Hur ska vi rösta i valet?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

mats skrev:Exemplen som förs fram är dåliga!

Om man tittar på möblerna så har garanterat dyr-fin-företgen hemkörning. IKEA har hemkörning, och vill man ha något billigare eller mer alternativt så har även Myrorna hemkörning. Dessutom kan man faktiskt ta en taxi från stormarknaden.
Det är klart de har hemkörning men den är för det första inte gratis, för det andra kör de gärna ut på tider då många människor är på jobbet. Dessutom är de lite opålitliga (IKEA), när jag var med och köpte möbler till en förening var det uppgjort att de skulle komma en onsdag förmiddag men onsdag eftermiddag ringde de och sade att de skulle komma fredag förmiddag istället. Torsdag eftermiddag ringde sedan chaffören och undrade hur han skulle komma in till lastkajen. :?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lars Ödlund skrev:
mats skrev:
Lars Ödlund skrev:Glesbygd är inte alltid lika med avbefolkningstrakter, där jag bor ligger huspriserna i nivå eller tom högre än tex på Värmdö eller i Tyresö för att ta några exempel, men hur många bussar tror ni att det finns, nej det finns numera ingen alls med undantag för skolbussen 08,00 och åter 15,15 och med den kommer man inte så långt.

Och några affärer finns inte längre kvar eftersom ICA o Konsum har som policy att inte leverera längre till enheter under en viss (ganska stor storlek).

Två bilar är ett måste för att kunna sköta arbete, inköp och ungarnas fritidsintressen, den som inte begriper detta är välkommen på ett besök.
Visst, men det finns dels inget direkt samhällsintresse för att *alla* "samhällsklasser" (d.v.s. även de med sämst ekonomi) ska kunna bo i det området, och framförallt utan någon kollektivtrafik och ett hyffsat högt prisläge på att bo på platsen så har man erfarenhetsmässigt en lägre brottsnivå, varpå bilförsäkringarna ändå inte blir så fasligt dyra.

Det är ju kostnaden för de som bor i ett betongghetto som det har bölats om, och *de* har rätt goda förutsättningar att klara sig utan bil.
Nu råkar det ju av någon märklig anledning :wink: vara så att prisnivån inte alls var den som råder idag för en 10 år sedan utan betydligt mer "moderat".

Större delen av de familjer som bor stadigvarande på årsbasis köpte sina fastigheter då en familj med högst normala inkomster hade den möjligheten.
Med fördubblade taxeringsvärden stiger boendekostnaden i många fall till Stockholmsnivå och med en kommunalskatt "Sthlm + 5 kr" kostar allt en "del". Att avstå från bilinnehavet och i sann miljöpartistisk anda övergå till kollektiv hästskjuts är inte så lockande.
Barnen som måste skjutsas till skolbussen och hämtas därifrån stora delar av året kräver ofta bilinnehav.

I storstadsregionerna kan i de flesta familjer minst 1 vuxen klara arbetsresorna med kollektivtrafiken, barnen kan i de flesta fall ta sig t/fr skolan på samma sätt och i många fall också t/fr fritidsaktiviteter efter skoltid med kollektiva färdmedel, detta är sällan möjligt en bit utanför dessa regioner.

Men tyvärr verkar vissa delar av vissa partiers talesmän (och kvinnor) vara väldigt dåligt uppdaterade på hur vårt land ser ut, vissa partiers företrädare verkar nästan enbart komma från våra tre storstadsregioner och inte ha en aning om att stora delar av landet inte har en väldigt väl utbyggd kollektivtrafik. "Varför ska ni flyga eller åka bil" ni får väl ta tåget fick jag till svar på en fråga till en av mp:s mer framstående taleskvinnor, nu råkar det ju vara så att den reguljära järnvägstrafiken i "mitt län" upphörde 1960 och någon regional tågtrafik har av förklarliga skäl aldrig funnits.
Så nu är det alltså jättesynd om de som bor hus som har stigit så mycket i värde att de gör ett jätteklipp om de säljer huset och flyttar nån annan stans? :wink:
Finns det nån det inte är synd om med den logiken? :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

NerdBoy skrev:

Om man tittar på möblerna så har garanterat dyr-fin-företgen hemkörning. IKEA har hemkörning, och vill man ha något billigare eller mer alternativt så har även Myrorna hemkörning. Dessutom kan man faktiskt ta en taxi från stormarknaden.
Det är klart de har hemkörning men den är för det första inte gratis
Men det kostar sällan särskilt mycket pengar.
NerdBoy skrev:, för det andra kör de gärna ut på tider då många människor är på jobbet.
Tur att dels en del jobbar skift så att de är lediga då många människor jobbar, och tur att vi har så hög arbetslöshet att de flesta känner nån som har möjlighet att öppna för varubudet...
NerdBoy skrev:Dessutom är de lite opålitliga (IKEA), när jag var med och köpte möbler till en förening var det uppgjort att de skulle komma en onsdag förmiddag men onsdag eftermiddag ringde de och sade att de skulle komma fredag förmiddag istället. Torsdag eftermiddag ringde sedan chaffören och undrade hur han skulle komma in till lastkajen. :?
Sådär lär de inte kunna hålla på alltför mycket...
Kör de själva eller anlitar de någon entrepenör?
Vissa speditionsföretag är/var ju ökända medan andra riktigt bra för slutkunden/varumottagaren. För 15 år sedan var ASG = "alltid saknat gods" medan bilspedition var riktigt bra, om jag inte minns fel.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

mats skrev:
Lars Ödlund skrev:
mats skrev: Visst, men det finns dels inget direkt samhällsintresse för att *alla* "samhällsklasser" (d.v.s. även de med sämst ekonomi) ska kunna bo i det området, och framförallt utan någon kollektivtrafik och ett hyffsat högt prisläge på att bo på platsen så har man erfarenhetsmässigt en lägre brottsnivå, varpå bilförsäkringarna ändå inte blir så fasligt dyra.

Det är ju kostnaden för de som bor i ett betongghetto som det har bölats om, och *de* har rätt goda förutsättningar att klara sig utan bil.
Nu råkar det ju av någon märklig anledning :wink: vara så att prisnivån inte alls var den som råder idag för en 10 år sedan utan betydligt mer "moderat".

Större delen av de familjer som bor stadigvarande på årsbasis köpte sina fastigheter då en familj med högst normala inkomster hade den möjligheten.
Med fördubblade taxeringsvärden stiger boendekostnaden i många fall till Stockholmsnivå och med en kommunalskatt "Sthlm + 5 kr" kostar allt en "del". Att avstå från bilinnehavet och i sann miljöpartistisk anda övergå till kollektiv hästskjuts är inte så lockande.
Barnen som måste skjutsas till skolbussen och hämtas därifrån stora delar av året kräver ofta bilinnehav.

I storstadsregionerna kan i de flesta familjer minst 1 vuxen klara arbetsresorna med kollektivtrafiken, barnen kan i de flesta fall ta sig t/fr skolan på samma sätt och i många fall också t/fr fritidsaktiviteter efter skoltid med kollektiva färdmedel, detta är sällan möjligt en bit utanför dessa regioner.

Men tyvärr verkar vissa delar av vissa partiers talesmän (och kvinnor) vara väldigt dåligt uppdaterade på hur vårt land ser ut, vissa partiers företrädare verkar nästan enbart komma från våra tre storstadsregioner och inte ha en aning om att stora delar av landet inte har en väldigt väl utbyggd kollektivtrafik. "Varför ska ni flyga eller åka bil" ni får väl ta tåget fick jag till svar på en fråga till en av mp:s mer framstående taleskvinnor, nu råkar det ju vara så att den reguljära järnvägstrafiken i "mitt län" upphörde 1960 och någon regional tågtrafik har av förklarliga skäl aldrig funnits.
Så nu är det alltså jättesynd om de som bor hus som har stigit så mycket i värde att de gör ett jätteklipp om de säljer huset och flyttar nån annan stans? :wink:
Och flyttar vart? ut i skogen någonstans eller?

Ingen har väl påstått att det skulle vara synd om någon, men en skatt som beräknas efter hur mycket din granne sålt sitt hus efter är ju ungefär som du skulle betala skatt efter din grannes lön som är 0,5mkr högre än din egen.

Jag har ju tex ingen som helst nytta av ett fiktivt värde, det ger varken bättre kommunikationer eller mer i plånboken, orsaken till att det fiktiva värde skjutit i höjden beror på penningstarka "08:or" i kombination med hör o häpna bättre kommunikationer (dock inte lokala sådana)

Men att förklara detta för "dem som inget begrip" på en viss dialekt är ju lika lätt som att övertyga en viss partiföreträdare att vi varken kan åka buss eller tåg till jobbet etc etc.

//Lars
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

mats skrev: Så nu är det alltså jättesynd om de som bor hus som har stigit så mycket i värde att de gör ett jätteklipp om de säljer huset och flyttar nån annan stans? :wink:
Ja, det är synd om dom!
Pengarna finns ju inte förrän huset säljs men skatten skall betalas varje år innan man har tillgång till pengarna.
Många har hus som köptes för 40-50 år sedan till ett normalt pris.
De har inte så höga inkomster.
De har ingen glädje av att huset de äger ger deras arvtagare många miljoner. Deras största problem är hur de skall få ihop till skatten så de kan bo kvar.
Alternativet är att sälja och få in några sköna miljoner men vad ger det dom för glädje?
Skulle Du vilja flytta bara för att Du inte har råd att betala skatten?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lars Ödlund skrev:
mats skrev:Så nu är det alltså jättesynd om de som bor hus som har stigit så mycket i värde att de gör ett jätteklipp om de säljer huset och flyttar nån annan stans? :wink:

Ingen har väl påstått att det skulle vara synd om någon, men en skatt som beräknas efter hur mycket din granne sålt sitt hus efter är ju ungefär som du skulle betala skatt efter din grannes lön som är 0,5mkr högre än din egen.

Jag har ju tex ingen som helst nytta av ett fiktivt värde, det ger varken bättre kommunikationer eller mer i plånboken, orsaken till att det fiktiva värde skjutit i höjden beror på penningstarka "08:or" i kombination med hör o häpna bättre kommunikationer (dock inte lokala sådana)
Jo, du har visst nytta av ett "fiktivt" värde eftersom det trots allt är ett reeelt värde. Om du köpte huset för 300k för 10 år sen och säljer det för 700k (obs högst påhittade värden) så har du ju råd att flytta till en ritkigt bra insatslägenhet mycket mer centralt om du är en stadsmänniska, eller så kan du alltid flytta till en billigare bostad "på landet" annorstäders, eller hur? Eftersom du bygger ditt boende på tillgång till bil så är väl ett par mils dagspendling inget oövervinnerligt?
Lars Ödlund skrev:Men att förklara detta för "dem som inget begrip" på en viss dialekt är ju lika lätt som att övertyga en viss partiföreträdare att vi varken kan åka buss eller tåg till jobbet etc etc.
Här håller jag verkligen med dig, det finns många politiker som är helt uppe i det blå, bortkopplade från all form av kunskap. I Miljöfrågorna är det som mest synligt. "Jag åker kollektivt - jag åker ju taxi" typ. :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Per Lind skrev:
mats skrev: Så nu är det alltså jättesynd om de som bor hus som har stigit så mycket i värde att de gör ett jätteklipp om de säljer huset och flyttar nån annan stans? :wink:
Ja, det är synd om dom!
Pengarna finns ju inte förrän huset säljs men skatten skall betalas varje år innan man har tillgång till pengarna.
Många har hus som köptes för 40-50 år sedan till ett normalt pris.
De har inte så höga inkomster.
De har ingen glädje av att huset de äger ger deras arvtagare många miljoner. Deras största problem är hur de skall få ihop till skatten så de kan bo kvar.
Om de köpt huset för 40-50 år sedan så kan man anta att de är minst 60-70 år gamla. Då har man haft ganska många år på sig att svälja tanken att man i demokratiska val valt politiker som gjort av med ATP-pengarna i förtid, bita i det sura äpplet och flytta till en billigare bostad.
Per Lind skrev:Alternativet är att sälja och få in några sköna miljoner men vad ger det dom för glädje?
Visst är man låst till vänner och bekanta på den plats man bor på, men som pensionär så är man inte låst till en viss arbetsplats utan kan flytta antingen till en lägenhet om man gillar närvaron av andra människor, stadens puls o.s.v. eller så flyttar man längre ut i ödemarken om man vill ha stillsamhet.
Per Lind skrev:Skulle Du vilja flytta bara för att Du inte har råd att betala skatten?
Nej. Jag ville inte heller flytta från hyreslägenhet till villa men blev tvungen för att det blev för dyrt att bo kvar i lägenheten.
Helst skulle jag nog vilja bo i drottningholms slott, för samma boendekostnad som jag har idag.

Inse att det ÄR faktiskt inte det minsta synd om 40talisterna som fått ekonomiskt välstånd serverat på silverfat under hela sitt vuxna liv. Peka på vilket jobb man ville ha på 60talet (så länge man inte var helt fel person för det jobbet, då fick man peka på nåt annat), varit med om enorma standardhöjningar (massbilismen, moderna lägenheter/hus med termostatstyrd centralvärme och alltid tillgång till rinnande varmvatten o.s.v.). Däremot är det otroligt lätt att bli bortskämd och otroligt svårt att vänja sig av med nånting man vant sig vid, och otroligt svårt att bita i det sura äpplet och inse att det inte finns samma grund för välståndsökande hela tiden...
nb

Inlägg av nb »

Jätteklipp? Kanske om man bestämme sig för att bo i tält resten av livet eller för de ytterst få som flyttar långt ut.

Men eftersom alla bostäder ( t.ex. sthlm's regionen) har ökat lika mycket finns det inget klipp att göra. (mer än för staten som drar in massvis med pengar i förmögenhets och fastighetsskatt på bostäder och tills för ett år sedan 1/4 av taxeringsvärdet som make/maka var tvungen att betala i arvsskatt om den andra dog)

Om du köpte en villa för säg 500 000 1980 (5 rok) som nu har ett marknadsvärde på 5 000 000 och du bestämmer dig för att flytta till kanske en innerstadslägenhet med 5 rok för som kostar 4 500 000 kr så blir reavinsten efter skatt under 400 000 (efter drygt 25 år). Under tiden har du de senaste åren betalat 100 000 kr per år i fastighets och förmögenhetsskatt på din kåk. Var är klippet?

Skulle villan bara dubblats i pris (1 000 000) och lägenheten kanske kosta 800 000 skulle reavinsten (efter skatt) varit ca 150 000 och fastighetsskatten varit max 10 000/ år (ingen förmögenhetsskatt eftersom husets värde i detta fall är för lågt för att vara förmögenhetsgrundande) så skulle de totala boendekostnaderna inklusive reavinsten vid försäljningen varit väsentligt mycket lägre än vid dagens uppskrivade fastighetspriser.

Skulle man inte betalat av lånen blir resonemanget ändå ungefär likadant.

Om du däremot som nyexaminerad ingenjör får ditt första jobb i stockholm och köper en liten etta (30 kvadrat) för 1 500 000 finns där inte heller så mycket att vara glad över.

De flesta människor köper sin bostad för att bo i (de behöver alltid en bostad) och de har bara en bostad. Då är det fullständigt ointressant om bostaden är värd 1 kr eller 1 000 000 000 kr så länge alla andra bostäder kostar i samma storleksordning efetersom de flesta bara byter bostad inom samma region.

De som köper en kåk utöver den de bor i och sedan säljer den 25 år senare för att kunna njuta av pengarna (på samma sätt som en annan kanske har tiotusen i en aktiefond) är försvinnande få.

Så på det stora hela taget är det faktiskt huvudsakligen statskassan som gör "klippet".
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ja jag vet vad jag _inte_ ska rösta på i landstingsvalet!

Hörde om den svenske politikern som var utomlands och var stolt över vår vårdgaranti, som garanterar att du bara behöver stå i kö max 3 månader (beroende på åtgärd). Den utländske kollegan såg helt oförstående ut... "vadå vårdköer? vi har inga köer, vi opererar direkt".

Sjukvården ska vara behovsstyrd, alltså leverera det som vi medborgare vill ha. Den ska inte vara planekonomi där en politker bestämmer 5 år i taget hur många höftledsoperationer som ska utföras. Det ska behovet avgöra!

Se här vad kvinnnor får lida i onödan pga socilistisk planekonomi: http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=935896
Är det vad vi vill ha i Sverige, på 2000-talet? Nej tack!
Senast redigerad av bruse den måndag 11 september 2006 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

mats skrev:
NerdBoy skrev:

Det är klart de har hemkörning men den är för det första inte gratis
För ett par år sedan släpade jag hem en bokhylla vid namn "Mast" från IKEA, på den tiden var det bara ett bussbyte mellan Barkarby och hållplatsen vid mitt hus. Platt och fint paket men två meter långt och 16 kg tungt (om jag minns rätt, den verkar ha gått ur sortimentet nu). Priset var någonstans i intervallet 160-200:-, idag verkar en motsvarande bokhylla gå på ungefär 249:-. Att köra ut ett sådant paket kostar enligt IKEA:s hemsida 495:- vilket gör bokhyllan tre gånger så dyr.
mats skrev:
NerdBoy skrev:, för det andra kör de gärna ut på tider då många människor är på jobbet.
Tur att dels en del jobbar skift så att de är lediga då många människor jobbar, och tur att vi har så hög arbetslöshet att de flesta känner nån som har möjlighet att öppna för varubudet...
Jag kan helt ärligt säga att jag inte känner någon som kan sitta i min lägenhet en hel förmiddag/eftermiddag och vänta. Eller snarare, jag känner ingen som jag kan be om den tjänsten.
mats skrev:
NerdBoy skrev:Dessutom är de lite opålitliga (IKEA), när jag var med och köpte möbler till en förening var det uppgjort att de skulle komma en onsdag förmiddag men onsdag eftermiddag ringde de och sade att de skulle komma fredag förmiddag istället. Torsdag eftermiddag ringde sedan chaffören och undrade hur han skulle komma in till lastkajen. :?
Vissa speditionsföretag är/var ju ökända medan andra riktigt bra för slutkunden/varumottagaren. För 15 år sedan var ASG = "alltid saknat gods" medan bilspedition var riktigt bra, om jag inte minns fel.
Det var inte de själva som körde ut utan någon speditionsfirma. Det kan ha varit Hildemar Transport men jag ska inte svära på det. Och jag har självklart ingen aning om var i kedjan det knasade.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

bruse skrev:Hörde om den svenske politikern som var utomlands och var stolt över våt vårdgaranti, som garanterar att du bara behöver stå i kö max 3 måander (beroende på åtgärd). Den utländske kolegan såg helt oförstående ut... "vadå vårdköer? vi har inga köer, vi opererar direkt".

Sjukvården ska vara behovsstyrd, alltså leverera det som vi medborgare vill ha. Den ska inte vara planekonomi där en politker bestämmer 5 år i taget hur många höftledsoperationer som ska utföras. Det ska behovet avgöra!
Det finns ingen som helst rimlig anledning till att vi har vårdköer alls. Sverige lär vara ett av de länder i världen som har flest läkare per capita. Men samtidigt träffar varje läkare patienter i genomsnitt bara 2 timmar om dagen. 75 % av läkarlönerna går alltså till annat än patienttid. Visst är det rimligt att läkare planerar ingrepp och annat, men 300 % mer tid till det än till själva ingreppet?

Det finns heller ingen rimlig anledning till att munhålans sjukdomar inte täcks av den allmänna sjukvården. Det är ju som om alla sjukdomar utom cancer skulle täckas. Karies och parodontit är två av våra största folksjukdomar.

Politikerna är för klåfingriga - i Östergötland diskuterar landstinget "öppna prioriteringar" som i klartext betyder att de säger till läkarna vilka åtgärder som är "onödiga" och som skall "sparas" på.

Jag håller med dig Bruse, hela den offentliga sektorna skall vara behovsstyrd. Det vi tillsammans har bestämt att vi skall göra tillsammans (sjukvård, kollektivtrafik och skola och allt vad det kan vara) skall helt enkelt göras. Punkt slut. Inga "sparbeting", inga nedskärningar, inga osthyvlar. Kostar det så betalar vi, solidariskt efter betalningsförmåga.
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

nb skrev:
Jätteklipp? Kanske om man bestämme sig för att bo i tält resten av livet eller för de ytterst få som flyttar långt ut.

Men eftersom alla bostäder ( t.ex. sthlm's regionen) har ökat lika mycket finns det inget klipp att göra. (mer än för staten som drar in massvis med pengar i förmögenhets och fastighetsskatt på bostäder och tills för ett år sedan 1/4 av taxeringsvärdet som make/maka var tvungen att betala i arvsskatt om den andra dog)

Om du köpte en villa för säg 500 000 1980 (5 rok) som nu har ett marknadsvärde på 5 000 000 och du bestämmer dig för att flytta till kanske en innerstadslägenhet med 5 rok för som kostar 4 500 000 kr så blir reavinsten efter skatt under 400 000 (efter drygt 25 år). Under tiden har du de senaste åren betalat 100 000 kr per år i fastighets och förmögenhetsskatt på din kåk. Var är klippet?

Skulle villan bara dubblats i pris (1 000 000) och lägenheten kanske kosta 800 000 skulle reavinsten (efter skatt) varit ca 150 000 och fastighetsskatten varit max 10 000/ år (ingen förmögenhetsskatt eftersom husets värde i detta fall är för lågt för att vara förmögenhetsgrundande) så skulle de totala boendekostnaderna inklusive reavinsten vid försäljningen varit väsentligt mycket lägre än vid dagens uppskrivade fastighetspriser.

Skulle man inte betalat av lånen blir resonemanget ändå ungefär likadant.

Om du däremot som nyexaminerad ingenjör får ditt första jobb i stockholm och köper en liten etta (30 kvadrat) för 1 500 000 finns där inte heller så mycket att vara glad över.

De flesta människor köper sin bostad för att bo i (de behöver alltid en bostad) och de har bara en bostad. Då är det fullständigt ointressant om bostaden är värd 1 kr eller 1 000 000 000 kr så länge alla andra bostäder kostar i samma storleksordning efetersom de flesta bara byter bostad inom samma region.

De som köper en kåk utöver den de bor i och sedan säljer den 25 år senare för att kunna njuta av pengarna (på samma sätt som en annan kanske har tiotusen i en aktiefond) är försvinnande få.

Så på det stora hela taget är det faktiskt huvudsakligen statskassan som gör "klippet".
Nu förstår jag precis, det är de som nödvändigtvis måste ha minst en femrummare för att vara nöjda som det är synd om? :wink:

Allvarligt talat, att folk bor i såpass stora hus som de gör beror väl på att det kostar såpass lite extra att lägga på större storlek på en villa medan när man räknar på lägenheter så är det mer kvadratmeterpris det gäller, d.v.s. folk som bor i villa bor ofta mer rymligt än vad de egentligen behöver...

Jämför villan med en trea istället för en femma...

Grejen är den att det är inte heller statskassan som blir stor, det är helt enkelt så att vi har ett betydligt sämre ekonomiskt läge än vi hade förr i tiden. Muren föll och helt plötsligt dök det upp zillioner människor som är vana med betydligt lägre standard och det är oundvikligt att man till slut får någon slags utjämning av skillnaden i standard mellan dem och oss.
Det är helt enkelt dags att betala för att vi fegt hjälpte alla sidor i andra världskriget och sedan var lite polare med båda sidorna i kalla kriget...
bruse skrev:Se här vad kvinnnor får lida i onödan pga socilistiks planekonomi: http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=935896
Är det vad vi vill ha i Sverige, på 200-talet? Nej tack!
Men det går bra för sverige!
NerdBoy skrev:
mats skrev:
NerdBoy skrev: Det är klart de har hemkörning men den är för det första inte gratis
För ett par år sedan släpade jag hem en bokhylla vid namn "Mast" från IKEA, på den tiden var det bara ett bussbyte mellan Barkarby och hållplatsen vid mitt hus. Platt och fint paket men två meter långt och 16 kg tungt (om jag minns rätt, den verkar ha gått ur sortimentet nu). Priset var någonstans i intervallet 160-200:-, idag verkar en motsvarande bokhylla gå på ungefär 249:-. Att köra ut ett sådant paket kostar enligt IKEA:s hemsida 495:- vilket gör bokhyllan tre gånger så dyr.
Men för 495:- kommer man väl å andra sidan rätt långt med taxi. Just det där paketet lär man nog rätt lätt ta i en taxi. De där priserna är väl satta som de är satta just för att de har fordon med kapacité nog att köra ut skitstora paket. Med lite mer omsättning på utkörningen (vilket resultatet av färre bilister blir) så lär de kunna konkurrera med pizzeriornas utkörningspriser.
NerdBoy skrev:,
mats skrev:
Jag kan helt ärligt säga att jag inte känner någon som kan sitta i min lägenhet en hel förmiddag/eftermiddag och vänta. Eller snarare, jag känner ingen som jag kan be om den tjänsten.
Nu är det ju ingen höjdare kanske att släppa in nån "halvkompis" att vara ensam i ens lägenhet, men om man nu bokar in en tid så kan även nån rätt ytligt bekant släppa in transporten för att ställa paketet i förrådet...
I princip borde man kunna ge budet förtroendet att ha nyckeln till förrådet och sedan stoppa den i brevinkastet när man levererat färdigt... (fast det förutsätter i vissa fall att man har en nyckel som passar till port+förråd men inte lägenhetsdörren. Åtminstone de lägenhetr jag bott i har haft assalås + 7tillhållarlås, så det är bara att lämna ut assanyckeln men inte 7tillhållarnycklen om man så vill)
NerdBoy skrev:
mats skrev:
Det var inte de själva som körde ut utan någon speditionsfirma. Det kan ha varit Hildemar Transport men jag ska inte svära på det. Och jag har självklart ingen aning om var i kedjan det knasade.
Mmm... sen är det svårt att veta om det här är vanligt eller ovanligt...
nb

Inlägg av nb »

mats skrev:
Du köpe en villa med 3 rok för 250 000 1980 som idag är värd 2 200 000 och flyttar till en 2:a för 2 000 000.

Var är klippet?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:
bruse skrev:Hörde om den svenske politikern som var utomlands och var stolt över våt vårdgaranti, som garanterar att du bara behöver stå i kö max 3 måander (beroende på åtgärd). Den utländske kolegan såg helt oförstående ut... "vadå vårdköer? vi har inga köer, vi opererar direkt".

Det finns ingen som helst rimlig anledning till att vi har vårdköer alls. Sverige lär vara ett av de länder i världen som har flest läkare per capita. Men samtidigt träffar varje läkare patienter i genomsnitt bara 2 timmar om dagen. 75 % av läkarlönerna går alltså till annat än patienttid. Visst är det rimligt att läkare planerar ingrepp och annat, men 300 % mer tid till det än till själva ingreppet?

Det finns heller ingen rimlig anledning till att munhålans sjukdomar inte täcks av den allmänna sjukvården. Det är ju som om alla sjukdomar utom cancer skulle täckas. Karies och parodontit är två av våra största folksjukdomar.

Politikerna är för klåfingriga - i Östergötland diskuterar landstinget "öppna prioriteringar" som i klartext betyder att de säger till läkarna vilka åtgärder som är "onödiga" och som skall "sparas" på.

Jag håller med dig Bruse, hela den offentliga sektorna skall vara behovsstyrd. Det vi tillsammans har bestämt att vi skall göra tillsammans (sjukvård, kollektivtrafik och skola och allt vad det kan vara) skall helt enkelt göras. Punkt slut. Inga "sparbeting", inga nedskärningar, inga osthyvlar. Kostar det så betalar vi, solidariskt efter betalningsförmåga.
Fast här har man ju också definitonsfrågan vad som är ett "rimligt" behov? Ska man göra utvärderingar av graden av psykiskt lidande innan man gör t.ex. plastikkirurgi efter brännskador, hjälper "skäggiga damen" att bli av med skäggväxt eller gör en seriös undersökning av patienten som säger sig ha tröttnat på att vara förkyld i 20 års tid?
En riktigt knäpp grej är att det finns preparat på apoteket som är receptbelagda men inte subventionerade! D.v.s. en läkare måste bedöma om det är rimligt/nödvändigt för patienten att ta preparatet men det anses inte över huvud taget vara nödvändigt 'egentligen' på nåt sätt?!?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

nb skrev:
mats skrev:
Du köpe en villa med 3 rok för 250 000 1980 som idag är värd 2 200 000 och flyttar till en 2:a för 2 000 000.

Var är klippet?
Läs/citera hela stycket!

Du köpte en villa med 5 rok 1980 och flyttar idag till en trea. Ungarna som planerades 1980 har vuxit upp och kan antingen pröjsa sin andel aav femrunvillan eller flytta. (Hittar de ingen lägenhet så är det bara att de tar med sig madrass, sovsäck och tandborsten och sover på golvet i kommunhuset till nåt händer, typ!)...
Felet är alltså att dagens ungdom har svårt att hitta bostäder, inte boendekostanaderna för äldre som bor i villa.

Familjer bestående av två personer som bor i en femrumsvilla kan ju alltid överväga att ha någon inackorderad om de tycker det är för dyrt att bo...
rote

Inlägg av rote »

Reimersholme71,

Att behoven skall styra skriver jag under på. Att behoven kan styra i detta systemet anser jag dock tyvärr vara en omöjlighet.

mats,

Det är ju meningslöst att diskutera om sådana "riktiga" behov du är ute efter bortsett från sådana grundläggande som sömn, mat, social samvaro osv. Om du får 10000 extra i månaden så kommer säkert dina behov att förändras - Skulle de gamla behoven du hade vara de riktiga?

Min poäng är att det finns en multitud av anledningar till varför alla relationer inte kan täckas av vare sig hemkörning eller kollektivtrafik, i Stockholm såväl som i Ödeshög, inte att diskutera exemplet om IKEA i sig. Finns det ett behov av att ta sig någonstans gör man det med de färdsätt som står till buds, det betyder givetvis inte att exakt alla väljer bil eller tåget eller bussen.
Kolla förresten på annonser vad hus på "avbefolkningstrakter" kostar så kan man ju direkt konstatera att det är inte precis några höga omkostnader att bo på landet, om man då inte har råd med kostnaden för bil är det väl inte bilkostnaden utan snarast inkomstläget som det är fel på...
Jag vände mig mot ditt resonemang om folkförflyttningar m.m. - Folk kan enligt dig byta bransch och hemort lika lätt som du och jag byter strumpor, allt detta till priset av att hitta en annan arbetsköpare som knappast kommer värdera dem efter insats.
Jag spelar heller inte något kapital i händerna, det är väl snarast så att kapitalet får spela konsumenterna i händerna genom att konkurrera med ett vettigt utbud som inte kräver tillgång till egen bil för de dagliga inköpen?

Du missar helt relationerna som existerar i det här samhället genom att kalla folk för "konsumenter" - Det säger absolut ingenting, faktiskt. Du kan äga en fabrik med många anställda och vara konsument, du kan sälja din tid och arbetskraft till samma fabrik och vara konsument, det säger inget om de mellanmänskliga relationerna. Vad tjänar arbetaren på fabriken att varorna blir billigare om det är hans egna lönesänkning som möjliggjort prissänkningarna?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

rote skrev:Det är ju meningslöst att diskutera om sådana "riktiga" behov du är ute efter bortsett från sådana grundläggande som sömn, mat, social samvaro osv. Om du får 10000 extra i månaden så kommer säkert dina behov att förändras - Skulle de gamla behoven du hade vara de riktiga?
Nej, det är inte alls meningslöst om man har ett större perspektiv och inser att det finns en viss ändlig mängd resurser och ett visst antal personer med olika former av behov.
rote skrev:Min poäng är att det finns en multitud av anledningar till varför alla relationer inte kan täckas av vare sig hemkörning eller kollektivtrafik, i Stockholm såväl som i Ödeshög, inte att diskutera exemplet om IKEA i sig.
Det enda sättet att verkligen 'bevisa' att många kan klara sig utan bil är faktiskt att granska varje framfört exempel där bilen framställs som en nödvändighet.
rote skrev:Finns det ett behov av att ta sig någonstans gör man det med de färdsätt som står till buds, det betyder givetvis inte att exakt alla väljer bil eller tåget eller bussen.
Visst. Jag har inte heller sagt att *alla* ska sluta köra bil över en natt.
rote skrev:
Kolla förresten på annonser vad hus på "avbefolkningstrakter" kostar så kan man ju direkt konstatera att det är inte precis några höga omkostnader att bo på landet, om man då inte har råd med kostnaden för bil är det väl inte bilkostnaden utan snarast inkomstläget som det är fel på...
Jag vände mig mot ditt resonemang om folkförflyttningar m.m. - Folk kan enligt dig byta bransch och hemort lika lätt som du och jag byter strumpor, allt detta till priset av att hitta en annan arbetsköpare som knappast kommer värdera dem efter insats.
Men hur många som bor i ett område med dålig eller obefintlig kollektivtrafikförsörjning har ett arbete precis i närheten och/eller med dålig kollektivtrafikförsörjning - och dessutom svårt att få ekonomin att gå ihop?

Bostadspriserna visar ju att folk vill just "folkförflyttas".
Eller tror du verkligen att folk som betalat de här priserna:
http://www.blocket.se/vi/9343782.htm?ca=11_s
för en lägenhet engetligen önskar att de hade råd att bo här:
http://www.blocket.se/vi/8718216.htm?ca=3_s

Det är dags att inse att merparten av folket vill inte bo på landet...
rote skrev:
Jag spelar heller inte något kapital i händerna, det är väl snarast så att kapitalet får spela konsumenterna i händerna genom att konkurrera med ett vettigt utbud som inte kräver tillgång till egen bil för de dagliga inköpen?

Du missar helt relationerna som existerar i det här samhället genom att kalla folk för "konsumenter" - Det säger absolut ingenting, faktiskt. Du kan äga en fabrik med många anställda och vara konsument, du kan sälja din tid och arbetskraft till samma fabrik och vara konsument, det säger inget om de mellanmänskliga relationerna. Vad tjänar arbetaren på fabriken att varorna blir billigare om det är hans egna lönesänkning som möjliggjort prissänkningarna?
Konsumenter är den allmänt vedertagna benämningen på de som handlar saker som erbjuds i olika former av butiker (må vara fysiska butiker, postoderföretag eller nätbutiker), det är inte jag som hittat på den benämningen.
Det jag menade ovan var att om det erbjuds en för dålig hemkörningsservice så är det läge att kräva en bättre service!
Hör man att grannen haft megastrul med att få sin vara hemkörd från butik A så väljer man själv troligen en annan butik. Simple as that.
Och ja, IKEA är egentligen ett dåligt exempel eftersom IKEA är hyffsat ensamma om sitt koncept. Något som däremot verkligen kräver hemkörning är t.ex. stora tv-apparater och liknande, och där går det 13 butiker på dussinet, de finns överallt och det är bara för konsumenten att välja något annat ställe om det ställe man för stunden tittar på inte kan fixa en vettig hemkörning.

Sen är det väl skit samma om det är någon som driver en hel fabrik eller någon som arbetar i fabriken som köper någon annan typ av vara, båda är konsumenter.

(OJ vad den här tråden hade varit kvastad för länge sen om den förekommit på postvagnen :wink: )
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lars Ödlund skrev:
mats skrev:
Lars Ödlund skrev: Nu råkar det ju av någon märklig anledning :wink: vara så att prisnivån inte alls var den som råder idag för en 10 år sedan utan betydligt mer "moderat".

Men att förklara detta för "dem som inget begrip" på en viss dialekt är ju lika lätt som att övertyga en viss partiföreträdare att vi varken kan åka buss eller tåg till jobbet etc etc.

//Lars
Mina tankar om fastighetsskatt är att den är bra! I grunden, men inte som den ser ut nu!
Fastighetsskatten borde beräknas per kvm. Arealen på fastigheten och byggnadernas ytor borde beskattas. Naturligtvis olika skattesatser på mark- och byggnads-ytor. Möjligen varierande på markens och byggnadernas användningsområde.
Skatten borde vara Kommunal och bestämmas kommunalt. Skulle ge lägre "vanlig" kommunalskatt. Kommunerna skulle ha incitament att hålla skatten låg och servicen för fastighetsägarna hög! Fritidsboende skulle då också få betala skatt till den komun vars service man tidvis använder.

Någon djupare analys om hur detta skulle se ut i verkligheten har jag inte gjort, är väl bäst att tillägga! Det är bara några lösa idéer som jag tror bygger på en debattartikel som Ulf Adelson skrev för en massa år sedan!

I USA (delar av?) är fastighetsskatten den enda komunala skatten, enligt vad jag läst någon stans!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Reimersholme71 skrev:

Får man komma med ett tyckande här?
Tvärt emot vag Göran Persson tycker, så tror jag att det mest effektiva är att en viss del av t.ex. höftledsoperationerna utförs av landstingen i egen regi, och en del köps in av privata vårdgivare (och kanske andra landsting). Då får man konkurens och viss prispress. (Vilket inte minst landstingen kan behöva, skulle jag tro!)

Att som Persson säger att aktieägare inte skall få tjäna på vård är ju löjligt! Är den privata vården inte bra eller inte prisvärd så blir det ingen vinst alls! Och varför skulle det vara fulare att en ägare tjänar på att ge vård än att läkarna och sjuksköterskorna gör det i form av lön?
Och vad skiljer sjukvården från åldringsvård, kollektivtrafik, och produktion av livsmedel och mediciner?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:Får man komma med ett tyckande här?
Tvärt emot vag Göran Persson tycker, så tror jag att det mest effektiva är att en viss del av t.ex. höftledsoperationerna utförs av landstingen i egen regi, och en del köps in av privata vårdgivare (och kanske andra landsting). Då får man konkurens och viss prispress. (Vilket inte minst landstingen kan behöva, skulle jag tro!)

Att som Persson säger att aktieägare inte skall få tjäna på vård är ju löjligt! Är den privata vården inte bra eller inte prisvärd så blir det ingen vinst alls! Och varför skulle det vara fulare att en ägare tjänar på att ge vård än att läkarna och sjuksköterskorna gör det i form av lön?
Och vad skiljer sjukvården från åldringsvård, kollektivtrafik, och produktion av livsmedel och mediciner?
Men det där begriper inte sossarna förstår du. För dom går ideologi före människornas hälsa ooch välbefinnande. Några döda i en operationsköer är sånt man får leva med när man har en socialistisk politik.

För nåra veckor sedan stod det om just det i DN, hur några dött i väntan på en viktig operation. Socialistisk landstingspolitiker tyckte inte att några döda var så farligt...

Idiologi är viktigare än människors hälsa - det är socialism i ett nötskal.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar