Hur ska vi rösta i valet?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Hur ska vi rösta i valet?

Inlägg av bruse »

Ja, det är många parametrar som avgör vilket parti vi ska rösta på, i de tre (fyra?)* valen. För jag hoppas att ni verkligen tänker igenom ert val inför valet att välja. Så det inte är som mina forna arbetskamrater på SAAB i Trollhättan. De skulle rösta på sossarna "för jag är ju arbetare"! Jaha, frågade jag då, vad är det i deras partiprogram du tänker på då... oförstående blick... "jag är arbetare å då ska man rösta på sossarna"...

Så snälla, slå på hjärnan nu. Det är inte en rättighet att rösta, det är en skyldighet. Som jag skrivt på annat ställe i annat sammanhang. Det är miljontals människor som dött i sin kamp för att få rösta. Slarva inte bort er rättighet! Den har många svenska också dött för.

Sluta tjafsa Bruse!
Flåt visst....

Nå, hur ska vi nu rösta för att få (tillbaka) spårvagnarna i Stockholms innerstad? Vår gode Johan Eriksson aka Cityspår har redan gjort jobbet åt oss! Han har jagat våra politekr med blåslampa, förbränningsolja och brända bussgummidäck och fått svar från samtliga.

Ni får själva läsa och bilda er en uppfattning. Men min personliga tips är att RÖSTA INTE PÅ SOSSARNA om ni vill ha spårvagnar! De är de enda som är emot. De andra nästan slåss om att ösa superlativ.

Här är Johans ansträgningar:
Bild
Cityspårs valextra 2006

* (Fyra med ? för alla är inte med i krykan längre. Eller är det egen valdag?)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Re: Hur ska vi rösta i valet?

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev: * (Fyra med ? för alla är inte med i krykan längre. Eller är det egen valdag?)
Det är en egen valdag! Inte ens samma år! Vet faktiskt inte hur lång mandatperioden är! (Är de olika långa så sammanfaller de ju ibland!)
Dessutom är väl kyrkovalet flera val, till olika beslutsförsamlingar. Antalen varierar! Men senast var det bl.a. till kyrkomötet, samt lokala val i en eller två nivåer. (Lite osäker på det sista.)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Johan Eriksson skrev:Och på "Reagera": ABC-nytt SVT2 !
Nu är jag petig, men det skall man väll vara med namn! SVTs lokala nyheter i AB- och C-länen heter ABC, inget annat!
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Innan man började köra buss så hade man ju ingen aning om hur linjerna gick i stockholm.

Men vad tycker politikerna om övriga spårsystem?
Sossarna kanske till och med vill lägga ned lidingöbanan?
RVR

Inlägg av RVR »

Kyrkovalen varierar mellan 3 och 4 beroende på den lokala uppdelningen.

Ett val som Bruse glömt bort är "val till europaparlamentet".

För en svensk medborgare och medlem i svenska kyrkan kan det totalt handla om 8 olika val. Fast det är bara 4 val som överhuvudtaget kan beröra ämnet spårtrafik.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tack tack för infot om kyrkovalen. Som icke medlem skiter jag i det :D
Men det är OT, ska vi försöka hålla oss till ämnet?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Joel

Inlägg av Joel »

Rösta inte på sossarna eller vänstern om ni vill rädda sverige.. just nu går det neråt neråt neråt..
-"SPÅRSPRING!!"
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Joel skrev:Rösta inte på sossarna eller vänstern om ni vill rädda sverige.. just nu går det neråt neråt neråt..
Aha! Det är därför man inte ska rösta på på dem! Det är ju helt solklart nu när du skriver det.

Tack kära Joel för att du har skingrat alla tvivel och fört upp denna tråd till en ny och högre dimension med dina otroligt sakliga argument!
Erik J
Kontakt:

Inlägg av Erik J »

För en utbyggnad av järnvägen (både lokalbanor och fjärrtåg) så är en ökad industriproduktion en förutsättning för att finnansiera och fylla banorna med gods och persontrafik. Därav stryks partier som är emot företagande bland urvalet.

Sen är väl frågan kan det hända mindre än det gjort sista mandatperioden?
Dom har visserligen beslutat om tex norrbotniabanan men inte reserverat pengar dom närmsta åren för att verkställa beslutet.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Rösta på alliansen i SL-land om ni vill skrota enhetstaxan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
MartinW
Kontakt:

Re: Hur ska vi rösta i valet?

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:Det är inte en rättighet att rösta, det är en skyldighet.
Bruse, jag måste säga emot dig här. Det är min demokratiska rättighet att avstå från att rösta om jag så vill. De flesta tycker säkert man är soffliggare om man inte röstar, men det kan faktiskt vara så att "non of the above" passar på vad man vill.

Jag tänker rösta, även om jag bor utomlands, men då bara i riksdagsvalet, men det är fortfarande min rättighet att avstå om jag vill. DET är demokrati.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Johan Eriksson skrev:
bruse skrev:ska vi försöka hålla oss till ämnet?
Jag skiter också kyrkoskatten, enhetstaxan, Norrbotniabanan och SVT2-stavningar, europaparlamentet!, åtminstone i den här tråden :evil: Tycker ni är makalösa ibland som bara inte kan hålla er till ämnet Jag förväntar mig ingen röd matta med champagne och Bruse startade den här tråden utan min vetskap men jag har kämpat som tusan för att få ur våra s k demokratiska politiker den här information - och det var alltså inte det lättaste - men ingen av er (förutom Bruse) har lyckats kläcka ur er någonting om spårvagnar i valet :!: :roll:

Ett annat alternativ är att vara tyst om man inte har något vettigt att säga, jag är övertygad om att ni är kunniga om andra politiska spörrsmål men de här inte hemma här :!:

Om ni ska prata om alla andra politiska spörrsmål så föreslår jag att ni startar en ny tråd men om ni hellre vill babbla om fastighetsskatten, skolreformer, svenk FN-trupp eller Paris Hiltons senaste här så föreslår jag jourmaster att stänga den här tråden :!:
Jag bemötte ett av Bruses påståenden i hans första inlägg, vilket inte kan vara fel på något sätt. Om det inte hör till ämnet borde det inte ha skrivits från början.
Johan Eriksson

x
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Centern verkar ju bara allmän flummiga. Har de inte fattat att spårtaxi inte är ett alternativ? 4:an är knökfull som det är med tvåminuterstrafik (typ) och hur skulle det då inte bli med spårtaxi?

Spårtaxi måste ju vara den löjligaste idén för kollektivtrafik på stor skala som uppfunnits.
RVR

Inlägg av RVR »

MartinW skrev:Centern verkar ju bara allmän flummiga. Har de inte fattat att spårtaxi inte är ett alternativ? 4:an är knökfull som det är med tvåminuterstrafik (typ) och hur skulle det då inte bli med spårtaxi?
Centerpartiet lär inte kunna räkna med något större inflytande, varken i stadshuset eller landstinget.
MartinW skrev:Spårtaxi måste ju vara den löjligaste idén för kollektivtrafik på stor skala som uppfunnits.
Frågan är om det ens uppfunnits i stor skala. :wink:
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Richard Jacobsson skrev:
MartinW skrev:Centern verkar ju bara allmän flummiga. Har de inte fattat att spårtaxi inte är ett alternativ? 4:an är knökfull som det är med tvåminuterstrafik (typ) och hur skulle det då inte bli med spårtaxi?
Centerpartiet lär inte kunna räkna med något större inflytande, varken i stadshuset eller landstinget.
MartinW skrev:Spårtaxi måste ju vara den löjligaste idén för kollektivtrafik på stor skala som uppfunnits.
Frågan är om det ens uppfunnits i stor skala. :wink:
Nej, tror inte heller Centern kan påverka så mycket, men det får dom ju att se ut som idioter i våra (kollektivtrafikintresserade) ögon.

Jag tror inte heller det uppfunnits på stor skala, men det var själva idén om det på stor skala som "uppfunnits" av någon stolle.
Johan Eriksson

x
VeVen

problemet med Stockholmspartiet

Inlägg av VeVen »

problemet med Stockholmspartiet

Varför kommer Stockholmspartiet att få svårt med att få röster? Jo, det är nog ändå så att man vill ha ett helt program, inte bara enstaka bra åsikter i enstaka symbolfrågor. På den tiden då de faktiskt var med i majoritretskoallitionen verkade det som att deras absolut viktigaste fråga var att kräva en omdaning av Sergels torg. Sergels torg är faktiskt en väldigt liten del av Stockholms kommun.

Deras bästa chans att bättra på sitt ganska skamfilade rykte är försöka visa att de kan intressera sig för hela Stockholm. Det går alldeles utmärkt för dem att fortsätta diskutera City, men då får de faktiskt lämna almstriden bakom sig.

anser VeVeN
Skriv svar