Kista - Kymlinge
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Kista - Kymlinge
Har en filmsnutt på när C20 inkommer Kista och kör vidare en bit....Varning för dålig kvalite på videoklippet.
http://hem.bredband.net/zakaria/t-bana/MOV00038.avi
http://hem.bredband.net/zakaria/t-bana/MOV00038.avi
Senast redigerad av Caza den fredag 28 juli 2006 0:34, redigerad totalt 1 gånger.
/ Nyfiken
Ja, varför tjuter det så?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
För det första: Kallas inte alls för h-summer..utan det kallas bara för summer..summern går igång precis som du säger 2km/h innan tåget fullbromsar..men det kommer även när man har M-signal (50km/h) eller när man har L-signal (15km/h)daniel_s skrev:Tjutet kallas H-summer och ljuder om hastigheten överskrider 78 km/h, om man överskrider 80 så fullbromsas tåget vilket inträffar åtminstone en gång på filmen (helt i onödan, klantig förare)!
För det andra: Bara för att en förare råkar köra på summer någon gång betyder det inte att han/hon är en klantig förare..
För det tredje: Har du provat köra mellan Kista och Hallonbergen?
anledningen till att jag frågar är att det är en rätt lång nedförsbacke just där och man orkar inte bromsa varannan sekund..det man gör istället är att man kör på summer..inte så bra kanske..men vafan..testa köra 7 varv per dag i en månad så får vi se hur klating du är..
Sen vill jag även påpeka att föraren i dethär fallet kanske ville visa hur det blir om man kör för fort.
Kör du C20 så är ju körreglaget steglöst vid både pådrag och broms. Då behöver du inte bromsa varannan sekund utan kan lägga dig i första läget så får du lite broms utan att behöva rycka i körreglaget hela tiden.sasha skrev: För det tredje: Har du provat köra mellan Kista och Hallonbergen?
anledningen till att jag frågar är att det är en rätt lång nedförsbacke just där och man orkar inte bromsa varannan sekund..det man gör istället är att man kör på summer..inte så bra kanske..men vafan..testa köra 7 varv per dag i en månad så får vi se hur klating du är..
Ja, jag har kört C20 på bana 1 och 3.
Mvh Rojje
Du har helt rätt..problmet är att man tappar fart då..och det gillar jag inte..jag vill köra precis på 78 så mycket så möjligt..vilket leder till att man går på summern iblandrojje skrev:
Kör du C20 så är ju körreglaget steglöst vid både pådrag och broms. Då behöver du inte bromsa varannan sekund utan kan lägga dig i första läget så får du lite broms utan att behöva rycka i körreglaget hela tiden.
Ja, jag har kört C20 på bana 1 och 3.
Mvh Rojje
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Kista - Kymlinge
Stort tack för filmen från vad jag anser vara en av de mest intressanta sträckorna i tunnelbanan..Caza skrev:Har en filmsnutt på när C20 inkommer Kista och kör vidare en bit....Varning för dålig kvalite på videoklippet.
http://hem.bredband.net/zakaria/t-bana/MOV00038.avi

det har du rätt i..jag menar C9:an har fortfarande hastighetsmätare utan belysning. fast ändå kör jag hellre den än C14-C15.Lars Ödlund skrev:Idag finns det ju hastighetsmätare att ha som hjälp, innan C6:an kom fick man köra "på känn" och det fick man ibland göra sedan också eftersom belysta hastighetsmätare kom mycket mycket senare.
//Lasse
---
Till er t-baneförare, vad är det klickande ljudet man hör efter ca 1 minut, 1 1/2 minut och 2 minuters filmvisning? Tippar på någon sorts broms eftersom dom kommer så i anslutning till summern.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Re: Kista - Kymlinge
Trevlig filmCaza skrev:Har en filmsnutt på när C20 inkommer Kista och kör vidare en bit....Varning för dålig kvalite på videoklippet.
http://hem.bredband.net/zakaria/t-bana/MOV00038.avi

Kvaliteten står jag lätt ut med.
Jag ser gärna flera sådana här filmsnuttar från andra banor.
Det är inget speciellt..bara förarens nycklar som knackar på väggen när man svänger/bromsar.Ivers1991 skrev:Till er t-baneförare, vad är det klickande ljudet man hör efter ca 1 minut, 1 1/2 minut och 2 minuters filmvisning? Tippar på någon sorts broms eftersom dom kommer så i anslutning till summern.
---
Men detsamma gäller ju även på Cx. Man behöver inte "pumpbromsa" när man ska stanna med Cx. Den som påstår det är enligt mig rätt kass på att köra. Att "pumpbromsa" innebär dessutom att tågens bromsmotstånd går och blir vidrigt varma (värmen som man kan känna stråla underifrån tåget vid tex plattform) vilket leder till att tåget kort och gott löser ut. Tågbyte blir följden av detta, för alla vet (hoppas jag) att när en vagn dör får resten av tåget slita hårdare vilket snart gett nådastöten till samtliga vagnar och man kryper fram i som fortast 30 km/h!rojje skrev:Kör du C20 så är ju körreglaget steglöst vid både pådrag och broms. Då behöver du inte bromsa varannan sekund utan kan lägga dig i första läget så får du lite broms utan att behöva rycka i körreglaget hela tiden.sasha skrev: För det tredje: Har du provat köra mellan Kista och Hallonbergen?
anledningen till att jag frågar är att det är en rätt lång nedförsbacke just där och man orkar inte bromsa varannan sekund..det man gör istället är att man kör på summer..inte så bra kanske..men vafan..testa köra 7 varv per dag i en månad så får vi se hur klating du är..
Ja, jag har kört C20 på bana 1 och 3.
Mvh Rojje
Önskar bara förarna lärde sig köra Cx som man ska på utbildningen. Man lägger lite väl mycket energi på att bara lära förarna köra C20. På bana 3 så finns det fortfarande Cx, kommer finnas i minst 10 år till, så varför inte lära förarna att köra Cx ordentligt?
Ps Rojje, jag vet att du hanterar tåg bra, så detta var absolut ingen kritik mot dig! Ds
Det finns enligt mitt förmenande två grupper av förare. De som "kan" köra och de som "inte kan".
Med det menar jag att framföra ett tåg mjukt eller ryckigt.
Ett par exempel:
-Vid stopp vid en station släpper den som "kan" köra på bromsen precis när tåget ska stanna. Resultatet blir ett mjukt stopp utan kraftigt stopryck.
-En del verkar inte kunna banan de kör på. De accelererar för fullt från stationer där det är 50 Km/h (M-hastighet) som gäller en sträcka efter stationen. Resultatet blir att tåget måste bromsas kraftigt nästan direkt. Två exempel på sådana ställen är start norrut från Midsommarkransen och Hornstull.
Med det menar jag att framföra ett tåg mjukt eller ryckigt.
Ett par exempel:
-Vid stopp vid en station släpper den som "kan" köra på bromsen precis när tåget ska stanna. Resultatet blir ett mjukt stopp utan kraftigt stopryck.
-En del verkar inte kunna banan de kör på. De accelererar för fullt från stationer där det är 50 Km/h (M-hastighet) som gäller en sträcka efter stationen. Resultatet blir att tåget måste bromsas kraftigt nästan direkt. Två exempel på sådana ställen är start norrut från Midsommarkransen och Hornstull.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Ett klassiskt ställe för det senare fenomenet på Tub3 är Solna centrum söderut. Det är en bit från den punkt där man stannar (även men fullängdståg, där man stannar längre fram än med kortare tåg) fram till signalen som finns i tunneln, och hela den sträckan är det M-besked som gäller.Lind skrev:Det finns enligt mitt förmenande två grupper av förare. De som "kan" köra och de som "inte kan".
Med det menar jag att framföra ett tåg mjukt eller ryckigt.
Ett par exempel:
-Vid stopp vid en station släpper den som "kan" köra på bromsen precis när tåget ska stanna. Resultatet blir ett mjukt stopp utan kraftigt stopryck.
-En del verkar inte kunna banan de kör på. De accelererar för fullt från stationer där det är 50 Km/h (M-hastighet) som gäller en sträcka efter stationen. Resultatet blir att tåget måste bromsas kraftigt nästan direkt. Två exempel på sådana ställen är start norrut från Midsommarkransen och Hornstull.
Men tänk också på att även en van och duktig förare kan glömma sådant någon gång!

Mvh Tim
Attityden påverkar körstilen i mycket större utsträckning än du kanske tror. Jfr filmen; det är mycket lätt att undvika en sådan fullbromsning på plant spår - man lägger körspaken i 0 vid 74-75 km/h, så blir farten precis under gränsen för H-summer. Med ett Cx-tåg kan man t o m dra på ännu längre. Men han som kör på filmen brakar likväl rätt in i fullbromskurvan - varför? (Jag har läst tråden, ni behöver inte upprepa era förslag...) En sak är säker: det är inte för att "de glömde säga det på utbildningen". Jobbet blir vad man gör det till!Conny skrev:Önskar bara förarna lärde sig köra Cx som man ska på utbildningen. Man lägger lite väl mycket energi på att bara lära förarna köra C20. På bana 3 så finns det fortfarande Cx, kommer finnas i minst 10 år till, så varför inte lära förarna att köra Cx ordentligt?