I morse åkte jag gröna linjen från Odenplan till Skanstull. När tåget körde in på Skanstull stannade det när en eller två vagnar var inne på stationen medan resten var kvar i tunneln. Efter några sekunder kommer det ett meddelande i högtalarna "Vi kör strax igen, vi ska bara byta förare". Och efter en stund startade tåget, körde fram och stannade för att släppa av/på passagerare.
Personligen tycker jag att detta var ett väldigt underligt tillfälle att byta förare, nog kunde man ha gjort detta medan passagerarna gick av och på. Är det någon som kan förklara detta?
Underligt förarbyte
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vid trafikstörningar, missade avslösningar med mera kan det vara så att fel förare är på fel tåg och måste byta med varandra för att komma rätt i förhållande till kommande avlösningar osv.
Det är synnerligen tidsbesparande att göra på detta sätt då de två förarna bara behöver gå över plattformen innan de kan köra igen, istället för att promenera hela plattformslängden (150 meter) för att komma till rätt hytt i det andra tåget. Dessutom måste förarna då trängas mellan alla avstigna trafikanter.
mvh
/Johan
Det är synnerligen tidsbesparande att göra på detta sätt då de två förarna bara behöver gå över plattformen innan de kan köra igen, istället för att promenera hela plattformslängden (150 meter) för att komma till rätt hytt i det andra tåget. Dessutom måste förarna då trängas mellan alla avstigna trafikanter.
mvh
/Johan
Detta kan också vara svaret på din fråga:
Gröna linjen hade signalfel vid stn Kristineberg i fredags, vilket gjorde att tågen inte kunde passa sina hålltider och följaktligen inte heller sina avgångstider från ändhållplatserna. Med anledning av detta skickade man ut s k vantringståg på respektive förgrening (Skarpnäck, Farsta Strand samt Hagsätra). Vantringståg kan man kalla för "extratåg" och de har till uppgift att passa den försenade turens avgångstider vid ändhållplats och avgår i rätt tid därifrån. När "vantringståget" (extratåget) och den försenade turen möts på linjen, byter förarna plats med varandra, vilket gör att föraren och dess tur/tåg befinner sig på rätt plats i rätt tid.
Gröna linjen hade signalfel vid stn Kristineberg i fredags, vilket gjorde att tågen inte kunde passa sina hålltider och följaktligen inte heller sina avgångstider från ändhållplatserna. Med anledning av detta skickade man ut s k vantringståg på respektive förgrening (Skarpnäck, Farsta Strand samt Hagsätra). Vantringståg kan man kalla för "extratåg" och de har till uppgift att passa den försenade turens avgångstider vid ändhållplats och avgår i rätt tid därifrån. När "vantringståget" (extratåget) och den försenade turen möts på linjen, byter förarna plats med varandra, vilket gör att föraren och dess tur/tåg befinner sig på rätt plats i rätt tid.