Insändare: Byt ut Östgötatrafikens ledning!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Insändare: Byt ut Östgötatrafikens ledning!

Inlägg av Mattias Henriksson »

"Börjar det inte bli dags för Östgötatrafikens högre tjänstemän att byta verksamhetsområde, så att andra, mer uppdaterade, kan ta över?
Den nuvarande ledningen för Östgötatrafiken agerar ju som man gjorde på 1960-talet, när idealet var så lite kollektivtrafik som möjligt, att den kortsiktigt skulle kosta så lite som möjligt och att av det som fanns så mycket som möjligt skulle gå med landsvägsbuss."

http://www.corren.se/archive/2003/4/8/1 ... u7ueof&ad=
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag håller med Dig. Satsningarna i hållbar kollektivfrafik måste fortgå!
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Kingsthrone skrev:Jag håller med Dig. Satsningarna i hållbar kollektivfrafik måste fortgå!
Jag vill bara förtydliga att det alltså inte är jag, som skrivit insändaren. Däremot instämmer jag i många av skribentens åsikter.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Mattias Henriksson skrev:
Kingsthrone skrev:Jag håller med Dig. Satsningarna i hållbar kollektivfrafik måste fortgå!
Jag vill bara förtydliga att det alltså inte är jag, som skrivit insändaren. Däremot instämmer jag i många av skribentens åsikter.
Som gammal järnvägsvän och mångårig arbetare på diverse järnvägs och spårvägsjobb, så kan man ju inte annat än hålla med om det som står i insändaren.
Tyvärr, så får man väl inse, att mycket av detta är bara önskedrömmar och fria fantasier.
Finspångsbanan t.ex, för den som sett banans skick och vet hur lång den är så inser man att ska man köra lätta spårvagnsliknande motorvagnståg där, så kräver det ju en helt ny överbyggnad. Ska sedan dagen godstrafik kunna trafikera samtidigt och med tillräckligt hög fart för att inte blockera, så behövs säkerligen rejäl förstärkning av bankroppen också. Till detta kommer sedan signalsystem och elektrifiering. Allt detta kostar självklart STORA pengar och just pengar är ju det som alltid saknas. Rent av den vanligaste orsaken till att busstrafik väljs istället, dvs. kortsiktigt tänkande.

Samma historia gäller ju för Fågelsta - Vadstena, STORA pengar !!
Att tro att det bara är att köra ut med Banverkets maskiner, är helt fel.
Här är ju banan fortfarande i 60-talsutförande och smalspårig, kräver alltså mycket arbete. För att inte tala om allt utredande, miljöprövning etc. etc. som krävs enligt olika lagar.

Jag tror nog att tjänstemännen har både visioner och idér, men de blir ju bakbundna av politikerna, tvingas alltså utföra det som politikerna beslutar.
Politikerna lyckas ju inte ens skaka fram pengar till den nödvändiga driften, utan att det blir krig med åldringsvård, annan vård, diverse skolor ooch sociala kostnader.

Som exempel på detta är ju spårvägsutbyggnaden till Navestad i Norrköing ett bra exempel. Detta har talats om år efter år, val efter val, sedan början på 70-talet. Ännu har inget hänt, men nu lär det vara på gång sägs det ? Tillåt mej dock tvivla !! Den dagen trafiken är igång, då tror jag på det, inte förr.

Ommålning av bussar och utökade pendeltågsturer tas också upp.
Detta är ju småpengar i det stora hela, fordonen behöver ju ändå få ny färg av olika skäl, dels skador, dels tvättas färgen bort av idogt tvättande i fordonstvättar, dels tar lacken skada av mycket kl-tt-r.
Omlackering är alltså bara en del av underhållet, som kanske inte märks så mycket, då man målar samma färg, men det görs ju ändå hela tiden.

Utökningen av pendeltågen, är ju något som faktiskt varit påkallat av att det tidvis varit mycket trångt under den tid timmes-trafik kördes.
För att koma mtillräta med det finns ju flera sätt, dels kan man koppla till flera vagnar (multipel) eller köra tätare turer.
Att köra tätare turer valdes ju, trots att priset troligen är något lite högre, då det samtidigt ger högre servicegrad för resenärerna.
Nu lär det ju ta en tid innan resenärena delar upp sig bättre på den nya och gammal tågen, men tidsnog kommer detta att fungera bra.

Kan också nämna att det under första månaden med 20 min hela dagen, varit 100% rättidighet +/- 3 min på Östgötatrafikens pendeltåg, alltså har denna utökning fungerat utmärkt.

Hoppas nu inte alla ser mej som en bakåtsträvare, men tyvärr finns det ju ofta en verklighet bakom saker och ting också........
Där befinner jag mej !

//Leif D
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Pengar fattas till allt utom när det är prat om vägar och biltrafik. Då finns det pengar i överflöd.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Pengar fattas till allt utom när det är prat om vägar och biltrafik. Då finns det pengar i överflöd.

mvh Dennis
Jag håller med! Tyvärr (för spårtrafikens del) har de ett stakt argument - som att förbättra säkerheten och minska antalet mötesolyckor och bygger då om mindre vägar till fyrfils- eller motorvägar (för dyra pengar). Det är svårt att bemästra ett sådant argument för att få mer pengar till spårtrafiken.

Säkerhet på väg kontra spårväg

Kingsthrone skrev:Jag håller med! Tyvärr (för spårtrafikens del) har de ett stakt argument - som att förbättra säkerheten och minska antalet mötesolyckor och bygger då om mindre vägar till fyrfils- eller motorvägar (för dyra pengar). Det är svårt att bemästra ett sådant argument för att få mer pengar till spårtrafiken.
Är det? Om man förbättrar spårtrafiken, och därmed lockar över resenärer och kan minska vägtrafiken, så får man ju en betydligt större höjning av säkerheten, än vad en motorväg kan ge. Att sen alla inte lyssnar på sådana rationella argument, utan lever kvar i bilnostalgi från 60-talet, det är det som är problemet. :(
Skriv svar