Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kollade lite på SL:s hemsida på kartor. Verkar som SL själva inte riktigt hänger med sig själv. För nästan 1,5 månaders sedan invigdes Tvärbanans förlängning till Sickla udde. Men någon uppdaterad karta har man ännu ej lagt ut på sin hemsida.
Tja....hemsidan lämnar mycket att önska vad gäller uppdateringar. Jag har själv - per email - påtalat flera brister och felaktigheter (ffa. på den engelskspråkiga delen av hemsidan) för lääänge sedan, men händer det nåt? Icke!
Det är egendomligt. För inte länge sedan beslutade styrelsen för SL att man skulle satsa flera miljoner på att förbättra informationnen. Det var än den ena mer avancerade tekniska lösningen än den andra.
Varför inte göra det enklaste först? Satsa på det man redan har idag!? Det måste väl finnas någon som är ansvarig (?) på SL för information... klart det gör. Är väl bara att sätta denne i arbete och göra det som ska göras.
För mig är det alltid en lika stor gåta hur något så enkelt helt plötsligt kan blir hur komplicerat som helst.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mao: man ska arbeta på att få 25% missnöjda kunder.
Ursäkta, men hur jävla bakvänt tänkt är det? Man ska väl sträva efter 100,00% nöjda kunder, inget annat! Snacka om dåligt självförtroende!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Det är egendomligt. För inte länge sedan beslutade styrelsen för SL att man skulle satsa flera miljoner på att förbättra informationnen. Det var än den ena mer avancerade tekniska lösningen än den andra.
Varför inte göra det enklaste först? Satsa på det man redan har idag!? Det måste väl finnas någon som är ansvarig (?) på SL för information... klart det gör. Är väl bara att sätta denne i arbete och göra det som ska göras.
För mig är det alltid en lika stor gåta hur något så enkelt helt plötsligt kan blir hur komplicerat som helst.
Jag ser det som ytterligare ett exempel på hur SL gillar "nya tag" och nya initiativ, men sällan förmår att helt genomföra någonting ända till slutet. Man börjat på något nytt och så tappar man stinget, så rinner det ut i sanden. Många många många exempel finns att rada upp, men jag avstår.
(Sen ser jag att Sverige begåvats med en ny stad; Skärgårdsstad....)
Nu ser jag inte var du hittar Skärgårdsstad på kartan med spårtrafik, däremot brukar man kunna åka buss 622/622X dit.
Platsen är ingalunda något påhitt av SL, utan ett samhälle utanför Åkersberga (i Österåkers komun) som började byggas 1983. De har en egen hemsida på http://www.skargard.nu/.
Daniel Nordling skrev:Nu ser jag inte var du hittar Skärgårdsstad på kartan med spårtrafik, däremot brukar man kunna åka buss 622/622X dit.
Inte på spårkartan utan på en annan akrta, som fanns med i menyn, med just namnet Skärgårdsstad. Mellan Märsta óch Sollentuna. Precis som Skärgårdsstas är namnet på en ort...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ja om du kollar "spårväg" ja! En horisontell linje som går från grönt till gult (gula linjen?). Kartan visar alltså linje 12 och 22 enbart.
Men på den stora kartan med pendeltåg, Roslagsbanan osv, finns ej Sickla udde med. Hur jag än försöker både med och utan glasögon! (klickade på länken 20:27 och jag såg inte linje 22 till Sickla udde....)
Det var den jag imitt ursprungsinlägg hänvisade til! Det är den jag diskuterar iallafall.
Men nu pekar du på en annan hemsk sak. Man har alltså två OLIKA versioner av kartor av samma linje. På den ena går den till Sickla udde, på den andra bara till Gullmarsplan.! Hur ska en ovan resenär veta vad som gäller? Jo, en sak vet jag! Resegarantin gäller vid "felaktig information eller utebliven information". Detta är ett solklart fall av felaktig information. Mao, ta taxi mina vänner! SL betalar!!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ber om ursäkt Bruse,
den kartan som du referererade till har jag nu efter ca 10 min fått in (modem-uppkoppling).
Möjlig orsak till skillnaden?: Kanske är det otroligt för vissa delar av SL att andra delar av SL inkl. entrepenörer lyckats klara av en ny spårvägssträcka snabbare än beräknat.
Min stora suppkattning till dessa senare.
Estet skrev:Ber om ursäkt Bruse,
den kartan som du referererade till har jag nu efter ca 10 min fått in (modem-uppkoppling).
Ursäkten är såklart accepterad. Tog inte åt mig, förstod att vi kollat på olika grejer.
Undrar hur mycket det kostar dig att kolla den kartan, i telefonuppringingskostnad, och sedan upptäcka att den är felaktig? Det måste dessutom vara hur kul som helst.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag påpekade för ett antal månader sedan ett feöl i deras "Säkerhet presenterad i multimedia" (Din Resa) angående nödöppning på Saltsjöbanan....
Enligt dom så skall man öppna luckan ovanför dörren, vrida vredet bakom luckan och dra isär dörrarna...
I själva verket skall man krossa glaset, fälla ned knappen och låta dörrarna öppnas
Har dom ändrat det? Svar nej!
Är det bra att en osäker passagerare försöker hitta en sådan lucka?
Visserligen är nödöppnaren synlig i alla fall, men in formation skall informera, inte desinformera...
Tilläggas skall att jag påpekade det som anställd, inte som privatperson!