
Ny signaltavla på Göteborgs spårvägar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny signaltavla på Göteborgs spårvägar
I dag såg jag en signaltavla som jag inte har sett förut. Jag antar att den betyder "särskild banvall med plankorsningar". Varför har den införts? Har det samband med någon regeländring eller kände man bara plötsligt ett behov av ytterligare en tavla?


Ja, det är nog det plötsliga behovet som styrt detta.
Man kom underfund med att det fanns en del banvallar som övergick i gatuspår utan att ha varit "särskild banvall utan plankorsning". På särskild banvall (med eller utan plankorsning) gäller sth 60 km/h. Där särskild banvall upphör blir spåret att betrakta som gatuspår, intressant blir att se hur man gör för att gå från "särskild banvall utan plankorsning" till "särskild banvall med plankorsning" utan att en bit gatuspår där emellan.
Exempel på sträckor för det nya märket:
Mölndalslinjen och Långedrag.
/JAgr
Man kom underfund med att det fanns en del banvallar som övergick i gatuspår utan att ha varit "särskild banvall utan plankorsning". På särskild banvall (med eller utan plankorsning) gäller sth 60 km/h. Där särskild banvall upphör blir spåret att betrakta som gatuspår, intressant blir att se hur man gör för att gå från "särskild banvall utan plankorsning" till "särskild banvall med plankorsning" utan att en bit gatuspår där emellan.
Exempel på sträckor för det nya märket:
Mölndalslinjen och Långedrag.
/JAgr