Beslutet om Citybanan rivs upp, betyder det att det inte blir någon Citybana eller?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Att den kommande regeringen skulle säga ja till trängselskatten var nog trots allt väntat! Ett nej hade gett upphov till en massa smutskastning om att inte följa folkets vilja etc. Jag skulle blivit mer överraskad om de sagt nej!aik_putte skrev:Beslutet om Citybanan rivs upp, betyder det att det inte blir någon Citybana eller?
De kanske har frågat någon annan än "Bruse Trafikkonsult AB"?bruse skrev: Och åter igen tjatar jag om det: det går inte att byga fler spår TILL Centralen, när det behövs fler spår PÅ Centralen! Var ska den utökade trafiken få plats på Centralen? Detta är ju så allmänt vedertaget för den som är det minsta insatt...
Banverket, SJ och SL har väl fel, tur att vi har dig som kan mer än dom aktörerna!Ekonomisk skrev:De kanske har frågat någon annan än "Bruse Trafikkonsult AB"?bruse skrev: Och åter igen tjatar jag om det: det går inte att byga fler spår TILL Centralen, när det behövs fler spår PÅ Centralen! Var ska den utökade trafiken få plats på Centralen? Detta är ju så allmänt vedertaget för den som är det minsta insatt...
Debattartikeln i DN tycker jag i alla fall är ett tydligt utspel om att spårtrafiksatsningar i Stockholm ska stå tillbaka för dyra vägprojekt. Att man i det här läget säga att man ska riva upp projektet med Citybanan gör ju att en långsiktig lösning på spårkapaciteten genom Stockholm skjuts på framtiden. Och vad händer efter nästa val om det blir maktskifte? Kommer vänsterblocket riva upp alliansens förslag om Förbifart Stockholm och återigen prioritera Citybanan? På det här sättet kommer det aldrig bli några trafiklösningar i StockholmCoppas skrev:Varför är det ingen som verkar vilja läsa själva debattinlägget i DN och sedan bilda sig en uppfattning om idéerna? Själv brukar jag betrakta en debattartikel av denna typ som ett diskussionsunderlag, inte något färdigt som står hugget i sten. Istället verkar alla utgå från den omstöpning som står att finna i AB och som alla verkar tro ska gälla rakt av när det som sagt mera verka handla om förslag och åsikter. AB är ju inte heller ett blad som numera är direkt präglat av någon godare journalistik (min åsikt) utan mera ute för att prångla ut lösnummer. Deras artiklar bör man nog, som vanligt, ta med en del salt.![]()
![]()
Möjligen, men fortfarande handlar det mera om att man bollar med idéer och möjligheter snarare än att detta ska ses som tagna beslut.kildor skrev:Debattartikeln i DN tycker jag i alla fall är ett tydligt utspel om att spårtrafiksatsningar i Stockholm ska stå tillbaka för dyra vägprojekt. Att man i det här läget säga att man ska riva upp projektet med Citybanan gör ju att en långsiktig lösning på spårkapaciteten genom Stockholm skjuts på framtiden. Och vad händer efter nästa val om det blir maktskifte? Kommer vänsterblocket riva upp alliansens förslag om Förbifart Stockholm och återigen prioritera Citybanan? På det här sättet kommer det aldrig bli några trafiklösningar i StockholmCoppas skrev:Varför är det ingen som verkar vilja läsa själva debattinlägget i DN och sedan bilda sig en uppfattning om idéerna? Själv brukar jag betrakta en debattartikel av denna typ som ett diskussionsunderlag, inte något färdigt som står hugget i sten. Istället verkar alla utgå från den omstöpning som står att finna i AB och som alla verkar tro ska gälla rakt av när det som sagt mera verka handla om förslag och åsikter. AB är ju inte heller ett blad som numera är direkt präglat av någon godare journalistik (min åsikt) utan mera ute för att prångla ut lösnummer. Deras artiklar bör man nog, som vanligt, ta med en del salt.![]()
![]()
![]()
Från miljöaktivisternas sida har det låtit som om det var möjligt med både ett och två spår där! Och om billeden togs bort så varför skulle det inte gå? År det något annat som skulle hindra?djth skrev:Slänger ut en fråga också: Går det att bygga ett tredje spår på östra sidan om de nuvarande i stället för på Riddarholmens kant, på bekostnad av bilvägen? Förefaller föga troligt men frågar ändå.
Vet inte om jag riktigt förstår hur mindre kapacitet för bilar genom stan skulle skapa mer utsläpp, men strunt sammaLÅ1 skrev:Från miljöaktivisternas sida har det låtit som om det var möjligt med både ett och två spår där! Och om billeden togs bort så varför skulle det inte gå? År det något annat som skulle hindra?djth skrev:Slänger ut en fråga också: Går det att bygga ett tredje spår på östra sidan om de nuvarande i stället för på Riddarholmens kant, på bekostnad av bilvägen? Förefaller föga troligt men frågar ändå.
Sedan är det en annan sak om det är lämpligt att ta bort denna billed! Det skulle bara öka bilavgaserna på platsen eftersom det skulle bli mer bilköer! (Bl.a. på lederna runt Gamla Stan och på Västerbron.)
På 90- talet fanns det lösa planer/funderingar på att ta bort Centralbron och lägga biltrafiken i tunnel istället. Om det gjordes borde det gå att få in både ett tredje och ett fjärde spår. Men det är väl knappast gratis, det heller.LÅ1 skrev:Från miljöaktivisternas sida har det låtit som om det var möjligt med både ett och två spår där! Och om billeden togs bort så varför skulle det inte gå? År det något annat som skulle hindra?djth skrev:Slänger ut en fråga också: Går det att bygga ett tredje spår på östra sidan om de nuvarande i stället för på Riddarholmens kant, på bekostnad av bilvägen? Förefaller föga troligt men frågar ändå.
Sedan är det en annan sak om det är lämpligt att ta bort denna billed! Det skulle bara öka bilavgaserna på platsen eftersom det skulle bli mer bilköer! (Bl.a. på lederna runt Gamla Stan och på Västerbron.)
* FolkomröstningenAliansen skrev:Investeringarna i huvudstadsregionens infrastruktur har eftersatts under mycket lång tid. Detta ger negativa konsekvenser för både tillväxten, miljön och människors möjligheter till rörlighet. Trots flera försök har alla ansträngningar till långsiktiga lösningar för Stockholmsregionens trafiksystem fallit.
* Behov av infrastruktursatsningarAliansen skrev:Utfallet av folkomröstningarna är tyvärr tvetydigt och kan uttolkas på olika sätt. Invånarna i Stockholms stad har sagt ja men invånarna i de 14 länskommunerna har röstat nej medan invånarna i ytterligare 11 länskommuner över huvud taget inte har fått komma till tals. Trängselskatten påverkar hela den gemensamma arbets- och bostadsmarknaden i Stockholms län och frågan riskerar nu att ytterligare splittra regionen
* Övriga landetAliansen skrev:Frågan om trängselskatt får heller inte skymma alla andra trafikfrågor. Det finns behov av stora nyinvesteringar i både spårsystem och vägnät. Befintlig infrastruktur, såsom bannätet för tågtrafiken, kräver reinvesteringar. Landstinget måste investera två miljarder kronor per år de närmaste tio åren bara för att upprätthålla dagens standard på tunnelbanenätet. Tvärbanan behöver förlängas
* Hösta prioritetAliansen skrev:Det är inte bara i huvudstadsregionen som pengar saknas till allt som behöver göras. Det norrländska vägnätet lämnar åtskilligt i övrigt att önska, vilket bland annat påverkar våra basindustriers konkurrenskraft.
Utvecklingsmöjligheterna för Göteborgs hamn hämmas av infrastrukturen till lands. Standarden på E 22 från Kalmar via Blekinge till Skåne är undermålig och
E6:an genom Bohuslän är otillräcklig. Listan kan tyvärr göras lång och till detta får vi återkomma.
* En förhandlingsman och dennes uppdragEfter årtionden av politisk splittring och uteblivna satsningar måste en lösning för trafiksituationen i Stockholmsregionen nu ges hög prioritet i en alliansregering.
* Tidigare konflikter och splittringAliansen skrev:En viktig del i förhandlingsmannens uppdrag blir att få på plats en lösning för tågtrafiken genom Stockholm.
...
Den tänkta Citybanan med en knappt sex kilometer lång pendeltågstunnel djupt nere under innerstaden är inte en snabb lösning på detta problem. Den kan allra tidigast bli färdig 2013.
...
Ett alternativ till Citybanan är att pröva om en ökad spårkapacitet kan påskyndas genom en ytspårslösning som inte inkräktar på Riddarholmen.
* AvslutningsstycketAliansen skrev:Efter årtionden av politisk konflikt och sönderslitande splittring är det hög tid att få till stånd de investeringar som kan lösa dagens trafiksituation i Stockholm.
...
Inget vinns på att hålla fast vid gamla politiska låsningar som ställer vägar mot spår eller biltrafik mot kollektivtrafik. I en modern och växande storstadsregion behövs bäggedera för att möjliggöra människors rörlighet samt en öppen arbets- och bostadsmarknad.
Aliansen skrev:Därför måste vi nu möjliggöra en ny trafikpolitik för Stockholmsregionen genom att söka politiskt samförstånd mellan lokala, regionala och nationella beslutsnivåer. Det handlar om att söka samling för att vi gemensamt ska kunna ta ansvar och svara upp mot framtida mål för en god livsmiljö samt goda levnadsbetingelser för hela regionen. Därmed understödjer och stimulerar vi Stockholmsregionens roll som tillväxtmotor i Sverige. Det vore en tjänst för hela landet.
Mer köer och ryckigare körning ger sämre förbränning i motorerna och därför mer föroreningar även om antalet bilar minskas! Eller gäller inte detta med moderna motorer och med katalysatorer?Ulrik Berggren skrev:Vet inte om jag riktigt förstår hur mindre kapacitet för bilar genom stan skulle skapa mer utsläpp, men strunt sammaLÅ1 skrev:Från miljöaktivisternas sida har det låtit som om det var möjligt med både ett och två spår där! Och om billeden togs bort så varför skulle det inte gå? År det något annat som skulle hindra?djth skrev:Slänger ut en fråga också: Går det att bygga ett tredje spår på östra sidan om de nuvarande i stället för på Riddarholmens kant, på bekostnad av bilvägen? Förefaller föga troligt men frågar ändå.
Sedan är det en annan sak om det är lämpligt att ta bort denna billed! Det skulle bara öka bilavgaserna på platsen eftersom det skulle bli mer bilköer! (Bl.a. på lederna runt Gamla Stan och på Västerbron.)![]()
Så det går inte att låta spåren gå över T-banan precis som billeden gör? Blir det för brant? Stör det för mycket? Är det tekninskt omöjligt?lUlrik Berggren skrev:I vilket fall så är det argument mot att byta bilkörfält mot tredje och fjärde spår som jag sett det faktum att tunnelbanestation Gamla Stan ligger ivägen sydost om Riddarholmen. Därav det faktum att den lösningen redan för 10 år sen avskrevs.
Jag tycker man visar en vilja att lösa problemen!Ulrik Berggren skrev:Det ör f ö tydligt att detta förslag (eller vad det nu är) är ett sätt att gmma kapacitetsförstärkningen över Riddarfjärden i en utredning. M a o kommer kapaciteten inte att öka snabbare på det här sättet än om Citybanan hade byggts. Men om borgarna vill ha trafikinfark så ska de få det
Visst vore det trevligt att bli av med Centralbron, helst utan att ersätta den med spår i samma läge. Men det är nog orealistiskt!TS skrev: På 90- talet fanns det lösa planer/funderingar på att ta bort Centralbron och lägga biltrafiken i tunnel istället. Om det gjordes borde det gå att få in både ett tredje och ett fjärde spår. Men det är väl knappast gratis, det heller.
Jag tror dock att både citybanan, ringleder och förbifart är nödvändigt för att lösa trafiken i Stockholm. Synd bara att de inte kan "trolla" fram lite pengar för att investera i alltihop.bruse skrev:Erik, oavsett summa per timme osv, så låter 14 miljarder för att avsluta ett projekt som är påbörjat, billigare än 18-20 för nåt som inte ens är förprojekterat!
Är Citybanan påbörjat? Ja, arbetstunneln vid Centralen är påbörjad. Det blir många miljarder kastade i sjön i onödan om det avslutas. Å så får vi vänta ytterliagre 20 år på en lösning. För tredjespåret är inte ens förprojekterat, än mindre räcker kapaciteten många veckor.
Och ringlederna finns bara på skisser. Men som sagt, Citybanan är påbörjad! Vad kostar det inte att avbryta kontrakt?