linjeblockering.
Linjeblockering finns i dagsläget ingenstans på spårvägsnätet. Därför kör vi 60.

//Tony
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

CS skrev:Ärade Göteborgare!

Som utsocknes har jag inte jättekoll på spårvägen i Götet men jag kan ge lite intryck från en spårvagnsresa med linje 6 från Chalmers till Drottningtorget. Med reservation för platsnamnen och andra fel.

Wavrynskys plats sakta in, ut och över.
Rulla på ned mot Sahlgrenska
sakta i växelkomlexet in på bron över Säröleden
sakta i växelkomplexet Änggården norra
Linnéplatsen, sakta genom växlar och någon trafiksignal för att komma över vägen.
rulla på ned mot Järntorget.
In på Järntorget, trafiksingal
ut från Järntoget till Södra allén, trafiksignal
byta sida på Södra allén, trafiksignal
svänga vänster in på Viktoriagatan, trafiksignal
o.s.v.
Fast det här är ju delvis en sträcka som mestadels används för / passar till "lokala" resor. Det kan hända att sträckan sahlgrenska - linneplatsen alltid får lägst prioritet i växlarna och trafik till/från marklandsgatan både till/från sahlgrenska och till/från linnéplatsen har högre prioritet?
CS skrev:Min poäng :idea: är att jag tycker det verkar vara många, många små "Langsamfahrstellen" på GS som drar ned medelhastigeten. trots att nätet i stor utsträckning är kollektivkörfält eller egen banvall.
Ja, det beror väl delvis på att man kanske inte kan kollektivtrafikprioritera bättre i trafikljus o.s.v.... en orsak är väl också att trafiken är nog tätare här än i stockholm, vilket också är en orsak till att man inte kan kollektivtrafikprioritera likadant. Med 10min-trafik så kan man bryta övrig trafik så fort en vagn dyker upp, medan om vagnarna går tätare än varanann minut så måste vagnen verkligen vara klar att köra när den får körsignal, annars lär prioriteringen korka upp övrig trafik för mycket...
CS skrev:I Stockholms mer Light railbetonade spårsystem är det snarare 40/50 i frekvent använda sidotågvägar och 80 på rakan genom växelpartier.
Men så är det väl inte i gatuspåren i östra delarna av tvärbanan o.s.v.?
CS skrev:Hur är det då egentligen ni som upplever den Göteborska spårvägen dagligen :?:
Olika beroende på var man bor. Om man nästan bara har snabbspåret mellan sig och centrum så är spårvägen väldigt bra, om man däremot kommer från tynnered-frölunda-högsbo och måste häcka på gatuspåren som går sakta genom halva stan innan man når centrum så är det inte så skoj...

saltholmengrenen är en trevlig sommarutflyktsgren :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:Varför vill du föreslå A1 och A4, de finns ju i praktiken redan, kallas för Alingsås och Kungsbackapendeln.
Om 100 år så är de också säkert bra alternativ för att åka t.ex. partile - östra sjukhuset. Att som idag ha en pendeltågstation vid munkebäckmotet är väl nästan lika vettigt som det är att ge en cykel till en fisk? :)

Om 100 år får vi kanske också så fiffigt att man inte behöver i värsta fall gå uppåt en halv kilometer för att byta mellan pendeltåg (spår 16, vagn/sittplats längst österut som extremfall) och spårvagn vid centralen...
Användarens profilbild
Martin

Re: Tanken

Inlägg av Martin »

Stefan_Brännström skrev:Min tanke var inte att folk skulle resa från Mölndal till Saltholmen, utan framförallt att man skulle resa mellan olika destinationer och Brunnsparken, och vinna tid på den sträckan.

Reser man sedan vidare till en annan "ytterpunkt" i mitt förslag nedan blir det en V-formad sträckning som man inte tjänar så mycket på kanske. Emellertid kanske känslan av snabbspår kontra vanliga, locka folk att åka snabbvagn ändå.

Här har jag låtit det gå spikrak tunnel från Brunnsparken till olika lämpliga destinationer. Notera att jag föreslår en linje till Partille (A1) , men med mellanstation: Östra Sjukhuset. Borde kunna gå att dra relativt rakt.

Samma sak med (A2) Volvo Torslanda som kan ha en hållplats vid Eketrägatan, som ligger i rak linje med Brunnsparken-Volvo T.

För linje A11 föreslår jag Kungssten eller Mariaplan som mellanhållplats.

För A7, Frölunda eller Marklandsgatan.

För A12 till Kärra är väl Backa lämplig mellanhållplats.

A4: Lana

A8: Hjällbo

Bild

Samtidigt skall dock sägas att behovet av direktlinjer förmodligen inte är så stort. Det kanske räcker t.o.m. med endast A11...
Du får det att låta som om 11:an till Saltholmen vore den hårdas trafikerade linjen i Göteborg! Sanningen är ju snarare den motsatta. OK jag vet av egen erfarenhet att vagnarna sommartid till Saltholmen ofta är fullsatta, men vintertid är det ju glest i sätena efter Kungssten.

För att motivera en tunnel ut till saltholmen förmodar jag att det krävs en befolkning på ca 200 000 invånare på öarna i södra skärgården, och då är det väl lika bra att spränga sig vidare ut till Brännö och Styrsö när man ändå håller på. :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström

.

Mats: Om man gör slag i saken av planerna att dra ett spårvagnsspår österut genom Gullbergsvass, borde väl en eventuell hållplats kunna uppföras bredvid SWEBUS hållplats. Det skulle ge ett trevligare gångavstånd för Kungsbackaresenärer, men särskilt om man kunde öppna en gångväg genom/öster om SJ:s facilitet som ligger intill (öster om) parkeringen som ligger bakom Bussterminalen.

Sen kan jag väl tycka att SWEBUS hållplats är ganska kass som den är nu. Mellan bussterminalen och SWEBUS hållplats är det bar himmel, och det finns inte ens väntkurar väl på platsen. Det har funnits någon ditställd buss som man kan gå in i och vänta i, men jag förespråkar väl att man bygger en kulvert från bussterminalen till SWEBUS hållplats, och att kulverten kommer upp i en mindre terminalsbyggnad på kanske 50 m2? På vintern kan det blåsa en hel del i Göteborg, och tågområdet läar inte precis heller.

Martin: Jag ser väl A11 lösningen som en sommartunnel. Förvisso skulle man under övriga årstider kunna ha tätt påföljande snabbvagnar för skolungdom, under morgonen så att de hamnar med jämt mellanrum. Vagn 1 startar från Saltholmen och från Käringberget kan sedan en hänga på strax efter, och så nummer tre i Kungsten, och en fjärde från Mariaplan kanske. Problemet i fallet är väl att alla skolor inte ligger vid Centralstationen, utan tvärtom närmare Domkyrkan och Järntorget, men ok...vi kör två avsläpp där då, sedan körs vagnarna direkt till Saltholmen efter vändning och tar en omgång ungdomar till 8:10 från Saltholmen, 8:25 från Käringberget, o.s.v...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Det är aldrig fel att ha visioner, men en "sommartunnel" kan jag garantera aldrig kommer byggas av den enkla anledningen att den kommer vara outnyttjad 10 av årets 12 månader. För övrig trafik till Saltholmen räcker dagens spår utmärkt (iaf från Järntorget och västerut)

Tidigare har man här på forum kunnat läsa om planer på nedläggning av spåren mellan Kungssten och saltholmen då resandeunderlaget inte motiverar spårvagn. Nu lär väl spåren ligga kavr eftersom de redan ligger där, men sträcka är (om inte jag minns fel) den med mist resenärer i hela spårvägssystemet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M

Re: .

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:Mats: Om man gör slag i saken av planerna att dra ett spårvagnsspår österut genom Gullbergsvass, borde väl en eventuell hållplats kunna uppföras bredvid SWEBUS hållplats. Det skulle ge ett trevligare gångavstånd för Kungsbackaresenärer, men särskilt om man kunde öppna en gångväg genom/öster om SJ:s facilitet som ligger intill (öster om) parkeringen som ligger bakom Bussterminalen.

Sen kan jag väl tycka att SWEBUS hållplats är ganska kass som den är nu. Mellan bussterminalen och SWEBUS hållplats är det bar himmel, och det finns inte ens väntkurar väl på platsen. Det har funnits någon ditställd buss som man kan gå in i och vänta i, men jag förespråkar väl att man bygger en kulvert från bussterminalen till SWEBUS hållplats, och att kulverten kommer upp i en mindre terminalsbyggnad på kanske 50 m2? På vintern kan det blåsa en hel del i Göteborg, och tågområdet läar inte precis heller.
Den där "fjärrbusshållplatsen" (även t.ex. säfflebussen använder den, så swebus är inte ensamma) är ärligt talat riktigt uselt byggd. En usel grej är att det går en cykelbana invid hållplatserna...
Stefan_Brännström

Helsingborgs busscentral

Tänker på Helsingborgs centrala busshållplats, som är en inomhusvariant (inte intim, mest som att vara inne i ett P-hus), kanske kunde statuera förebild för en eventuell framtida utbyggnad av Nils Ericson?

Då tänker jag mig att förebilden mest gäller bussarnas plan, som nu är i ett plan.

Framtiden kunde se ett ytterligare bussplan byggas ovanpå det nuvarande, och att man inomhus byggde en andravåning längs västra sidan, och fick hållplatser där också.

Inte för att NE känns för liten nu, men att expandera norrut blir ju knepigt om man inte tänker riva Shell-macken.
Satsa på Spårvägarna
Ekonomisk

Re: Helsingborgs busscentral

Inlägg av Ekonomisk »

Stefan_Brännström skrev:Tänker på Helsingborgs centrala busshållplats, som är en inomhusvariant (inte intim, mest som att vara inne i ett P-hus), kanske kunde statuera förebild för en eventuell framtida utbyggnad av Nils Ericson?
Om du tänker på Knutpunkten, så är det lika intimt som ett mörkt, sunkigt parkeringshus.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Var det ingen alls som tände på min idé: att gräva ner bilarna istället för spåren? Att köra 70 km/h på ytan är väl roligare än att göra det i tunnel även för spårvagnsförare? Fast Götatunneln är ju trevlig att köra bil i förstås så man gör två flugor på smällen - trevligare för bilisterna och trevligare för kollektivtrafiken!
Reimersholme71 skrev:Vad sägs om att förlänga Götatunneln?

Säg att man nere i berget under Stora Hamnkanalen grenar av en fortsättning på tunneln som går i berget under Masthugget och Majorna till Älvsborgsbron, med avfarter vid Gamla Amiralitetsvarvet (Fiskhamnsmotet) och Kustens varv (Klippan/tysklandsterminalen) och till Dag Hammarskjöldsleden kanske. Då får man bort hela trafikleden längs älven (inte bara vid Lilla Bommen och Packhuset) och kan lägga ett snabbspår med ett begränsat antal stopp från Kungssten till Järntorget och vidare till Lilla Bommen.

Kanske går ett sådant snabbspår till och med att sätta ihop med ett annat snabbspår från Mölndal/Åby via Frölunda? :D
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:Var det ingen alls som tände på min idé: att gräva ner bilarna istället för spåren? Att köra 70 km/h på ytan är väl roligare än att göra det i tunnel även för spårvagnsförare? Fast Götatunneln är ju trevlig att köra bil i förstås så man gör två flugor på smällen - trevligare för bilisterna och trevligare för kollektivtrafiken!
Reimersholme71 skrev:Vad sägs om att förlänga Götatunneln?

Säg att man nere i berget under Stora Hamnkanalen grenar av en fortsättning på tunneln som går i berget under Masthugget och Majorna till Älvsborgsbron, med avfarter vid Gamla Amiralitetsvarvet (Fiskhamnsmotet) och Kustens varv (Klippan/tysklandsterminalen) och till Dag Hammarskjöldsleden kanske. Då får man bort hela trafikleden längs älven (inte bara vid Lilla Bommen och Packhuset) och kan lägga ett snabbspår med ett begränsat antal stopp från Kungssten till Järntorget och vidare till Lilla Bommen.

Kanske går ett sådant snabbspår till och med att sätta ihop med ett annat snabbspår från Mölndal/Åby via Frölunda? :D
Varför skulle vi tända på den idén? Det var ju tanken från första början, men Stena Line som har långtidsavtal på kajen satte käppar i hjulet. Det gjordes ganska stora artiklar om detta i GP härom året.

Vad som däremot skulle hjälpa till rejält vore faktiskt att gräva ner leden genom Allén, samt sprängkullsgatan/Övra husargatan en våning. Det skulle verkligen lämna tillbaka en vacker del av staden till Göteborgarna.

Om man nu skall göra Bussterminal - Varför skall man tå ta dyr mark i anspråk? Titta på Kampens bussterminal i Helsingfors - Under jord med hela kittet! Till skillnad från nya Knutpunken (som anläggningen i Helsingborg heter, den är namngiven efter Knutpunkten som idag fått byta namn till "Biblioteket". Knutpunkten var navet i Helsingborgs stads spårvägar och nav är väl precis vad Nya knutpunkten också är med Tåg, Buss och Färjor på ett och samma ställe.

Jag vet också att väldigt få använder "Nya" före knutpunkten idag, men så var det från början, 1991.

//Tony
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Varför inte en ny, snabbare spårväg till Saltholmen? Helt eller delvis i en ny tunnel eller längs nuvarande Götaled. Glesare uppehåll än nuvarande spårväg, hastighet minst 80 km/h.

Rent allmänt undrar jag, hur kommer det sig att man inte har mer och snabbare busstrafik längs motorvägarna? Express Blå med vänner skulle gå snabbare om de hade färre uppehåll.

Reimersholme71 skrev:Var det ingen alls som tände på min idé: att gräva ner bilarna istället för spåren? Att köra 70 km/h på ytan är väl roligare än att göra det i tunnel även för spårvagnsförare? Fast Götatunneln är ju trevlig att köra bil i förstås så man gör två flugor på smällen - trevligare för bilisterna och trevligare för kollektivtrafiken!

Götatunneln kostade 3,2 miljarder men har inte särskilt stor kapacitet. Låt oss räkna: En bil var tredje sekund per fil, två filer per riktning, med 1,3 personer i varje bil: 3120 personer per timme. Det motsvarar 39 spårvagnar per timme, eller en vagn var 90e sekund. Alla får sittplats. Götatunneln har alltså marginellt mer kapacitet än vad Linnégatan, Avenyn eller Vasagatan har, med en vagn varannan minut.

Bara som jämförelse kostar det 5,4 miljarder för sju mil dubbelspår för 250 km/h Göteborg-Trollhättan på besvärlig lera. Jag är alltså inte övertygad om att biltunnlar är ett kostnadseffektivt sätt att försörja trafik i stan.

Vill man bygga tunnlar tycker jag man istället borde satsa på snabbare spårtrafik.
Skriv svar