x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Visst är spårtrafik mer populärt men även på bussen kan man t ex läsa och koppla av, vilket många gör.
Det sägs ofta här på forumet att man skulle kunna tänka sig att åka kollektivt om tidsnackdelen krympte från säg 20 till 10 minuter och om det blev färre byten & förseningar.
Så bygg ut tvärbanan, tunnelbana till Nacka, osv.
Men även nya sträckningar kan vara intressanta om man kan locka bilister. Göteborgsregionen har haft en viss framgång med expressbussar med hög standard, toa och riktiga morgontidningar, finns sånt i Stockholm också? Minns att om 20% går över till buss så ökar kapaciteten på vägen med 54%, trycket minskar.
Det sägs ofta här på forumet att man skulle kunna tänka sig att åka kollektivt om tidsnackdelen krympte från säg 20 till 10 minuter och om det blev färre byten & förseningar.
Så bygg ut tvärbanan, tunnelbana till Nacka, osv.
Men även nya sträckningar kan vara intressanta om man kan locka bilister. Göteborgsregionen har haft en viss framgång med expressbussar med hög standard, toa och riktiga morgontidningar, finns sånt i Stockholm också? Minns att om 20% går över till buss så ökar kapaciteten på vägen med 54%, trycket minskar.
Och en tågtunnel är alltid bästa och billigaste sättet att generera mer kollektivtrafikresenärer?Erik Sandblom skrev: Både Malmö och Stockholm får med tågtunneln en pendeltågstrafik som blir en mer integrerad del av trafiken, genom dels tätare turer och dels fler och bättre stationslägen. Men det känner du till så jag ska kanske sluta orera...
Man kunde bygga hela Göteborgs spårvagnsnät för mindre kosnad än vad Västlänken kostar. Vad tror du ger flest resenärer?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Inte om man har en ståplats eller sitter vid gången så att man har någon ståendes ryggsäck i knät/ansiktet hela resan.Erik Sandblom skrev:Visst är spårtrafik mer populärt men även på bussen kan man t ex läsa och koppla av, vilket många gör.
Den som blir kvarlämnad på hållplatsen för att bussen är full kan i och för sig läsa tidningen en stund till men det är inte direkt avkopplande att veta att man förmodligen kommer komma för sent till jobbet.
Det är utrymmeseffektivast, herr Ekonom.Ekonomisk skrev:Och en tågtunnel är alltid bästa och billigaste sättet att generera mer kollektivtrafikresenärer?Erik Sandblom skrev: Både Malmö och Stockholm får med tågtunneln en pendeltågstrafik som blir en mer integrerad del av trafiken, genom dels tätare turer och dels fler och bättre stationslägen. Men det känner du till så jag ska kanske sluta orera...
Konstigt argument MOT pendeltågstunneln, att folk inte vill åka i tunnel ?!?! Ja men dåså, gräv alla tunnelbanelinjer i tunnlar och lägg dom på gatan då. Varför ska tunnelbaneresenärern tvingas lida i tunnlarna?? Jajaja....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Erik Sandblom skrev:Visst är spårtrafik mer populärt men även på bussen kan man t ex läsa och koppla av, vilket många gör.
Det ligger nog en hel del i det.Erik Sandblom skrev:Det sägs ofta här på forumet att man skulle kunna tänka sig att åka kollektivt om tidsnackdelen krympte från säg 20 till 10 minuter och om det blev färre byten & förseningar.
Så bygg ut tvärbanan, tunnelbana till Nacka, osv.
Man kanske skulle provåka lite expressbussar i göteborgstrakten även om bussar inte är mitt intresseområde. Nån gång kanske man skulle lyxa till det med att köpa ett helt "regionen runt"-kort och muppa runt rejältErik Sandblom skrev:Men även nya sträckningar kan vara intressanta om man kan locka bilister. Göteborgsregionen har haft en viss framgång med expressbussar med hög standard, toa och riktiga morgontidningar, finns sånt i Stockholm också? Minns att om 20% går över till buss så ökar kapaciteten på vägen med 54%, trycket minskar.


Det är ju sååå trångt mellan cst och sstbruse skrev:Det är utrymmeseffektivast, herr Ekonom.Ekonomisk skrev:Och en tågtunnel är alltid bästa och billigaste sättet att generera mer kollektivtrafikresenärer?Erik Sandblom skrev: Både Malmö och Stockholm får med tågtunneln en pendeltågstrafik som blir en mer integrerad del av trafiken, genom dels tätare turer och dels fler och bättre stationslägen. Men det känner du till så jag ska kanske sluta orera...
Konstigt argument MOT pendeltågstunneln, att folk inte vill åka i tunnel ?!?! Ja men dåså, gräv alla tunnelbanelinjer i tunnlar och lägg dom på gatan då. Varför ska tunnelbaneresenärern tvingas lida i tunnlarna?? Jajaja....

Men alldeles för dyrt, herr Bruse.bruse skrev:Det är utrymmeseffektivast, herr Ekonom.Ekonomisk skrev:Och en tågtunnel är alltid bästa och billigaste sättet att generera mer kollektivtrafikresenärer?Erik Sandblom skrev: Både Malmö och Stockholm får med tågtunneln en pendeltågstrafik som blir en mer integrerad del av trafiken, genom dels tätare turer och dels fler och bättre stationslägen. Men det känner du till så jag ska kanske sluta orera...
Ja, man skulle kalla det spårvagn...Konstigt argument MOT pendeltågstunneln, att folk inte vill åka i tunnel ?!?! Ja men dåså, gräv alla tunnelbanelinjer i tunnlar och lägg dom på gatan då.

- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Fast tvärbana låter mer politiskt korrekt i en ort som säger sig ha lagt ner spårvagntrafikenEkonomisk skrev:Men alldeles för dyrt, herr Bruse.bruse skrev:Det är utrymmeseffektivast, herr Ekonom.Ekonomisk skrev: Och en tågtunnel är alltid bästa och billigaste sättet att generera mer kollektivtrafikresenärer?
Ja, man skulle kalla det spårvagn...Konstigt argument MOT pendeltågstunneln, att folk inte vill åka i tunnel ?!?! Ja men dåså, gräv alla tunnelbanelinjer i tunnlar och lägg dom på gatan då.

- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
mats skrev:Man kanske skulle provåka lite expressbussar i göteborgstrakten även om bussar inte är mitt intresseområde. Nån gång kanske man skulle lyxa till det med att köpa ett helt "regionen runt"-kort och muppa runt rejältErik Sandblom skrev:Men även nya sträckningar kan vara intressanta om man kan locka bilister. Göteborgsregionen har haft en viss framgång med expressbussar med hög standard, toa och riktiga morgontidningar, finns sånt i Stockholm också? Minns att om 20% går över till buss så ökar kapaciteten på vägen med 54%, trycket minskar.(jag passade på att åka tåg när man hade "EM regionen runt"-korten som gällde 4-13 augusti)
De överbelastade stombussarna i Stockholm och Göteborg visar att bra busstrafik attraherar resenärer. Attraktiv busstrafik fungerar därför bra som "torped" för att etablera nya kollektivstråk.
Bussarna i Stockholm är helt OK med tydliga skyltar och utrop som visar nästa hållplats. Det är bra, men för att konkurrera med bil på längre sträckor bortom spårtrafiken behövs en annan typ av trafik med längre mellan hållplatserna, högre komfort, toa med spegel, och ett tydligt linjenät. Att kalla bra busslinjer för "Express Blå" är mycket mer pedagogiskt än "534". För att öka farten kan man låta linjerna följa motorvägarna, och anlägga hållplatser direkt på vägen så att bussarna inte behöver svänga upp på broar och slingor.
Jo, att man har ett tydligt system där det är lätt att veta var olika linjer går är klart vettigt. Jag har funderat på det där med "lila express" o.s.v. hos västtrafik och tycker att man borde kosta på sig nån slags färgindikator på bussarna också. Det är faktiskt rätt förvirrande första gången man åker expressbuss när det står en blå buss skyltad "röd express" och en annan buss som inte är blå är skyltad "blå express"...Erik Sandblom skrev:mats skrev:Man kanske skulle provåka lite expressbussar i göteborgstrakten även om bussar inte är mitt intresseområde. Nån gång kanske man skulle lyxa till det med att köpa ett helt "regionen runt"-kort och muppa runt rejältErik Sandblom skrev:Men även nya sträckningar kan vara intressanta om man kan locka bilister. Göteborgsregionen har haft en viss framgång med expressbussar med hög standard, toa och riktiga morgontidningar, finns sånt i Stockholm också? Minns att om 20% går över till buss så ökar kapaciteten på vägen med 54%, trycket minskar.(jag passade på att åka tåg när man hade "EM regionen runt"-korten som gällde 4-13 augusti)
De överbelastade stombussarna i Stockholm och Göteborg visar att bra busstrafik attraherar resenärer. Attraktiv busstrafik fungerar därför bra som "torped" för att etablera nya kollektivstråk.
Bussarna i Stockholm är helt OK med tydliga skyltar och utrop som visar nästa hållplats. Det är bra, men för att konkurrera med bil på längre sträckor bortom spårtrafiken behövs en annan typ av trafik med längre mellan hållplatserna, högre komfort, toa med spegel, och ett tydligt linjenät. Att kalla bra busslinjer för "Express Blå" är mycket mer pedagogiskt än "534". För att öka farten kan man låta linjerna följa motorvägarna, och anlägga hållplatser direkt på vägen så att bussarna inte behöver svänga upp på broar och slingor.
Hållplatser vid motorvägar är också klart vettigt.
Just spegel på toaletten är kanske inte det allra viktigaste men principen med bra bussar är helt rätt.
Å andra sidan så bör kanske slantar läggas på att förbättra tågförbindelserna. Att banverket nu investerar i signalsystem för att bohusbanan ska slippa vara TAM-sträcka är helt obegripligt, det borde man redan gjort för många år sedan. Fast det är jättebra att det görs nu och inte om ännu fler år.
Med en sån förbättring så kanske man kan hoppas på något/några stopp på hissingen också.
När nu göteborg C är flaskhals så skulle man kunna testa att köra enstaka pendeltåg rakt förbi göteborg, så att tåget stannar vid t.ex. liseberg och sävenäs, sävenäs och hissingen, hissingen och liseberg eller kanske en bra plattform vid lärje (gångavstånd för byte till/från spårvagn vid gamlestadstorget, uppskatttningsvis kortare än att byta från spår 16 på göteborg C till spårvagn på drottningtorget, typ).
Re: Genomfartsleder för bil- resp tågtrafik
Något jag har sett många skribenter (tänker inte på det här forumet utan på andra fora och i insändarsidor) hävda att "Stockholm hade en bra trafikpolitik fram till sådär 1960-talet då Essingeleden kom, sen dess har det inte byggts något och vi har dubbelt så många bilar idag som då, inte konstigt att det är köer och trängsel såsom [den gamla] regeringen behandlat stockholmsbilisterna"Johan Eriksson skrev:Nord-sydliga Stockholmska trafikförhållanden,
Biltrafik genomfartsleder
Jag tycker att det är att överreagera inte minst mot bakgrund av det du skrev. Man kan ju slänga in fler vägprojekt på din lista om man ser till hela Stockholmsregionen, E4 är motorväg i sin helhet idag igenom länet, och E18 som förr var en riktigt uschlig väg mot Norrtälje och Roslagens famn är helt ok, Klaratunneln och Södra Länken finns ju där och nu byggs motorväg till Nynäshamn osv. Antingen har vissa ett dåligt minne eller så tar man bara in det man vill höra, argument eller upplysningar till trots. De här investeringarna är ju knappast obetydliga och lett till en betydligt bättre trafiksituation än det var där innan, men man tittar nog oftare på "sin väg" och ser hur den har utvecklats än vad man ser till helheten.
Eller - min favorit - en gul bussa märkt blå express på sidorna, med en hadntextad lapp "röd express" i fronten.mats skrev: Det är faktiskt rätt förvirrande första gången man åker expressbuss när det står en blå buss skyltad "röd express" och en annan buss som inte är blå är skyltad "blå express"...
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
I göteborg kan man åtminstone konsten att se till att alla linjer ändå är identifierbara för de färgblinda.bruse skrev:Åh det här med färgade linjer är su så perfekt för färgblinda! Den bruna eller den bruna linjen?
Spårvagnslinjerna har ett nummer som kompletteras med en färg, bussarna som döpts efter olika färger har alltid färgen skriven med text.
Dessutom ska man komma ihåg att många som formellt sett är färgblinda ändå har ett "halvbra" färgseende och därmed kan tillgodogöra sig viss nytta av färgerna. Jag kan inte så mycket om färgblindhet men jag skulle tro att vissa personer har svårt att se skillnad på brun och mörkblå, d.v.s. linje 7 och 3, men då ser klar skillnad mellan röd och grön, d.v.s. linje 4 och 5, medan andra personer har problem med det omvända, d.v.s. ser röd och grön (och gul och orange) som i stort sett samma färg men ändå ser skillnad på just blått och färger inom det rödgröna spektrat.
Men visst, det finns personer som är helt färgblinda, d.v.s. bara har en av de tre röd/grön/blå-receptorerna.
Vad klagar du för, det är ju det absolut viktigaste diskussionsämnet överlag!daniel_s skrev:Nu är vi väldigt nära att diskutera linjenumren i Stockholms tunnelbana...

Sant, vi ska tillbaka till ämnet, varför det inte byggs ut i samma utsträkcning för spårtrafik som det satsas på biltrafiken.
Allmänt har ju samhället ändrats till att egot är i centrum, det är fler och fler enpersonshushåll och jaget går före allt. "Jag ska fram när jag vill, jag ska köra var jag vill". Man tänker inte längre på familjen som en enhet där man ingår, utan alla är individer och nu ska alla föräldrar utveckla sig själva utan tanke på barnen osv.
Att satsa då på kollektivtrafik rimmar dåligt på egosatsningen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
bruse skrev:Allmänt har ju samhället ändrats till att egot är i centrum, det är fler och fler enpersonshushåll och jaget går före allt. "Jag ska fram när jag vill, jag ska köra var jag vill". Man tänker inte längre på familjen som en enhet där man ingår, utan alla är individer och nu ska alla föräldrar utveckla sig själva utan tanke på barnen osv.
Att satsa då på kollektivtrafik rimmar dåligt på egosatsningen.
Jag tror det hänger ihop med att billig olja och gott om plats för nya vägar båda håller på ta slut. Det är därför man hör så mycket gny, det är därför de som vanligtvis är individualister nu börjar tycka att staten ska garantera gratis obegränsat vägutrymme och billig bensin.
För att hitta argument för dyra nya stadsmotorvägar så får man dumpa familjen som en enhet, istället ska alla realisera sig själva med ridlektioner i ena änden av stan och fotboll i andra änden, och föräldrarna ska vara med hela tiden, och tänka sig, då är bilen enda alternativet.
Är det sistnämnda verkligen en försämring? Varför ska de som tillhör en familj men inte passar ihop med varandra behöva lida tillsammans? Då är det bättre med nån slags kollektiv om man nu ska bunta ihop folk.bruse skrev:Allmänt har ju samhället ändrats till att egot är i centrum, det är fler och fler enpersonshushåll och jaget går före allt. "Jag ska fram när jag vill, jag ska köra var jag vill". Man tänker inte längre på familjen som en enhet där man ingår, utan alla är individer och nu ska alla föräldrar utveckla sig själva utan tanke på barnen osv.
Man bör väl dessutom räkna t.ex. antal kvadratmeter per person och inte antal personer per bostad i första hand?
Idividualism är absolut inte samma sak som egoism! Det kostar inga fysiska resurser att ha ett samhälle där folk är toleranta mot alla personers olika personlighetsdrag.
Att prata om en "psykisk kostnad" för ett sådant samhälle är högst tveksamt, titta på motsatsen, hur folk lever i totalitära regimer, och inse att det finns fortfarande minoriteter i samhället som åtminstone av vissa och i vissa sammanhang behandlas som folk behandlas i totalitära regimer...
Nej, inte om man proklamerar att egot får mer resurser över till annat om egot åker kollektivt, t.ex. avslappningstid ombord på fordonen och mer pengar kvar i slutet på månaden?bruse skrev:Att satsa då på kollektivtrafik rimmar dåligt på egosatsningen.
Det är att vara lite väl optimistisk att tro att kollektivtrafiken skall öka per automatik när oljan tar slut. Om nu ett rimligt billigt, koldioxidneutralt alternativ ser dagens ljus, *minskar* snarare miljömotiveringen (jämfört med dagens bensin/dieselbilar) för kollektivtrafik.Erik Sandblom skrev:
Jag tror det hänger ihop med att billig olja och gott om plats för nya vägar båda håller på ta slut.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori