Folkomröstningen om bussgatans vara eller icke vara är nu färdigräknad och utslaget blev 68,4 % för att bussar och bilar ska samsas på Smedjegatan. Synd, tycker jag. (Å andra sidan så gissade jag ju rätt angående utslaget - 70 % )
Läs mer på:
http://www.nsd.se/index.php?artikel=807 ... 9b2ab7eca2
http://www.nsd.se/index.php?artikel=80706&ort=14
http://kuriren.adeprimo.se/nyheter/loka ... er/19.html
http://kuriren.adeprimo.se/nyheter/loka ... er/20.html
http://kuriren.adeprimo.se/nyheter/loka ... er/21.html.
(Notera att Kuriren-länkarna bara fungerar i dag.)
Nu undrar jag bara: vad hade utslaget blivit om alternativet "Skotergata" hade funnits med?
Anders
Ingen bussgata i Luleå
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Det var ju ytterst trist då det nya linjenätet är uppbyggt på attraktiva och bekväma byten icentrum. Nu blir det istället ett linjenät där byten blir ytterst oattraktiva i centrum!
Jämför att byta över plattform med att korsa en bilgata med staket i mitten - vem tror att det är attraktivt för bussresenärerna???
Dessa ord från den som gjort den ursprungliga linjenätsutredningen.
/PG
Jämför att byta över plattform med att korsa en bilgata med staket i mitten - vem tror att det är attraktivt för bussresenärerna???
Dessa ord från den som gjort den ursprungliga linjenätsutredningen.
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Mycket tråkigt. Våga inte röra Luleås treenighet: Bilen, Skotern och den Helige Hund! I stället för att acceptera att man bor i en stadsregion med 150 000 invånare så håller man sig med vad jag kallar ett "Lapplandskomplex" vilket innebär att man agerar som om man bodde på kalfjället med tre mils tjälskadad grusväg till närmaste granne. Skoter på vintern, bil (fyrhjulsdriven jeeptyp) på sommaren. Fördomar? Fördomar upphör att vara fördomar när man får dem bekräftade. Som student befinner man sig i Luleå men betraktar samhället utifrån.PG skrev:Det var ju ytterst trist då det nya linjenätet är uppbyggt på attraktiva och bekväma byten icentrum. Nu blir det istället ett linjenät där byten blir ytterst oattraktiva i centrum!
Jämför att byta över plattform med att korsa en bilgata med staket i mitten - vem tror att det är attraktivt för bussresenärerna???
Dessa ord från den som gjort den ursprungliga linjenätsutredningen.
/PG
Nå, slut på gnället. Till faktat. Bo Östman, politisk redaktör (m-konservativ) för Kuriren, brukar använda termen "Luleås bredaste aveny" och liknande om Smedjegatan för att visa att bilar och bussar kan samsas där. Vidare har han anmärkt på informationsmaterialet vilket utmålar Smedjegatan som smalare än den är. (Jag tror att de aktuella skisserna finns i någon av artiklarna ovan.)
Själv är jag inte så säker på att Smedjegatan är så bred som hr. Östman vill tro. Dagens Smedjegata ser ut som så:
smal trottoar - parkeringsfält - två körfält - två körfält - parkeringsfält - smal trottoar.
Vid byggande av busshållplats enligt alternativet som blev kommer gatan att se ut som så:
bred trottoar - hållplatsfält - körfält - körfält - hållplatsfält - bred trottoar. Det kommer att bli _mycket_ bökigt (och trångt) att köra bil där när busshållplatsen är byggd.
Smedjegatan är inte särskilt bred, annat än med Lulemått.
Vilket leder in på framtiden: Smedjegatan kommer inom fem-tio år att stängas för bilar. Synd att man innan dess kommer att kasta bort en massa pengar på en ombyggnad som bara kommer att vara temporär.
Det viktigaste är dock att man kommer igång med det nya busslinjenätet, så Luleå får en vettig kollektivtrafik med lättförståeliga linjesträckningar och fasta avgångstider. (Det saknas i dag.)
Anders
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Räknar du med hela fyrkanten då? Luleå + Boden har väl _högst_ 100 000Anders Norén skrev: I stället för att acceptera att man bor i en stadsregion med 150 000 invånare så håller man sig med vad jag kallar ett "Lapplandskomplex" vilket innebär att man agerar som om man bodde på kalfjället med tre mils tjälskadad grusväg till närmaste granne.
Vet du om man på LLT kallar det nya bussnätet för ett stomnät? Alltså att man inför stomlinjer efter modell Jönköping?Anders Norén skrev: Det viktigaste är dock att man kommer igång med det nya busslinjenätet, så Luleå får en vettig kollektivtrafik med lättförståeliga linjesträckningar och fasta avgångstider. (Det saknas i dag.)
Anders
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Ja, hela Fyrkanten. Fyrkanten är ungefär fyra gånger fyra mil stor, även om den inskränkta lokalpatriotismen (eller ska man kalla det "lokal trångsynthet"?) här uppe effektivt omöjliggör allt samarbete mellan de fyra kommunerna... (För exempel: se Kurirens läsardiskussion om en storkommun, http://kuriren.adeprimo.se/nyheter/nyhe ... tning.html.)Ulrik Berggren skrev:
Räknar du med hela fyrkanten då? Luleå + Boden har väl _högst_ 100 000
Hmm... nja, jag tror inte man använder orden i marknadsföringshänseende. Jag tror att det är ett nytt busslinjenät i största allmänhet. (Låt vara att det är konstruerat efter stomlinjeprincipen.)Ulrik Berggren skrev:
Vet du om man på LLT kallar det nya bussnätet för ett stomnät? Alltså att man inför stomlinjer efter modell Jönköping?
Anders