Esplanad och boulevard

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Esplanad och boulevard

Inlägg av Jörgen_G »

Citat ut nätupplagan av DN idag den 8 april(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2):
Däremot har det varit en hel del diskussioner om hur träden utmed Lindhagensgatan ska planteras. Boulevard eller esplanad? Stadsbyggnadskontoret förordade det förstnämnda, gatukontoret det sistnämnda, som slutligen vann.
Citatet är hämtat ur en artikel om förgröning av Lindhagensgatan i Stockholms.

Min fråga till den församlade kunskapsbanken är:
Vad är det för skillnad på esplanad- och boulevardplantering?

mvh/ Jörgen G
Anders Norén

Re: Esplanad och boulevard

Inlägg av Anders Norén »

Jörgen Gustavsson skrev:Citat ut nätupplagan av DN idag den 8 april(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2):
Däremot har det varit en hel del diskussioner om hur träden utmed Lindhagensgatan ska planteras. Boulevard eller esplanad? Stadsbyggnadskontoret förordade det förstnämnda, gatukontoret det sistnämnda, som slutligen vann.
Citatet är hämtat ur en artikel om förgröning av Lindhagensgatan i Stockholms.

Min fråga till den församlade kunskapsbanken är:
Vad är det för skillnad på esplanad- och boulevardplantering?

mvh/ Jörgen G
Esplanaden har träd i mitten av gatan medan boulevarden har träd vid sidorna av gatan.

Anders
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Anders Norén skrev: Esplanaden har träd i mitten av gatan medan boulevarden har träd vid sidorna av gatan.
Anders
Tack, anade att det var något sådant. Naturligtvis dyker en massa konstiga följdfrågor upp i mitt förvirrade huvud:

Vad blir det om man har både och: Esplanadboulevard eller boulevardesplanad? Eller det kanske inte finns?

Och så finns det varianter med lokalgata-träd-mer gata. Ringvägen i Stockholm och Ring i Wien till exempel. Kallas det också nånting särskilt? eller är det en boulevard?

Irrar/ Jörgen G
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Jörgen Gustavsson skrev:
Anders Norén skrev: Esplanaden har träd i mitten av gatan medan boulevarden har träd vid sidorna av gatan.
Anders
Tack, anade att det var något sådant. Naturligtvis dyker en massa konstiga följdfrågor upp i mitt förvirrade huvud:

Vad blir det om man har både och: Esplanadboulevard eller boulevardesplanad? Eller det kanske inte finns?

Och så finns det varianter med lokalgata-träd-mer gata. Ringvägen i Stockholm och Ring i Wien till exempel. Kallas det också nånting särskilt? eller är det en boulevard?

Irrar/ Jörgen G
Heh. Svårt det där med definitioner. (Därför ska man undvika sådana i det längsta.)

NE skriver om esplanad: "Betydelsen av ordet esplanad utvidgades till att också gälla en bred gata, vanligtvis med motriktade körbanor åtskilda av en trädplanterad promenadväg. Jfr boulevard."
I en tveksam situation skulle jag alltså låta förekomsten av promenadväg mellan de motriktade körbanorna vara avgörande för att kalla den en esplanad eller en boulevard.

Men är inte en esplanad också en boulevard, boulevard i betydelsen bred gata eller paradgata? :D Och vad händer om man ersätter promenadvägen i mitten av gatan med en spårväg - slutar den då att vara en esplanad, eller räcker det med att det finns en "väg för annat trafikslag än biltrafik" mellan körbanorna?

Anders, funderar vidare
Ulf

Inlägg av Ulf »

Lindhagengatan känns som en typisk spårvagnsgata.. man borde bygga en spårvagnslinje där! Kanske från Fredhäll, via kristineberg.. via Lindhagengatan till Fridhemsplan och vidare mot RÖda Bergen..

äh.. vet inte.. men spårvagn är fint! =)
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ulf skrev:Lindhagengatan känns som en typisk spårvagnsgata.. man borde bygga en spårvagnslinje där! Kanske från Fredhäll, via kristineberg.. via Lindhagengatan till Fridhemsplan och vidare mot RÖda Bergen..

Jag instämmer. Trots att jag diggar tunnelbana så ser jag det ändå svårt (olönsamt) att dra tunnelbanan dit (slutstation där? dra vidare? vart?). Man skulle kanske kunna dra en praktiskt spårväg i NV Kungsholmen som knyter ihop Kristinebergs tb-station med området också. Sedan kan man ju se om spårvägen kan dras in till city (via kajen) också, men se det vågar jag inte gå in på här och diskutera.

Sedan vill jag bara tillägga:

;)
Låst