Några frågor om tubens vagnanskaffande
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- R.Lindmark
Några frågor om tubens vagnanskaffande
Har samtliga C20 levererats?
I så fall finns det några planer att beställa fler nya vagnar som kan ersätta befintliga Cx-vagnar?
Hur länge räknar man med att Cx-vagnarna ska hållas i trafik?
I så fall finns det några planer att beställa fler nya vagnar som kan ersätta befintliga Cx-vagnar?
Re: Några frågor om tubens vagnanskaffande
De nyaste Cx-vagnarna är väl tillverkade 1989? Så de borde ha en 10 år kvar minst, eller?R.Lindmark skrev:Har samtliga C20 levererats?
-
Re: Några frågor om tubens vagnanskaffande
Alla C20 är såvitt jag förstår slutlevererade och pressverktygen för att forma vagnskorgarna skrotade, eftersom SL inte ville bibehålla någon option på fler vagnar hos Bombardier. C20F är en ren hantverksprodukt, byggd i ett enda exemplar.R.Lindmark skrev:Har samtliga C20 levererats?
Mvh.
Björn
Visserligen inte, men om man till viss del ska börja om "från grunden" kanske det är lika bra att ta fram något delvis nytt som kan komplettera det som redan finns. Vad sägs om en vagn som utan problem kan köras ihop med C20 men är 1,5 gånger så lång? En sån och två C20 fyller precis lagom ut blå linjens tiovagnarsperronger. På nätterna skulle de kunna ersätta de tåg där en C20 är lite för lite och två C20 lite för mycket. Två vagnar skulle motsvara ett normalt fullängdståg.daniel_s skrev:Det förhindrar ju inte att man bygger flera...
Sedan gäller det bara att hitta tillräckligt långa uppställningsspår...
-
Nej, just det och nya t-banevagnar kommer att behövas men de blir inte C20. Ragnar T har f.ö. kommenterat detta i denna tråd.
Mvh.
Björn
Mvh.
Björn
En undran bara: Ur vilken aspekt är ett långt tåg för långt?NerdBoy skrev:På nätterna skulle de kunna ersätta de tåg där en C20 är lite för lite och två C20 lite för mycket.
Jag förundrar mig ibland över att det körs korta tåg i tunnelbanan (men framför allt på pendeltågen) på tider då det rimligtvis borde finnas gott om tillgängliga vagnar, och detta får till konsekvens att tågen blir fyllda som sardinburkar...
Är det säkerhetsaspekter eller underhållsarbete som spelar in, för det kan väl inte vara att man vill spara på strömmen?
Kostnadsaspekter, främst underhållsrelaterade. Varje körd vagnkilometer har i princip en prislapp, varför det ligger i trafikhuvudmannens intresse att spara på dessa. I någon mån måste också vagnarna hållas tillgängliga för arbeten på veckosluten, skulle jag vilja påstå.djth skrev:Jag förundrar mig ibland över att det körs korta tåg i tunnelbanan (men framför allt på pendeltågen) på tider då det rimligtvis borde finnas gott om tillgängliga vagnar, och detta får till konsekvens att tågen blir fyllda som sardinburkar...
Är det säkerhetsaspekter eller underhållsarbete som spelar in, för det kan väl inte vara att man vill spara på strömmen?
Tyvärr är det ju så att ju längre de enskilda vagnarna är, desto svårare blir det att anpassa utbudet efter efterfrågan. Det går inte att köra 150-meterståg med X60, och det går inte att köra 70-meterståg med C20. Av denna anledning skulle jag nog egentligen föredra en 35-metersvariant av C20 även om man förmodligen får se i stjärnorna efter den. Med en övergång a la Y2 (aka elefantarsle) får man ändå fri genomgång i tågsättet, om så önskas.
Man får hoppas att man denna gång inte glömmer att kryssa i AC i utrustningslistan både för trafikanter och förarpersonal den dag det beställs nya vagnar
Så småningom kanske utvecklingen gått så långt att det även går att kompletera en del av befintliga C-20 med trafikant-AC så att alla vagnar som går på bana 1 är utrustade med denna, för den varma årstiden, komforthöjande anläggning.

Så småningom kanske utvecklingen gått så långt att det även går att kompletera en del av befintliga C-20 med trafikant-AC så att alla vagnar som går på bana 1 är utrustade med denna, för den varma årstiden, komforthöjande anläggning.