Kamerafråga

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Kamerafråga

Inlägg av Björn J. »

Min dotter fyller snart femton och vill inte ha någon moped...
Däremot önskar hon sig en vettig kompaktkamera.
Det skall vara en med "riktig film" alltså ingen APS eller digitalkamera.
Den skall vara oöm och få plats i fickor av normala mått.
Jag försökte få henne att acceperta en av de mindre systemkamrorna, men dessa är för stora, och hemmets fotoavdelning innehåller ett stort antal systemkameror, såväl småbilds som mellanformat, även digitala.

Kompaktkameror har jag en högst begränsad erfarenhet av, egentligen något jag förr föraktat, men numera tycks ju dessa kameror prestera ganska så bra i från sig, och i dotterns fall är det mest tillgängligheten snabbheten och lättanvändbraheten som är avgörande. Vid behov finns ju andra kameror i hemmet att låna.

Vi kollade runt litet i går i olika fotoförettningar i stan... och det finns ju mycket att välja på... Canon, Olympus, Minolta, Nikon, Pentax... samt ungefär tio fabrikat till... Dessutom fanns det ungefär tre eller fyra olika modeller från varje tillverkare...
Prisnivån bör ligga någonstans mellan 1200-2000 kr (det blir ju betydligt billigare än en moppe...)
Aftonbladet eller Expressen liksom...

Min fråga då... någon som har bra eller dåliga erfarenheter att dela med sig av, från kameror inom denna grupp?

Själv fastnade jag för en Olympus mju: 2 med 140 mmm zoom för knappt 1500 kr.
Dottern kännde länge på en Minolta med intelligent autofokus.
Den förstnämnda var "stänkskyddad" emedan den senare var något "känslig" enligt försäljaren...

Bj
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Kamerafråga

Inlägg av Jörgen_G »

Björn J. skrev:/.../Den förstnämnda var "stänkskyddad" emedan den senare var något "känslig" enligt försäljaren...
Bj
Har ingen erfarenhet av de allra modernaste kompaktkamerorna. De hushållet disponerar är inköpta för 25 respektive tio år sedan ungefär. Båda Olympus som fungerat bra för övrigt. Men det jag vill säga är att stänksäkerhet kan vara bra att ha. Den senaste av de två inköpta kamerorna har varit brukskamera som varit med lite till vardags och semestrar och därför fått utstå en del. Den kamerarna är stänkskyddad och har som tidigare antytts fungerat oklanderligt.

Med tanke på ätteläggets ålder (har själv en i samma ålder men av andra sorten) så kommer kameran förmodligen att få vara med om både det ena och det andra under de kommande åren. Därför borde miljötålighet och driftsäkerhet vara egenskaper som bör väga tungt inför inköpet.

Hoppas nu ni kan komma överens - enbart det att farsan tycker något kan ju ibland diskvalificera att det blir så. Annars kan du ju alltid ta fram argumentet om att det är du som betalar. Fast då är ju risken å andra sidan att hon inte vill ha kameran utan moppen istället...

mvh/ Jörgen G
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det som aktiva tonårstjejer med scouting som huvudintresse fotograferar är väl kanske inte närmast spårvagnar och porträtt i skyddad miljö... utan skärgårdskajakpaddling, segling i små och stora båtar och snapshots från fjällvandringar i Joutenheimen (ligger i Norge) och då förefaller ju en "stänkskyddad" kamera väl lämpad.

Även om ättelägget kan se skillnad på en M21 och M31 och vet vad en pedalvagn är för någonting, kan dessutom kämma igen ett Ma-lok och ser skillnad på X2 och Linx... (då har jag väl lyckats bra i den typen avuppfostran?) så är teknikintresset inst så stort eller transportbehovet så stort att moped är något alternativ. Det finne en Honda MT5 i garaget som inte faller damen på läppen... så jag behöver nog intye oroa mig för den biten, det finns annat att oroa sig över när det gäller tonårsdöttrar ändå...

Nä, för att komma till sak så det där med stänkskyddad kamera enligt någon ISO norm tycker jag låter bra i detta sammanhang...

Men jag efterlyser fler erfarenheter fårn denna kamerakategori, sådant som man bör tänka på innan köp.

Bj.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Kamerafråga

Inlägg av Jonas »

Björn J. skrev:Min dotter fyller snart femton och vill inte ha någon moped...
Däremot önskar hon sig en vettig kompaktkamera.
Det skall vara en med "riktig film" alltså ingen APS eller digitalkamera.
Den skall vara oöm och få plats i fickor av normala mått.
Jag försökte få henne att acceperta en av de mindre systemkamrorna, men dessa är för stora, och hemmets fotoavdelning innehåller ett stort antal systemkameror, såväl småbilds som mellanformat, även digitala.

Kompaktkameror har jag en högst begränsad erfarenhet av, egentligen något jag förr föraktat, men numera tycks ju dessa kameror prestera ganska så bra i från sig, och i dotterns fall är det mest tillgängligheten snabbheten och lättanvändbraheten som är avgörande. Vid behov finns ju andra kameror i hemmet att låna.

Vi kollade runt litet i går i olika fotoförettningar i stan... och det finns ju mycket att välja på... Canon, Olympus, Minolta, Nikon, Pentax... samt ungefär tio fabrikat till... Dessutom fanns det ungefär tre eller fyra olika modeller från varje tillverkare...
Prisnivån bör ligga någonstans mellan 1200-2000 kr (det blir ju betydligt billigare än en moppe...)
Aftonbladet eller Expressen liksom...

Min fråga då... någon som har bra eller dåliga erfarenheter att dela med sig av, från kameror inom denna grupp?

Själv fastnade jag för en Olympus mju: 2 med 140 mmm zoom för knappt 1500 kr.
Dottern kännde länge på en Minolta med intelligent autofokus.
Den förstnämnda var "stänkskyddad" emedan den senare var något "känslig" enligt försäljaren...

Bj
Ska rota fram senaste testet av k.k. i Råd & Rön... Återkommer.

/Jonas.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Hei
Kjøpte Olympus mju: i 1992, og den er fortsatt i bruk! Jeg kjøpte den for å ha i baggen hvor "konduktørsvesken" lå, i tilfelle "noe" skjedde på mine turer med buss og trikk. Den var dengang ganske så liten, og blant 135-kameraene er den vel det fortsatt selv 11 år senere... Og finnes vel nå, foruten i sort, også i silver :!:

Min versjon har riktignok ikke zoom, men har fungert hele tiden bare man husker å bytte batteri hvert 5. år eller så. Jeg fikk ved en tilfeldighet høre av en forhandler at mju: har en ekstrem god optikk, han snakket om noe testopplegg for romferjer. Men det er ikke noe å klage på bildene.
Dog, min Nikon FE med Nikor i fronten gjør det bedre... Men da må jeg ha med tilhenger å kjøre fotobaggen på - det ønsker jo ikke hun på 15 å ha med seg :)
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Björn J. skrev: Men jag efterlyser fler erfarenheter fårn denna kamerakategori, sådant som man bör tänka på innan köp.

Bj.
Kolla funktionalitet (att det är lätt att hitta nädvändiga knappar och att det går att pilla på dem utan att använda nål, pincett eller något annat pyttesmåttigt (t.ex. många moderna biltelefoner verkar vara gjorda för att använda med nål - när man kommer där med labbarna så kan ett tryck på t.ex. femman resultera i att samtliga knappar vill tryckas ned med konstigt resultat som följd)), och kolla sökaren. Enligt nämnt R&R-test så har fem kameror av 16 testade fått en tvåa (av fem), i betyg på sökare. Nio har fått en trea, två har fått en fyra, och INGEN har fått femma. (tror jag räknade rätt nu).
Har du fastnat för en kamera så be att få provfotografera en rulle innan köp. Då kan många optiska brister visa sig.

Det kortaste rådet jag kan ge är: Tänk efter före, och jäkta inte (fort men fel är ett välkänt begrepp för många).

/Jonas.
Låst