Föraren stänger dörrarna, trycker klar-signal på något sätt och sätter sig sedan och väntar till nästa station?Sparkfot skrev:Föraren övervakar väl bara under ato styrning redo att ingripa ifall något går snett?.djth skrev:Hur bra funkar ATO-körningen? Förutom "barnsjukdomarna" då... Blir det mjuk gång, tidseffektivt osv? Hur mycket (och vad) gör föraren under ATO-körning?
Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Är det inte bra?Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!![]()
Då ges du ju två sekunder att häva slirningen, gör du inte det kommer du att få en dragkraftsbegränsning i tåget (50%) som gäller till, om jag inte missminner mig, nästa station och medföljande dörrmanöver..
/Daniel
Patrick skrev:"Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! 
En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger.
[/quote]"
Mindre smart Patrick att lägga turlistan över displayen. Du ser ju inte varningstexter om dragkraftsbegränsning och dyligt. Inte undra på att du "kör huvudet i vindrutan" då och då när du kör på detta sätt.
Det är något fel vid ALV norr ut vid ATO körning. ATO tycks inte hinna bromsa tåget i tid utan där får man tyvärr i bland nödis.

En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger.

Mindre smart Patrick att lägga turlistan över displayen. Du ser ju inte varningstexter om dragkraftsbegränsning och dyligt. Inte undra på att du "kör huvudet i vindrutan" då och då när du kör på detta sätt.
Det är något fel vid ALV norr ut vid ATO körning. ATO tycks inte hinna bromsa tåget i tid utan där får man tyvärr i bland nödis.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Två orsaker - dels vill jag ha det så mörkt det går i hytten - irriterande med den stora ljusa blaffan. Dels upptäckte jag när jag började köra C20 att jag fick utslag i ansiktet på vänster sida, försvann helt när jag satte för turlistan.Sparkfot skrev:Har en motfråga: Varför har du turlistan över monitorn? Har sett att visa har det men finner ingen anledning till varför?Patrick skrev:Odd skrev: Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.
I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.
Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!
Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
"17AGR skrev:Patrick skrev:"Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
Vad jag vet är det väldigt sällan jag "kör huvudet i vindrutan" pga texter i displayn- utan beror isåfall på börvärdet som dyker ner och den visaren täcker jag inte över! -se även mitt svar till "Sparkfot" varför jag gör det! När varningstexter kommer i rutan - oftast med en medföljande "pip" - så är det bara att flippa undan turlistan så ser man vad som gäller!Mindre smart Patrick att lägga turlistan över displayen. Du ser ju inte varningstexter om dragkraftsbegränsning och dyligt. Inte undra på att du "kör huvudet i vindrutan" då och då när du kör på detta sätt.
Kanske om du hinner se och reagera på dessa sekunder. Tittar inte mer än nödvändigt på displayen. Vet dock inte något bättre sätt att varna för slirning trots allt.Daniel L skrev:Är det inte bra?Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!![]()
Då ges du ju två sekunder att häva slirningen, gör du inte det kommer du att få en dragkraftsbegränsning i tåget (50%) som gäller till, om jag inte missminner mig, nästa station och medföljande dörrmanöver..
Att lägga något för displayen är ju jättesmart.. Då slipper man bli bländad av de gula överjävliga displayerna och slipper flimret från de "nya" displayerna när man har lägsta inställningen. Mörkt skall det vara. Angående felmeddelanden så kan man göra som jag: låt turlistan sitta kvar, kvittera, fokusera på nästa avlösning istället. Det är sällan det som dyker upp på displayen är något annat än spam.Patrick skrev:Vad jag vet är det väldigt sällan jag "kör huvudet i vindrutan" pga texter i displayn- utan beror isåfall på börvärdet som dyker ner och den visaren täcker jag inte över! -se även mitt svar till "Sparkfot" varför jag gör det! När varningstexter kommer i rutan - oftast med en medföljande "pip" - så är det bara att flippa undan turlistan så ser man vad som gäller!Mindre smart Patrick att lägga turlistan över displayen. Du ser ju inte varningstexter om dragkraftsbegränsning och dyligt. Inte undra på att du "kör huvudet i vindrutan" då och då när du kör på detta sätt.
Teknikens under... redan på 70talet så fanns det tv-apparater som automatiskt reglerade ljus/kontrast efter rådande ljusförhållanden i rummet tv'n stod... min klockradio har motsvarande funktion för displayen, och det är en av de första med elektronisk klocka, från det glada 70talet...
Ett sånt arrangemang vore väl det vettiga för displayer & co i fordon där allmänljuset varierar rejält.
P.S., kolla upp det där med ansiktet, typ kolla med läkare eller liknande och kolla om fack & co är medvetna om det...
Ett sånt arrangemang vore väl det vettiga för displayer & co i fordon där allmänljuset varierar rejält.
P.S., kolla upp det där med ansiktet, typ kolla med läkare eller liknande och kolla om fack & co är medvetna om det...
Jag håller med: De där gula displayerna är inget vidare, både med avseende på det läskiga irriterande ljuset och den allmänt dåliga bildkvaliteten. Som tur är så är lär problemet vara av övergående karaktär; de byts ut efterhand mot "blå" displayer (egentligen färgskärmar) som har mjukare bild och reglerbar ljusstyrka. Fast det verkar gå väldigt långsamt just nu...
Två bilder för jämförelsen:

Två bilder för jämförelsen:

Är de "gamla" bildskärmarna verkligen av CRT-typ eller är de av plasmatyp? De är ju trots allt från början-mitten av 90-talet och LCD-skärmarna var inte så utvecklade. Jag har heller aldrig känt nån statisk elektricitet från skärmarna vilket tyder på, men behöver inte betyda, att det inte är CRT. Monokroma plasmaskärmar har ju däremot använts i en och annan bärbar dator, om jag minns rätt, redan på 80-talet.daniel_s skrev:Jag håller med: De där gula displayerna är inget vidare, både med avseende på det läskiga irriterande ljuset och den allmänt dåliga bildkvaliteten. Som tur är så är lär problemet vara av övergående karaktär; de byts ut efterhand mot "blå" displayer (egentligen färgskärmar) som har mjukare bild och reglerbar ljusstyrka. Fast det verkar gå väldigt långsamt just nu...
Senast redigerad av Odd den måndag 16 oktober 2006 3:29, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Plasmaskärmar var väl mer rödorangefärgade, typ såhär:
http://myweb.tiscali.co.uk/mickfrench/toshiba.htm
Svartvita LCD-skärmar har funnits mycket länge, fast kvalitén har ju varierat.
http://www.datasalen.se/Utstallning/Dat ... %20PX8.htm
Monokroma CRT-skärmar tillverkades normalt i färgerna vitt, grönt och "amber" (gulorange). Frågan vilket som var behagligast, grön eller amber, var man aldrig överens om och insåg väl att det var en fråga om tycke och smak helt enkelt.
Alla CRT-skärmar är något böjda, det skulle nog inte funka att ha ett totalt platt bildrör även om de modernare är mycket plattare än de äldre. Är alltså ytan totalt platt så kan man gissa att det inte är en CRT-skräm.
Det går att antistatbehandla CRT-skärmar så att man inte känner nån statisk elektricitet.
http://myweb.tiscali.co.uk/mickfrench/toshiba.htm
Svartvita LCD-skärmar har funnits mycket länge, fast kvalitén har ju varierat.
http://www.datasalen.se/Utstallning/Dat ... %20PX8.htm
Monokroma CRT-skärmar tillverkades normalt i färgerna vitt, grönt och "amber" (gulorange). Frågan vilket som var behagligast, grön eller amber, var man aldrig överens om och insåg väl att det var en fråga om tycke och smak helt enkelt.
Alla CRT-skärmar är något böjda, det skulle nog inte funka att ha ett totalt platt bildrör även om de modernare är mycket plattare än de äldre. Är alltså ytan totalt platt så kan man gissa att det inte är en CRT-skräm.
Det går att antistatbehandla CRT-skärmar så att man inte känner nån statisk elektricitet.
Tror att det är de gamla skärmarna (gula på Odds bilder) som spökar - är väl av en uråldrig CRT-typ som var vanliga på den tiden man använde den gamla version av operativsystem som finns i C20Sparkfot skrev:Patrick: Okej tack för svar. Märkligt det där med utslagen.

Man borde satsa på dimmer belysning i C20 vore perfekt att ha, inte för mörkt och inte för ljust.Patrick skrev:Tror att det är de gamla skärmarna (gula på Odds bilder) som spökar - är väl av en uråldrig CRT-typ som var vanliga på den tiden man använde den gamla version av operativsystem som finns i C20Sparkfot skrev:Patrick: Okej tack för svar. Märkligt det där med utslagen.Mycket möjligt att de nyare skärmarna - färgskärmarna - inte påverkar mig - men varför chansa? Vill dessutom ha det mörkare i hytten!

Manuell. Jag vill påstå att den har tillräckligt reglerområde, ställer man upp ljusstyrkan till max så är den fullt läsbar även i dummaste tänkbara ljusförhållanden, och drar man ner den till minimum så stör den inte i mörkret men är fortfarande läsbar.
Det allra bästa vore nog om den kunde slockna helt när det inte händer något intressant, men den funktionen finns inte än i alla fall (kan kanske införas senare).
Det allra bästa vore nog om den kunde slockna helt när det inte händer något intressant, men den funktionen finns inte än i alla fall (kan kanske införas senare).
Sparkfot skrev:[Man borde satsa på dimmer belysning i C20 vore perfekt att ha, inte för mörkt och inte för ljust.
Vad skulle det vara bra för? (Ingen anklagelse.) Hyttbelysningen används ju mest för att läsa vid ändstationsuppehåll eller om man ska felsöka säkringar mm (jättepraktiskt på de Cx-vagnar där hyttbelysningen inte fungerar när man brutit strömmen för att byta säkringar...)Sparkfot skrev:Menade som hytt belysning!
I mörker är hyttbelysning oavsett ljusstyrka bara störande, möjligen (om man inte lärt sig tidtabellen utantill) behöver man en reglerbar läslampa och det finns ju redan.
Förvisso du har en poäng men jag ska återkomma med argument för dimmer hyttbelysning.daniel_s skrev:Sparkfot skrev:[Man borde satsa på dimmer belysning i C20 vore perfekt att ha, inte för mörkt och inte för ljust.Vad skulle det vara bra för? (Ingen anklagelse.) Hyttbelysningen används ju mest för att läsa vid ändstationsuppehåll eller om man ska felsöka säkringar mm (jättepraktiskt på de Cx-vagnar där hyttbelysningen inte fungerar när man brutit strömmen för att byta säkringar...)Sparkfot skrev:Menade som hytt belysning!
I mörker är hyttbelysning oavsett ljusstyrka bara störande, möjligen (om man inte lärt sig tidtabellen utantill) behöver man en reglerbar läslampa och det finns ju redan.