Några frågor om tubens vagnanskaffande

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Några frågor om tubens vagnanskaffande

Inlägg av R.Lindmark »

Har samtliga C20 levererats?
I så fall finns det några planer att beställa fler nya vagnar som kan ersätta befintliga Cx-vagnar?
Hur länge räknar man med att Cx-vagnarna ska hållas i trafik?
Marcus L
Inlägg: 203
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Några frågor om tubens vagnanskaffande

Inlägg av Marcus L »

R.Lindmark skrev:Har samtliga C20 levererats?
I så fall finns det några planer att beställa fler nya vagnar som kan ersätta befintliga Cx-vagnar?
Hur länge räknar man med att Cx-vagnarna ska hållas i trafik?
De nyaste Cx-vagnarna är väl tillverkade 1989? Så de borde ha en 10 år kvar minst, eller?
Kalle
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 23 augusti 2006 15:51

Inlägg av Kalle »

10-15 år säger dom att C14/15 ska hålla.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Några frågor om tubens vagnanskaffande

Inlägg av Björn Ehnberg »

R.Lindmark skrev:Har samtliga C20 levererats?
I så fall finns det några planer att beställa fler nya vagnar som kan ersätta befintliga Cx-vagnar?
Hur länge räknar man med att Cx-vagnarna ska hållas i trafik?
Alla C20 är såvitt jag förstår slutlevererade och pressverktygen för att forma vagnskorgarna skrotade, eftersom SL inte ville bibehålla någon option på fler vagnar hos Bombardier. C20F är en ren hantverksprodukt, byggd i ett enda exemplar.

Mvh.

Björn
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Det förhindrar ju inte att man bygger flera...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Det förhindrar ju inte att man bygger flera...
Visserligen inte, men om man till viss del ska börja om "från grunden" kanske det är lika bra att ta fram något delvis nytt som kan komplettera det som redan finns. Vad sägs om en vagn som utan problem kan köras ihop med C20 men är 1,5 gånger så lång? En sån och två C20 fyller precis lagom ut blå linjens tiovagnarsperronger. På nätterna skulle de kunna ersätta de tåg där en C20 är lite för lite och två C20 lite för mycket. Två vagnar skulle motsvara ett normalt fullängdståg.

Sedan gäller det bara att hitta tillräckligt långa uppställningsspår...
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Nej, just det och nya t-banevagnar kommer att behövas men de blir inte C20. Ragnar T har f.ö. kommenterat detta i denna tråd.

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

NerdBoy skrev:På nätterna skulle de kunna ersätta de tåg där en C20 är lite för lite och två C20 lite för mycket.
En undran bara: Ur vilken aspekt är ett långt tåg för långt?

Jag förundrar mig ibland över att det körs korta tåg i tunnelbanan (men framför allt på pendeltågen) på tider då det rimligtvis borde finnas gott om tillgängliga vagnar, och detta får till konsekvens att tågen blir fyllda som sardinburkar...

Är det säkerhetsaspekter eller underhållsarbete som spelar in, för det kan väl inte vara att man vill spara på strömmen?
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:Jag förundrar mig ibland över att det körs korta tåg i tunnelbanan (men framför allt på pendeltågen) på tider då det rimligtvis borde finnas gott om tillgängliga vagnar, och detta får till konsekvens att tågen blir fyllda som sardinburkar...

Är det säkerhetsaspekter eller underhållsarbete som spelar in, för det kan väl inte vara att man vill spara på strömmen?
Kostnadsaspekter, främst underhållsrelaterade. Varje körd vagnkilometer har i princip en prislapp, varför det ligger i trafikhuvudmannens intresse att spara på dessa. I någon mån måste också vagnarna hållas tillgängliga för arbeten på veckosluten, skulle jag vilja påstå.

Tyvärr är det ju så att ju längre de enskilda vagnarna är, desto svårare blir det att anpassa utbudet efter efterfrågan. Det går inte att köra 150-meterståg med X60, och det går inte att köra 70-meterståg med C20. Av denna anledning skulle jag nog egentligen föredra en 35-metersvariant av C20 även om man förmodligen får se i stjärnorna efter den. Med en övergång a la Y2 (aka elefantarsle) får man ändå fri genomgång i tågsättet, om så önskas.
tutf
Inlägg: 73
Blev medlem: lördag 16 november 2002 13:48
Ort: Stocholm

Inlägg av tutf »

Man får hoppas att man denna gång inte glömmer att kryssa i AC i utrustningslistan både för trafikanter och förarpersonal den dag det beställs nya vagnar :roll:

Så småningom kanske utvecklingen gått så långt att det även går att kompletera en del av befintliga C-20 med trafikant-AC så att alla vagnar som går på bana 1 är utrustade med denna, för den varma årstiden, komforthöjande anläggning.
Skriv svar