mats skrev:Richard Jacobsson skrev:Ett mycket bra initiativ från Stefan Widén!
Jämförelsekriterier
När fördelar för enriktnings- respektive tvåriktningsvagnar i framtidens Stockholm sammanställs bör dessa fiktiva referensobjekt uppfylla dessa allmänna kriterier (som jag tror de flesta är relativt överens om):
* Vagnslängden är 30 meter.
* Vagnsbredden är mellan 2400 mm och 2650 mm.
* Andelen låggolv är minst 70%.
* Föraren sköter varken visering eller biljettförsäljning.
* Påstigning sker genom samtliga dörrar.
* Inga hybridvarianter t.ex. en enriktningsvagn med dörrar på båda sidor.
Nja, OM man köper vagnar som är hyffsat modulärt uppbyggda så är hybridvarianter tänkbara och det kostar inte mer att underhålla en vagnpark som "varierar" på den punkten.
Nu var min avsikt att enbart jämföra de generella egenskaper som skiljer de båda vagnstyperna åt.
Richard Jacobsson skrev:ENRIKTNINGSVAGNAR
+ har utrymmen som istället för ett andra dörrpar kan användas för; sittplatser, barnvagnar och/eller rullstolar.
+ har generellt sett lägre underhållskostnader.
+ har en större totalyta för passagerare då enbart en förarplats behövs.
mats skrev:+ alla eller de flesta sittplatserna kan vara vända i färdriktningen. I sverige föredrar folk tydligen medsittning (alla på rad, som på de flesta tåg som går längre sträckor) medan i resten av europa motsittning (sittgrupper som t.ex. i tunnelbanan). Å andra sidan är frågan om denna preferens gäller även i stockholmsområdet?
Jag tycker att du fäster dig vid obetydliga skillnader i det stora sammanhanget...
Richard Jacobsson skrev:- är begränsade till att vända i vändslingor eller att triangelvända.
mats skrev:Nja, jag tycker inte man ska glömma bort rygg-kopplingsalternativet. Med övergångsväxlar kan två vagnar som från början körde åt var sitt håll koppla rygg mot rygg och manövrera varandra.
Det alternativet är endast gångbart i praktiken om det rör sig om korta (15-20 meter långa) vagnar av enriktningstyp med dörrar på båda långsidorna.
Richard Jacobsson skrev:- kan i dagsläget ej användas på Tvär-, Nockeby- och Lidingöbanan (sk alternativanvändningsförluster).
- kan enbart angöra hållplatser på höger sida i färdriktningen.
- har i regel många sittplatser som ger ett ineffektivare utnyttjande av trafikanternas del utav den totala vagnsytan.
- har i regel färre ståplatser.
mats skrev:Det där med kvoten ståplatser/sittplatser behöver inte hänga ihop med vagntyp.
Av all tillgänglig fakta kring moderna låggolvsvagnar att döma så finns det ett sådant samband. Tycker du inte att det är självklart att en vagntyp med större tillgänglig yta för ståplatser bör kunna inkvartera en stor mängd stående trafikanter? När det gäller exakt passagerarkapacitet så beror det på vilka normer operatören eller tillverkaren använder sig av.
Richard Jacobsson skrev:TVÅRIKTNINGSVAGNAR
+ har utrymmen mellan dörrparen som ger många ståplatser.
mats skrev:Ståplatser som är ivägen vid resandeutbyte.
Varför skulle ståplatser i en tvåriktningsvagn blockera resandeutbyte mer än i en enriktningsdito?
Hyser du ett personligt agg mot ståplatser i gemen? Är inte ståplatser ett tecken på en spårvägs reella transportnytta? Tycker du att vi bör återgå till ståplatsfria kupéer som på gammelvagnarnas tid?
Richard Jacobsson skrev:+ har i regel många ståplatser som ger ett effektivare utnyttjande av trafikanternas del utav den totala vagnsytan.
mats skrev:Det tycker jag inte hänger ihop med vagntyp.
Fel, borträknat utrymmen som ej är upplåtna för trafikanter (Förarhytt) så har en vagn med fler ståplatser en högre kapacitet transportera fler passagerare = effektivare utnyttjande av trafikanternas del utav den totala vagnsytan.
Richard Jacobsson skrev:+ kan vändas i stort sett överallt (övergångsväxel, triangelvändning och vändslinga).
+ kan även användas på Tvär-, Nockeby- och Lidingöbanan (sk alternativanvändningsvinster).
+ kan angöra hållplatser på vänster och höger sida i färdriktningen.
mats skrev:= behöver dubbelt så mycket dörrutrymme. Om man placerar dörrarna som på A32 blir det spännande med barnvagnar och liknande när dessa rullats på vid "fel" dörr...
Har vi inte diskuterat det här tidigare? I annat fall förklara närmre!
Richard Jacobsson skrev:- har generellt sett högre underhållskostnader.
- har mindre totalyta för passagerare då två förarplatser behövs.
- har i regel färre sittplatser.
Jag tycker att vi bör avhålla oss från att beröra inköpspriset då det är direkt avhängande storleken på upphandlingen. Det är inte sannolikt att en upphandling av 10 enriktningsvagnar ger ett lägre styckpris än en upphandling på 100 tvåriktningsvagnar.
mats skrev:Njae, generellt så måste en order om lika många vagnar vara något billigare för enriktningsvagnar än tvåriktningsvagnar.
Framgår inte det av mitt typexempel?
mats skrev:Eftersom nockeby-,lidningö- och tvärbanan ändå behöver tvåriktningsvagnar så kan ett behov av en mindre serie tvåriktningsvagnar nog tillfredställas genom att köra ett fåtal A32 med i omloppen i innerstadsnätet. Dessa vagnar tas sedan till då man har specialbehov av tvåriktningsvagnar på någon plats.
Du har inte lyckats påvisa varför enriktningsvagnar skulle vara mer lämpade att trafikera stomlinjerna i Stockholm.