LÅ1 skrev:Meningsbyggnad och gramatik har ju förändrats en del. Vet inte riktigt när, men de som är gamla i dag fick minuspoäng i uppsatsskrivning om de skrev "är" i stället för "äro" etc. Mina kunskaper är så dåliga att jag inte vet om det har med tempus eller kasus att göra!
Tänk, här får jag chansen att vara wisserwasser eller vad det nu heter.
Det har med numerus (singularis/pluralis) att göra. Jag är; vi äro. Jag var; vi voro. Jag skall; vi skola.
Pluralformen lever kvar i en del stående uttryck som "Obehöriga äga ej tillträde" och i en del gamla visor t.ex. "Vi gå över daggstänkta berg fallera".
LÅ1 skrev:
Ett annat ord är "utgå"! "Ersättning utgår" betyder att man får ersättning. En undersökning visade att många (unga?) trodde att det betydde motsatsen. Orsaken är säkert SVTs sätt att använda ordet! "Det intressanta programmet om spårvagnar utgår eftersom sporten drog ut på tiden!"
Ett annat sånt där tvetydigt ord är bestrida.
Jag bestrider åtalet = Jag nekar.
Jag bestrider kostnaderna = Jag betalar.
VeVen skrev:
Apropå ord som försvinner ur vardagsspråket. Hur många här saknar ord som "alldenstund" och "änskönt"? . . .
För att inte tala om "vidlåda", "bekajad" och "enkannerligen".
TonyM skrev:
Hmm... bortsett från att jag aldrig hört talas om läder från småfågel (fink-läder) så känner jag igen det mesta, protestera mot "ringskiva" jag måste - nummerskiva är det jag erinrar mig. (och jag har fyllt 30)
I min barndom sa man "petmoj" om fingerskivan. (Jag har fyllt 67.)
Den där med finkläder var bra
Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.