Ett par vardagsbilder på spårvagnarna i Göteborg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Ett par vardagsbilder på spårvagnarna i Göteborg

Inlägg av M_M »

Linje 4 mot Mölndal:
Bild

Fyra i rad på centralen
(lite grynig bild, men eftersom det efterlystes just Göteborgbilder nyss så får den duga):
Bild
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Tack Mats :) En liten fråga bara om sista bilden

Varför är det bara 3 Linjer som går på spårläge B medans spårläge A är knökfull??!?!
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

För att man ska kunna stå på en hållplats om man ska åt ett visst håll; Spår 1 (hpl A) Linje 2, 4, 7, 9, 11 och 13. Linje 2 och 13 åker Skånegatan, övriga går till Gamlestadstorget.

Spår 2 (hpl B) Linje 1 och 3. Båda går till Redbergsplatsen.

Åt andra hållet:

Spår 4 (hpl D) Linje 3, 9 och 11 som samtliga går till Stigbergstorget

Spår 3 kommer jag inte ihåg minnesregeln för i nuläget!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

trafikbefäl skrev:Spår 3 kommer jag inte ihåg minnesregeln för i nuläget!
Vagnar som inte skall till Stigbergstorget.

När dom där minnesreglerna kom till var läge-A till för vagnar till Gamlestadstorget och andra vagnar skulle in på läge-B men de har ju skitit sig numera :oops:
essin

Inlägg av essin »

Då kan man ju fråga sig varför 2 och 13 inte går via spår 2? Det borde ju bli en jämnare fördelning? Men det finns säkert nån finess vid Brunnsparken eller nåt som jag helt har glömt...
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

L2 och L13 går från spår 6 (F i Brunnsparken) Kan ju vara så att dom har inge spår från Brunnsparken F till spår 2 (B) på Centralen, det betyder då att dom måste lägga om L2 och L13s hållplats i Brunnsparken också.

Rätta mig om jag har fel men

Brunnsp läge F går till Centralen läge A
-=- -=- D går till Centralen läge B
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vadå spår 6 i Brunnsparken?? Där finns bara Södra, Norra och Östra Hamngatan :shock:

Regeln sade att vagnar mot Gamlestadstorget skall köra på Spår 1 (Läge A) på Centralen, om man inte skulle till Gamlestadstorget så skulle man helt enkelt in på Norra Hamngatan mot Centralen.

Angående spårnumrering, spår 1-2 är normala trafikspår närmast kanalaen riktning österut, spår 3-4 är normala trafikspår västerut.
Spår 5 är spåret man vänder runt hotell Eggers när man kommer österifrån. spår 6 det spåret man vänder rundt hotell Eggers västerifrån, andvänds för L20 morron/kväll och ringlinievagnarna när dessa trafikerar.
Spår 7 är spåret närmast hotell Eggers, detta använder L6 mot Hissingen.
Spår 8 är spåret närmast Nordstan, detta används av L6 mot Kortedala.
grönsvart

Inlägg av grönsvart »

Jag kan se att antal anledningar till att lägga L2 på kanalspåret (spår 1, hållplatsläge A) på Drottningtorget, och därmed via Södra Hamngatan istället för Norra i Brunnsparken:
- Hållplatsläget är bredare än det vid spår 2. (Behövs verkligen när alla skolungdomar skall till Burgården/Katrinelund på morgonen)
- Det går fler busslinjer från Norra Hamngatan västerut än från Södra Hamngatan där bara L60 går
- Trafikstockning på Södra Hamngatan tenderar att snabbt täppa till Fontänbron och därmed inom kort skapa trafikkaos i hela Brunnsparken
- Fontänbron är redan utnyttjad till max av spårvagnar, bussar, taxibilar, cyklar, fotgängare och andra som anser sig ha rätt att ta sig förbi Brunnsparken den vägen
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Vadå spår 6 i Brunnsparken?? Där finns bara Södra, Norra och Östra Hamngatan
Ursäkta.. Det jag menade var att L2 och L13 går från Brunnsparken Hpl F, på Södra Hamngatan..
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Grönsvarts inlägg ligger nära sanningen men tidigare har det inte tagits hänsyn till Fontänbron, så varför börja göra det nu :shock: Dock kan det nog stämma bra på Centralen att det är trångt men L14 gick länge med enkelvagn in på läge B (spår 2) och då hade man inget med Brunnsparken att göra, och det är lika enkelt att angöra läge A som B när man rundat Eggers.

Hjortron>> Det är lungt, allt kan inte bli rätt alltid :wink: Dessutom så har Du rätt om man nu numrerat hållplatserna istället för att som idag benämna dom med en bokstav.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Det hade vart enklare om jag sagt S Hamngatan från början ;)
Desutom brukar jag aldrig ha rätt så jag är van ;)

Men kan man komma från S Hamngatan Läge F, till Centralen Läge B? Terminalkartan på Västtrafiks hemsida var inte enkel att se...
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Hjortron skrev:Det hade vart enklare om jag sagt S Hamngatan från början ;)
Desutom brukar jag aldrig ha rätt så jag är van ;)

Men kan man komma från S Hamngatan Läge F, till Centralen Läge B? Terminalkartan på Västtrafiks hemsida var inte enkel att se...
Nej, det kan man inte. Nu har jag inte kollat vad det är för karta Västtrafik har på sin hemsida men om det är samma som sitter på hållplatsen är den helt felaktig när det gäller hur spåren går och vilka vägar man kan köra.

Sen är det inte fel att blanda in fontänbron i det hela. Jag har hört sägas att man vill hålla nere antalet S-svängande spårvagnar i Brunnsparken, dvs vagnar som kommer på Norra hamngatan från Centralstationen och sedan kör över till Södra Hamngatan riktning Domkyrkan och vice versa. Tydligen sliter s-svängandet mer på spår och växlar än om man bara kör rakt fram alternativt svänger en gång.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En anledning att ha betydligt fler vagnar på läge A än läge B på centralen kan kanske vara att när det blir kö från brunnsparken så blir dessa vagnar inte ivägen för några korsande vägar. Om man skulle få kö från brunnsparken till läge B på centralen så korsar denna kö vagnar som åker från nordstaden eller centralen till södra hamngatan i brunnsparken.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Slagpåse skrev:spår 6 det spåret man vänder rundt hotell Eggers västerifrån, andvänds för L20 morron/kväll och ringlinievagnarna när dessa trafikerar.
Linje 20? Vilken linje är det?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Busslinje som går mellan Eketrädgatan och Frölunda torg
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Hjortron skrev:Busslinje som går mellan Eketrädgatan och Frölunda torg
Fast här tror jag nog att Slagpåse har avsett linje 10 (2:an sitter som bekant brevid 1:an på tangentbordet) Vilken benyttjar spår 6 å centralen för de turer som går C-Ds

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Jaa. så måste det va.. Busslinje 20 går ju inte via Centralstation.. den går från kungsten, över havet o sen på hissingen ;)
Skriv svar