Eftersom jag bor i krokarna sedan tjugo år kanske jag kan komma med mina synpunkter utifrån ett boendeperspektiv. Har dessutom jobbet i Liljeholmen, så de resor vi resonerar om är mig väldigt välbekanta.
Anders Norén skrev:/.../Däremot kan det vara intressant att diskutera hur det tunga kollektivtrafikstråket - låt säga spårvägen - ska gå efter Lindhagensplan. Ska den gå Hantverkargatan till city, och därmed dubblera t-banan? /.../
Det enda jag är riktigt säker på är att den trafik som går i Lindhagensgatan skall passera Fridhemsplan. Området kring Fridhemsplan är centrum på Kungsholmen, där finns service och butiker samt anslutningar till tunnelbanor och yttrafik med olika färg. Att inte låta huvudlinjen i Lindhagensgtan gå till Fridhemsplan vore att stänga ute de som bosätter sig i Hornsberg från gemenskapen på ön. (Ja jag vet att Kungsholmen egentligen är en halvö eftersom Karlbergskanalen är grävd, men man måste faktiskt passera vatten för att ta sig hit)
Anders Norén skrev:/.../Kan den gå över Västerbron till t.ex. Liljeholmen, eller kanske S:t Eriksgatan mot Karolinska eller Östra?/.../
Klart en Lindhagenslinje kan gå över Västerbron. Men jag tror inte att bebyggelsen i Hornsberg orsakar så omvälvande förändringar i resmönstret att det motiverar en spårväg därifrån för direkt resa till Södermalm. Att de stora blå bussarna på 4:an över Västerbron skulle behöv avlösning av lämpliga spårfordon är knappast en kontroversiell synpunkt på detta Forum, men att inte låta dessa gå till Fridhemsplan vore fel. Området kring Fridhemsplan är centrum på Kungsholmen o.s.v. ...
Vad gäller trafik uppåt S:t Eriksgatan till Karolinska eller Odenplan. Tja varför inte, men det känns inte som ett huvudalternativ. Trafikanalyser får väl i så fall visa om det är bra lösningar. Bör emellertid betänka att S:t Eriksbron är en flaskhals av stora mått i rusningstrafik. Man bör nog undvika att trycka in för mycket trafik på den bron.
Anders Norén skrev:/.../Jörgens förslag om att låta Lindhagensspårvägen vara en del av Cityspårs 1:a, dvs. Fleminggatan-Kungsgatan låter också vettigt.
Tänk att du Anders, kan tycka att jag har nåt vettigt att komma med. Det tackar jag särskilt för efter alla virrigheter jag tänkt och skrivit i diskussioner med dig i tidigare trådar...
En fortsättning av en linje i Lindhagensgatan, som också förekommit i motioner och uttalanden, är att koppla den till den förlängda djurgårdslinjen vid Centralen. Sträckningen skulle då vara Drottningholmsvägen-genom/under/runt Kronobergsparken på nåt sätt-Kungsholmsgatan-Klarabergsviadukten. Det skulle ge en snabb förbindelse och snarare komplettera än dubblera tunnelbanan på samma sträcka. Tunnelbanan går så djupt att den inte känns som ett riktigt alternativ för att ta sig mellan stationerna på sträckan Fridhemsplan - T-Centralen. Men som ni säkert märker på formuleringarna är dessa tankar, vad jag känner till, mycket lösa.
Personligen håller jag för närvarande på Flemminggatan in till stan såsom en modifeierad linje 1.
mvh/ Jörgen G