Slut med polletterna i New Yorks tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill

Slut med polletterna i New Yorks tunnelbana

Inlägg av Zill »

New York City Eliminating Subway Tokens:
http://www.wtopnews.com/index.php?nid=104&sid=65127

MTA New York City Transit - Fare Change Information
http://www.mta.nyc.ny.us/mta/fares/nyct.html
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Tja, vad säger man?

Buuhuuuu, eller hurra för utveckling? Men utveckling och förändring gör åtminstone att man får vara nostalgisk åt det som varit. Kanske lite sur också.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

I det här fallet säger man bestämt "hurra för utveckling".

MetroCard har bl.a. inneburit att det går att byta mellan tunnelbana och buss utan att betala en extra avgift, någonting som tidigare endast var möjligt vid några få knutpunkter (där tunnelbanesträckor hade lagts ner och ersatts med buss).

Dessutom har MetroCard öppnat för möjligheten att sälja månadskort, någonting som tunnelbanan i New York helt saknade under pollettepoken. Detta har också medfört en mycket stor ökning i antalet trafikanter i tunnelbanan vilket har ytterligare ökat kollektivtrafikens andel av resandet i New York.

Jag har full förståelse för att MTA inte vill hålla sig med två helt olika betalsystem, och det gläder mig att de satsar helt på MetroCard.

Mvh Tim
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Kanske MetroCard blir något bevis att man har varit ärlig men det är aldrig säkert. Jag tycker det bästa systemet , som dom har i Stockholm, är månadskortet med datumet synligt för den som gör inspektionen.

MetroCard är det elektroniskt och om dom drar ifrån varje gång man passerar en spärr så dras ju en viss summa ifrån. Ingen synlig giltighet förutom om en en elektronisk läsare som inspektören måste bära på.

Med Polletterna i New York så fanns det inget bevis, var man väl innanför spärrarna. Man kunde lika väl ha hoppat över utan att betala. Sågs det inte av spärrvakten/polisen kunde aldrig något bevisas så ertappning kunde inte beivras.

De s.k. dagpassen är nog de bästa för resenärerna som int reser varje dag men mycket då dom väl börjar.

Själv söker jag ut dagpass i varje främmande stad som har kollektivtrafik.
Om dom har spårvägstrafik så är ju saken självklar, men om det bara är buss trafik kanke jag tvekar. Man vet ju aldrig och kan nästan aldrig räkna ut vart bussarna går i den främmande staden.

Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ja, det har jag ju faktiskt inte tänkt på .. då måste man ju minnas när kortet går ut (se'n när vi får nya "smartcards" här i Stockholms lokaltrafik). Och jag som är så glömsker ..
Skriv svar