Varför bara tal om dubbelriktningsvagnar i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
När jag skriver att nya vagnar har truck är det knappast som merit.
En boggivagn går betydligt bättre i spåret än en med truck.
Flera system som börjat med dubbelriktningsvagnar övergår till vändslingor.
Det verkar som om allt måste uppfinnas igen.
Man uppfinner dubbelriktningsvagnar med vändning utan slinga.
Man uppfinner boggin och inför slingor.
Man lägger ned.
Sedan börjar man med dubbelriktnings.....
Jag är helt övertygad om att en bred tvåriktningsvagn är det rätta för förortsbanor typ Nockebybanan, Tvärbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan.
Jag är också helt övertygad om att en smalare enriktningsvagn på huvudnätet inne i stan är att föredra. Vi får en vacker, smidig vagn som har lätt att ta sig fram och smälter in i omgivningen. Spårvagnen är en del av staden, vilket bussen aldrig blivit. En smal vagn har lättare att ta sig runt hörn och och behöver inte ta upp så mycket av gaturummet som alla befarar att den skall göra och som bussen gör.
För att spårvagnen skall bli det ultimata färdmedlet behövs ett nät av flera linjer med möjlighet till omledningar vid trafikstörningar. Det räcker inte med att bara ställa om stombuss 4, det är först när hela Cityspårs förslag är genomförbart som vi får den perfekta trafiklösningen som är smidig.
-Per
En boggivagn går betydligt bättre i spåret än en med truck.
Flera system som börjat med dubbelriktningsvagnar övergår till vändslingor.
Det verkar som om allt måste uppfinnas igen.
Man uppfinner dubbelriktningsvagnar med vändning utan slinga.
Man uppfinner boggin och inför slingor.
Man lägger ned.
Sedan börjar man med dubbelriktnings.....
Jag är helt övertygad om att en bred tvåriktningsvagn är det rätta för förortsbanor typ Nockebybanan, Tvärbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan.
Jag är också helt övertygad om att en smalare enriktningsvagn på huvudnätet inne i stan är att föredra. Vi får en vacker, smidig vagn som har lätt att ta sig fram och smälter in i omgivningen. Spårvagnen är en del av staden, vilket bussen aldrig blivit. En smal vagn har lättare att ta sig runt hörn och och behöver inte ta upp så mycket av gaturummet som alla befarar att den skall göra och som bussen gör.
För att spårvagnen skall bli det ultimata färdmedlet behövs ett nät av flera linjer med möjlighet till omledningar vid trafikstörningar. Det räcker inte med att bara ställa om stombuss 4, det är först när hela Cityspårs förslag är genomförbart som vi får den perfekta trafiklösningen som är smidig.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Du tycker att jag har argumenterat enbart med värdeladdade uttryck? Läs gärna igenom tidigare inlägg noggrannt innan du postar ett nytt!Erik Sandblom skrev:Richard Jacobsson skrev:Vid närmare granskning av nya spårvägar runt om i världen så dominerar tvåriktningsvagnar kraftigt. Tycker du inte att det påvisar en tydlig tendens?
Jag känner inte till att tvåriktningsvagnar dominerar kraftigt på nya spårvägar. Det har framförts att det i så fall bara gäller anglosaxiska länder. Även om det stämmer utanför dessa länder så måste man ha en uppfattning om varför tvåriktningsvagnar är populära, för att kalla det för en tendens. Mer specifikt än att det är "bättre" eller "modernt".
Jag, liksom många andra uppenbarligen, ser det inte som en nackdel med många fler ståplatser på bekostnad av några få sittplatser, även om du enbart ser nackdelar med det. Du bör istället förklara varför du anser det värdefullt med fler sittplatser på bekostad av den totala vagnskapaciteten!Erik Sandblom skrev:Det verkar som att vi kommit fram till att dubbelriktade vagnar är bättre ifall banan dels är blockerad, och dels att det finns fungerande växlar nära och på rätt sida om hindret. De är också bättre ifall man inte har plats för en slinga, samtidigt som stickspår med dubbel korsningsväxel får plats. Finns det andra fördelar?
Du måste skoja. Med en enkelriktad vagn kan man ha dörrar bara på ena sidan vilket ger flexiblare möjlighet att inreda som man vill. Vad du kanske syftar på är i så fall att vagnar med dörrar på båda sidor har den nackdelen att man inte kan sätta in lika många sittplatser, om man nu skulle vilja det.Richard Jacobsson skrev:* Fler ståplatser.
Nej, men det kanske du gör? Ståplatser tar mindre utrymme än sittplatser - därför får tvåriktningsvagnar med jämnt insteg ett högre antal passagerare i allmänhet. Min tabell i ett tidigare inlägg bekräftar bilden (oavsett vilka siffror för M32 vi än väljer att lita på) och jag kan visa tabeller med fler vagntyper om så önskas.Erik Sandblom skrev:Tvärtom, se ovan. Blandar du ihop dubbelriktat med enkelriktat?Richard Jacobsson skrev:* Effektivare utnyttjande av trafikanternas del utav den totala vagnsytan.
Hållplatsens plattform behöver inte vara placerad på höger sida i tågets färdriktning (eller vänster om vänstertrafik gäller).Erik Sandblom skrev:Hurdå?Richard Jacobsson skrev:* Flexiblare hållplatsplacering.
Kan du rada upp enriktningsvagnens unika egenskaper nu?Erik Sandblom skrev:Ok.Richard Jacobsson skrev:* Lättare att nödutrymma snabbt.
* Kan köras på utpräglade enriktningsnät.
* Alternativanvändningsvinster (i Stockholm).

- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Till Richards lista över system med tvåriktningsvagnar kan jag lägga till två:
USA -- New Jersey:
Hudson-Bergen Light Rail
Newark Light Rail
Det senare nätet hette tidigare Newark City Subway och där gick gamla PCC-vagnar. När man införskaffade nya vagnar för några år sedan valde man tvåriktningsvagnar i stället, vilket förmodligen berodde på ett par saker: (1) att man planerade Hudson-Bergen Light Rail (där man hade valt säckvändning och tvåriktningsvagnar) och ville skaffa vagnar till Newark City Subway på samma order, och (2) att man planerade att förlänga Newark City Subway på så sätt att man skulle bli av med en befintlig ändhållplats (Franklin Avenue) med slinga och få en ny ändhållplats med säckvändning. Vid den nya ändhållplatsen hade det nog varit lite svårt att ordna plats för en slinga, fast jag är inte hundra på det.
Första delen av HBLR öppnades år 2000 medan den äldre delen av Newark City Subway som finns kvar går tillbaka till 30-talet. (Förlängningen öppnades 2001.)
Mvh Tim
USA -- New Jersey:
Hudson-Bergen Light Rail
Newark Light Rail
Det senare nätet hette tidigare Newark City Subway och där gick gamla PCC-vagnar. När man införskaffade nya vagnar för några år sedan valde man tvåriktningsvagnar i stället, vilket förmodligen berodde på ett par saker: (1) att man planerade Hudson-Bergen Light Rail (där man hade valt säckvändning och tvåriktningsvagnar) och ville skaffa vagnar till Newark City Subway på samma order, och (2) att man planerade att förlänga Newark City Subway på så sätt att man skulle bli av med en befintlig ändhållplats (Franklin Avenue) med slinga och få en ny ändhållplats med säckvändning. Vid den nya ändhållplatsen hade det nog varit lite svårt att ordna plats för en slinga, fast jag är inte hundra på det.
Första delen av HBLR öppnades år 2000 medan den äldre delen av Newark City Subway som finns kvar går tillbaka till 30-talet. (Förlängningen öppnades 2001.)
Mvh Tim
Per Lind skrev:Allt går igen.
Per Lind skrev:Historien upprepar sig.
Per Lind skrev:Jag förstår inte varför allt måste uppfinnas två gånger.
Nu börjar det bli lite upprepning här...Per Lind skrev:Det verkar som om allt måste uppfinnas igen.

Men tvåriktningsvagnen har ju funnits hela tiden, och nytillverkats i en aldrig sinande ström. Så man skulle kunna se enriktningsvagnar som en uppstickare, som försöker slå sig in på "marknaden" med varierande framgång? På vissa ställen, där man haft enriktningsvagnar länge, går det bättre, på nybyggda anläggningar är det i stort sett kört. Förnuftiga systembyggare inser fördelarna med tvåriktningsvagnens flexibilitet. Folk vänjer sig vid att åka baklänges, det är skönare än att gå.
Kassel - både och...
Kassel har såväl en- som tvåriktningsvagnar.
/Thomas
/Thomas
UPPDATERING
Om jag börjar kan väl ni andra fylla på allteftersom och rätta eventuella felaktigheter?
Observera att vi inte bör räkna med musei- och/eller turistbanor.
Städer med fetsil har byggt sitt system efter 1978.
ENBART ENRIKTNINGSVAGNAR
* FINLAND
- Helsingfors
* ITALIEN
- Milano
* NEDERLÄNDERNA
- Amsterdam
- Rotterdam
* NORGE
- Trondheim
* POLEN
- Krakòw
* SVERIGE
- Göteborg
* TYSKLAND
- Bremen
* ÖSTERRIKE
- Graz
ENBART TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* AUSTRALIEN
- Sydney
* BELGIEN
- Bryssel
* FRANKRIKE
- Bordeaux
- Grenoble
- Lyon
- Mulhouse
- Nice
- Orleans
- Paris
- Strasbourg
* GREKLAND
- Athen
* KANADA
- Calgary
- Edmonton
* IRLAND
- Dublin
* PORTUGAL
- Porto
* STORBRITANNIEN
- Croydon
- Manchester
- Sheffield
* SVERIGE
- Stockholm
* TYSKLAND
- Köln
* USA
- Denver
- Los Angeles
- Minneapolis
- New Jersey
BÅDE ENRIKTNINGS- OCH TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* ITALIEN
- Turin
* NORGE
- Oslo
* SVERIGE
- Norrköping
* TYSKLAND
- Berlin
- Kassel
* USA
- Portland
- San Francisco
Om jag börjar kan väl ni andra fylla på allteftersom och rätta eventuella felaktigheter?
Observera att vi inte bör räkna med musei- och/eller turistbanor.
Städer med fetsil har byggt sitt system efter 1978.
ENBART ENRIKTNINGSVAGNAR
* FINLAND
- Helsingfors
* ITALIEN
- Milano
* NEDERLÄNDERNA
- Amsterdam
- Rotterdam
* NORGE
- Trondheim
* POLEN
- Krakòw
* SVERIGE
- Göteborg
* TYSKLAND
- Bremen
* ÖSTERRIKE
- Graz
ENBART TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* AUSTRALIEN
- Sydney
* BELGIEN
- Bryssel
* FRANKRIKE
- Bordeaux
- Grenoble
- Lyon
- Mulhouse
- Nice
- Orleans
- Paris
- Strasbourg
* GREKLAND
- Athen
* KANADA
- Calgary
- Edmonton
* IRLAND
- Dublin
* PORTUGAL
- Porto
* STORBRITANNIEN
- Croydon
- Manchester
- Sheffield
* SVERIGE
- Stockholm
* TYSKLAND
- Köln
* USA
- Denver
- Los Angeles
- Minneapolis
- New Jersey
BÅDE ENRIKTNINGS- OCH TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* ITALIEN
- Turin
* NORGE
- Oslo
* SVERIGE
- Norrköping
* TYSKLAND
- Berlin
- Kassel
* USA
- Portland
- San Francisco
-
- Inlägg: 376
- Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
- Ort: Scotland
EDIT:Dubbelriktning
STORBRITANNIEN
Nottingham
West Midlands
EDIT:
Sorry var lite jäktade i morse pga av möten
STORBRITANNIEN
Nottingham
West Midlands
EDIT:
Sorry var lite jäktade i morse pga av möten
Senast redigerad av scotland_dan den fredag 11 augusti 2006 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 376
- Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
- Ort: Scotland
Ja, den kanske bör klistras i något väl synligt forum (Meddelanden? eller platsar det bättre någon annanstans?)scotland_dan skrev:hmmmm, börjar redan se denna lista som något som kanske ska sparas till eftervärlden på en mer central plats på forumet.
Eller helt sonika läggas annorstädes på SS webbplats.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Strängt taget är Nockeby- och Lidingöbanorna rester av det gamla spårvägssystemet, så egentligen ska det väl inte vara fet stil på Stockholm.scotland_dan skrev:Stockhoml ska vara fet stil samt OM det byggs mer utan koppling
till tv banan så kanske det kan vara bra att peka ut att det rör sig om tv
hmmmm, börjar redan se denna lista som något som kanske ska sparas
till eftervärlden på en mer central plats på forumet.
-Dan
UPPDATERING
Om jag börjar kan väl ni andra fylla på allteftersom och rätta eventuella felaktigheter?
Observera att vi inte bör räkna med musei- och/eller turistbanor.
Städer med fetsil har byggt sitt system efter 1978.
ENBART ENRIKTNINGSVAGNAR
* FINLAND
- Helsingfors
* ITALIEN
- Milano
* NEDERLÄNDERNA
- Amsterdam
- Rotterdam
* NORGE
- Trondheim
* POLEN
- Krakòw
* SVERIGE
- Göteborg
* TYSKLAND
- Bremen
* ÖSTERRIKE
- Graz
ENBART TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* AUSTRALIEN
- Sydney
* BELGIEN
- Bryssel
* FRANKRIKE
- Bordeaux
- Grenoble
- Lyon
- Mulhouse
- Nice
- Orleans
- Paris
- Strasbourg
* GREKLAND
- Athen
* KANADA
- Calgary
- Edmonton
* IRLAND
- Dublin
* PORTUGAL
- Porto
* STORBRITANNIEN
- Croydon
- Manchester
- Nottingham
- Sheffield
- West Midlands
* SVERIGE
- Stockholm
* TYSKLAND
- Köln
* USA
- Denver
- Los Angeles
- Minneapolis
- New Jersey
BÅDE ENRIKTNINGS- OCH TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* ITALIEN
- Turin
* NORGE
- Oslo
* SVERIGE
- Norrköping
* TJECKIEN
- Prag
* TYSKLAND
- Berlin
- Kassel
* USA
- Portland, Oregon
- San Francisco
---
scotland_dan: Det har funnits spårväg samt spårvagnar i linjetrafik oavbrutet i Stockholm sedan 1877.
Per Lind: Kan inte du som en berest herre vänligen hjälpa till att fylla på listan?
Hur ser det ut i följande städer?
- Barcelona
- Boston
- Chemnitz
- Dresden
- Frankfurt am Main
- Haag
- Lissabon
- Melbourne
- Moskva
- München
- Rom
- S:t Petersburg
- Toronto
- Wien
- Zürich
Om jag börjar kan väl ni andra fylla på allteftersom och rätta eventuella felaktigheter?
Observera att vi inte bör räkna med musei- och/eller turistbanor.
Städer med fetsil har byggt sitt system efter 1978.
ENBART ENRIKTNINGSVAGNAR
* FINLAND
- Helsingfors
* ITALIEN
- Milano
* NEDERLÄNDERNA
- Amsterdam
- Rotterdam
* NORGE
- Trondheim
* POLEN
- Krakòw
* SVERIGE
- Göteborg
* TYSKLAND
- Bremen
* ÖSTERRIKE
- Graz
ENBART TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* AUSTRALIEN
- Sydney
* BELGIEN
- Bryssel
* FRANKRIKE
- Bordeaux
- Grenoble
- Lyon
- Mulhouse
- Nice
- Orleans
- Paris
- Strasbourg
* GREKLAND
- Athen
* KANADA
- Calgary
- Edmonton
* IRLAND
- Dublin
* PORTUGAL
- Porto
* STORBRITANNIEN
- Croydon
- Manchester
- Nottingham
- Sheffield
- West Midlands
* SVERIGE
- Stockholm
* TYSKLAND
- Köln
* USA
- Denver
- Los Angeles
- Minneapolis
- New Jersey
BÅDE ENRIKTNINGS- OCH TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* ITALIEN
- Turin
* NORGE
- Oslo
* SVERIGE
- Norrköping
* TJECKIEN
- Prag
* TYSKLAND
- Berlin
- Kassel
* USA
- Portland, Oregon
- San Francisco
---
scotland_dan: Det har funnits spårväg samt spårvagnar i linjetrafik oavbrutet i Stockholm sedan 1877.
Per Lind: Kan inte du som en berest herre vänligen hjälpa till att fylla på listan?
Hur ser det ut i följande städer?
- Barcelona
- Boston
- Chemnitz
- Dresden
- Frankfurt am Main
- Haag
- Lissabon
- Melbourne
- Moskva
- München
- Rom
- S:t Petersburg
- Toronto
- Wien
- Zürich
[quote="Richard Jacobsson"][/quote]
Enriktnings:
- Chemnitz
- Haag
- München
- S:t Petersburg
- Zürich
- Wien
Dubbelriktning:
- Barcelona
- Lissabon
Bägge:
- Dresden* Enriktnings med fåtal dubbelriktnings.
- Frankfurt am Main*: Spårväg enriktning och dubbelriktning, Stadtbahn dubbelriktnings.
- Rom*: Huvudsak enriktnings. I väntan på förlängning dubbelriktnings.
De städer som Du räknade upp och som har dubbelriktningsvagnar (*) har enriktningsvagnar som standard men har ett antal vagnar som sätts in på ej färdiga linjer där man säckvänder idag men kommer att ha slinga när linjen är fullt utbyggd.
Lissabon tillhör den anglosaxiska kulturen som alltid vänt i säck.
Man kan också definiera skillnaden att anglosaxiska/amerikanska vagnar har separat pådrag och luftbroms medan vi andra haft en kombinerad körkontroll där man bromsar om man för pådraget åt ena hållet och får fart åt det andra.
Konstaterats redan innan tråden kom till är att nya system börjar på ruta 1 med truckar och säckvändningar oavsett när dom anläggs, på 1800-talet eller 2000-talet. När trafiken ökar har man inte tid att säckvända och då bygger man slingor och för att få billigare vagnar, lägre underhåll och bättre plats köper man enriktningsvagnar.
-Per
Enriktnings:
- Chemnitz
- Haag
- München
- S:t Petersburg
- Zürich
- Wien
Dubbelriktning:
- Barcelona
- Lissabon
Bägge:
- Dresden* Enriktnings med fåtal dubbelriktnings.
- Frankfurt am Main*: Spårväg enriktning och dubbelriktning, Stadtbahn dubbelriktnings.
- Rom*: Huvudsak enriktnings. I väntan på förlängning dubbelriktnings.
De städer som Du räknade upp och som har dubbelriktningsvagnar (*) har enriktningsvagnar som standard men har ett antal vagnar som sätts in på ej färdiga linjer där man säckvänder idag men kommer att ha slinga när linjen är fullt utbyggd.
Lissabon tillhör den anglosaxiska kulturen som alltid vänt i säck.
Man kan också definiera skillnaden att anglosaxiska/amerikanska vagnar har separat pådrag och luftbroms medan vi andra haft en kombinerad körkontroll där man bromsar om man för pådraget åt ena hållet och får fart åt det andra.
Konstaterats redan innan tråden kom till är att nya system börjar på ruta 1 med truckar och säckvändningar oavsett när dom anläggs, på 1800-talet eller 2000-talet. När trafiken ökar har man inte tid att säckvända och då bygger man slingor och för att få billigare vagnar, lägre underhåll och bättre plats köper man enriktningsvagnar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 23:11
- Ort: Täby
Fast båda banorna är byggda för, och har alltid trafikerats med, tvåriktningsvagnar! Så banorna kan utan logiska kullerbyttor läggas till mängden nybyggda spårvägar för tvåriktningsvagnar.TS skrev:Strängt taget är Nockeby- och Lidingöbanorna rester av det gamla spårvägssystemet, så egentligen ska det väl inte vara fet stil på Stockholm.
Nockebybanan hade vändslingor förr i tiden.daniel_s skrev:Fast båda banorna är byggda för, och har alltid trafikerats med, tvåriktningsvagnar! Så banorna kan utan logiska kullerbyttor läggas till mängden nybyggda spårvägar för tvåriktningsvagnar.TS skrev:Strängt taget är Nockeby- och Lidingöbanorna rester av det gamla spårvägssystemet, så egentligen ska det väl inte vara fet stil på Stockholm.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Det slog mig nu att New Orleans inte finns med på Richards lista.
Saint Charles-linjen använder tvåriktningsvagnar (fast den trafikeras inte f.n. p.g.a. skador från orkanen Katrina och översvämningen) trots att den vänder i en slinga i ena änden. I andra änden är det säckvändning.
Hur det är på de andra två linjerna där (som vad jag vet har trafik nu) är jag inte säker på.
Saint Charles-linjens trafikstart skedde redan 1835 varför det nog inte ska vara fet stil på New Orleans.
Mvh Tim
Saint Charles-linjen använder tvåriktningsvagnar (fast den trafikeras inte f.n. p.g.a. skador från orkanen Katrina och översvämningen) trots att den vänder i en slinga i ena änden. I andra änden är det säckvändning.
Hur det är på de andra två linjerna där (som vad jag vet har trafik nu) är jag inte säker på.
Saint Charles-linjens trafikstart skedde redan 1835 varför det nog inte ska vara fet stil på New Orleans.

Mvh Tim
UPPDATERING
Om jag börjar kan väl ni andra fylla på allteftersom och rätta eventuella felaktigheter?
Observera att vi inte bör räkna med musei- och/eller turistbanor.
Städer med fetsil har byggt sitt system efter 1978.
ENBART ENRIKTNINGSVAGNAR
* BELGIEN
- Antwerpen
- "Kustbanan"
* FINLAND
- Helsingfors
* ITALIEN
- Milano
* NEDERLÄNDERNA
- Amsterdam
- Haag
- Rotterdam
* NORGE
- Trondheim
* POLEN
- Krakòw
* RYSSLAND
- Jekaterinburg
- Khabarovsk
- S:t Petersburg
* SCHWEIZ
- Bern
- Genéve
- Zürich
* SLOVAKIEN
- Bratislava
* SVERIGE
- Göteborg
* TJECKIEN
- Liberec
* TURKIET
- Eskisehir
* TYSKLAND
- Bremen
- Chemnitz
- München
* ÖSTERRIKE
- Gmunden
- Graz
- Linz
- Wien
ENBART TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* AUSTRALIEN
- Sydney
* BELGIEN
- Bryssel
* FRANKRIKE
- Bordeaux
- Grenoble
- Lyon
- Mulhouse
- Nice
- Orleans
- Paris
- Strasbourg
* GREKLAND
- Athen
* KANADA
- Calgary
- Edmonton
* IRLAND
- Dublin
* PORTUGAL
- Lissabon
- Porto
* SPANIEN
- Barcelona
- Teneriffa
* STORBRITANNIEN
- Croydon
- Manchester
- Nottingham
- Sheffield
- West Midlands
* SVERIGE
- Stockholm
* TYSKLAND
- Köln
* USA
- Denver
- Los Angeles
- Minneapolis
- New Jersey
- Sacramento
- San Diego
BÅDE ENRIKTNINGS- OCH TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* ITALIEN
- Rom
- Turin
* NORGE
- Oslo
* SVERIGE
- Norrköping
* TJECKIEN
- Prag
* TYSKLAND
- Berlin
- Dresden
- Frankfurt am Main
- Kassel
* UNGERN
- Budapest
* USA
- Portland, Oregon
- San Francisco
* ÖSTERRIKE
- Innsbruck
---
Martin W: Men Nockebybanan har trots vändslingor enbart trafikerats med tvåriktningsvagnar, även om någon enstaka enriktningsvagn kanske gick på banan innan 1952.
För att svara på ett av dina tidigare inlägg så tycker jag inte att truckarnas återkomst är enbart till godo.
För samtliga forumsbesökare: hur ser det ut i följande städer?
- Alexandria
- Basel
- Boston
- Hong Kong
- Istanbul
- Karlsruhe
- Melbourne
- New Orleans
- Moskva
- Pyongyang
- Saarbrücken
- Toronto
Om jag börjar kan väl ni andra fylla på allteftersom och rätta eventuella felaktigheter?
Observera att vi inte bör räkna med musei- och/eller turistbanor.
Städer med fetsil har byggt sitt system efter 1978.
ENBART ENRIKTNINGSVAGNAR
* BELGIEN
- Antwerpen
- "Kustbanan"
* FINLAND
- Helsingfors
* ITALIEN
- Milano
* NEDERLÄNDERNA
- Amsterdam
- Haag
- Rotterdam
* NORGE
- Trondheim
* POLEN
- Krakòw
* RYSSLAND
- Jekaterinburg
- Khabarovsk
- S:t Petersburg
* SCHWEIZ
- Bern
- Genéve
- Zürich
* SLOVAKIEN
- Bratislava
* SVERIGE
- Göteborg
* TJECKIEN
- Liberec
* TURKIET
- Eskisehir
* TYSKLAND
- Bremen
- Chemnitz
- München
* ÖSTERRIKE
- Gmunden
- Graz
- Linz
- Wien
ENBART TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* AUSTRALIEN
- Sydney
* BELGIEN
- Bryssel
* FRANKRIKE
- Bordeaux
- Grenoble
- Lyon
- Mulhouse
- Nice
- Orleans
- Paris
- Strasbourg
* GREKLAND
- Athen
* KANADA
- Calgary
- Edmonton
* IRLAND
- Dublin
* PORTUGAL
- Lissabon
- Porto
* SPANIEN
- Barcelona
- Teneriffa
* STORBRITANNIEN
- Croydon
- Manchester
- Nottingham
- Sheffield
- West Midlands
* SVERIGE
- Stockholm
* TYSKLAND
- Köln
* USA
- Denver
- Los Angeles
- Minneapolis
- New Jersey
- Sacramento
- San Diego
BÅDE ENRIKTNINGS- OCH TVÅRIKTNINGSVAGNAR
* ITALIEN
- Rom
- Turin
* NORGE
- Oslo
* SVERIGE
- Norrköping
* TJECKIEN
- Prag
* TYSKLAND
- Berlin
- Dresden
- Frankfurt am Main
- Kassel
* UNGERN
- Budapest
* USA
- Portland, Oregon
- San Francisco
* ÖSTERRIKE
- Innsbruck
---
Martin W: Men Nockebybanan har trots vändslingor enbart trafikerats med tvåriktningsvagnar, även om någon enstaka enriktningsvagn kanske gick på banan innan 1952.
Ditt påstående stämmer enbart om vi ser ur ett historisk perspektiv! Än så länge har du inte påvisat något konkret exempel på ett flertal nät som bytt till enbart enriktningsvagnar de senaste 25 åren. Dina ständigt upprepade tvärsäkra svar blir enbart toma om du inte kan ge något exempel alls!Per Lind skrev:Konstaterats redan innan tråden kom till är att nya system börjar på ruta 1 med truckar och säckvändningar oavsett när dom anläggs, på 1800-talet eller 2000-talet. När trafiken ökar har man inte tid att säckvända och då bygger man slingor och för att få billigare vagnar, lägre underhåll och bättre plats köper man enriktningsvagnar.
För att svara på ett av dina tidigare inlägg så tycker jag inte att truckarnas återkomst är enbart till godo.
För samtliga forumsbesökare: hur ser det ut i följande städer?

- Alexandria
- Basel
- Boston
- Hong Kong
- Istanbul
- Karlsruhe
- Melbourne
- New Orleans
- Moskva
- Pyongyang
- Saarbrücken
- Toronto